Toon posts:

Type servomotor voor lineaire actuator

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 832167

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een lineaire actuator bouwen om een gewicht van 600 gram naar boven en beneden te verplaatsen over een afstand van 400 mm (met behulp van draadstang en rail).
Ik heb al wat onderzoek gedaan en lijkt me beste om te werken met een servomotor, omdat die een hoger toerental kunnen leveren en een hoger koppel hebben.

Ik weet alleen niet goed of ik voor een modelbouw servomotor moet gaan of eerder voor een industriële servomotor.
Ik werk ook met een accu van 12V, dus zou DC nodig hebben!

Enige tips hiervoor?
Waar ik op moet letten, waar ik kan zoeken?

Groeten en prettige feestdagen!

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 832167 op 27-12-2016 09:45]

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus zoiets:
https://www.deschotelshop...l3618-actuator-td-18-inch

En dan de motor vervangen voor een 12v iets...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 19:13
Je kunt ze ook meteen in 12v uitvoering aanschaffen.

Alleen de motor kan ook.

[Voor 21% gewijzigd door Sepio op 24-12-2016 13:21]

Topicstarter
Het is eerder in deze richting dat ik een wilde bouwen:

YouTube: eTrack Linear Slide with Servo Motor - Newmark Systems, Inc.

Zij werken met een stappenmotor, maar spreken ook over de mogelijkheid om een borstelloze servomotor te kunnen gebruiken voor snellere toepassingen..

Vind hier alleen geen verdere info over

• memphis

memphis

Een stepper qua techniek wijkt niet veel af van een brushless motor. Inderdaad het toerental van een gewone motor kan veel hoger maar een stepper in dat formaat kan makkelijk 1000rpm halen wat best snel is.

Voor beide geldt dat je een soort van controler nodig hebt waarbij het met een stepper makkelijker positie bepalen is dmv pulsen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet kijken wat voor versnellingen je wilt halen. Daarmee kan je een inschatting voor de benodigde kracht mee krijgen.

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 10:35
Beetje de vraag of het echt robuust moet zijn en nooit kapot mag.
Zo ja koop een lineaire actuator van linak. Oersterk en niet kapot te krijgen, maar niet goedkoop.
https://www.google.nl/web...linak%20linear%20actuator

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08-2018
Wil je het gewicht ook voor een bepaalde tijd op een bepaalde positie houden?
Is een stepper motor dan niet meer geschikt aangezien deze beter de lading op een positie kan houden (holding torque) ?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 01:13
MrDoodoo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:09:
Wil je het gewicht ook voor een bepaalde tijd op een bepaalde positie houden?
Is een stepper motor dan niet meer geschikt aangezien deze beter de lading op een positie kan houden (holding torque) ?
Ik vermoed dat bij het gebruik van een spindel dat niet een probleem zal zijn.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Anoniem: 873041

Een stappenmotor heeft inderdaad wellicht een voorkeur. De holding torque is een pluspunt wat ook meetelt is de prijs van een stappenmotor.

• memphis

memphis

Ik denk het niet. Een dergelijke arm werkt met een soort van schroefdraad

Daar moet je op de arm heel veel druk uitoefenen wil je uberhaupt er een beweging in krijgen.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als het goedkoop moet, er zijn legio tutorials te vinden van mensen die een draadeind daarvoor gebruiken. M8 is populair vanwege de gunstige verhouding van gewicht versus stevigheid. Daarnaast heeft M8 draad een spoed van 1 mm per omwenteling, wat lekker makkelijk rekenen is natuurlijk :).

Met een stappenmotor daaraan kun je exact de positie van de last bepalen. En bij 600 rpm haal je 10 mm per seconde. Om de ~721 mm af te leggen (600 mm omhoog en 400 mm opzij) heb je dan ongeveer 71 seconden nodig.

[Voor 10% gewijzigd door real[B]art op 16-01-2017 16:21]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Topicstarter
Hi iedereen, bedankt voor de tips en antwoorden. Ik zal inderdaad toch met een stappenmotor werken. Heb er een gevonden die perfect past voor de toepassing.

Omdat het gewicht dat ik wil verplaatsen ook een batterij zal bevatten, was ik aan het kijken voor 'cable guiding systems' om de bedrading van de accu naar de rest te voorzien.

Had onder andere dit al gevonden : http://image.made-in-chin...r-Measuring-Equipment.jpg

Maar heeft er iemand ook tips voor een ander eenvoudig systeem misschien?

Alvast weeral bedankt !

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 09:16
Als je recht omhoog gaat misschien een krulsnoer?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee