Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Een goeie vriendin van ons is bevallen van haar eerste zoon (14-12). De vader is wel in beeld maar woont niet bij haar op het adres en ze hebben verder geen formele relatie.

Bij SVB is de kleine jongen bekend, maar is er nog geen uitbetaling van de kinderbijslag te zien. Eerste keer zal zijn eind april, volgens de proefberekening.

Maar nu proberen we Kindgebondenbudget aan te vragen. Hier krijgen we helaas de melding "U hebt geen kinderbijslag op uw naam staan. Daarom kunt u geen kindgebonden budget aanvragen."

Er is nog geen brief vanuit SVB ontvangen door onze vriendin over de Kinderbijslag.

Begrijp ik het nu goed dat we nu eerst moeten wachten op SVB in beweging komt, zodat deze een signaal richting Bdienst hebben gestuurd en onze vriendin?

Verder kan ik eerlijk gezegd geen informatie vinden. Zijn wij nu echt zo vroeg? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Beste antwoord (via Falcon op 28-12-2016 11:55)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je bent te snel. Na inschrijving van de kleine krijg je vanzelf bericht van het SVB dat hij/zij in de kinderbijslag is geregistreerd. Duurt enkele weken.

Wacht die brief even af voordat je KGB aanvraagt. Die regeling heeft namelijk als voorwaarde dat de aanvrager ook de verzorger van het kind is, en daarvoor leunen ze op de registratie van het SVB.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
de kinderbijslag gaat automatisch zodra het kind aangemeld is bij de gemeente en er een bsn nummer bekend is. duurt inderdaad een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:25
Het KGB wordt maandelijks vooruit betaald, de eerste uit te betalen maand is januari 2017 maar zal, door de administratieve verwerking van de geboorte, wat later uitbetaald worden. De KB achteraf per kwartaal, dat is correct.

https://www.svb.nl/int/nl...den_budget/begin_en_eind/

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je bent te snel. Na inschrijving van de kleine krijg je vanzelf bericht van het SVB dat hij/zij in de kinderbijslag is geregistreerd. Duurt enkele weken.

Wacht die brief even af voordat je KGB aanvraagt. Die regeling heeft namelijk als voorwaarde dat de aanvrager ook de verzorger van het kind is, en daarvoor leunen ze op de registratie van het SVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 13:17

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
t_captain schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:08:

Belachelijk eigenlijk dat dit weken moet duren bij SVB. Simpel digitaalproces zou je zeggen.

Bedankt in iedergeval, wij wachten op de SVB brief (crisis het is bijna 2017)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
Houdt er ook rekening mee dat ze toeslagen mag gaan terug betalen over 2016. Dat is het nadeel van een kind dat wordt geboren aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Ryan_ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:16:
Houdt er ook rekening mee dat ze toeslagen mag gaan terug betalen over 2016. Dat is het nadeel van een kind dat wordt geboren aan het einde van het jaar.
Welke toeslagen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Falcon schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:50:
[...]
Belachelijk eigenlijk dat dit weken moet duren bij SVB. Simpel digitaalproces zou je zeggen.
Je kunt er op jouw manier naar kijken maar je kunt ook kijken naar de fraude gevoeligheid van dit soort toeslagen. Dat de duur van dit traject wat langer duurt door verschillende IT-systemen bij verschillende overheidsinstanties zou inderdaad wel sneller kunnen en moeten in de toekomst.

Het zou ook een hoop administratieve rompslomp en belastinggeld schelen als de overheid z.s.m. af gaat stappen van alle toeslagen maar dat is mijn mening. Het is te complex en bij iedere situatie (samenwonend/gescheiden, meer/minder salaris etc etc) moet je maar hopen dat je alles goed hebt ingevuld.
Anders krijg je aan het eind van het jaar of zelfs een jaar later nog een mooie naheffing.
Heb hier persoonlijk weinig last van gehad maar genoeg om me heen zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:54
Blankinho schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:42:
[...]

Je kunt er op jouw manier naar kijken maar je kunt ook kijken naar de fraude gevoeligheid van dit soort toeslagen. Dat de duur van dit traject wat langer duurt door verschillende IT-systemen bij verschillende overheidsinstanties zou inderdaad wel sneller kunnen en moeten in de toekomst.

