Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Systeem upgrade na circa 6 jaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet te geloven maar ik doe al zowaar circa 8 jaar met mijn huidige systeem.
Tussendoor enkel een keer SSD en de voeding geupgrade maar dat is het wel zo'n beetje.

Ik heb momenteel deze hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 130,50€ 130,50
1LG 34UM95-P Zilver€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,50

Daarop draai ik Windows 10, nu heb ik de buy guides en de pricewatch al doorgespit en kom ik zelf op de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,-€ 249,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Scythe Mugen 4€ 37,95€ 37,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 114,89€ 114,89
1Samsung 960 EVO 250GB€ 131,-€ 131,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,79

Ik heb daarbij 1 vraag:

"kan ik de data + OS (WIN10) van mijn huidige Samsung 840 migreren naar de M2 drive?"

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 13:28 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom heb je een hele hoop van de vragen uit de lijst verwijderd? ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:20:
IK heb daarbij 1 vraag, kan ik de data + OS (WIN10) van mijn huidige Samsung 840 migreren naar de M2 drive?
Ja, maar met zo'n gigantische hardwarechange zou ik je sterk aanraden om een back-up te trekken en een schone installatie uit te voeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Suggestie voor de nieuwe setup zijn ook welkom

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Vul de overige vragen eerst even in, we hebben geen idee wat je nu precies met je systeem wil doen. In de lijst staat bijvoorbeeld een K processor i.c.m. een Z chipset moederbord, dus je gaat overklokken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in [i]italic[/i] wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1531704

[b]Wat wil je doen met je nieuwe systeem?[/b]
[i]Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?[/i]

[b]Wat mag het systeem gaan kosten?[/b]
[i]Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. [/i]

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? [/b]
[i]Wees specifiek en noem merk en model[/i]

[b]Wat denk je allemaal nodig te hebben?[/b]
[i]Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.[/i]

[b]Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?[/b]
[i]Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. [/i]

[b]Heb je nog bepaalde eisen/wensen? [/b]
[i]Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.[/i]

[b]Ga je overklokken?[/b]
[i]Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?[/i]

[b]Wat verwacht je van ons?[/b][i]
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen? [/i]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ik game niet en wil simpelweg weer een hele lange tijd vooruit kunnen.
De keuze voor het moederbord komt A doordat ik toch wel gehecht ben aan Asus en B dat deze RAM klok frequentie hoger lag (3200mhz) dan b.v. de Gigabyte GA-B150-HD3P dat was mijn andere alternatief.

Budget heb ik niet echt, het moet echter wel leuk blijven :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 15:25 ]

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ik zou geen i7-K kopen als je niet gaat overklokken, verder snap ik de keuzes wel als het geld beschikbaar is, alhoewel ik de koeler lekker eraf zou laten.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 20:09
untflanked schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:54:
Ik zou geen i7-K kopen als je niet gaat overklokken, verder snap ik de keuzes wel als het geld beschikbaar is, alhoewel ik de koeler lekker eraf zou laten.
TS wil een i5-K geen i-7.
De K serie heeft tegenwoordig standaard al een hoger kloksnelheid dus het heeft prima zin om een K serie te halen ook al ga je niet overklokken.

Verder vind ik de build er prima uitzien, ik had persoonlijk denk ik een goedkoper moederbord gepakt en de snelheid op het ram ingeleverd (scheelt toch al gauw 60 - 70 euro)
" Essentially, you have two things to worry about when it comes to RAM "speed": frequency, which deals with how much data can be transferred to the stick at one time, and latency, which is how quickly it responds to requests. In the current market, as you get to higher frequencies, latency tends to increase, so in many cases, they tend to balance each other out. Buying RAM with a higher speed doesn't matter a ton."

bron: http://lifehacker.com/whe...cts-your-games-1436679680

Als laatste zoals hierboven ook al aangegeven, je kan prima je ssd clonen naar de nieuwe maar het is niet aan te raden als je de rest van je systeem vervangt. Lekker een nieuwe installatie uitvoeren :)

[ Voor 23% gewijzigd door Axewi op 23-12-2016 16:15 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Axewi schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
[...]

