Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste, ik heb 2 jaar geleden een pc gebouwt zie bijlage. Alleen krijg nu bij games zoals overwatch en ark redelijke FPS lags/drops. Meestal begint dat na een paar uur. ( Speel meestal op low/medium). Ik heb al een schone installatie geprobeerd, koelpasta gecheckt, stof weggezogen. Maar dit heeft niet geholpen.

Ik wil graag de genoemde games op high kunnen spelen, zonder last te hebben van FPS drops.
Nu vraag ik me af of het veel zal helpen als ik een andere videokaart koop, of zit er niks anders op om een nieuw systeem te halen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk programmeren en games spelen. Games zoals Overwatch, ARK, the forest

Wat mag het systeem gaan kosten?
300-400(voor kleine upgrade) 1000 (grote upgrade/nieuw systeem)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows 10
Crucial / Ballistix Sport 8GB
Cooler Master / N300
Crucial / MX100 - 256GB
AMD / Athlon II X4 860K Black Edition
Cooler Master Hyper TX3 Evo:
AD860KXBJABOX
6 Antec / 0-761345-06458-3
0-761345-06458-3
Seagate / 1TB SATA HDD
ST1000DM003
Asrock FM2A78M-DG3+
Club 3D Radeon HD 7950

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe cooler, videokaart of beide.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het kan minder geluid(niet heel belangrijk)

Ga je overklokken?
Nee denk het niet ivm geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Als je pas na een tijdje FPS drops hebt, kan dat doordat je te weinig RAM hebt. Je zou dus kunnen upgraden naar 16GB.
Een andere videokaart is een optie. Op welke resolutie speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
Als je drops hebt na enkele tijd spelen is er wss wat anders aan de hand: Zijn de temperaturen wel goed? Draaien er programmas op de achtergrond die alle RAM verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Volgens windows taakbeheer zit memory zit meestal op de 70-80%, CPU is wel meestal 90-100% als ik de game draai. Temperatuur moet ik nog even checken. Is bios de enigste(accurate) manier daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
Ardjee schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:12:
Als je drops hebt na enkele tijd spelen is er wss wat anders aan de hand: Zijn de temperaturen wel goed? Draaien er programmas op de achtergrond die alle RAM verbruiken?
Gebruik taakbeheer om te controleren of dat zo is. Ik weet niet of je via taakbeheer ook je temperaturen kunt zien, maar als dat niet zo is, dan kun je ook een programma als NZXT CAM installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
MeanSmoothie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:16:CPU is wel meestal 90-100% als ik de game draai. Temperatuur moet ik nog even checken. Is bios de enigste(accurate) manier daarvoor?
Dan is of je CPU aan vervanging toe, of er zijn veel achtergrondprocessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Volgens NZXT cam draait mijn CPU FAN op 70-80 graden(heb nu bijna nog niks gedaan behalve browsen). Als ik alleen steam browser aan ehb staan draait mn cpu op 10-20%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Die standaard koeler van de 860k is sowieso drama. Beter een after market koeler op gooien. Ik had tot voor kort ook een 860k met een 7950.
Echter vond ik de 860k vaak toch wel tekort komen, zoals bij BF1 bijvoorbeeld. Ik heb bij Alternate voor €299 een upgrade set gekocht met een i5 6400, MSI mobo en 8GB ddr4. De 7950 gebruik ik trouwens nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Dus komt er op neer dat een nieuwe CPU wss mn beste stap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MeanSmoothie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:01:
Dus komt er op neer dat een nieuwe CPU wss mn beste stap is?
Jep, en daar hoort dan een nieuw moederbord en ram bij. Bijvoorbeeld:

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: MSI H110M ECO
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

[ Voor 42% gewijzigd door ToFast op 24-12-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ben je tevreden met de performance voordat je de fps drops krijgt? Zo ja dan is upgraden wellicht niet eens nodig. Zo'n beetje het enige programma dat de temperatuur van FM2+ CPU's goed uitleest is AMD Overdrive:
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Download en installeer die, samen met Prime95:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Start de Prime95 Blend test en hou met Overdrive de temperaturen en kloksnelheden in de gaten. Let wel op: AMD Overdrive laat niet de huidige temperatuur zien, maar hoeveel graden hij nog warmer mag worden. Staat er dus 50c dan zit je nog 50 graden onder de limiet. Als je Prime95 aanzet zal dat getal steeds lager worden.

De FPS drops zouden verklaart kunnen worden doordat de CPU teruggeklokt wordt door een te hoge temperatuur. Hierom is het dus van belang om de kloksnelheden ook in de gaten te houden tijdens Prime95. Draai dit minstens een 15-20 minuten, maar wat langer is wel aan te raden.

Mocht daar allemaal niets uitkomen zou het nog aan aan de vrm van het moederbord kunnen liggen welke te warm wordt. Dan zou je even een kamer ventilator in de behuizing kunnen blazen om te kijken of dat helpt. Dat helpt in ieder geval het probleem te lokaliseren. Welke CPU koeler gebruik je precies?

