Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 23:21
Beste Allemaal,

Het is weer kerst vakantie. Tijd dus om verder te gaan met klussen. Ik was zojuist bezig om de gipsplaten uit onze dakkapel te verwijderen om hier en daar wat isolatie aan te brengen. Tot mijn schrik is het één grote natte, schimmelige bende.
Ons huis is in de jaren 70 opgeleverd met een dakkapel. Blijkbaar vond de bouwer toentertijd het voldoende om 2cm EPS tegen het plafond te plakken.

Het lijkt mij verstandig om het hout eerst eens goed te laten drogen. De verwarming staat er dan ook lekker hoog. Ik verwacht dat het voor het nieuwe jaar wel aardig droog is. Het aanbrengen van damp remende folie lijkt me ook een no-brainer.

Overal waar ik lees, lees ik dat de dampremmende folie aan de binnenzijde van de constructie moet. Zorgt dit dan niet juist voor condensatie in de isolatie laag waardoor het hout juist verder gaat schimmelen en rotten?

Moet de folie perse damp remmend zijn, of mag dit ook de T200 folie zijn die voor de kruip ruimte is gebruikt?

Wat denken jullie?

[ Voor 39% gewijzigd door Nilvo op 23-12-2016 10:32 ]

Beste antwoord (via Nilvo op 24-12-2016 14:01)

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Dampremmende folie is inderdaad een must en die moet inderdaad aan de warme kant (de binnenkant dus) worden aangebracht.

De logica is dat als lucht afkoelt de relatieve vochtigheid stijgt. Als je dus warme lucht uit het huis door de isolatie heel langzaam afkoelt gaat het daarin condenseren. Door een dampremmende folie voorkom je dat de deze lucht in de isolatie trekt. De buitenlucht is koud en warmt in de isolatie juist langzaam op totdat het binnen is (en wordt dus alleen maar droger). Daarmee voorkom je dus de ellende met schimmel en rotten.

Ik ontken het bestaan van IE.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Dampremmende folie is inderdaad een must en die moet inderdaad aan de warme kant (de binnenkant dus) worden aangebracht.

De logica is dat als lucht afkoelt de relatieve vochtigheid stijgt. Als je dus warme lucht uit het huis door de isolatie heel langzaam afkoelt gaat het daarin condenseren. Door een dampremmende folie voorkom je dat de deze lucht in de isolatie trekt. De buitenlucht is koud en warmt in de isolatie juist langzaam op totdat het binnen is (en wordt dus alleen maar droger). Daarmee voorkom je dus de ellende met schimmel en rotten.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:16
Als het heel erg nat is dan zou je ook nog een bouwdroger kunnen huren.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Let wel op dat als het hout is begonnen met rotten je het niet meer zomaar kunt dichtmaken. Bij het rottingsproces komt namelijk weer vocht vrij waardoor het zichzelf in stand kan houden.

Zorg dus dat je het goed droogt en kijk dan een dag later bijvoorbeeld of het nog steeds droog is. Als het dan weer vochtig is moet je de rotte plekken verwijderen en behandelen met houtrotstop.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zorg je er ook voor dat het vocht ergens naartoe kan tijdens het drogen? Het meest ideale is stoken met de ramen op een kier zodat de vocht naar buiten gedreven wordt. Iets minder milieu- en portemonneevriendelijk maar wel het beste om echt van vocht af te komen.

Xbox Live ID:Notna8310

• Nilvo
Wauw, dank voor alle reacties. Ik had zelf ook nog even verder zitten lezen. Zag op diverse sites ook dat een goede luchtafdichting met de buitenwereld van de koude zijde ook erg belangrijk is.
Eerste stap is dan denk ik ook het drogen.
Tweede stap is kijken waar er nog werkelijk rot zit en dat behandelen.
Derde stap is een doos kit bij de lokale bouwmarkt halen en helemaal los gaan.
Vierde stap is beginnen met isoleren, en dan afsluiten met de dampremmende folie.

Het is relatief weinig vocht ten opzichte van de inhoud van de ruimte. De relatieve luchtvochtigheid van de gehele zolder zal iets stijgen. Ik vermoed dat het echter zo weinig is dat het wel los loopt. Het huis is bij lange na niet luchtdicht.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Is de zolder wel verwarmd? Anders gaat dat zo goed niet met dat drogen? Wat Notna zegt is wel degelijk solide advies. Door te ventileren en verwarmen warm je koude buitenlucht op (die dan heel droog wordt). Deze lucht neemt dan weer makkelijk vocht op.

Let ook op dat als je folie aan de koude kant wil doen voor een betere luchtafdichting deze folie juist weer dampopen dient te zijn (anders sluit je vocht op en dat wil je absoluut niet!).

