Vraag

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kortgeleden zijn we overgestapt van PSA overgestapt: van Topdesk naar AutoTask.
We hebben ons ten doel gesteld om in april 2017 beslissing te hebben genomen voor een RMM. Het ontbreken van een RMM is voor ons een handicap.

AutoTask heeft behalve een PSA ook een RMM. Sommige van mijn collega's hebben enige ervaring met N-Able en GFI Max en we hebben bij bevriende MSP's het een en ander gezien van AEM. N-Able en GFI Max zijn beiden een product van Solarwinds. Volgens mij richt N-Able zich meer op de enterprisemarkt en GFI Max op de kleinere MSP markt, hoewel N-Able voor de MSP markt ook prima geschikt lijkt te zijn.

N-Able:
+ Hoge mate van integratie met PSA van AutoTask
+ MSP Connect voor remote takeover
+ Bitdefender en IASO integratie
+ Veel templates, veel technische mogelijkheden, veel kant en klare scripts
+ Data in EU
+ Veel extra opties, zoals Bitdefender en IASO
- Minimale afnameverplichtingen, langlopende contracten. Geen echt SaaS model
- Verschillende prijzen per device, hoge instap

GFI Max:
+ Lage instap, SaaS model
+ TeamViewer voor remote takeover
+ Bitdefender en IASO integratie
+ Data in EU
+ Extra opties zoals Bitdefender en IASO
- Weinig integratie met PSA van AutoTask
- Verschillende prijzen per device

AEM:
+ Product van AutoTask (dus PSA integratie is goed?)
+ Lage instap, SaaS model
+ Splashtop voor remote takeover
+ Eén prijs per device, ongeacht type device (printer, server, desktop, laptop, etc)
+ Data in EU
- Niet zo veel kant en klare scripts, veel eigen scripting nodig
- Ze pushen hun AEM product wel heel erg met roadmapselling e.d.

Ninja MSP:
+ Integratie met PSA van AutoTask
? Geen idee van de prijzen
? Geen idee van de datacenterlocaties
? Ik ken niemand die er mee werkt

Kaseya:
- Wordt echt aan alle kanten afgeraden met diverse (goede) argumenten, waaronder complexe licentiemodellen, complexe scripttalen, en diverse andere zaken
- Vrijwel alle MSP's die je spreekt zijn of bezig met een overstap van Kaseya naar N-Able/AEM/GFI/iets anders, of ze zijn al overgestapt
- Geen goed gevoel bij door bovenstaande punten, ondanks dat Kaseya 5 jaar geleden de standaard was
? AutoTask integratie?

Onze harde eisen:
- Goede integratie met de AutoTask PSA
- Goede remote takeover
- En uiteraard: Voldoende beheermogelijkheden voor endpoints
- PowerShell scripts kunnen uitrollen
- Geen eigen servers/apparatuur/infrastructuur!

Onze would likes:
- SaaS model
- Vanuit RMM bestelbare opties zoals onlinebackup en virusscanner
- Heldere kostenstructuur

We hebben nog geen contact met Ninja, Kaseya of Solarwinds gehad. We hebben via AutoTask wel het een en ander vernomen van AEM. Voordat we contact opnemen met de betreffende partijen willen we wat vooronderzoek doen. Tweakers is bij uitstek geschikt, omdat vermoedelijk een groot deel van de Tweakers al met een RMM werkt.

Kunnen de Tweakers iets vertellen over hun ervaringen met de RMM waar zij gebruik van maken? Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de door jullie gebruikte of bekende RMM's?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Niet in AZ in ieder geval, dit forumdeel heeft niks met tech te maken. ;) Move naar CSA

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Niemand ervaring met een RMM? Veel Tweakers werken er toch dagelijks mee, lijkt mij? Ik ben uiteraard ook benieuwd naar de ervaringen van de eindgebruikers van een RMM.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 31-12-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Echt niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 23:28
Ik heb positive ervaringen met AEM icm autotask (ook overgestapt vanaf kaseya)
Makkelijk in te richten, dus je bent snel op gang.
Vergeleken bij Kaseya is het wel een stuk minder kwa mogelijkheden maar wat ik lees aan je eisen zal dat geen probleem mogen zijn.

De reden dat ze zo snel pushen met changes is omdat ook zij het product overgenomen hebben (was centra stage) en ze zijn nu bezig met het aanpassen en integreren.

(ik werk al een tijdje ergens anders dus heb geen recente ervaringen meer met AEM, maar voor een half jaar terug vond ik het een hele verademing vanaf kaseya)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik ben op dit moment met hetzelfde bezig...

