Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• shadowfox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-11 14:31
beste tweakers, graag jullie advies omtrend het volgende;

Ik heb een ASP.net webapp ontwikkeld op vraag van mijn broer, maar hij heeft geen windows hosting. Terzelfde tijd heeft hij nog geen thuisserver maar zou dit wel graag willen.

Ik dacht dus om die server, die hij wil aankopen en plaatsen thuis voor prive alsook voor professionele doeleinden (beginnend zelfstandige), te gebruiken om de site te hosten zodat we geen hosting meer hoeven te betalen. Echter heb ik geen kaas gegeten van email servers noch DNS gerelateerde zaken.

IIS en SQL server kunnen we op een 'normale' windows client installeren, ik veronderstel de mail server ook wel maar geen idee hoe complex dit is, hierbij dus graag jullie advies.

Hij heeft reeds een .be domein met hosting, we zouden die hosting kunnen opzeggen en het .be domein naar zijn server laten verwijzen, maar hij heeft geen fixed IP (alhoewel hij al maanden niet is veranderd maar goed ...). Enig oplossing hiervoor?

Ik ben mij bewust dat uptime waarschijnlijk niet zo goed zal zijn als een datacenter (laat staan de snelheid van de verbinding) maar dit zijn eigenlijk niet zo'n belangrijke factoren. Het idee is om de kosten voor hosting te elimineren als we dan toch een eigen 24/7 online pc hebben.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Het kan wel maar het kan dus af en toe voorkomen dat je site en mail niet meer bereikbaar is omdat het ip gewijzigd is. Ook kan het zijn dat je internetverbinding een paar dagen plat ligt. En bij een consumentenlijn heeft het allemaal wat minder haast om het op te lossen.

En vaak staat de uitgaande poort dicht voor het versturen van mail. Dat is soms op te lossen met een relay oid.

En natuurlijk alle risico's op het gebied van beveiliging. Je moet het zelf onderhouden en in de gaten houden.

[ Voor 12% gewijzigd door .Maarten op 23-12-2016 19:27 ]

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:47
Je vergeet 1 ding. En statisch IP adres kost 10-20 euro de maand extra. Of je kan via Dyndns werken maar dit geeft ook weer nadelen.

Beste, gewoon hosting houden.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 15:18
Persoonlijk zou ik mijn mail nooit thuis hosten, je zou bijvoorbeeld ook hier een goedkoop vpsje kunnen nemen en dan aan de gang met .net core, in combinatie met docker MSSQL

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

shadowfox schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:23:
... heb ik geen kaas gegeten van email servers noch DNS gerelateerde zaken...
Tja, dat heb je toch wel nodig, als je een server wil beheren.
Je moet weten wat je moet doen als de server voor het versturen van spam wordt misbruikt, als de server gedost wordt, hoe SPF werkt, hoe de firewall ingesteld moet worden, de server moet DNS draaien, de CMS software moet uptodate worden gehouden, net als het OS en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begrijp ik dat het voor commerciële doeleinden is bedoeld? Niet doen. Zo te horen ga je de server onvoldoende kunnen beveiligen en beheren.

En goedkope hosting heb je voor enkele euro's per maand. Best kans dat de stroomrekening thuis al hoger is...

Overigens, heb je al gecheckt of je een licentie hebt om productie te mogen draaien onder Windows 10(?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Begin eerst eens met een hobbyprojectje voor je je inkomsten er van afhankelijk maakt. Zelf een mail/web/dns-server draaien is best te doen maar het is te veel om het in een middagje te leren. Zomaar iets installeren en loslaten op internet komt niet goed, dan ga je maar een hoop overlast bezorgen.
Er zijn bedrijven die niks anders doen dan dit soort diensten aanbieden, het zou arrogant zijn om te denken dat je hetzelfde kan zonder degelijke achtergrondkennis.

Puur financieel gezien is het waarschijnlijk ook niet verstandig, in de meeste gevallen is een gehuurde VM veel goedkoper, tenzij je die hardware echt intensief gaat gebruiken. Voor de E1000 die je aan hardware zou uitgeven kun je heel veel VMs huren die precies op maat zijn.

Dat alles gezegd hebbende, systeembeheer is een prachtig vakgebied en het kan een hele mooie hobby zijn. Als je het leuk vindt zou ik zeker thuis je eigen server draaien, maar je zal wel wat tijd en moeite moeten investeren om het goed te doen. Als je het niet leuk vindt zou ik er niet aan beginnen en het uitbesteden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Even een snelle rekensom:

Een TransIP VPS met Windows Server kost je 17,50 EUR per maand.

Stel dat zelf je je server in 36 maanden (3 jaar) af wilt schrijven, zou 'ie op het eerste gezicht 630 EUR mogen kosten. Maar een server thuis kost stroom (reken op give or take 10 EUR per maand), Windows Server 2016 kost je minimaal 225 EUR, dus trek je dat er allemaal vanaf, dan hou je nog 45 EUR over om een server aan te schaffen.

Da's niet heel erg veel geld. :)

Ga je naar 5 jaar, word het niet heel erg veel beter.
Stroom: 600 EUR
Windows licentie: 225 EUR
Totaal: 825 EUR
Kosten VPS: 1050 EUR
Over: 225 EUR

Voor dat geld heb je niet eens een kant- en klare HP Microserver met disks, dat kost je minimaal 600-700 EUR.

Voor het fixed IP moet je zoals door anderen ook aangegeven vaak ook nog betalen, als dat niet mogelijk is moet je DynDNS gaan gebruiken wat ook een paar tientjes per jaar kost.

En dan heb je het met een server-in-de-meterkast nog lang zo goed niet voor elkaar als die gehuurde VPS.

Verder sluit ik me bij de rest van de opmerkingen aan dat als je er geen verstand van hebt, je het beter uit kunt besteden. Ieder zijn vak. Systeembeheer moet je aan systeembeheerders over laten en niet gaan zitten hobbyen.

Daarbij, ook eens met dat als het je 1e projectje is, het misschien nog niet het juiste moment is te denken dat je er nu al geld aan kunt verdienen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• shadowfox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-11 14:31
Bedankt allemaal voor de reacties.

Even het één en ander recht zetten, er hangen geen inkomsten vast aan die server (noch de applicatie die ik heb ontwikkeld). Het gaat hier eigenlijk om niet meer dan een hobby project, waarmee we (best-case) hosting kosten mee kunnen uitsparen.

Maar na jullie advies gaan we toch de hosting apart houden.
Pagina: 1