Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:07
OUDE SITUATIE:
Beneden netgear wndr 3700 N600 v2 (2g enb 5g wifi): N600
zolder: Arcadyan WiFi versterker: wifi Versterker

nu heb ik sinds gisteren de Netgear Nighthawk R7000 AC1900 beneden geinstalleerd (ter vervanging van de netgear N600)
Nighthawk R7000

Vraag:
wat kan ik nu het beste doen? mijn ouder router (de N600) op zolder zetten of de wifi versterker daar laten staan?
Wat ik eigenlijk ook zou willen is dat zowel mijn router beneden als de wifi-versterker boven hetzelfde SSID hebben en dat de apparaten automatisch het sterkste signaal pakken.
Nu moeten de koters (als wze van beneden naar boven gaan) steeds van WIFI netwerk wisselen.
HGoe kan ik dat het beste doen? is het dan voldoende als ik router en Versterker hetzelfde SSID geef?
pakken der devices (ipad) dan automatisch het sterkste signaal?

alvast bedankt en fijne kerstdagen :+

Beste antwoord (via kuwerti op 24-12-2016 12:54)

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 19:19
kuwerti schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:00:
ok, dus de ene zegt wifi-versterker, en de ander zegt nooit ermee werken :-)

dat maakt het wat lastig ;-) Is het dan een idee als ik die wifi-versterker misschien als acces-point instel?

en nog even over de SSID: moet ik die boven hetzelfde noemen als beneden? kan dat? schsakelen de apparaten dan automatisch over naar het sterkste signaal?
8)7

laatste vraag: moet ik zowel de 2G als de 5G hetzelfde SSID geven? of is dat niet handig?
Nee de WiFi "Versterker" van KPN is een Accesspoint (mits je die bedraad aansluit) dat is waarom ik Versterker tussen haakjes typ. Unezra heeft het waarschijnlijk over WiFi repeaters, die zijn namelijk een ramp.

Alle SSIDs gelijk maken, en dan bandsteering aanzetten. Dat ding van KPN kan dat, of je R7000 dat kan weet ik niet maar vermoed ik wel

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 24-12-2016 12:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
De WiFi "Verstkerer" boven laten staan. Die is, qua WiFi, beter dan die WNDR3700 N600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nooit met WiFi versterkers werken, altijd met separaat aangesloten via ethernet met je netwerk verbonden accesspoints.

Dat mag absoluut een oude router zijn die je bedraad aan sluit en die hetzelfde SSID heeft als je apparatuur beneden. Maar WiFI versterkers zijn eigenlijk nooit een goed idee.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 24-12-2016 11:27 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti

dat maakt het wat lastig ;-) Is het dan een idee als ik die wifi-versterker misschien als acces-point instel?

en nog even over de SSID: moet ik die boven hetzelfde noemen als beneden? kan dat? schsakelen de apparaten dan automatisch over naar het sterkste signaal?
8)7

laatste vraag: moet ik zowel de 2G als de 5G hetzelfde SSID geven? of is dat niet handig?

[ Voor 41% gewijzigd door kuwerti op 24-12-2016 12:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobinF

8)7

Nee de WiFi "Versterker" van KPN is een Accesspoint (mits je die bedraad aansluit) dat is waarom ik Versterker tussen haakjes typ. Unezra heeft het waarschijnlijk over WiFi repeaters, die zijn namelijk een ramp.

Alle SSIDs gelijk maken, en dan bandsteering aanzetten. Dat ding van KPN kan dat, of je R7000 dat kan weet ik niet maar vermoed ik wel

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 24-12-2016 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Een ICTer zal zeggen "geen WiFi-versterker gebruiken", een niet-ICTer zal mogelijk zeggen "WiFi versterkers zijn prima". :-)
Als dat kan, is dat geen probleem. Je hebt AP's die in meerdere modi kunnen werken en dus ook als versterker kunnen dienen. Je hebt ook dedicated versterkers die niet als AP ingesteld kunnen worden.

Ik heb thuis 2 Asus routers, boven een RT-N66U, beneden een RT-N66AC. Op de eoa manier is het er nog niet van gekomen kabels te trekken en dus draait de bovenste, tegen mijn eigen advies in, als repeater. (WiFi-bridge noemt Asus het.) Het werkt, maar het is vrij storingsgevoelig en *traag*.

