• Larskeizer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-10-2023
Beste mensen, sinds een aantal weken heb ik het probleem met mijn computer dat deze wel aangaat maar geen scherm geeft. Soms doet hij het wel, maar dan weer een paar dagen niet. Wanneer het systeem het wel deed bevroor deze af en toen ofwel kreeg ik BSOD met irql_not less_or_equal.

De volgende onderdelen zijn niet de oorzaak: (werken bijvoorbeeld wel op andere systemen)

De videokaart
RAM geheugen
Moederbord
CPU

Het enige waar ik eventueel aan zat te denken is de PSU, is dit een reëele gedachte?

Voor het geheel, hier de onderdelen.

Videokaart: Sapphire Radeon HD 7950 3GB Boost edition
CPU: AMD FX8350
RAM: Crucial 8GB DDR3 PC3-12800 (2x4GB)
Moederbord: Asrock 970 Extreme3 R2.0
PSU: Cooler Master V650S

Als je nog iets anders nodig hebt, hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-01 19:46
Haal het RAM er eens uit stuk voor stuk

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25

WCA

Mijn 8120 gaat echt net op dat bordje, zou misschien kunnen dat er niet genoeg VRM's op je bordje zitten voor die CPU. Weet het niet zeker, maar als ik het met mijn CPU net haal, lijkt me dat met jouw cpu het gewoon niet kan.

Share and Enjoy!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wat heb je voor CPU koeler? Hoop dat ie top down is want dit MB is eigenlijk helemaal niet geschikt voor zo'n heethoofd, de VRM's worden namelijk veel te heet.

Wear Sunscreen!

• Larskeizer
Het systeem doet het nu (waarom, geen idee.)

Het stuk per stuk met ram proberen veranderde niets. De CPU koeling is Gelid Tranquillo Rev.2 en mijn case heeft 5 ingebouwde fans.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Larskeizer schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:40:
Het systeem doet het nu (waarom, geen idee.)

Het stuk per stuk met ram proberen veranderde niets. De CPU koeling is Gelid Tranquillo Rev.2 en mijn case heeft 5 ingebouwde fans.
Je moet met deze processor een top down koeler hebben, dus die de lucht van boven naar beneden op de CPU socket en VRM's eromheen blaast. Zonder actieve koeling van de VRM's krijg je oververhitting met instabiliteit en uiteindelijk compleet falen tot gevolg. Een paar ventilatortjes in je kast hangen heft het probleem niet op, er moet gericht lucht over de VRM's.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Larskeizer
Dit heb ik geloof ik ook, immers zit er een cpu koeler direct op de cpu. (Die tranquilo dus.) - bedoel je dit?
nelizmastr schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:55:
[...]

Je moet met deze processor een top down koeler hebben, dus die de lucht van boven naar beneden op de CPU socket en VRM's eromheen blaast. Zonder actieve koeling van de VRM's krijg je oververhitting met instabiliteit en uiteindelijk compleet falen tot gevolg. Een paar ventilatortjes in je kast hangen heft het probleem niet op, er moet gericht lucht over de VRM's.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Larskeizer schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:16:
Dit heb ik geloof ik ook, immers zit er een cpu koeler direct op de cpu. (Die tranquilo dus.) - bedoel je dit?

[...]
Nee. De ventilator moet recht boven de socket zitten om er lucht overheen te blazen. Een towerkoeler zoals jouw Tranquilo blaast de lucht door de koelvinnen, meestal van rechts naar links, maar de lucht is niet direct op de socket en het omliggende gebied gericht. De standaard AMD koeler doet dit wel. Eenzelfde opzet qua koeler heb je nodig wil je deze 8-core nog kunnen gebruiken.

Anders kan je hem net zo goed meteen weggooien als je bord zelfmoord pleegt...

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Zoals nelizmastr als zegt, andere koeler die van boven naar beneden blaast.
bv 2e hands: V&A aangeboden: Scythe Samurai ZZ Rev.B of nieuw: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B/ pricewatch: Noctua NH-L12

Wear Sunscreen!

• Larskeizer
Hartelijk dank. Ik zal er naar kijken

[ Voor 92% gewijzigd door Larskeizer op 24-12-2016 17:06 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Die ik hierboven noem zijn prima alleen ligt het eraan wat past en wat jou wensen zijn. Ze hebben allemaal voor en nadelen.
Kijk voor de grap eens hier en hier voor de reviews van bovenstaande koelers.
En zoek zelf ook even hier voor meer keuze ;)
Hou er rekening mee dat hij goed moet koelen en van boven naar beneden blaast ( en uiteraard AM3 geschikt is) dan kan je bijna niet miskleunen.

Ah, ninja edit... :o

Wear Sunscreen!

• Larskeizer
Ja, ik had je linkjes eerst niet gezien! Excuses hiervoor.

Update: Alles blijft nu ook gewoon zwart. Helemaal niets, zelfs niet als de computer een uur lang gekoeld is. (Alles in de kast gaat nog wel aan, ook qua verlichting ed.)

[ Voor 60% gewijzigd door Larskeizer op 24-12-2016 20:25 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dan vrees ik dat je MB Harakiri heeft gedaan. Nu kan je gaan testen welke componenten nog werken en/of een andere upgrade set halen.

Wear Sunscreen!

• Larskeizer
Wellicht is dat een optie! Gisteren deed de computer het weer een uurtje, bevroor deze, en we zijn weer terug bij af. Uiteraard is het erg frustrerend. Er zit al een betere fan op, geleend van mijn broer (top down ook dus)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Tja, waarschijnlijk is het moederbord gewoon dood. Dan gaat koelen ook niet helpen, een koud mobo is namelijk al koud, en bij het booten zal hij niet zoveel stroom verbruiken dat de VRM's snel opwarmen.

• Larskeizer
Precies; vanavond haal ik een ander mobo op, dus fingers crossed

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:15

Nemesizz

Untouchable

Ik zou ook eens een andere voeding proberen, die kunnen dat soort problemen ook veroorzaken als ze niet meer zo stabiel zijn.

offtopic:
dus naast wat anderen ook al aangaven, dat je moederbord niet bepaald geschikt is voor die CPU

• Larskeizer
Ik heb er een ander moederbord ingezet en alles lijkt nu stabiel te zijn. Pc staat nu een uur aan zonder vertragingen, freezes en zwarte schermen.

Alles werkt nog steeds, ik ga er vanuit dat alles nu goed is. Hartelijk dank iedereen!

[ Voor 24% gewijzigd door Larskeizer op 25-12-2016 21:18 ]

Pagina: 1