De K serie heeft tegenwoordig standaard al een hoger kloksnelheid dus het heeft prima zin om een K serie te halen ook al ga je niet overklokken.
Al is bij de i5 6600 en de i5 6600k de Turbo boost allebei hetzelfde, en aangezien Skylake gewoon non stop de turbo boost kan behouden heeft de K eigenlijk geen enkel voordeel naast de mogelijkheid om te overklokken. Maar goed voor die paar euro extra kun je op een Z170 bord dan net zo goed de i5 6600k pakken. Of inderdaad gewoon de non-K met een goedkoper moederbord en ram :).
Verder vind ik de build er prima uitzien, ik had persoonlijk denk ik een goedkoper moederbord gepakt en de snelheid op het ram ingeleverd (scheelt toch al gauw 60 - 70 euro)
" Essentially, you have two things to worry about when it comes to RAM "speed": frequency, which deals with how much data can be transferred to the stick at one time, and latency, which is how quickly it responds to requests. In the current market, as you get to higher frequencies, latency tends to increase, so in many cases, they tend to balance each other out. Buying RAM with a higher speed doesn't matter a ton."

Al is dat wel een test uit 2013. Tegenwoordig kan het toch een redelijk verschil maken:
YouTube: Core i5 6500 CPU vs RAM Overclocking Gaming Benchmarks
YouTube: Core i3 6100 4.4GHz/RAM Overclocking Benchmark Analysis

Maar met een low-end/mid-range videokaart zal het verschil niet zo groot zijn als in die video's.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 20:09
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:25:

Al is bij de i5 6600 en de i5 6600k de Turbo boost allebei hetzelfde, en aangezien Skylake gewoon non stop de turbo boost kan behouden heeft de K eigenlijk geen enkel voordeel naast de mogelijkheid om te overklokken. Maar goed voor die paar euro extra kun je op een Z170 bord dan net zo goed de i5 6600k pakken. Of inderdaad gewoon de non-K met een goedkoper moederbord en ram.
Dat was me nog niet opgevallen, zeker met de losse koeler zou de turbo boost waar nodig actief kunnen zijn. :)
In dat geval lekker de non-k halen als je niet gaat overklokken.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:25:

Al is dat wel een test uit 2013. Tegenwoordig kan het toch een redelijk verschil maken:
YouTube: Core i5 6500 CPU vs RAM Overclocking Gaming Benchmarks
YouTube: Core i3 6100 4.4GHz/RAM Overclocking Benchmark Analysis

Maar met een low-end/mid-range videokaart zal het verschil niet zo groot zijn als in die video's.
Dit stukje ben ik niet niet helemaal met je eens.
In het filmpje overklokken ze de cpu/mem dus je krijgt een prestatie winst doordat je cpu sneller draait ook haalt dit direct mijn stukje aan:
je ram overklokken betekend dat de latency niet hoger wordt. (tenzij je die zelf anders instelt omdat je geheugen niet stabiel meer is op de nieuwe frequentie)
Met mijn voorbeeld heeft standaard het ram met een lagere kloksnelheid ook een lagere latency waardoor deze weinig verschil heeft met ram wat standaard een hogere kloksnelheid heeft en daardoor ook een hogere latency

dus heel theoretisch gezien zou:
Standaard ram: 2400 mhz cl14 overclock naar 3200mhz
sneller zijn dan:
Standaard ram: 3200 mhz cl16

Dit is precies wat er in het filmpje gebeurd, al zullen de cijfers iets genuanceerder zijn :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Axewi schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:42:
[...]

Dat was me nog niet opgevallen, zeker met de losse koeler zou de turbo boost waar nodig actief kunnen zijn. :)
In dat geval lekker de non-k halen als je niet gaat overklokken.

[...]

Dit stukje ben ik niet niet helemaal met je eens.
In het filmpje overklokken ze de cpu/mem dus je krijgt een prestatie winst doordat je cpu sneller draait ook haalt dit direct mijn stukje aan:
je ram overklokken betekend dat de latency niet hoger wordt. (tenzij je die zelf anders instelt omdat je geheugen niet stabiel meer is op de nieuwe frequentie)
Met mijn voorbeeld heeft standaard het ram met een lagere kloksnelheid ook een lagere latency waardoor deze weinig verschil heeft met ram wat standaard een hogere kloksnelheid heeft en daardoor ook een hogere latency

dus heel theoretisch gezien zou:
Standaard ram: 2400 mhz cl14 overclock naar 3200mhz
sneller zijn dan:
Standaard ram: 3200 mhz cl16