Ik heb bij diverse partijen een demo aangevraagd:
  • Kaseya
  • Pulseway
  • ManageEngine
Kaseya
Tot op heden valt Kaseya tegen. Het voorkantje ziet er redelijk netjes uit maar daarna word je in een 1998 interface gegooid. Het ticketing systeem is écht ondermaats, het is traag, ziet er niet uit en omslachtig.

Pulseway
Pulseway ziet er super netjes uit. Het RMM gedeelte is écht netjes geregeld, je kan alles overzichtelijk zien. Ze hebben ook een PSA alleen vooralsnog moet je hier dan weer apart per agent voor betalen en ik zag ook dat er een aparte login voor is en dat vind ik nou net niet netjes dus hier ga ik deze week nog even mee stoeien. Ik heb al een mailtje gekregen van de nederlandse leverancier vind dit pakket, eens kijken wat die me kan vertellen over de kosten...daar is vast nog wel iets mee te doen. Het liefste zou ik inderdaad 1 bedrag per device betalen zonder extra kosten.

ManageEngine
Ziet er leuk uit, self-hosted, ik heb er even mee gespeeld maar nog niet lang genoeg...

Ik ben er nog mee bezig dus ergens deze of volgende week weet ik meer...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb voor een kleine periode gewerkt met N-Able als RMM en PSA tool. Deze hadden wij geïntegreerd met Autotask voor automatische intakes van calls e.d. (https://secure.n-able.com...gration/PSA_Autotask.html).

De tools zijn webbased, dus je kunt het vanaf elke werkplek gebruiken. De tooling is uitgebreid en kan veel dingen laten automatiseren. Volgens mij voldoet dit aan al je eisen. Qua kosten heb ik mij niet hoeven te bemoeien.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor de volledigheid: er wordt niet gezocht naar een Rijdend Motorsport Museum, maar Remote Monitoring and Management-tooling :+
Voor Windows clients?
Señor Sjon schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:26:
Niet in AZ in ieder geval, dit forumdeel heeft niks met tech te maken. ;) Move naar CSA
CSA ==> SWS. O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

F_J_K schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:22:
Voor de volledigheid: er wordt niet gezocht naar een Rijdend Motorsport Museum, maar Remote Monitoring and Management-tooling :+
Voor Windows clients?

[...]

CSA ==> SWS. O-)
In principe is het niet perse Windows based, RMM is meestal ook te combineren met MDM en kom je op Android en iOS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mike2k schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:14:
In principe is het niet perse Windows based, RMM is meestal ook te combineren met MDM en kom je op Android en iOS ;)
Dat was een vraag aan de topicstarter, niet over de functionaliteit van dergelijke systemen in het algemeen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

F_J_K schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Dat was een vraag aan de topicstarter, niet over de functionaliteit van dergelijke systemen in het algemeen :P
Okay, okay...ik ga al terug in m'n hok... O-)
Trommelrem schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:49:
Heel verhaal...yada yada...

Onze harde eisen:
- Goede integratie met de AutoTask PSA
- Goede remote takeover
- En uiteraard: Voldoende beheermogelijkheden voor endpoints
- PowerShell scripts kunnen uitrollen
- Geen eigen servers/apparatuur/infrastructuur!

Onze would likes:
- SaaS model
- Vanuit RMM bestelbare opties zoals onlinebackup en virusscanner
- Heldere kostenstructuur
Waarom wil je eigenlijk geen eigen servers? Ik begrijp dat je niet zelf het beheer wil doen maar aan de andere kant...je verzamelt met RMM wel een hoop data van gebruikers (zoals welke software er geinstalleerd is, running processes enz. wat toch potentieël gevoelige data kan zijn...wil je dat dan niet liever op een eigen server hebben in plaats van ergens in de cloud?

Pulseway heeft in ieder geval de optie tot self-hosted of cloud hosted dus je kan kiezen...Ik ga vandaag kijken of ik een self-hosted trial licentie kan krijgen...dan zal ik van het weekend even een zwik screenshots 'n stuff deze kant opgooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Axewi schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:16:
Ik heb positive ervaringen met AEM icm autotask (ook overgestapt vanaf kaseya)
Makkelijk in te richten, dus je bent snel op gang.
Vergeleken bij Kaseya is het wel een stuk minder kwa mogelijkheden maar wat ik lees aan je eisen zal dat geen probleem mogen zijn.

