Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:58
Hoi medetweakers,

2 maand geleden heeft de oplaadpoort van mijn Asus het begeven, deze was al langer aan het aftakelen nadat er een keer hard aan de kabel werd getrokken, en toen had hij het helemaal begeven. Het probleem is dat het pinnetje dat normaal in de poort zit (de min-pool?) afgebroken is en nu vast zit in de lader zelf. (Zie foto's onderaan.)

Aangezien de lader zelf eerder al eens kapot gegaan was, en dit het zoveelste incident was betreffende deze laptop en het opladen ervan, toen besloten een nieuwe te kopen en deze te laten voor wat het was. Echter vind ik het zonde om deze voor de rest nog perfect werkende laptop stof te laten verzamelen, dus ben ik op zoek naar een goedkope fix.

Zelf had ik al enkele oplossingen bedacht;
  1. Een nieuwe oplaadpoort bestellen (~25€), samen met een nieuwe lader, ik krijg het pinnetje er namelijk op een enkele manier uit (iemand een idee? Zie foto voor het probleem). Deze nieuwe lader kost me dan ook nog eens een goede €50
  2. De oplaadpoort er af solderen, en vervangen door een stuk kabel dat ik hier nog heb liggen, en aan de kant van de lader zelf dan het andere stuk van deze kabel te solderen (zie foto). De nadelen dat ik hier zie is dat de soldeerpunten vrij klein zijn, en mijn soldeerskills zeer basis zijn. Maar uiteindelijk probeer ik liever iets, dan niets. Voor zover ik kan zien op de laptop zelf, is de oplaadpoort met 6 soldeerpunten verbonden met de (+), en met 1 poort aan de (-).
Mijn vraag is nu of het haalbaar zou zijn om deze poort te vervangen met de kabel die ik in gedachten heb, en of een van jullie misschien nog een betere oplossing heeft. Liefst van al geef ik er geen geld aan uit, aangezien het toch maar een probeersel is om deze laptop terug werkende te hebben.

Moest ik ergens onduidelijk geweest zijn, of indien extra foto's van onderdelen handig zouden zijn, hoor ik het graag!

Alvast bedankt, en een fijne kerst. :)

(Afbeeldingen zijn klikbaar naar duidelijkere versies!)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zNIVE2F.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wddAHOU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a8S5E1S.jpg

Beste antwoord (via MrSenne op 12-01-2017 23:00)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik zou gewoon die PCB-mount poort vervangen, en de pin uit die adapter halen met een pincet. Poort kan je op eBay wel voor 1 of 2 euro vinden, en als je kan solderen is de rest nagenoeg gratis.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik zou gewoon die PCB-mount poort vervangen, en de pin uit die adapter halen met een pincet. Poort kan je op eBay wel voor 1 of 2 euro vinden, en als je kan solderen is de rest nagenoeg gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou idd ook de pcb poort vervangen. Let wel op dat het mogelijk intern aan een groot kopervlak vastzit dus dat je een soldeerbout met veel vermogen moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
johnkeates schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:00:
De pin er uit halen met een pincet heb ik al geprobeerd, hij komt er gewoon niet uit... Hij steekt er nog geen millimeter uit, je krijgt er geen grip op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:13
MrSenne schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:06:
[...]

De pin er uit halen met een pincet heb ik al geprobeerd, hij komt er gewoon niet uit... Hij steekt er nog geen millimeter uit, je krijgt er geen grip op..
Met een tangetje of een nagelknipper kan je hem er misschien uit trekken. Of anders als laatste redmiddel er een draadje op solderen en dan los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Gewoon voor paar euro de onderdelen op eBay bestellen. Solderen en klaar.

Pin eruit halen door soldeertruc hierboven. Als dat niet werkt kun je nog altijd de stekker van de kapotte adapter gebruiken bij de andere. Doe dat wel netjes om geen kortsluiting etc te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Center pin is meestal positief, niet negatief. Let hier goed op! Meten is weten :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Rukapul schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:49:
Gewoon voor paar euro de onderdelen op eBay bestellen. Solderen en klaar.

