16GB geheugen geplaatst, PC "herkent" maar 8GB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Maggie_May
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03-2022
Hallo allemaal.

Ik ben Maggie_May en lees al aardig lang het nieuws op deze mooie website. Doordat ik zelf nu met een PC probleempje zit vond ik dit een mooi excuus om gelijk ook een forum account aan te maken :*)

Het doel was om mijn huidige werkgeheugen uit te breiden van 8 naar 16gb. Ik heb de specs van mijn moederbord opgezocht en aan de hand daarvan het volgende geheugen besteld:
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=683456

Nu prik vandaag het geheugen in de slots (netjes om en om zoals het in de beschrijving van het moederbord staat) maar windows geeft aan dat ik nog steeds maar 8gb heb in single channel modus. Terwijl mijn vorige twee reepjes wel in dual-channel gingen (2x4)

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
  • BIOS firmware ge-upgrade naar de laatste versie
  • Modules verplaatst op het moederbord
  • Het voltage op de modules iets verhogen in het BIOS
  • 2 uur gezocht op het internet en ook op dit forum. Elke keer met als resultaat om het voltage iets te verhogen of bij de ram instellingen in de BIOS de modus van "unganged" naar auto te zetten maar elke keer als ik dat doe boot de pc helemaal niet meer en moet ik alle BIOS settings weer resetten. Mijn moederbord geeft dan de 54 foutcode.
Kortom; mijn trucendoos is helemaal leeg en ik hoop dat 1 van jullie mij verder kan helpen. Ik zal voor de duidelijkheid ook nog wat foto's met specs plaatsen.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/d155537dd812cd0208cfbd742a7c0327.png
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a34015cf46db124fd2b9f21995e6a7f9.png
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/62317c9ac568c7b32c8a3a29af5aa0c2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e116f7f4803ce98ad7fb6c10ee9edb2c.png

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor CPU heb je erop zitten? Kan die wel overweg met die hoeveelheid geheugen? Het geheugen staat sowieso niet op de QVL van het bord probeer eens een setje dat er wel opstaat en kijk of het daarmee wel werkt.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Enigste wat mij opvalt is de 1,856 V op de geheugen modules, dit zou bij de 16Gb set 1,5 V moeten zijn.
Probeer eens alleen de 16Gb set er in te zetten en reset je Bios.
Ga dan naar de geheugen instellingen en kijk of deze op 1,5 V staat, zoniet handmatig alles instellen conform fabrieks opgave.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Maggie_May
TERW_DAN schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:34:
Wat voor CPU heb je erop zitten? Kan die wel overweg met die hoeveelheid geheugen? Het geheugen staat sowieso niet op de QVL van het bord probeer eens een setje dat er wel opstaat en kijk of het daarmee wel werkt.
CPU specs staan net boven je eerste reply.
keur0000 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:41:
Enigste wat mij opvalt is de 1,856 V op de geheugen modules, dit zou bij de 16Gb set 1,5 V moeten zijn.
Probeer eens alleen de 16Gb set er in te zetten en reset je Bios.
Ga dan naar de geheugen instellingen en kijk of deze op 1,5 V staat, zoniet handmatig alles instellen conform fabrieks opgave.
Heb al verschillende voltages geprobeerd zonder resultaat en heb nu weer alles op default en auto staan, hij geeft nu weer netjes 1,5v aan. Overigens is de 1,856v het voltage van de controller toch? Of worden hier ook de modules mee bedoeld?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dat vermoeden heb ik, in je bios staat de echte waarde van het voltage.
Kijk eens op de pdf en controleer dat met de instellingen in het bios.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:53
Als je de reepjes in de slots blauw-blauw of wit-wit doe, krijg je dan wel dual-channel?