Daarom word het afgeraden. Het is niet dat het *niet* werkt, het is dat het sub-optimaal werkt. :)
8)7
Dat kan en idd schakelen apparaten in de regel om naar het AP met het sterkste signaal. Wel is het het mooiste als je AP's koopt die daadwerkelijk gemaakt zijn samen te werken, zoals die van Ubiquity.
Ik doe het wel. Het maakt niet uit want bijvoorbeeld je laptop geef je expliciet aan of 'ie op 2.4GHz of 5GHz moet connecten.

Ik heb laatst zelf de bridge omgegooid naar 5GHz omdat het te druk werd op 2.4GHz, dus de AP's praten nu op 5GHz met elkaar en de meeste van mijn apparatuur op 2.4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zowiezo moet je een wifi versterker nooit op zolder zetten. Je wil hem altijd ergens halverwege hebben

Anders zi je wel 5 streepjes verbinding met de wifi versterker, maar je wifi versterker zelf moet ook nog praten met de router beneden. en die ziet dan intern maar een half streepje ofzo

Das dan hetzelfde als dat je met zijn tweeën naast elkaar staan. je samen iets in de verte hoort en dat jij aan de ander gaat vragen wat hij heeft gehoord.

het beste. treek een draad naar zolder en gebruik je oude router of wifi versterker als acces point

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 24-12-2016 12:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Fish schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:31:
zowiezo moet je een wifi versterker nooit op zolder zetten. Je wil hem altijd ergens halverwege hebben
Niet altijd waar. Hier hebben we geen zolder, maar een 3e woonlaag. Er staat een AP beneden in de meterkast en 1 boven. Antennes zijn wel enigzins gericht.

Je moet vooral rekening houden met het zgn. pannekoek effect. De zendkarakteristiek van de meeste WiFi antennes.

Afbeeldingslocatie: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/support/docs/wireless-mobility/wireless-lan-wlan/82068-omni-vs-direct8.gif
het beste. treek een draad naar zolder en gebruik je oude router of wifi versterker als acces point
Dat is idd altijd de beste methode. Minimaal 1 AP per verdieping, via Ethernet met elkaar verbonden. Wil je buiten in de tuin ook nog WiFi, kan het nodig of nuttig zijn een aparte buiten antenne aan te schaffen met een andere zendkarakteristiek. (Sector antennes, die dus niet 360 graden rond zenden, maar bijvoorbeeld 180 graden en daarmee niet naar achteren je huis in zenden, maar juist enkel naar voren, je huis in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05

sapphire

Die-hard pruts0r

dat maakt het wat lastig ;-)
Dan de uitleg waarom mensen dat zeggen dat je het nooit moet doen.

Je hebt dus een relatief zwak wifi signaal, je versterker pikt dat op.
Vervolgens zend deze een 'eigen' wifi signaal op (die dus wel sterk is) waarmee je verbind. Maaaar die versterker moet wel alles terug naar de router zenden over dat relatief zwakke signaal want dat word niet op magische wijze opeens beter. Ondertussen blijft die versterker continue trekken aan dat zwakke signaal wat de router ook weer bezig houd en daardoor kunnen gebruikers die dichterbij zitten er in principe zelfs nog hinder van ondervinden.

Kortom zo'n ding is een wassen neus en doet meestal meer kwaad dan goed.

Vandaar de oplossingen van bedrijven op via powerline een 'vaste' verbinding te leggen naar een extra"wifi spot" of hoe ze dat ook noemen. Komt neet op het zelfde als een netwerkkabel trekken maar dan via het electranet in huis.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sapphire schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:38:
[...]
Vandaar de oplossingen van bedrijven op via powerline een 'vaste' verbinding te leggen naar een extra"wifi spot" of hoe ze dat ook noemen. Komt neet op het zelfde als een netwerkkabel trekken maar dan via het electranet in huis.
Powerline hoor je ZO veel wisselende geluiden over, dat ik dat zelf echt nooit zal gaan gebruiken. Net als met WiFi en WiFi versterkers zijn er situaties waarin het redelijk acceptabel zal kunnen werken, maar bedraag (ethernet) is per definitie een betere oplossing dan Powerline.

Je kunt ook niet zeggen dat het op hetzelfde neer komt als een netwerkkabel trekken door je huis, in the end gaat er gewoon TCP/IP overheen, maar daar houd de overeenkomst wel op. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

unezra schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:36:
[...]

Niet altijd waar. Hier hebben we geen zolder, maar een 3e woonlaag. Er staat een AP beneden in de meterkast en 1 boven. Antennes zijn wel enigzins gericht.