Pin eruit halen door soldeertruc hierboven. Als dat niet werkt kun je nog altijd de stekker van de kapotte adapter gebruiken bij de andere. Doe dat wel netjes om geen kortsluiting etc te maken.
Solderen kan ik eens proberen, al ziet de core van dat pinnetje er plastic uit, geen idee hoe goed dat gaat lukken dus..
Puch-Maxi schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:47:
Center pin is meestal positief, niet negatief. Let hier goed op! Meten is weten :)
Ah, weer iets bijgeleerd vandaag!

Edit: de soldeermethode werkte! Er is wel wat van de plastic gesmolten, maar hopelijk kan dat geen kwaad. :-)

[ Voor 7% gewijzigd door MrSenne op 24-12-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Dit kan geen kwaad, als je een nieuwe DC-Jack nodig hebt , ik heb voor 50 verschillende merken&type laptops deze dingen op voorraad .ook
Als je in de buurt van Rozenburg woont heb je voor een kleine vergoedingen een nieuwe DC connector . 25€ zijn die DC jacks niet waard. Veel te duur.

Heb ze zelf voor 3€ per stuk gekocht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
frankym schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:07:
Dit kan geen kwaad, als je een nieuwe DC-Jack nodig hebt , ik heb voor 50 verschillende merken&type laptops deze dingen op voorraad .ook
Als je in de buurt van Rozenburg woont heb je voor een kleine vergoedingen een nieuwe DC connector . 25€ zijn die DC jacks niet waard. Veel te duur.

Heb ze zelf voor 3€ per stuk gekocht,
Heb ondertussen op Ebay al een (hopelijk) passend exemplaar besteld, zou hier in de loop van de week moeten zijn. Dan valt het te bezien of ik het er op gesoldeerd krijg. :) Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
MrSenne schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:30:
[...]

Heb ondertussen op Ebay al een (hopelijk) passend exemplaar besteld, zou hier in de loop van de week moeten zijn. Dan valt het te bezien of ik het er op gesoldeerd krijg. :) Toch bedankt!
Hopelijk past het idd, mocht het niet zo zijn kan je me contacten.

Ik kijk normaal altijd met de orginele lader of de DC Jack precies past .

Mocht je tips willen over het los/vast solderen ik heb heel veel ervaring met het vervangen van deze connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
Om hier toch nog even op terug te komen, ik wil iedereen bedanken die me aangeraden heeft om toch een vervangpoort te bestellen en hem te solderen. Na wat prutsen en klungelen is het mij gelukt om de poort te vervangen en werkt de laptop weer zoals voorheen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:09
MrSenne schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:59:
Om hier toch nog even op terug te komen, ik wil iedereen bedanken die me aangeraden heeft om toch een vervangpoort te bestellen en hem te solderen. Na wat prutsen en klungelen is het mij gelukt om de poort te vervangen en werkt de laptop weer zoals voorheen. :D
Nice work. Geeft altijd veel voldoening om iets zelf te repareren, is het niet?
Misschien voor mensen die in de toekomst vergelijkbare problemen hebben: heb je nog een link naar de Ebay pagina/een beschrijving van de DC port die paste op deze laptop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSenne
lvdgraaff schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:05:
[...]

Nice work. Geeft altijd veel voldoening om iets zelf te repareren, is het niet?
Misschien voor mensen die in de toekomst vergelijkbare problemen hebben: heb je nog een link naar de Ebay pagina/een beschrijving van de DC port die paste op deze laptop?
Ja! Het is de eerste keer dat ik wat anders soldeer dan 2 kabeltjes aan elkaar, dus ben echt wel blij dat het gelukt is! :9
Deze connector heb ik er op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zelfde connector laatst ook vervangen op de laptop van m'n vriendin. Viel allemaal best mee, het irritantste was de 2 weken wachten tot de connector binnen was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
AlexanderB schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:01:
Zelfde connector laatst ook vervangen op de laptop van m'n vriendin. Viel allemaal best mee, het irritantste was de 2 weken wachten tot de connector binnen was. :P
Bij mij lag hij na enkele dagen al in de bus, maar wegens examens had ik de tijd er niet voor. Lastigste vond ik de oude er af solderen, wat een gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Same here, uiteindelijk heb ik eerst het metalen deel van de behuizing voorzichtig in stukken gebroken/geknipt, en daarna individueel de pootjes gedesoldeerd en de gaten schoongemaakt met litze.
Pagina: 1