De reden dat ze zo snel pushen met changes is omdat ook zij het product overgenomen hebben (was centra stage) en ze zijn nu bezig met het aanpassen en integreren.
Ik kende AEM inderdaad nog van CentraStage. Nu heb ik bij een MSP inmiddels gezien dat AEM en AutoTask redelijk goed geintegreerd zijn met elkaar, maar bij een andere MSP zag ik dat N-Able ook integratie met AutoTask heeft en dat N-Able wel aanzienlijk uitgebreider is. Voor ons zou AEM in ieder geval voldoen. De roadmap ziet er vooralsnog goed uit.
Mike2k schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:49:
Kaseya
Tot op heden valt Kaseya tegen. Het voorkantje ziet er redelijk netjes uit maar daarna word je in een 1998 interface gegooid. Het ticketing systeem is écht ondermaats, het is traag, ziet er niet uit en omslachtig.
Grappig dat je dat inmiddels van alle MSP's hoort. Voor ons is Kaseya afgeschreven. Het platform moet logischerwijs future proof zijn, maar dat is Kaseya niet.
Pulseway
Pulseway ziet er super netjes uit. Het RMM gedeelte is écht netjes geregeld, je kan alles overzichtelijk zien. Ze hebben ook een PSA alleen vooralsnog moet je hier dan weer apart per agent voor betalen en ik zag ook dat er een aparte login voor is en dat vind ik nou net niet netjes dus hier ga ik deze week nog even mee stoeien. Ik heb al een mailtje gekregen van de nederlandse leverancier vind dit pakket, eens kijken wat die me kan vertellen over de kosten...daar is vast nog wel iets mee te doen. Het liefste zou ik inderdaad 1 bedrag per device betalen zonder extra kosten.
Deze kende ik nog niet. Als ze aan onze must haves voldoen, dan vraag ik wellicht een demo account aan.
ManageEngine
Ziet er leuk uit, self-hosted, ik heb er even mee gespeeld maar nog niet lang genoeg...

Ik ben er nog mee bezig dus ergens deze of volgende week weet ik meer...
Self hosted willen we niet om meerdere redenen. Een van de reden is veiligheid. Bij een self hosted platform kunnen we niet voldoende garanties bieden.
Outerspace schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:51:
Ik heb voor een kleine periode gewerkt met N-Able als RMM en PSA tool. Deze hadden wij geïntegreerd met Autotask voor automatische intakes van calls e.d. (https://secure.n-able.com...gration/PSA_Autotask.html).

De tools zijn webbased, dus je kunt het vanaf elke werkplek gebruiken. De tooling is uitgebreid en kan veel dingen laten automatiseren. Volgens mij voldoet dit aan al je eisen. Qua kosten heb ik mij niet hoeven te bemoeien.
Heb je al kunnen werken met de nieuwe MSP Anywhere? Of alleen met DirectConnect?
F_J_K schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:22:
Voor Windows clients?
Rijdend Motorsport Museum? :+
Harde eis is Windows clients.
Andere platformen zijn nice to have.
Mike2k schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:40:
Waarom wil je eigenlijk geen eigen servers? Ik begrijp dat je niet zelf het beheer wil doen maar aan de andere kant...je verzamelt met RMM wel een hoop data van gebruikers (zoals welke software er geinstalleerd is, running processes enz. wat toch potentieël gevoelige data kan zijn...wil je dat dan niet liever op een eigen server hebben in plaats van ergens in de cloud?
Precies daarom. Eigen servers zijn een enorm veiligheidsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Trommelrem schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:57:
[...]
Precies daarom. Eigen servers zijn een enorm veiligheidsrisico.
Ben ik wel met je eens alleen het is wel een risico wat je kunt beheersen. Als je het in de cloud afneemt kun je totaal geen enkele controle uitoefenen op de aangeboden systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Precies. Zij kunnen zo'n omgeving veel beter controleren en beheersen dan wij. Ik kan het onze klanten echt niet verkopen: "Wij beheren onze eigen servers en nemen daarmee ongekende veiligheidsrisico's." Onze klanten zullen gillend weglopen. Daarom de harde eis dat wij het niet in eigen beheer willen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 26-01-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Trommelrem schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:08:
Precies. Zij kunnen zo'n omgeving veel beter controleren en beheersen dan wij. Ik kan het onze klanten echt niet verkopen: "Wij beheren onze eigen servers en nemen daarmee ongekende veiligheidsrisico's." Onze klanten zullen gillend weglopen. Daarom de harde eis dat wij het niet in eigen beheer willen hebben.
En aangeven dat alle data op servers staat van een derde partij waar je geen enkele zeggenschap of controle over hebt en waarvan de servers ook nog in het buitenland en wellicht de VS staan is wel te verkopen ?

Dit even om de discussie op gaan te houden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 22:45
GFI RMM (solarwinds tegenwoordig) werkt prima, vaste tarieven per device. Naast teamviewer ook msp anywhere als remote support tool. Bij online backup kun je ook kiezen voor vaste prijzen. Antivirus gebruiken we niet meer vanuit RMM. Maar gebruiken we ander systeem voor met veel meer mogelijkheden.

Hebben een demo van AVG RMM gehad, zag er veel belovend uit alleen het prijsmodel zat een heel stuk anders.
Pagina: 1