Het zou ook een hoop administratieve rompslomp en belastinggeld schelen als de overheid z.s.m. af gaat stappen van alle toeslagen maar dat is mijn mening. Het is te complex en bij iedere situatie (samenwonend/gescheiden, meer/minder salaris etc etc) moet je maar hopen dat je alles goed hebt ingevuld.
Anders krijg je aan het eind van het jaar of zelfs een jaar later nog een mooie naheffing.
Heb hier persoonlijk weinig last van gehad maar genoeg om me heen zien gebeuren.
Uit persoonlijke ervaring, lees dit ^^.

Vul op toeslagen.nl alsjeblieft netjes je salaris in. Dat is je verwachte salaris. Als jij verwacht €5.000 aan bonussen op te halen vul dat dan ook in. Als je het te laag inschat of verkeerd invult krijg je achteraf een naheffing en daar word je niet blij van. Let ook op vakantiegeld en 13e maand e.d.

Edit: zo heb ik overigens wel is leuke naheffingen gehad toen ik halverwege het jaar een flinke loonsverhoging heb gehad. Alles wel direct aangepast qua salaris maar ik kreeg nog een leuke naheffing achteraf...

Dat er bij de belastingdienst en allerlei andere overheidsinstantie er qua digitale afhandeling van zaken een potje word gemaakt is bekend. Het gehele belastingstelsel is mijns inziens veels te complex geworden en de toeslagen is daarbij 1 van de voorbeelden. Dat betekent dat het wat langer duurt allemaal maar dat vind ik persoonlijk geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Craven op 28-12-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:05
Craven schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:46:
[...]

Uit persoonlijke ervaring, lees dit ^^.

Vul op toeslagen.nl alsjeblieft netjes je salaris in. Dat is je verwachte salaris. Als jij verwacht €5.000 aan bonussen op te halen vul dat dan ook in. Als je het te laag inschat of verkeerd invult krijg je achteraf een naheffing en daar word je niet blij van. Let ook op vakantiegeld en 13e maand e.d.

Edit: zo heb ik overigens wel is leuke naheffingen gehad toen ik halverwege het jaar een flinke loonsverhoging heb gehad. Alles wel direct aangepast qua salaris maar ik kreeg nog een leuke naheffing achteraf...

Dat er bij de belastingdienst en allerlei andere overheidsinstantie er qua digitale afhandeling van zaken een potje word gemaakt is bekend. Het gehele belastingstelsel is mijns inziens veels te complex geworden en de toeslagen is daarbij 1 van de voorbeelden. Dat betekent dat het wat langer duurt allemaal maar dat vind ik persoonlijk geen probleem.
Een persoonlijke ervaring rondom de toeslagen:
Controleer bij het aanpassen van gegevens (ook jaarlijks gewoon controleren) of alles nog klopt, inclusief loon. Mijn vrouw en ik hebben na ons geregistreerd partnerschap dit aangepast op de website, maar om 1 of andere reden is het loon toen "gereset", waardoor we een enorme berg aan toeslagen ontvingen, waar we geen recht op hadden, dat moet (ondanks dat het een fout betrof in de ICT omgeving) ook weer terugbetaald worden.

Dus advies: Controleer in elk geval jaarlijks of de gegevens kloppen en houd stortingen in de gaten, ongeacht of je zelf foutieve gegevens invult of dat ze een ICT probleem hebben, jij moet dit wel terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
jbdeiman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:09:
[...]
Dus advies: Controleer in elk geval jaarlijks of de gegevens kloppen en houd stortingen in de gaten, ongeacht of je zelf foutieve gegevens invult of dat ze een ICT probleem hebben, jij moet dit wel terugbetalen.
De Belastingdienst lijkt hardnekkig elk jaar je opgave van 2 a 3 jaar terug te blijven gebruiken. Ook als je het tussentijds hebt aangepast, wordt het op 1 januari weer door hen opnieuw ingeschat obv de oude gegevens.
Als je het geluk hebt een aantal jaar achter elkaar flink meer inkomsten te hebben als gezin, moet je al helemaal opletten! Het kan namelijk dan zijn dat ze een bedrag dat je moet terugbetalen gaan verrekenen met de toeslag die je komend jaar zou moeten krijgen, alleen is dat laatste bedrag dus helemaal fout. Dan denk je dat het wel goed is, omdat het ontvangen bedrag lager is, maar dan kom je van een koude kermis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Falcon schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:49:
Een goeie vriendin van ons is bevallen van haar eerste zoon (14-12). De vader is wel in beeld maar woont niet bij haar op het adres en ze hebben verder geen formele relatie.