Je moet vooral rekening houden met het zgn. pannekoek effect. De zendkarakteristiek van de meeste WiFi antennes.

[afbeelding]
Je weet niet hoe de antenes gericht zijn dus je kan aannemen dat de pannekoek plat ligt. maar je waat wat ze over annames zeggen.

Maar goed als we toch op die toer gaan, je moet dan ook rekening houden met de fressnell zone. waarin dingen die niet in je "line" of sight" toch invloed hebben

Afbeeldingslocatie: http://ronja.twibright.com/drawings/fresnel2_big.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Beste Allemaakl.

Het is gelukt hoor. ik heb de AP op zolder dezelfde SSID gegeven als de router beneden. Heb ook bandsteering aangezet op AP. Overal nu fantastische wifi met 1 SSID.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kuwerti schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:54:
Beste Allemaakl.

Het is gelukt hoor. ik heb de AP op zolder dezelfde SSID gegeven als de router beneden. Heb ook bandsteering aangezet op AP. Overal nu fantastische wifi met 1 SSID.

Bedankt!
Kijk niet naar je streepjes. maar meet je download snelheid ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Volgens mij is de accesspoint vs repeater discussie inmiddels wel helder.

Over je vraag mbt de ssid's: ja het makkelijkst is als je alle ssid's het zelfde maakt. Dan hoef je maar één sleutel in te voeren op al je devices in plaats van meerdere.

Devices pakken altijd het beste WiFi netwerk, maar naadloos roamen is een heel ander verhaal. Dat gaat met normale accesspoints niet lukken. Als een device eenmaal verbinding heeft, is het aan de device zelf om af en toe te scannen of er betere netwerken beschikbaar zijn. Die implementatie verschilt van device tot device en het kan enkele minuten tot enkele uren duren. Dat is ook logisch, want iedere keer dat er omgeschakeld wordt is er een korte verbreking in je verbinding, dus als er te snel geschakeld zou worden, wordt je helemaal gek als je net halverwege tussen 2 accesspoints zit.
Wel is het zo dat veel devices er vanuit gaan dat accesspoints met het zelfde ssid in het zelfde netwerk zitten, en in dat geval wat sneller roamen.

Wil je dit echt goed oplossen heb je Ubiquity Unifi accesspoints (of andere, vaak ongelooflijk dure professionele merken) nodig, die wél naadloos roamen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Fish schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:56:
[...]

Kijk niet naar je streepjes. maar meet je download snelheid ;)
op zolder 96MB/s down op wifi (5g) lijkt mij prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Niet slecht!

En de DHCP enkel op de eerste aangezet? Anders ga je drop outs krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tommie12 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:51:
Niet slecht!

Of DHCP buiten je AP's regelen. :)

Veel mensen met een server thuis doen het op die manier. (Ik heb hier zelf thuis nu 2 DHCP servers draaien, maar die weten van elkaars bestaan en werken dus daadwerkelijk samen. Valt de een uit, neemt de ander het over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kuwerti schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:46:
[...]

op zolder 96MB/s down op wifi (5g) lijkt mij prima :-)
netjes idd

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05

sapphire

Die-hard pruts0r

unezra schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:41:
[...]

Powerline hoor je ZO veel wisselende geluiden over, dat ik dat zelf echt nooit zal gaan gebruiken. Net als met WiFi en WiFi versterkers zijn er situaties waarin het redelijk acceptabel zal kunnen werken, maar bedraag (ethernet) is per definitie een betere oplossing dan Powerline.

Je kunt ook niet zeggen dat het op hetzelfde neer komt als een netwerkkabel trekken door je huis, in the end gaat er gewoon TCP/IP overheen, maar daar houd de overeenkomst wel op. :-)
Idem hier maar soms kun je niet anders.
Plus voor mensen met 0,0 technische kennis of interesse is en ding in het stopcontact pluggen en aan de andere kant van het huis nog een keer een prima oplossing. Voor af ingesteld AP van de provider er aan en voila een 'wifi-spot', mensen ook weer blij.

En als je het simpel wilt uitleggen komt dat voor veel mensen op het zelfde neer. Hier op Tweakers snappen we anders maar hoe vaak ik wel niet te horen krijg " een kabel is een kabel toch? Zit daar nog verschil in dan?" 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sapphire schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:44:
[...]
Idem hier maar soms kun je niet anders.
Je kunt altijd anders...

