Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-04 23:16
Ik heb een vrij nieuwe Nikon D7200 en ik twijfel of ik een vuiltje in de viewfinder heb, of dat het gewoon daar hoort te zitten.

Zie het puntje in de rechterbovenhoek. Hij licht ook rood op wanneer je focust, net als de rest van de letters/lijnen.

Ik heb overal gekeken waar je 'kunt' kijken zonder te demonteren of er stofjes zitten, wat niet het geval is.

Het gekke is, ik kan me niet herinneren of het er altijd al gezeten heeft. Iemand die uitspraak kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/6l37i3cir/20161223_212712.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is wel echt een rondje/stipje, een stofje oid is toch vaak grilliger van vorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hij licht ook rood op wanneer je focust, net als de rest van de letters/lijnen.
Zegt genoeg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 22:13
Het is een vuiltje volgens mij. Blaas eens met een blaasbalgje in je spiegelhuis richting het matglas als je camera rechtop staat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
  • Laatst online: 06-04 23:16
Universal Creations schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:28:
Het is een vuiltje volgens mij. Blaas eens met een blaasbalgje in je spiegelhuis richting het matglas als je camera rechtop staat.
Heb ik helaas niet...
Ik weet het niet. Volgens mij wordt er een glaasje ofzo belicht met een rood ledje om die lijnen te laten oplichten. Een vuiltje zou dan ook 'beschenen' kunnen worden en oplichten.

Het punt is; ik vermoed een vuiltje maar het is inderdaad echt een rond stipje en hij zit op een best logische plek. Via google enzo kan ik echter geen plaatje van een viewfinder vinden waarin deze stip zit.

Daarom zoek ik bevestiging van iemand die het kan checken met bijv zijn eigen camera, of gewoon weet of het er wel of niet hoort te zitten ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Universal Creations op 23-12-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het zit niet op een logische plek. Het vlekje is niet rond (wat ik zo zie) en zoals je zelf al zegt wordt het matglas belicht en kan het vlekje ook mee oplichten. Dit zie je namelijk ook in de gehele zoeker, dat even alles een klein beetje rood oplicht.

Een blaasbalg hoort bij je standaard uitrusting, net zoals een microvezeldoekje. Beiden om je lenzen een beetje schoon te maken. Altijd eerst de blaasbalg gebruiken, zodat je niet per ongeluk zand over je lens schuurt met het doekje en krasjes krijgt.

Zou je trouwens in het vervolg je bericht willen wijzigen i.p.v. een dubbelpost aanmaken? ;) Ik zal ze wel even voor je samenvoegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 23-12-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij nader inzien zou ik ook zeggen dat het een vuiltje is. Als ik ga zoeken naar foto's van viewfinders zie ik nergens zo'n stipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb bij mijn D750 op nagenoeg exact dezelfde plek een zelfde soort plekje. Volgens mij is het een vuiltje. Ik heb het niet erg kunnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Ik zou zeggen probeer eens een andere lens, dan weet je of het op je lens zit of op je sensor. Het is een van die twee namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Znorkus schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 01:17:
Ik zou zeggen probeer eens een andere lens, dan weet je of het op je lens zit of op je sensor. Het is een van die twee namelijk.
Huh? Vuil op je sensor kun je onmogelijk in je zoeker zien en vlekken op je lens zie je hooguit in extreme gevallen als een vage vlek in je zoeker. Dit is een scherpe punt en kan dus alleen maar ter hoogte van het matglas zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik heb zelf een 7200, en heb daar op die plek in ieder geval niets zitten.

Volgens blz. 10 van de handleiding zit er op die plek geen aanduiding, het moet dus wel een vuiltje zijn.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anders heb je toch altijd nog je ingebouwde blaasbalg? Weliswaar wat vochtiger maar om even te proberen hoeft dat geen punt te zijn.
Universal Creations schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 01:53:
Huh? Vuil op je sensor kun je onmogelijk in je zoeker zien en vlekken op je lens zie je hooguit in extreme gevallen als een vage vlek in je zoeker. Dit is een scherpe punt en kan dus alleen maar ter hoogte van het matglas zitten.
offtopic:
EVF? :+

Nee zit niet op een D7200, dat weet ik ook wel. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17
Even inhaken hierop, want ik heb bij mijn D750 momenteel een soortgelijk issue.
Klein vuiltje wat zichtbaar is door de viewfinder.

Met een blaasbalg krijg ik het niet weg. Als ik in de camera kijk lijkt de spiegel schoon en ook op het matglas zie ik (met het blote oog) niets zitten. Het vuiltje zal waarschijnlijk echter zo klein zijn dat het wellicht niet met het blote oog te zien is.

Dus om toch het zekere voor het onzekere te nemen wil ik het matglas schoonmaken, maar hoe kan je dit het beste doen? Of kan ik beter een keertje een dagje Beverwijk plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Heb ik ook eens gehad, in mijn D7000. Niets te zien op foto's, maar vervelend omdat de camera niet meer helemaal perfect is :-( . Beverwijk: twee opties. Laten zitten, is gratis, of zoekerhuis demonteren en reinigen, zou toentertijd zo'm €180,- gekost hebben. Heb voor het eerste gekozen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Missc een productie fout? een drupje van de verf die ook voor het kader is gebruikt?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17
bobcom schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:35:
Heb ik ook eens gehad, in mijn D7000. Niets te zien op foto's, maar vervelend omdat de camera niet meer helemaal perfect is :-( . Beverwijk: twee opties. Laten zitten, is gratis, of zoekerhuis demonteren en reinigen, zou toentertijd zo'm €180,- gekost hebben. Heb voor het eerste gekozen.
Je ziet het inderdaad niet op de foto's (logisch ook), maar het leidt wel af tijdens het fotograferen.
mell33 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:40:
Missc een productie fout? een drupje van de verf die ook voor het kader is gebruikt?
Nee dat is het niet, want het zat er eerst niet en nu wel. En heb de camera al enige tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Matglas eruit tillen (zit meestal met een haakje vast) en tegen een zaklamp een keer goed kijken? Dan kun je de meeste vuiltjes goed zien en met een vochtig microvezeldoekje is het ook goed schoon te maken.

Zo werkte dat bij mijn camera, ik weet niet hoe makkelijk het is om bij een D7200 het matglas eruit te krijgen.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Pagina: 1