Bij SVB is de kleine jongen bekend, maar is er nog geen uitbetaling van de kinderbijslag te zien. Eerste keer zal zijn eind april, volgens de proefberekening.

Maar nu proberen we Kindgebondenbudget aan te vragen. Hier krijgen we helaas de melding "U hebt geen kinderbijslag op uw naam staan. Daarom kunt u geen kindgebonden budget aanvragen."

Er is nog geen brief vanuit SVB ontvangen door onze vriendin over de Kinderbijslag.

Begrijp ik het nu goed dat we nu eerst moeten wachten op SVB in beweging komt, zodat deze een signaal richting Bdienst hebben gestuurd en onze vriendin?

Verder kan ik eerlijk gezegd geen informatie vinden. Zijn wij nu echt zo vroeg? :?
Ja je bent zo vroeg, dat is koud 9 werkdagen...
Gewoon even geduld, zijn allemaal automatische processen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
[...]

Belachelijk eigenlijk dat heel de regeling uberhaubt bestaat. Men kiest zelf voor een kind maar de gemeenschap mag er vervolgens voor betalen... :|

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

[...]

Belachelijk dat er mensen een kind nemen als je niet een paar weken kan wachten op die paar centen...

Nu ken ik de situatie natuurlijk niet, maar zo komt het over.

@hieronder, vandaar dat ik de disclamer ebrij heb gezet...

[ Voor 13% gewijzigd door garriej op 28-12-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Guys gezien het verhaal wat geschetst wordt, handelt het zich hierbij om een ongelukje. daar mag je van denken wat je vindt, maar oordeel niet zo aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
garriej schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:33:
[...]

Belachelijk dat er mensen een kind nemen als je niet een paar weken kan wachten op die paar centen...

Nu ken ik de situatie natuurlijk niet, maar zo komt het over.
Er zijn natuurlijk situatie's die niemand kan inschatten/voorspellen en ik snap dat deze regelingen er voor zulke mensen zijn.
Maar als je kijkt hoevaak mensen aanspraak doen op deze regelingen, dan vraag ik me ook weleens af of ouders uberhaubt nadenken over de kosten die het krijgen en hebben van een kind met zich mee brengt...
KillerAce_NL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:39:
Guys gezien het verhaal wat geschetst wordt, handelt het zich hierbij om een ongelukje. daar mag je van denken wat je vindt, maar oordeel niet zo aub.
Mijn opmerking was meer in het algemeen bedoeld. De kinderbijslag regeling is toch eigenlijk heel raar? Het neemt gedeeltelijk de financiele verantwoording van de ouders weg terwijl dat in heel veel gevallen niet nodig is.

[ Voor 28% gewijzigd door ChojinZ op 28-12-2016 13:42 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:05
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:39:
[...]

Er zijn natuurlijk situatie's die niemand kan inschatten/voorspellen en ik snap dat deze regelingen er voor zulke mensen zijn.
Maar als je kijkt hoevaak mensen aanspraak doen op deze regelingen, dan vraag ik me ook weleens af of ouders uberhaubt nadenken over de kosten die het krijgen en hebben van een kind met zich mee brengt...
Tjah, moet je dan maar zeggen geen kinderen te nemen, omdat je een jaarcontract hebt, of wat willen jullie precies zeggen? (ik zeg jullie, omdat je voorganger ook in een dergelijke richting reageert)
Men houdt er juist rekening mee dat die regelingen er zijn, en een kind kan je (bijna) zo duur maken als je zelf wilt. Er bestaan wasbare luiers, je hoeft ze geen potjes eten te geven, maar kan ze (door 't fijn te malen) als ze eraan toe zijn mee laten eten / vers eten maken.
Natuurlijk kost een kind geld, maar niet iedereen kan inzien hoe ze er over 9 maanden voor staan, misschien moet iemand minder uren gaan werken, wordt ontslagen, moet een andere (minder betalende) baan aannemen en weet ik het wat voor mogelijkheden er zijn.