Je hoeft je CATx niet altijd door loze leidingen te trekken, kan ook prima door holle plinten heen en dan kun je zelfs in een huurhuis prima overal CATx neerleggen. Die paar gaten door de muur om van de ene naar de andere kamer te komen mogen meestal ook nog wel.
Plus voor mensen met 0,0 technische kennis of interesse is en ding in het stopcontact pluggen en aan de andere kant van het huis nog een keer een prima oplossing. Voor af ingesteld AP van de provider er aan en voila een 'wifi-spot', mensen ook weer blij.
Dat gaat alleen mis op het moment dat het niet werkt. Leg die mensen maar eens uit dat hun Powerline setje van een paar honderd EUR totaal waardeloos is en dat ze het ding meter kunnen wegmieteren en kunnen investeren in een goed netwerk.

Als die mensen dat niet zelf kunnen, huren ze een kabelaar of een handig neefje in die voor een paar honderd EUR hun huis voorziet van een *echte* oplossing.
En als je het simpel wilt uitleggen komt dat voor veel mensen op het zelfde neer. Hier op Tweakers snappen we anders maar hoe vaak ik wel niet te horen krijg " een kabel is een kabel toch? Zit daar nog verschil in dan?" 8)7
Mwah, gewoon als tegenvraag stellen: "Een weg is een weg toch? Er is toch geen verschil tussen een spoorweg en een autosnelweg?" *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

unezra schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:13:
[...]

Je kunt altijd anders...

[...]
idd getuige de vele topic die beginnen "bedraad is geen optie !!!!!!!!!!!1oneoneoeneleven " :( :( :(

ow ... kan toch wel :D

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Tommie12 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:51:
Niet slecht!

Ik heb inderdaad last van drop-outs. (lastig bij online games :| ), Ik heb nu het Acess-point op zolder een vast ip-adres gegeven. Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik vermoed dat je AP als router ingesteld is, en dan vechten de 2 DHCP servers tegen elkaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tommie12 schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:36:
Ik vermoed dat je AP als router ingesteld is, en dan vechten de 2 DHCP servers tegen elkaar.
bullshit

dan doet hij dan juist niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
zondag 25 december 2016 @ 15:05[/message]:[/b]
[...]

bullshit

dan doet hij dan juist niet
[/quote]

Maar wat zou het dan wel kunnen zijn? Heel af en toe dropt de verbinding. als ik een constante ping doe naar bijvoorbeeld nu.nl dan zie ik 1x per minuut een responsetime van meer dan 1300ms. Dit is ook precies het moment dat ik de lag ervaar in de game (world of tanks) de rest van de responses zit dan rond de 5ms. signaal is wel sterk. 8)7 ook een ping naar mijn router zelf (192.168.1.1) laat de lag zien.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vicfoi.jpg
het zit dus in mijn wifi verbinding.

Dit zijn de instellingen op mijn AP:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xmpl5j.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yuhb34.jpg

ik heb de WIFI (2G en 5G ) op dezelfde SSID zitten. Mijn laptop (waar ik de drops op heb) heeft alleen 2G wifi.

ik heb er een andere laptop naast gezet en die heeft de 'drops' niet op het moment dat ik deze op mijn laptop wel zie.
Zou dat het kunnen zijn? moet ik een SSID voor 2g en een SSID voor 5g maken en dan met de laptop naar de 2G connecten?

[ Voor 91% gewijzigd door kuwerti op 26-12-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kuwerti schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:43:
[afbeelding]
[...]

Maar wat zou het dan wel kunnen zijn? Heel af en toe dropt de verbinding. signaal is wel sterk. 8)7

Dit zijn de instellingen op mijn AP:
[afbeelding]
en

[[url="[img=800,625]http://i64.tinypic.com/2i7bn8o.jpg[/IMG]"]afbeelding[/url]]

ik heb de WIFI (2G en 5G ) op dezelfde SSID zitten. Mijn laptop (waar ik de drops op heb) heeft alleen 2G wifi.
Zou dat het kunnen zijn? moet ik een SSID voor 2g en een SSID voor 5g maken en dan met de laptop naar de 2G connecten?
Waarschijnlijkomdat je kijkt naar de singaalsterkte tussen je telefoon en de repeater. Je moet ook kijken naar de singaalsterkte tussen je repeater en je router.

Die dingen werken soms wel goed en soms niet ... en de helft heeft geen idee waar hij mee bezig is en bij een andere helft domweg geen fatsoenlijk plaatsing mogelijk is

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 25-12-2016 21:11 ]

Iperf

Pagina: 1