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij verwarmt het nu, maar ik denk dat dit voor tijdelijk is om het te laten drogen. Je kan ook af en toe de ramen een stukje openzetten om de lucht af te voeren (dat hoeft niet continu). En je kan misschien wat ontvochters neerleggen (van die kristallen en/of een electrische).

Meet je de vochtigheid ook? Wij hebben zo'n weerstation met draadloze buitenmeter die op de slaapkamer ligt ipv buiten (die zou je op zolder kunnen leggen dan kun je beneden de vochtigheid uitlezen).

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 23-12-2016 13:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Marzman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:18:
Hij verwarmt het nu, maar ik denk dat dit voor tijdelijk is om het te laten drogen. Je kan ook af en toe de ramen een stukje openzetten om de lucht af te voeren (dat hoeft niet continu). En je kan misschien wat ontvochters neerleggen (van die kristallen en/of een electrische).

Meet je de vochtigheid ook? Wij hebben zo'n weerstation met draadloze buitenmeter die op de slaapkamer ligt ipv buiten (die zou je op zolder kunnen leggen dan kun je beneden de vochtigheid uitlezen).
Verluchten is niet hetzelfde als ventileren. Ventileren moet continue, verluchten is inderdaad 1 of 2 keer per dag voor iets van 20 minuten per keer.

Ik zou om de vochthuishouding op peil te krijgen echt continu ventileren ipv verluchten. Wat extra vochtvreters kan idd ook geen kwaad.

Xbox Live ID:Notna8310

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hoe lang woon je al in je huis en wil je er blijven wonen?

Misschien is het verstandiger om het hele dak te vervangen door een ander exemplaar.
http://www.isobouw.nl/nl/...ak-isoleren/?toepassing=2

Als je alleen het dakkapel wilt doen ,
beste is altijd om van buiten naar binnen te werken.

Wanneer die van hout is heb je meer opties om aan de buitenkant te laten werken,
als het een oud plastic geval is dan blijf je probleem houden. Die condens wordt deels binnen de holle constructies veroorzaakt waarvoor er ontluchting/ontwatergaatjes zijn gemaakt maar die raken op een gegeven moment verstopt. Dan kan het dus zijn dat je aan de buitenwand soms enkele liters waters zitten waar het langer duurt voordat die mee opwarmt en afkoelt in de ochtend en avond waardoor je meer condensvorming krijgt.

Probeer eerst zoveel mogelijk de oorzaak te achterhalen en niet zomaar afdekken met nieuwe platen.

• Nilvo
De zolder wordt normaal gesproken rond de 13°C gehouden. Dit kan doordat ons huis weerafhankelijk is ingeregeld. Op dit moment ligt praktisch de gehele dakkapel open tot op de buitenwand. Ik gok dat de relatief zware radiator het nu op ongeveer 17°C kan houden.

Zelfs als een zolder niet verwarmd is, is het vaak alsnog een relatief warme ruimte. Warme lucht stijgt op :)

Zal zomenteen even een Rh logger neerleggen. Ben er toch nog de rest van de avond ivm afwerking van de rest van de zolder. Het dak voelt echter al een heel stuk droger. Ook het trespa is geheel droog nu.

We verwachten er een jaar of 15 te wonen. Het dak is verder nog geheel goed. Vervanging zal dus niet snel gebeuren. Daarbij heb ik ook te maken met 3 andere buren die denk ik minder enthousiast worden van een dergelijke klus.

De dakkapel is houtbouw. Dakleer en kozijnen zijn in 2012 vervangen. Jammer dat ze toen geen isolerende platen hebben geplaatst. Het glas is ook niet om over naar huis te schrijven. Dit was echter nog bij de vorige bewoners.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Houd er rekening mee dat je een plat dak eigenlijk niet van binnen wilt isoleren. Isover claimt dat het met hun folie en glaswolplaten wel kan. Ik gok dat de 2cm piepschuim je plafond heeft opgesloten waardoor vocht niet meer weg kan.

• Nilvo
Even een kleine update. Het dak is geheel droog. Beide wangen van de dakkapel zijn ook droog. Er is één lat in de wang aan het rotten. Dit is precies degene die in de slaapkamer zit. Deze lat zal ik binnenkort vervangen. Het mooie van trespa is, is dat het zo gemakkelijk verwijderbaar is :)

Wat betreft het plafond,ik denk niet dat het perse met de opsluiting te maken had. Het EPS zat zeer los en totaal niet aangesloten op het hout. Ik denk eerder dat het kwam omdat dit het koudste oppervlak was waar relatief gemakkelijk warme lucht bij kon komen. Warme lucht zal het eerste condenseren op het koudste punt.

Ik vroeg me al af hoe het kwam dat er bijna nooit condens bij het raam stond, terwijl de zolder relatief goed luchtdicht was door de dak isolatie |:(

Dank allemaal voor de goede hulp en nog fijne dagen toegewenst.
Pagina: 1