Als jij aanspraak mocht doen op een dergelijke regeling (terwijl je 't ook zonder red) zou je dat dan niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Er zijn voors- en tegens.
Het is in NL gewoon een sociale verzekering die een deel van de kosten van kinderen oppakt voor iedereen die een kind verzorgt, niet alleen (natuurlijke) ouders.
Het is bij lange na niet dekkend, dus het zal nooit ene primaire beslissingsfactor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
jbdeiman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:48:
[...]

Tjah, moet je dan maar zeggen geen kinderen te nemen, omdat je een jaarcontract hebt,
Als je van te voren weet dat je financiele situatie niet stabiel is en de kans bestaat dat je het kind misschien niet financieel kan onderhouden, dan ja! geen kind nemen!
jbdeiman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:48:
[...]

Natuurlijk kost een kind geld, maar niet iedereen kan inzien hoe ze er over 9 maanden voor staan, misschien moet iemand minder uren gaan werken, wordt ontslagen, moet een andere (minder betalende) baan aannemen en weet ik het wat voor mogelijkheden er zijn.
Mwah, ik kan wel inzien hoe ik er over een jaar er voor sta. Als je dat niet weet (je toekomst is onzeker), moet je dan wel kinderen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
KillerAce_NL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:49:
Er zijn voors- en tegens.
Het is in NL gewoon een sociale verzekering die een deel van de kosten van kinderen oppakt voor iedereen die een kind verzorgt, niet alleen (natuurlijke) ouders.
Het is bij lange na niet dekkend, dus het zal nooit ene primaire beslissingsfactor zijn.
Bij lange na niet dekkend... Ik weet niet hoor maar ik ben zelf ook ouder en ik vind de kosten van een kind echt ZWAAAR meevallen. Je kunt het echt letterlijk zo duur maken als je eigen portemonnee het toelaat en dat kan zeker zonder al die extra toeslagen buiten de kinderbijslag om.

Als alleenstaande ouder is het tegenwoordig gewoon rendabeler om alleen te blijven dan samen te gaan wonen en daar zie je dus ook dat meteen weer mee wordt gefraudeerd. Afschaffen dus naar mijn idee..

- Kinderbijslag
- Kindgebonden budget
- Alleenstaande ouder korting
- Mogelijke kinder allimentatie

Voor werkende ouders (dus voor iedereen!)
- arbeidskorting

Specifieke Informatie hierover:
http://www.gewoonovergeld...eenstaande-ouders-en-lag/

Wellicht dat we nu wel flink off-topic gaan maar het is nogal iets waar gewoon veel belasting geld heen gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat over alleenstaande ouders ben ik helemaal met je eens hoor..
In NL is het andersom...Je kunt beter alleenstaande ouder in de bijstand zijn met alle toeslagen als 1 verdiener met ene kind voor iets meer als het minimumloon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:00:
[...]

Als je van te voren weet dat je financiele situatie niet stabiel is en de kans bestaat dat je het kind misschien niet financieel kan onderhouden, dan ja! geen kind nemen!

[...]

Mwah, ik kan wel inzien hoe ik er over een jaar er voor sta. Als je dat niet weet (je toekomst is onzeker), moet je dan wel kinderen nemen?
Dus kinderen alleen voor de rijken die ook nog eens voldoende geld en bezittingen hebben om eventuele tegenslagen op te vangen? En laten we ook maar starten met het afschaffen van de AOW, want dat kan over een tijd zeker niet meer betaald worden.

