Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor voornamelijk studiedoeleinden

Pagina: 1
Acties:

• Internepper
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 08:22
Hallo allemaal, ik ben opzoek naar een nieuwe laptop. Mijn huidige laptop (HP Pavilion G6-1150 SD) is aan vervanging toe.

Wat ga je met je laptop doen?
Ga hem vooral gebruiken voor de studie (presentaties, spss, office, etc.). Daarnaast kijk ik er regelmatig films en series op. Gamen doe ik niet en ik bewerk ook geen foto's en dergelijke.

Wat is je budget?
Wil eigenlijk max rond de 800 uitgeven, maar bij uitzondering mag het wat meer zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ben van plan hem regelmatig (vrijwel dagelijks) mee te nemen naar de uni. Qua schermgrootte prefereer ik daarom 13.3 inch of 14 inch max. Een accu die een tijdje mee kan is ook handig. Met mijn huidige laptop kan ik maar max 2 uur werken zonder accu, wat vrij irritant is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet merkgebonden. Prefereer echter wel Windows als os en liever geen Apple.

Heb je nog specifieke eisen?
- SSD 256 GB
- 8 GB ram
- 13.3 / 14 inch
- USB C
- i5 core

Specifiek deze eisen omdat ik er wel een aantal jaren mee vooruit wil. Of ben ik dan te veeleisend?

Heb zelf even rondgekeken en ook overige topics in deze sectie bekeken. Aangezien ik de laptop een tijd wil gebruiken (pak 'm beet 5 jaar), denk ik dat het handig is om iets te zoeken met USB-C poort. Zag in een overig topic de Lenovo 510S, waarvan ik denk dat het een mooie prijs-/kwaliteitsverhouding heeft, maar helaas geen USB-C.

Opties die voor mij mogelijk zijn:

Acer Aspire V3-372-588S:
http://www.laptopshop.nl/...r-aspire-v3-372-588s.html
Comment: deze lijkt me wel prima, alleen heeft dan wel een verouderde core? Heeft dat nog nadelen?

HP Probook 440 G4 Y7Z67ET
http://www.laptopshop.nl/...obook-440-g4-y7z67et.html
Comment: deze heeft dan weer de nieuwste core las ik, maar heeft wel maar 128 ssd. Daar zou ik dan over na moeten denken.

--> Heeft iemand ervaring met deze laptops? Of heeft iemand nog specifiek advies?
--> Is er nog een noodzaak om te kijken naar de nieuwste cores?

Ik zie graag vragen/reacties tegemoet. Alvast bedankt.

• misterTweakers
  • Laatst online: 29-12-2024
Over de processor hoef je je geen zorgen te maken. Want zo veel ouder is de bovenste niet. De 7e generatie is gloedje nieuw, terwijl de 6e generatie misschien net een jaartje oud is.

Verder geeft de 7e generatie een klein beetje verbetering t.o.v de 6e generatie, maar dat zal je waarschijnlijk amper tot niet merken.

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-11 10:26
Internepper schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:36:
--> Heeft iemand ervaring met deze laptops? Of heeft iemand nog specifiek advies?
--> Is er nog een noodzaak om te kijken naar de nieuwste cores?
Ik heb geen ervaring met de laptops, maar nog wat tips:
  • de HP heeft een TN-paneel. In de praktijk hebben deze vaak minder goede kijkhoeken en ook de kleurweergave is niet altijd je-dat. Of dat een probleem is, is heel persoonlijk, maar voor mij zou het een afknapper zijn
  • Ik heb gisteren voor het eerst in lange tijd weer gewerkt achter een laptop zónder precision trackpad en dit werkte echt een heel stuk minder fijn. Ik kan niet goed vinden of de Acer dit heeft (volgens Azerty heeft een vergelijkbaar model dit wel, maar andere bronnen spreken dit tegen). De HP heeft het in ieder geval niet
  • Het verschil tussen de 6e en 7e generatie i-processoren is verwaarloosbaar in de meeste use cases. De 6e generatie levert m.i. wel een paar voordelen t.o.v. de 5e generatie (naast uiteraard een kleine snelheidsboost), waaronder een power state die direct ontwaken vanuit slaapstand (zoals op telefoons) toestaat. Erg fijn!
  • Succes met de keuze!

• Internepper
Pindasmeer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:15:
[...]

