Onboard audio of Sb128 PCI

Pagina: 1
Acties:

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 15:16

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Topicstarter
IK ben heel wat maanden geleden ook al eens zo'n topic begonnen, maar ik ben niet echt blij met de reacties dus graag zou ik een antwoord willen op de volgende vraag: Welke geluidskaart biedt de beste kwaliteit, de Ac 97 onboard audio controller of de Creative Sound Blaster 128 PCI? Alvast bedankt

P.S. Gelieve geen antwoorden met het bericht dat ik een geheel andere geluidskaart moet gaan kopen omdat die blablabla veel beter is. |:(

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:42

GaMbiNo

1337

Doe dan dat onboard geluidskaartje maar... zelfde kwaliteit als een SB 128 PCI.

Heb zelf ook zo'n MSI bordje met die geluidschip en heb ook een SB 128 PCI gehad en ik hoor geen verschil....

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 23:29

Klippy

Still Game

Op zondag 01 juli 2001 19:07 schreef GaMbiNo het volgende:
Doe dan dat onboard geluidskaartje maar... zelfde kwaliteit als een SB 128 PCI.

Heb zelf ook zo'n MSI bordje met die geluidschip en heb ook een SB 128 PCI gehad en ik hoor geen verschil....
Nah ok, echt verschil hoor je niet vaak, maar ik vindt een losse kaart gewoon veel fijner. Ben nog steeds tevreden met m'n SB128. En die dingen kosten ook nix meer tegenwoordig.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• StefSOFT

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Topicstarter
Waarom vind je kaartje fijner dan? :?

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
de kwali van de onboard sound is hetzelfde als de sb 128.

maar ik heb het prob dat als ik via de onboard sound mp3s luister, en ik ga bijv. downloaden, cd's branden dan gaat het heeeel erg vervormen.

met de sb 128 heb ik dat niet...

maar het zou kunnen dat dat gewoon een instelling van mij is...
(verkeerde irq ofzo...)

als je toch al een sb128 hebt, zou ik die gebruiken, anders gebruik je gewoon de onbourd sound :)

• StefSOFT

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Topicstarter
Ik ben namelijk al in het bezit van de 128 PCI, maar toen mijn ouwe compu :'( kapot ging heb ik het geluid gebruikt van het moederbord

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:42

GaMbiNo

1337

Op zondag 01 juli 2001 19:10 schreef Cutebritney het volgende:
maar ik heb het prob dat als ik via de onboard sound mp3s luister, en ik ga bijv. downloaden, cd's branden dan gaat het heeeel erg vervormen.

met de sb 128 heb ik dat niet...
Ik gebruik op beide pc's mijn onboard geluids-chip en bij mij hapert ie nooooooit!!

Ook niet als ik ondertussen ga gamen, downloaden of branden echt nooit dus..

Vast een IRQ instelling ofzo idd :)
Zijn er geen andere drivers voor te vinden?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 11:58
onboard sound vreet veel processor kracht. gewoon die sb pci128 erin steken, al is dat ook een pruts ding.

• StefSOFT

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 19:23 schreef weareborg het volgende:
onboard sound vreet veel processor kracht. gewoon die sb pci128 erin steken, al is dat ook een pruts ding.
Een onboard geluidskaart heeft toch zijn eigen chipset op het moederbord, maar volgens mij gebruikt hij wel een software synthesizer, deze klinkt vrij goed, maar met het inspelen hoor je de tonen een fractie later. Maar volgens mij vreet de onboard geluidskaart verder niet van de processor, of toch wel. Ik weet het niet meer :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hoe zit dat nou met het vreten van cpu-kracht? Ik zit met dezelfde vraag als de topicstarter. Ik krijg binnenkort mn msi k7t turbo met onboard sound en ik heb nu een sb64pci. Is het verstandig om die sb64 te houden of is dat onboard geluid van gelijkwaarige kwaliteit? Ik ben erg tevreden met de sb pci64; prima geluid en perfecte driverondersteuning. Is die onboard kaart dus een waardige vervanger of is het echt low-quality rommel (zoals die geluidskaartjes van 20 piek)

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon die SB gebruiken. De onboard sound wil inderdaad nog wel eens haperen als je CPU erg belast wordt.
De geluidskwaliteit van de onboard sound is wel gewoon goed (ik hoor in iedergeval geen verschil)

~**~

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je je SB al hebt, dan gewoon gebruiken, en anders gewoon lekker onboard.

kun je altijd nog overstappen

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:13

sll

Ik heb in mijn vorige computer een SB128 gehad. Ik merk geen kwaliteitsverschil met de VIA AC97 die ik nu heb.

Echter, er is één nadeel: ik kan er (rechtstreeks) geen koptelefoon op aansluiten: het geluid is te zacht en schel. Op mijn SB was dat geen probleem.

Verwijderd

Ik heb nu een sb128 en die klinkt hier toch stukken beter dan de onboard sound. Ik ken ook iemand waar je het verschil niet hoort.
Het licht erg aan de kwaliteit van de boxen die je er aan hebt hangen.

Verwijderd

Mijn Onboard is goed ook als ik MP3 luister en ik download wat en zo het blijft goed :)

maar ik wil zelf strax 5.1 dus dan neem ik een nieuwe :)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ik heb ook een bordje met onboard sound (MSI K7T PRO), alleen er is een ding niet zo gaaf aan dat ding, met DOS spellen is het geluid echt ZWAAR verneukt. Dan gaat het geluid traag. Voor MP3's, films en dergelijken is het goed genoeg, maar in DOS is het niet veel soeps.
Maar ja, ik heb een SB Live in m'n andere comp zitten, en de DOS support van dat ding is ook om te janken.

Ik heb nu even tijdelijk een Aopen AK33 plankje, maar daar zit volgens mij hetzelfde onboard geluidskaartje op (als de MSI K7T PRO).

Verwijderd

ik heb 4 gewoone geluids kaarten in mijn buro la liggen want die dingen nemen zoveel ruimte in je pc en bijna elke pc heeft het wel onboard

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Deze hoort natuurlijk niet in HA.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er kleven vooral 2 nadelen aan onboard audio, maar er zijn dan ook 2 typen:

- AC'97
- 'echte' audiochips

en dan de volle PCI gevallen.

AC'97 geluid is net zoiets als een software modem- het leunt erg veel op de CPU omdat het niet zelf "intelligentie" heeft; alles behalve de d/a conversie wordt door de CPU gedragen. Daar hebben de 'echte' chips minder last van- die zijn meestal gewoon dezelfde die je op een (budget) PCI kaart ziet. Waar beiden last van hebben is interferentie van alle andere electriche signalen op de mobo. Je moet wel fatsoenlijke speakers hebben om dit te horen, maar het is bijna onvermijdelijk.

Dat is waarom ik vooralsnog de voorkeur geef aan een PCI geval (SB64 boven, SBlive in de woonkamer)- veel minder interferentie dan bij een onboard chip, en minder CPU belasting dan bij een AC'97

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1