En het nationaal inkomen zal wel flink dalen, want een boel mensen zullen minder gaan werken (ik wel iig. 3 dagen per week ipv 4), minder opvang nodig, minder verkoop van babyspullen, meer werklozen, meer buitenlandse vakanties (dus vlucht naar buitenland van geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
celshof schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:43:
[...]
Dus kinderen alleen voor de rijken die ook nog eens voldoende geld en bezittingen hebben om eventuele tegenslagen op te vangen?
Want om kinderen te onderhouden moet je rijk zijn? Wat een onzin....
[...]
En laten we ook maar starten met het afschaffen van de AOW, want dat kan over een tijd zeker niet meer betaald worden.
Je link tussen de AOW en kinderbijslag snap ik niet helemaal. Care to explain?
[...]
En het nationaal inkomen zal wel flink dalen, want een boel mensen zullen minder gaan werken (ik wel iig. 3 dagen per week ipv 4), minder opvang nodig, minder verkoop van babyspullen, meer werklozen, meer buitenlandse vakanties (dus vlucht naar buitenland van geld).
Sorry, maar dat klinkt als een prognose gebasseerd op onderbuik gevoelens. Heb je een onderbouwing hiervoor?

Je kan het ook omdraaien: Mensen nemen minder snel een kind, gemiddeld blijven er dan meer mensen werken (want er komen minder huismoeders bij) dus het nationale inkomen stijgt. Daarnaast ben je de kinderbijslag kostenpost van een miljoenen euro's wel kwijt.

Er zijn meer dan 3 miljoen kinderen in Nederland. Het overgrote deel krijgt elke 3 maanden rond de 250 euro gemiddeld aan kinderbijslag. Reken maar uit wat dat de aankomende 18 jaar gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:08:
[...]
Want om kinderen te onderhouden moet je rijk zijn? Wat een onzin....
Het is een reactie op jouw opmerking [i]Als je van te voren weet dat je financiele situatie niet stabiel is en de kans bestaat dat je het kind misschien niet financieel kan onderhouden, dan ja! geen kind nemen![/q]
Je link tussen de AOW en kinderbijslag snap ik niet helemaal. Care to explain?
Wie denk je dat de AOW betaalt? En wat denk je dat er met dat deel van de bevolking gebeurt als de mensen die het financieel niet kunnen trekken geen kinderen nemen en het rijkere deel minder gaat werken?
Sorry, maar dat klinkt als een prognose gebasseerd op onderbuik gevoelens. Heb je een onderbouwing hiervoor?
Als het gaat om de KOT is dat in de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. De verschillende media hebben hier sinds 2011/2012 vaak genoeg over bericht. En wat betreft de andere zaken: minder kinderen komen uit jouw bericht dat mensen maar minder snel aan een kind moeten beginnen.
Er zijn meer dan 3 miljoen kinderen in Nederland. Het overgrote deel krijgt elke 3 maanden rond de 250 euro gemiddeld aan kinderbijslag. Reken maar uit wat dat de aankomende 18 jaar gaat kosten.
Druppel, gloeiende plaat. Even mezelf als voorbeeld. Ik heb 2 kinderen en we zijn met z'n tweeën thuis, dus ik kan het voordeel van 1 kind volledig aan mezelf geven: €4336 in totaal over 216 maanden.

€4336 is mijn deel van de HRA over minder dan 10% van die tijd (20 maanden). Als ik een dag minder zou gaan werken (dus 25% minder), dan heb ik na een jaar al meer dan die €4336 minder aan IB betaald. En mijn vrouw zou waarschijnlijk hetzelfde doen en die verdient zelfs nog wat meer dan ik, dus heeft nog een grotere impact.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:30:
[...]
Belachelijk eigenlijk dat heel de regeling uberhaubt bestaat. Men kiest zelf voor een kind maar de gemeenschap mag er vervolgens voor betalen... :|
De gemeenschap heeft er ook baat bij dat er kinderen geboren worden. Kinderen zijn de toekomst: als er nu meer kinderen geboren worden dan zorgt dat over 25 jaar een grotere economie is. Die kinderen worden uiteindelijk zelf de betalende gemeenschap. Ze betalen straks jouw AOW, als ze tenminste niet vinden dat het belachelijk is dat heel de AOW ueberhaupt bestaat.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1