Dit is precies wat er in het filmpje gebeurd, al zullen de cijfers iets genuanceerder zijn :)
Maar je ziet ook de resultaten van het sneller geheugen zonder de overclock op de CPU waarbij het ook bij meerdere games, vooral The Witcher 3 bijvoorbeeld ook een leuk verschil kan geven ;). Over het sneller geheugen had ik misschien iets uitgebreider in kunnen gaan. Voor optimale prestaties moet je inderdaad zelf een beetje spelen door een zo hoog mogelijke kloksnelheid te behalen met zo laag mogelijke latencies en wat je stabiel kunt behalen verschilt natuurlijk ook per module.

Ook een leuke:
YouTube: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

10- 20 fps verschil wanneer de 2500k op 4,6Ghz staat. Ligt er ook maar net aan of de gebruikte hardware baat heeft bij meer geheugen bandbreedte, wat bij minder high end hardware ook minder snel voor komt :).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 17:04 ]

Verwijderd

Heb je geen behuizing?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb reeds een Lian Li behuizing

Verwijderd

Topicstarter
untflanked schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:54:
Leg dat eens uit de koeler eraf laten? Je bedoelt dan de fan vd Scythe niet monteren of ipv de Scythe de boxed koeler gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Axewi schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:13:
[...]

TS wil een i5-K geen i-7.

Als laatste zoals hierboven ook al aangegeven, je kan prima je ssd clonen naar de nieuwe maar het is niet aan te raden als je de rest van je systeem vervangt. Lekker een nieuwe installatie uitvoeren :)
Mijn 2de keuze moederbord is de Gigabyte GA-B150-HD3P, echter geef ik graag 7 tientjes mee uit voor de Asus als deze merkbaar beter / sneller / completer is. Het moet hiernaa immers weer 5+ jaar mee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me echter net nog heel wat anders, hoe zet ik windows 10 er opnieuw op?
Windows 8 heb ik destijds nog met CD gekocht, deze is echter geupgrade naar 10

Verwijderd

Nieuw moederbord is in principe een nieuwe Windows licentie als je huidige een OEM versie is.

Verwijderd

Topicstarter
De spullen zijn besteld, zo komt de totale setup in mijn huidige Lian Li kast eruit te zien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 186,84€ 186,84
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 131,50€ 131,50
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 53,90€ 53,90
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,03

en Windows 10 USB boot disc ligt gereed!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
Ziet er mooi uit, maar heb je de 750 TI nieuiw besteld? Je had voor die zelfde prijs nieuw een GTX 1050 kunnen bestellen, die zo'n 40-50% betere performance heeft voor dezelfde prijs.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Finntasy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:45:
Ziet er mooi uit, maar heb je de 750 TI nieuiw besteld?
Dat staat natuurlijk letterlijk in de topicstart ;).

• guz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 21:58

guz

goed verhaal nwolsink
ik was ook een beetje aan het rondkijken of ik mijn stille Lian-Li weer eens opnieuw kan vullen met hedendaagse spullen, dan is dit een mooi uitgangspunt!

Nu heb ik ook al heel lang geen OS gekocht, klopt het dat W10 nog geen 30,- kost, mits je deze zelf download? Of is dat een upgrade? Ik kom heel veel verschillende prijzen tegen en ben op deze manier al eens opgelicht/erin gestonken.

watskeburt

Verwijderd

Topicstarter
Doe boel draait, echter wel op de oude SSD, dat ging gelukkig wel goed.
Installatie van Wndows op de nieuwe EVO 960 loopt telkens vast?

Hij doorloopt de Windows setup tot de laatste stap en geeft dan een algemene error.
Nu het systeem draait op de oude SSD met de oude Windows installatie zie ik de NVE drive ook niet staan.
Wel onder systeembeheer maar niet als Drive.

Samsung magician ziet hem wel maar kan er niks mee, zou hij gewoon stuk zijn?

https://drive.google.com/...JUXp4X2s/view?usp=sharing

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 17:06 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:07
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:52:
Doe boel draait, echter wel op de oude SSD, dat ging gelukkig wel goed.
Installatie van Wndows op de nieuwe EVO 960 loopt telkens vast?