Je videokaart temperatuur is ook van belang. Hiervoor kun je bijvoorbeeld even https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley downloaden en draaien op Ultra. Dat programma laat van zichzelf al de temperatuur zien in de rechterbovenhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Super bedankt voor jullie handige tips en antwoorden, ik zal even dat proberen.
Cooler Master Hyper TX3 Evo dit is mijn koeler

[ Voor 23% gewijzigd door MeanSmoothie op 24-12-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:20:
Maar ben je tevreden met de performance voordat je de fps drops krijgt? Zo ja dan is upgraden wellicht niet eens nodig. Zo'n beetje het enige programma dat de temperatuur van FM2+ CPU's goed uitleest is AMD Overdrive:
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Download en installeer die, samen met Prime95:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Start de Prime95 Blend test en hou met Overdrive de temperaturen en kloksnelheden in de gaten. Let wel op: AMD Overdrive laat niet de huidige temperatuur zien, maar hoeveel graden hij nog warmer mag worden. Staat er dus 50c dan zit je nog 50 graden onder de limiet. Als je Prime95 aanzet zal dat getal steeds lager worden.

De FPS drops zouden verklaart kunnen worden doordat de CPU teruggeklokt wordt door een te hoge temperatuur. Hierom is het dus van belang om de kloksnelheden ook in de gaten te houden tijdens Prime95. Draai dit minstens een 15-20 minuten, maar wat langer is wel aan te raden.

Mocht daar allemaal niets uitkomen zou het nog aan aan de vrm van het moederbord kunnen liggen welke te warm wordt. Dan zou je even een kamer ventilator in de behuizing kunnen blazen om te kijken of dat helpt. Dat helpt in ieder geval het probleem te lokaliseren. Welke CPU koeler gebruik je precies?

Je videokaart temperatuur is ook van belang. Hiervoor kun je bijvoorbeeld even https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley downloaden en draaien op Ultra. Dat programma laat van zichzelf al de temperatuur zien in de rechterbovenhoek.
Ik heb hem half uur op ultra gedraaid en hij blijft op 60 graden(GPU) gemiddeld.
Bij Overdrive geeft hij aan 20-21 graden onder het limiet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de kloksnelheden, bleven die constant op zijn max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Ja alles cores stonden wel heletijd op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Lijkt me zoals voorgesteld een CPU/koeler-probleem.

Als je vroeger met dezelfde hardware dezelfde games wél acceptabel kon spelen, en dat pas later is misgelopen raad ik je aan eerst een nieuwe koeler te proberen (of alleszins je CPU te stress testen). Als dat niet werkt kan je je moederbord, geheugen, en processor vervangen, bijvoorbeeld met een upgradekit zoals Eli3l voorstelde. Als je daarna nog steeds niet tevreden bent, kan je je GPU nog upgraden en er extra RAM-geheugen bij stoppen. Van je oude systeem kan je dus uiteindelijk nog de voeding, kast, optische drives meenemen, PCI(e) apparaten mee overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
BramVroy schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:24:
Lijkt me zoals voorgesteld een CPU/koeler-probleem.

Als je vroeger met dezelfde hardware dezelfde games wél acceptabel kon spelen, en dat pas later is misgelopen raad ik je aan eerst een nieuwe koeler te proberen (of alleszins je CPU te stress testen). Als dat niet werkt kan je je moederbord, geheugen, en processor vervangen, bijvoorbeeld met een upgradekit zoals Eli3l voorstelde. Als je daarna nog steeds niet tevreden bent, kan je je GPU nog upgraden en er extra RAM-geheugen bij stoppen. Van je oude systeem kan je dus uiteindelijk nog de voeding, kast, optische drives meenemen, PCI(e) apparaten mee overnemen.
Misschien is het handig eerst het topic te lezen voor je een post maakt, de topicstarter zet net zelf het resultaat neer van een test waaruit je kan concluderen dat het geen koeling probleem is.

Volgens verschillende bronnen zou de processor van de topicstarter pas moeten gaan throttlen als deze een marge heeft van minder dan 20 graden of minder dan 10 graden. Als hij consistent op 20+ blijft zou het dus de koeling niet hoeven zijn.

Bovendien heeft hij ook al een koeler die meer dan 130watt aan hitte kan verwerken op een cpu die maar 95watt produceert.

Zou je kunnen proberen te kijken hoe het gebruik en vermogen van je videokaart is terwijl het spel loopt? In een programma als MSI afterburner kan je een mooi grafiekje zien van hoe je fans draaien, de temperatuur is en of die zichzelf niet downclockt op de momenten dat je lag ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik had begrepen dat hij twee maal over zijn GPU sprak, ik heb nl. geen ervaring met Overdrive. Mijn fout. Toch zou ik het throttlen van de CPU niet uitsluiten. Hij heeft slechts een half uur getest (wat voor stress tests echt niet lang is), en hij heeft van de FPS drops pas na 'een tijdje gamen' last. Kan dus goed zijn dat die CPU nog een vijf graden warmer wordt en dus wel throttlet.

Om goed te zijn zou hij dus eens moeten stressen zolang als zijn gemiddelde gamesessie duurt - en tegelijkertijd zijn frequentie moeten monitoren/loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanSmoothie
Ik heb hem nu 6 uur aan laten staan(Valley benchmark + Prime95) alle cores draaien nu op 22-23 thermal margin en GPU ook nog 60 graden. memory 76 %

[ Voor 5% gewijzigd door MeanSmoothie op 24-12-2016 21:19 ]

Pagina: 1