Op dit moment staat in mijn router de poort naar mijn NAS permanent open. Terwijl ik eigenlijk maar heel zelden van buitenaf bij de NAS hoef. Daardoor loop ik onnodig risico.
Stel dat alle poorten dicht staan. Hoe kan ik dan van buitenaf op commando toch even één poort open zetten?
Mijn eerste gedachte was om iets te regelen via een SMS-je. Een Google speurtocht leverde echter geen apparaten of software hiervoor op, behalve dan één professionele van Barracuda waarbij je via SMS een script kan starten..
Zelf bouwen
Ik vraag me ondertussen af hoe ik dit zelf zou kunnen bouwen.
4. Een smartphone in het thuisnetwerk, waar ik via UMTS op inlog, en van daaruit de management interface van de router bereik?
Zie ik iets over het hoofd? Of zeggen jullie "maak gewoon een VPN, dat is veilig" oid?
Ik heb trouwens ook gezocht of er routers zijn waarbij je poorten via een tijdschema open kan zetten, maar zelfs dat heb ik niet gevonden. Wel 'parental controls', maar dat is van binnen naar buiten, voor het blokkeren van apparaten die al op het netwerk zitten.
Stel dat alle poorten dicht staan. Hoe kan ik dan van buitenaf op commando toch even één poort open zetten?
Mijn eerste gedachte was om iets te regelen via een SMS-je. Een Google speurtocht leverde echter geen apparaten of software hiervoor op, behalve dan één professionele van Barracuda waarbij je via SMS een script kan starten..
Zelf bouwen
Ik vraag me ondertussen af hoe ik dit zelf zou kunnen bouwen.
- Een oude android telefoon die, bij ontvangst van een specifiek SMSje, via uPNP een poort in de router open zet? Of mag een uPNP apparaat alleen een poort naar zijn eigen IP adres open zetten?
- Een UMTS stick in mijn nas steken (of rechtstreeks in de router..), en dan software schrijven voor die nas, zodat ie het zelf aanvraagt?
- In plaats van een SMSje: een periodieke poll vanuit de nas/router naar een geheim plekje op het internet waar ik een code zet (bijvoorbeeld mijnwebsite.nl/paswoord/8080.html) als ik die poort open wil. Wanneer ik het netwerk in wil vanuit een hotel dan zet ik even een bestandje op die webserver, en na afloop haal ik die weg.
4. Een smartphone in het thuisnetwerk, waar ik via UMTS op inlog, en van daaruit de management interface van de router bereik?
Zie ik iets over het hoofd? Of zeggen jullie "maak gewoon een VPN, dat is veilig" oid?
Ik heb trouwens ook gezocht of er routers zijn waarbij je poorten via een tijdschema open kan zetten, maar zelfs dat heb ik niet gevonden. Wel 'parental controls', maar dat is van binnen naar buiten, voor het blokkeren van apparaten die al op het netwerk zitten.