• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Hi allemaal!

Wat leuk dat je mijn topic leest.

Ik heb voor mijn laptop (Asus S301LA of RQ301LA, i5 4200u "ultrabookje") een extra SODIMM latje gekocht hier op Tweakers.
Nu herkent mijn laptop deze niet.

Op de slot waar het in gaat staat "1.5V DDR3 STD", het geheugen dat ik heb gekocht leest "HDDR3-1600-4GB 256MX8" met daarachter "Unifosa" (merk?)
Typenummer: HU6E4404EP0200

Gezien ik hem tweedehands heb gekocht wil ik even weten of dit latje defect is of dat dit gewoon niet samen gaat.
Andere RAM (4GB) zit vastgesoldeerd op het moederbord.

Kan uiteraard ook aan de laptop liggen of aan de match.

Iemand die hier verheldering over heeft?

Gr

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik gok op een compatibiliteits-dingetje. HDDR3 ken ik niet, je kunt beter de QVL lijst bekijken van je laptop om compatibel geheugen uit te zoeken, dan weet je zeker dat het gaat werken. :)

Toevoeging :
Volgens mij moet je DDR3L of LPDDR3 hebben, dat is het enige RAM wat een 4200u processor kan aanspreken.

[ Voor 24% gewijzigd door PD2JK op 22-12-2016 20:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

PD2JK schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:15:
Ik gok op een compatibiliteits-dingetje. HDDR3 ken ik niet, je kunt beter de QVL lijst bekijken van je laptop om compatibel geheugen uit te zoeken, dan weet je zeker dat het gaat werken. :)

Toevoeging :
Volgens mij moet je DDR3L of LPDDR3 hebben, dat is het enige RAM wat een 4200u processor kan aanspreken.
Zal iets ziujn van hoe de fabrikant het aanduid ;) http://www.unifosa.com.tw...nglish&doc_num=1135717880 veel staat er niet op :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• wout123
Damic schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:22:
[...]
Zal iets ziujn van hoe de fabrikant het aanduid ;) http://www.unifosa.com.tw...nglish&doc_num=1135717880 veel staat er niet op :(
Is naar mijn weten "gewoon" DDR3

Toevoeging :
Ik kon geen chart vinden over specifiek mijn laptop, helaas. Op de gok deze gekocht. HDDR3 = DDR3 volgens mij. Verder kan het slot 1.5v aan (staat erop, duh) en een DDR3 SODIMM latje zou dus gewoon moeten werken?
Dit is de eerste keer dat ik laptop RAM upgrade, dus misschien vergeet ik iets (The master switch :+ )

Laptop kan ook maximaal 4G extra aan volgens mij.
Gewoon ander RAM kopen en deze testen en te koop zetten?

Gr

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:17

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Heb je toevallig een 32 bits besturingssysteem geïnstalleerd op je laptop?

• wout123
Bensjero schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:32:
Heb je toevallig een 32 bits besturingssysteem geïnstalleerd op je laptop?
Haha nee natuurlijk niet, maar dank voor je opmerking :)
RAM wordt niet herkend in de BIOS

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:21

Toevoeging :
Ik denk dat je gelijk hebt, zoek eens op google naar HDDR3
Hoe ik het zo zie, lijkt het niet bepaald op iets wat in een laptop thuis hoort :P
Op ''HDDR3'' vind je veel (van servers tot workstations)
Op ''HDDR3'' laptop vind je 0,0

Waar heeft de tweaker (verkoper) deze HDDR3 voor gebruikt? Ik vind het maar zeer vreemd, HDDR3 in een laptop..

Wat ik vermoed is dat deze HDDR3 Unifosa (lijkt niet van elkaar af te halen, HDDR3 = inufosa oid) gebruikt is voor een bepaalde server of compacte workstation. Uiteraard krijg je nu dezelfde ellende als wat je voorheen zag met ECC.
Mijn conclusie is dat HDDR3 Unifosa (ik zal ze ook samen noemen, want het hoort samen) niet bestemd is voor een laptop maar voor server/workstation doeleindes.

Please, correct me if i'm wrong.

Edit uit interesse ben ik verder op google gaan kijken, en HDDR3 wordt alleen door Unifosa gemaakt voor zeer beperkte systemen (geen normale computers), dit is dus geheugen wat never nooit niet in een normale laptop zal werken. Dat hij het uberhaupt verkoop vind ik best raar want er zijn zga geen systemen die ermee overweg kunnen, is het geheugen uit een Acer emachine (ala apple mini) getrokken? Want dan zal die alleen in een Acer eMachine werken.

Ik denk daarnaast niet dat er defect geheugen verkocht is, alleen vermoed ik dat er geheugen verkocht is waar praktisch niemand iets mee kan :P

En het lijkt helaas bevestigd te worden... Google eens op: HU6E4404EP0200

@ts, dit had je zelf ook binnen 1-2 minuten allemaal kunnen weten. Het enige wat ik gedaan heb is de info die jij geeft geplakt in google.. En alles laat al zien dat het geen doorsnee laptop geheugen is, alles behalve dat.

[ Voor 47% gewijzigd door LopendeVogel op 22-12-2016 21:38 ]

• wout123
LopendeVogel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:00:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, zoek eens op google naar HDDR3
Hoe ik het zo zie, lijkt het niet bepaald op iets wat in een laptop thuis hoort :P
Op ''HDDR3'' vind je veel (van servers tot workstations)
Op ''HDDR3'' laptop vind je 0,0

Waar heeft de tweaker (verkoper) deze HDDR3 voor gebruikt? Ik vind het maar zeer vreemd, HDDR3 in een laptop..

Wat ik vermoed is dat deze HDDR3 Unifosa (lijkt niet van elkaar af te halen, HDDR3 = inufosa oid) gebruikt is voor een bepaalde server of compacte workstation. Uiteraard krijg je nu dezelfde ellende als wat je voorheen zag met ECC.
Mijn conclusie is dat HDDR3 Unifosa (ik zal ze ook samen noemen, want het hoort samen) niet bestemd is voor een laptop maar voor server/workstation doeleindes.

Please, correct me if i'm wrong.

Edit uit interesse ben ik verder op google gaan kijken, en HDDR3 wordt alleen door Unifosa gemaakt voor zeer beperkte systemen (geen normale computers), dit is dus geheugen wat never nooit niet in een normale laptop zal werken. Dat hij het uberhaupt verkoop vind ik best raar want er zijn zga geen systemen die ermee overweg kunnen, is het geheugen uit een Acer emachine (ala apple mini) getrokken? Want dan zal die alleen in een Acer eMachine werken.

Ik denk daarnaast niet dat er defect geheugen verkocht is, alleen vermoed ik dat er geheugen verkocht is waar praktisch niemand iets mee kan :P

En het lijkt helaas bevestigd te worden... Google eens op: HU6E4404EP0200

@ts, dit had je zelf ook binnen 1-2 minuten allemaal kunnen weten. Het enige wat ik gedaan heb is de info die jij geeft geplakt in google.. En alles laat al zien dat het geen doorsnee laptop geheugen is, alles behalve dat.
:(
V&A aangeboden: 4GB Unifosa DDR3 1600MHz SO-DIMM (HU6E4404EP0200)

Ik ging er van uit dat dit prima zou werken gezien er staat bestemd voor laptop

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:26
Misschien een berichtje naar de verkoper sturen met link naar dit topic. Wellicht wist hij zelf van niks en.verkocht hij iets door zonder zelf getest te hebben.

• LopendeVogel
vanaalten schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:40:
Misschien een berichtje naar de verkoper sturen met link naar dit topic. Wellicht wist hij zelf van niks en.verkocht hij iets door zonder zelf getest te hebben.
Verkoper zegt het uitgebreid getest te hebben, not..

• fm77
  • Niet online
Als je op type nummer zoekt lijkt het gewoon normaal DDR3 geheugen. Ik zie wel dat in jouw laptop DDR3L gaat. Wellicht werkt standaard DDR3 niet in jouw specifieke laptop?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:05
DDR3L wil zeggen low-voltage. Dus 1.35 volt ipv 1.5.
TS geeft aan dat op het slot 1.5v staat, dus je zou verwachten dat er "normaal" DDR3 in gaat.

Wel kan ik je uit ervaring vertellen dat 1.5v niet werkt in een 1.35 slot.

Mijn gok zou zijn om een reepje (nieuw) DDR3L ram te bestellen. Ik verwacht dat dit zonder problemen werkt.

" David tried to install a Corsair “Value Select” 8GB Module (1x8GB) DDR3 1600MHz SODIMM on his V551LB Vivobook and it didn’t work. This is advertised as a 1.5V module, while the soldered memory works at 1.35V. "

V&A aangeboden: Samsung 4GB PC3-12800 DDR3-1600MHz

Kwam net langs deze veiling. Is 1.35v.

[ Voor 38% gewijzigd door Clavis op 23-12-2016 09:33 ]

• vanaalten
LopendeVogel schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:59:
Verkoper zegt het uitgebreid getest te hebben, not..
Nee, in de advertentie staat dat het geheugen uitgebreid getest is, NIET dat de verkoper dat zelf heeft gedaan. Ofwel, mogelijk heeft verkoper dit setje ergens goedkoop gezien met die 'uitgebreid getest' tekst erbij, gekocht en meteen hier op V&A geplaatst.

Gezien z'n profiel hier lijkt hij toch vooral met V&A bezig te zijn, krijgt alleen positieve beoordelingen dus ik zou er vooralsnog van uit gaan dat er geen kwade opzet achter zit. Zeker voor die paar tientjes ga je niet je goede naam verprutsen.

Edit: met wat googlen kwam ik ook dit topic tegen. Ofwel, blijkbaar kan HDDR3 ook wel goed werken in een consumenten-PC.

[ Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 23-12-2016 10:20 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

Met zo'n i5 'u' processor (low voltage, of low power) moet je inderdaad DDR3L gebruiken.

Ik heb zelf ook een laptop met een i3 'u' processor, en die slikt ook alleen 1.35V modules. Op het slot staat inderdaad 1.5V, maar dat is niet compatible.

Qua pin-out en dergelijke zijn 1.5 en 1.35V modules hetzelfde, dus bij het maken van die laptops zetten ze er gewoon geheugen slots op die ook gebruikt worden bij 1.5V model laptops (ze gaan niet apart een 1.35V geheugenslot maken). Wel een beetje een instinker, heeft mij ook aardig wat nazoeken gekost.

• LopendeVogel
vanaalten schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:15:
[...]

Nee, in de advertentie staat dat het geheugen uitgebreid getest is, NIET dat de verkoper dat zelf heeft gedaan. Ofwel, mogelijk heeft verkoper dit setje ergens goedkoop gezien met die 'uitgebreid getest' tekst erbij, gekocht en meteen hier op V&A geplaatst.

Gezien z'n profiel hier lijkt hij toch vooral met V&A bezig te zijn, krijgt alleen positieve beoordelingen dus ik zou er vooralsnog van uit gaan dat er geen kwade opzet achter zit. Zeker voor die paar tientjes ga je niet je goede naam verprutsen.

Edit: met wat googlen kwam ik ook dit topic tegen. Ofwel, blijkbaar kan HDDR3 ook wel goed werken in een consumenten-PC.
Klopt ik zeg ook dat er waarschijnlijk geen kwade opzet achter zit, ik zei ook dat het geheugen vast en zeker zal werken, maar niet in een normaal systeem..
Inderdaad, zijn beoordelingen zijn goed dus de TS kan het beste contact met hem opnemen.

Hou er wel rekening mee, jij (TS) had dit allemaal kunnen weten, de verkoper zet netjes alles info in zijn advertentie en daar heb jij (ts) helaas niks mee gedaan. Jij hebt het zomaar besteld zonder het product op google na te kijken.
Maar goed, ik zou zeggen probeer eens te kijken wat de verkoper wilt doen.

• vanaalten
Als een verkoper geheugen voor een laptop verkoopt, type DDR3 an suggereert dat dat moet werken - dan kan je een koper niet aanrekenen dat hij daar naar had moeten googlen.

En zelfs al ga je googlen, dan wordt je nog niet veel wijzer. Ik bedoel, *ik* kwam een topic tegen waarbij dat geheugen het blijkbaar wel doet - dus echt eenduidig is het niet, dat dit niet kan werken.

• wout123
LopendeVogel schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:09:
[...]

Klopt ik zeg ook dat er waarschijnlijk geen kwade opzet achter zit, ik zei ook dat het geheugen vast en zeker zal werken, maar niet in een normaal systeem..
Inderdaad, zijn beoordelingen zijn goed dus de TS kan het beste contact met hem opnemen.

Hou er wel rekening mee, jij (TS) had dit allemaal kunnen weten, de verkoper zet netjes alles info in zijn advertentie en daar heb jij (ts) helaas niks mee gedaan. Jij hebt het zomaar besteld zonder het product op google na te kijken.
Maar goed, ik zou zeggen probeer eens te kijken wat de verkoper wilt doen.
Ik had dit zeker kunnen weten, maar ik had ook dingen gelezen waar werd gesuggereerd dat het prima zou werken. Je leest wat je wilt lezen, zullen we maar zeggen.
Clavis schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:13:
DDR3L wil zeggen low-voltage. Dus 1.35 volt ipv 1.5.
TS geeft aan dat op het slot 1.5v staat, dus je zou verwachten dat er "normaal" DDR3 in gaat.

Wel kan ik je uit ervaring vertellen dat 1.5v niet werkt in een 1.35 slot.

Mijn gok zou zijn om een reepje (nieuw) DDR3L ram te bestellen. Ik verwacht dat dit zonder problemen werkt.

" David tried to install a Corsair “Value Select” 8GB Module (1x8GB) DDR3 1600MHz SODIMM on his V551LB Vivobook and it didn’t work. This is advertised as a 1.5V module, while the soldered memory works at 1.35V. "

V&A aangeboden: Samsung 4GB PC3-12800 DDR3-1600MHz

Kwam net langs deze veiling. Is 1.35v.
Kijk hier heb ik wat aan, ik neem aan dat die 1.5v op het slot gewoon niet werkt en ik op zoek moet naar DDR3L.

Anyhow, ik zal mijn latje weer te koop zetten, misschien dat iemand anders er iets mee kan.

Dank allemaal _/-\o_

Ik ga in ieder geval opzoek naar wat ander RAM.
Pagina: 1