Ledverlichting en powerbanks combineren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:13
Het is de tijd van gezelligheid in huis en een kerstboompje op het bureau mag dus niet ontbreken. Nu heb ik een klein kerstboompje (40cm) met ledlichtjes van de Action erin. Top, enkel kunnen de lampjes nauwelijks aan voor de batterijen leeg zijn.

De vraag is nu, vanuit een leek, kan ik in plaats van batterijtjes ook mijn powerbank (xiaomi, dus ook voor kleine stroomladingen) op een simpele en veilige manier koppelen zodat ik geen batterijen meer nodig heb?

Zoiets is het:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1289681-0/feestverlichting-verlichte-lengte-1-52-meter.jpg

Beste antwoord (via Jordymt op 28-12-2016 11:51)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Evanescent heeft gelijk voor een powerbank, omdat een powerbank een veel stabielere spanningsbron is dan een batterij. Batterijen kunnen prima zonder weerstand, maar dan gaan ze inderdaad wel snel leeg. Met een powerbank is een weerstand een simpele oplossing, anders heb je niks in je kring zitten wat de stroom regelt. Die diode van Memphis regelt de stroom ook niet.

Stel dat je dus ervan uit gaat dat er 4.5V over de leds komt te staan, dat is 0.5V over de weerstand. Voor een ledje in serie, 10mA lijkt me zat.

R = U / I = 0.5 / 0.01 = 47 Ohm.
Power rating P = I^2 * R = (0.01)^2 * 47 = 5mW

Probeer dat eens.

[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 23-12-2016 21:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, 3 penlites geven ongeveer 4.5V. Dat zal dus geen probleem zijn om op 5V van USB aan te sluiten. Je kunt dus een usb-kabel doorknippen en die er aan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:57:
Yep, 3 penlites geven ongeveer 4.5V. Dat zal dus geen probleem zijn om op 5V van USB aan te sluiten. Je kunt dus een usb-kabel doorknippen en die er aan solderen.
Thanks. Ik heb dit zojuist geprobeerd en het werkte. De ledjes werden echter zó warm dat ik het niet helemaal aandurf. Tevens gaven ze allemaal andere kleuren (fel/geel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jordymt schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:33:
[...]

Thanks. Ik heb dit zojuist geprobeerd en het werkte. De ledjes werden echter zó warm dat ik het niet helemaal aandurf. Tevens gaven ze allemaal andere kleuren (fel/geel).
Zit er behalve de batterijen nog meer in de 'batterijbox'? De leds hebben behalve de 5V normaal ook stroombegrenzingsweerstanden nodig. Ik had verwacht dat die bij de leds zouden zitten, maar het is natuurlijk veel logischer dat die ook in de batterijbox zitten... Die zou je uit de batterijbox kunnen halen en in serie kunnen zetten met de USB.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:49

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je kan dan het makkelijkste op de voedingspunten van de printplaat waar de batterijen normaal aangesloten zijn gewoon USB eraan zetten? Of zou het circuit niet 5 volt trekken? :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:38:
[...]

Zit er behalve de batterijen nog meer in de 'batterijbox'? De leds hebben behalve de 5V normaal ook stroombegrenzingsweerstanden nodig. Ik had verwacht dat die bij de leds zouden zitten, maar het is natuurlijk veel logischer dat die ook in de batterijbox zitten... Die zou je uit de batterijbox kunnen halen en in serie kunnen zetten met de USB.
Touchdomex schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:41:
Je kan dan het makkelijkste op de voedingspunten van de printplaat waar de batterijen normaal aangesloten zijn gewoon USB eraan zetten? Of zou het circuit niet 5 volt trekken? :+
Mijn elektra kennis is nihil, maar ik zie niets van de onderdelen die jullie benoemen. Aan beide kanten van e batterij zat een draadje om de stroom door te geven, die is gekoppeld aan het usb snoertje. Wat er nog overblijft in het batterijdoosje is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zinjmv.jpg

De draden zijn middels een kroonsteentje verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, je hebt 100% zeker ook een weerstand nodig. Ook met de batterijen. LEDjes weten namelijk niet van ophouden, die trekken zoveel mA als ze krijgen. Daar moet dus een weerstandje voor om de stroom (niet de spanning) te beperken.

Deze kerel legt het, met een grappig accent, goed uit: YouTube: Electronic Basics #8: Everything about LEDs and current limiting res...

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 23-12-2016 19:53 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou eerder een diode kiezen om de 5v dichtbij de 4.5v te krijgen.

Kan wel kloppen, dit soort goedkope troep is dusdanig opgezet dat er een minimale weerstand of vaak geen weerstand nodig is (vaak maakt men gebruik van de interne weerstand van een gewone batterij). Dus een klein beetje voltage meer geeft direct een overbelasting.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Evanescent heeft gelijk voor een powerbank, omdat een powerbank een veel stabielere spanningsbron is dan een batterij. Batterijen kunnen prima zonder weerstand, maar dan gaan ze inderdaad wel snel leeg. Met een powerbank is een weerstand een simpele oplossing, anders heb je niks in je kring zitten wat de stroom regelt. Die diode van Memphis regelt de stroom ook niet.

Stel dat je dus ervan uit gaat dat er 4.5V over de leds komt te staan, dat is 0.5V over de weerstand. Voor een ledje in serie, 10mA lijkt me zat.

R = U / I = 0.5 / 0.01 = 47 Ohm.
Power rating P = I^2 * R = (0.01)^2 * 47 = 5mW

Probeer dat eens.

[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 23-12-2016 21:54 ]

Pagina: 1