Ik heb geen ervaring met de laptops, maar nog wat tips:
  • de HP heeft een TN-paneel. In de praktijk hebben deze vaak minder goede kijkhoeken en ook de kleurweergave is niet altijd je-dat. Of dat een probleem is, is heel persoonlijk, maar voor mij zou het een afknapper zijn
  • Ik heb gisteren voor het eerst in lange tijd weer gewerkt achter een laptop zónder precision trackpad en dit werkte echt een heel stuk minder fijn. Ik kan niet goed vinden of de Acer dit heeft (volgens Azerty heeft een vergelijkbaar model dit wel, maar andere bronnen spreken dit tegen). De HP heeft het in ieder geval niet
  • Het verschil tussen de 6e en 7e generatie i-processoren is verwaarloosbaar in de meeste use cases. De 6e generatie levert m.i. wel een paar voordelen t.o.v. de 5e generatie (naast uiteraard een kleine snelheidsboost), waaronder een power state die direct ontwaken vanuit slaapstand (zoals op telefoons) toestaat. Erg fijn!
  • Succes met de keuze!
Bedankt voor de reactie, heb ik zeker wat aan. Wat ik verder nog vind, is dat als ik mijn eis met betrekking tot USB-C laat varen, dat ik keuze heb uit veel meer laptops tegen een (vaak) goedkopere prijs. Wat is in jouw ogen hier verstandig met betrekking tot USB-C?

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-11 10:26
Internepper schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:21:
Wat is in jouw ogen hier verstandig met betrekking tot USB-C?
USB-C is zeker een pré, maar ik denk nog geen must. De hoeveelheid (rand-)apparatuur die gebruikmaakt van USB-C is nog klein: hoofdtelefoons/luidsprekers/microfoons/beamers/televisies/printers/externe opslag hebben zelden deze aansluiting. Dat is over 2 jaar natuurlijk anders, maar ik ga ervan uit dat ook dan USB-A, HDMI, Display Port en de 3,5mm jack nog ondersteund zullen worden (kijk maar naar het aantal schermen en beamers dat nog steeds VGA ondersteunt, tv's met coax-aansluiting). In het allerergste geval heb je over 3 à 4 jaar eens een adaptertje nodig (maar dat zou je nu juist nodig als je voor een laptop met alleen USB-C gaat).

• Internepper
Pindasmeer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:39:
[...]

USB-C is zeker een pré, maar ik denk nog geen must. De hoeveelheid (rand-)apparatuur die gebruikmaakt van USB-C is nog klein: hoofdtelefoons/luidsprekers/microfoons/beamers/televisies/printers/externe opslag hebben zelden deze aansluiting. Dat is over 2 jaar natuurlijk anders, maar ik ga ervan uit dat ook dan USB-A, HDMI, Display Port en de 3,5mm jack nog ondersteund zullen worden (kijk maar naar het aantal schermen en beamers dat nog steeds VGA ondersteunt, tv's met coax-aansluiting). In het allerergste geval heb je over 3 à 4 jaar eens een adaptertje nodig (maar dat zou je nu juist nodig als je voor een laptop met alleen USB-C gaat).
Bedankt voor de reactie. Ga nog even uitzoeken hoe het zit met de precision trackpad (of de Acer deze heeft) en dan denk ik dat ik voor de Acer die in de OP staat ga.

• Internepper
Uiteindelijk heb ik redelijk wat tijd gestoken in het vinden van de juiste laptop. De Acer in de OP is uiteindelijk afgevallen, omdat ik toch redelijk wat mindere reviews lees over Acer qua kwaliteit. Daarnaast vond ik de Dell qua specs iets minder. Uiteindelijk ben ik van plan de Asus Zenbook UX310UA-FC331T (pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC331T te gaan bestellen. Nu alleen nog bestelbaar bij Bol.com. Wat denken jullie hiervan?

• gidoneas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-11-2024
Misschien een risicootje, maar een Xiaomi notebook air is ook een leuk alternatief, alleen moet deze geimporteerd worden. Er is een topic te vinden op het forum.

• Internepper
gidoneas schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:24:
Misschien een risicootje, maar een Xiaomi notebook air is ook een leuk alternatief, alleen moet deze geimporteerd worden. Er is een topic te vinden op het forum.
Heb het net even zitten lezen. Maar dat ziet er inderdaad goed uit, zeker qua specs voor die prijs. Echter, ben echt een leek wat betreft een andere Windows erop zetten en drivers installeren en dergelijke. Weet niet of ik dat ooit normaal functionerend krijg.
Pagina: 1