Hij doorloopt de Windows setup tot de laatste stap en geeft dan een algemene error.
Nu het systeem draait op de oude SSD met de oude Windows installatie zie ik de NVE drive ook niet staan.
Wel onder systeembeheer maar niet als Drive.

Samsung magician ziet hem wel maar kan er niks mee, zou hij gewoon stuk zijn?

https://drive.google.com/...JUXp4X2s/view?usp=sharing
Klinkt als een driver probleem. Ik kwam dit tegen, misschien heb je er iets aan?

http://www.guru3d.com/fil...-ssd-driver-download.html

Verwijderd

Topicstarter
chim0 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 04:25:
[...]

Klinkt als een driver probleem. Ik kwam dit tegen, misschien heb je er iets aan?

http://www.guru3d.com/fil...-ssd-driver-download.html
Deze had ik reeds geinstalleerd

Verwijderd

Kans dat een bios-update helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Bios update gedaan, morgen maar eens testen of dit wat uithaalt

• chim0
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:55:
[...]

Bios update gedaan, morgen maar eens testen of dit wat uithaalt
En? Zal wel niet. Er staat alleen "Support next generation CPU".

Verwijderd

Topicstarter
chim0 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 07:41:
[...]

En? Zal wel niet. Er staat alleen "Support next generation CPU".
Nope, deze SSD is gewoon dood, heb hem al retour gestuurd

• chim0
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:50:
[...]

Nope, deze SSD is gewoon dood, heb hem al retour gestuurd
Ai, da's minder. Hopelijk is de nieuwe levend.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe drive binnen en geinstalleerd, deze doet het wel echter het clonen werkt niet 100%.
Bij het booten van de NVME drive krijg ik tijdens het opstarten een blauw scherm

Verwijderd

Topicstarter
Het clonen / booten danwel het proberen een nieuwe installatie te doen gaat niet zoals gepland
Na het clonen (met Samsung Data Migration) boot de PC niet en krijg ik een blauw scherm

Bij de poging een nieuwe installatie uit te voeren krijg ik deze melding

https://goo.gl/photos/STLnp2W7JoWzvigJ6

Ik weet het nu echt even niet meer 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 12:08 ]

• chim0
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:05:
Het clonen / booten danwel het proberen een nieuwe installatie te doen gaat niet zoals gepland
Na het clonen (met Samsung Data Migration) boot de PC niet en krijg ik een blauw scherm

Bij de poging een nieuwe installatie uit te voeren krijg ik deze melding

https://goo.gl/photos/STLnp2W7JoWzvigJ6

Ik weet het nu echt even niet meer 8)7
Is een bekende foutmelding en is uitgebreid besproken hier en op het internet. Even zoeken dus!

https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=gpt+uefi

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Kun je alsjeblieft letten op je dubbel en trippleposts? Het is niet de bedoeling een nieuw bericht te plaatsen als jij al het laatste bericht hebt geschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Het was enig zoekwerk maar Windows 10 staat op de NVMe drive :)
Om het geheel af te maken heb ik toch ook maar een nieuwe behuizing en voeding gekocht

Wat een mooie behuizing is de Phanteks Enthoo Evolv !!!!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,80€ 191,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 92,95€ 92,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 129,-€ 129,-
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 161,99€ 161,99
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 52,11€ 52,11
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 131,17€ 131,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.053,86

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
K serie processors behouden meer hun waarde als je hem ooit mocht verkopen.

Over 4 jaar kan je denk nog wel 150 euro voor die processor + moederbord vangen. Daarbij heb je meer de kans dat je hem verkoopt, een I5-6400 zit tegen die tijd bijna niemand meer op te wachten

Videokaart is een ander verhaal die kan de prullenbak in, Krijg je hooguit 2 tientjes voor terug.

[ Voor 61% gewijzigd door Glamourt op 12-01-2017 14:55 ]

• Brontosaurus1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-02 21:34
guz schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:13:
Nu heb ik ook al heel lang geen OS gekocht, klopt het dat W10 nog geen 30,- kost, mits je deze zelf download? Of is dat een upgrade? Ik kom heel veel verschillende prijzen tegen en ben op deze manier al eens opgelicht/erin gestonken.
Misschien een beetje late reactie, maar idd die goedkope w10 licensies werken prima. Voor 18 euro zijn ze al te vinden in de pricewatch.
Pagina: 1