• Maggie_May
keur0000 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:04:
Dat vermoeden heb ik, in je bios staat de echte waarde van het voltage.
Kijk eens op de pdf en controleer dat met de instellingen in het bios.
In de BIOS staat hij nu op auto en geeft hij 1,585v aan. Ook handmatig op 1,5v precies geen dual-channel en maar 8gb ram.
badboynova schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:07:
Als je de reepjes in de slots blauw-blauw of wit-wit doe, krijg je dan wel dual-channel?
Zo heb ik ze nu zitten, in wit/wit. Volgens de manual van het bord moet dit ook om dual-channel te kunnen realiseren. (of blauw/blauw) Bovendien werkte mijn vorige set wel op dual-channel in precies dezelfde slots :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboynova
Doe eens voor de gein je oude modules in de twee overige slots, en post dan nog eens een paar pics.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je van een windows 7 home basic bent geupgrade dan neemt ie de 8GB soft limiet mee.
Deze kan je aanpassen met msconfig, boot, advanced options en dan het vinkje weghalen bij max memory.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 22-12-2016 19:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44
Het rare is dat windows wel mooi 16gb ziet maar eigenwijs maar 8gb gebruikt kan je eens het volgende doen:
windows+r daarna msconfig intypen en uitvoeren.
daarna naar tabje geavanceerde opstartopties en kijk ff of er bij maximaal geheugen een vinkje staat zo ja uit zetten.

• Maggie_May
badboynova schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:28:
Doe eens voor de gein je oude modules in de twee overige slots, en post dan nog eens een paar pics.
Goed idee, nog niet aan gedacht.

Okeey ik heb de oude modules er bijgezet. In totaal hebben we nu dus 24GB op het moederbord zitten (2x8gb dit zijn de nieuwe, en 2x4gb de oude) Nu geeft windows aan dat we 16gb aan werkgeheugen hebben. Er is dus weer 8gb aan geheugen dat niet meewerkt. Ook staat er nu weer dual-channel.

Ik begin langzaam aan 1 van de nieuwe modules te twijfelen (stuk/DOA) of trek ik dan te snel een conclusie?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/1c58ce10f3fb45ef4afe247b77a09240.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0afd9f6eee13112e14f2694a45512d35.png

• badboynova
Maggie_May schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:50:
[...]

Goed idee, nog niet aan gedacht.

Okeey ik heb de oude modules er bijgezet. In totaal hebben we nu dus 24GB op het moederbord zitten (2x8gb dit zijn de nieuwe, en 2x4gb de oude) Nu geeft windows aan dat we 16gb aan werkgeheugen hebben. Er is dus weer 8gb aan geheugen dat niet meewerkt. Ook staat er nu weer dual-channel.

Ik begin langzaam aan 1 van de nieuwe modules te twijfelen (stuk/DOA) of trek ik dan te snel een conclusie?

[afbeelding]

[afbeelding]
Dan moet je bij de nieuwe modules (stuk voor stuk) een memtest uit laten voeren, dan kom je er gauw genoeg achter welke module doa is.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28
Hoeveel geheugen geeft je bios aan? als daarin wel 24 GB staat, ligt het waarschijnlijk aan Windows.

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:23
badboynova schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:53:
[...]

Dan moet je bij de nieuwe modules (stuk voor stuk) een memtest uit laten voeren, dan kom je er gauw genoeg achter welke module doa is.
Zoals badboynova schrijft zou ik ook module voor module testen met memtest, dan weet je echt of er een module stuk is en kun je dat 100% uitsluiten.

• franssnarf
Check ook ff bij broncontrolle hoeveel geheugen gereserveerd staat voor hardware, te vinden in taakbeheer, prestaties en dan onderin broncontrole.
Dan naar tabje geheugen en ff in de stats kijken wat er staat.

• Maggie_May
borft schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:55:
Hoeveel geheugen geeft je bios aan? als daarin wel 24 GB staat, ligt het waarschijnlijk aan Windows.
BIOS geeft wel 24GB aan maar zodra ik de 2 oude eruit haal valt hij weer terug naar single-channel in het BIOS, terwijl dit volgens alles toch echt dual-channel zou moeten zijn, net zoals met de oude.

• Maggie_May
franssnarf schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:58:
Check ook ff bij broncontrolle hoeveel geheugen gereserveerd staat voor hardware, te vinden in taakbeheer, prestaties en dan onderin broncontrole.
Dan naar tabje geheugen en ff in de stats kijken wat er staat.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/3061f55345d9d809db06a2fd5b3dd9b0.png

Raar, er lijkt inderdaad 8GB gereserveerd te staan voor hardware. Geen id waar dit vandaan komt of wat ik er aan kan doen. :P

• franssnarf
franssnarf schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:49:
Het rare is dat windows wel mooi 16gb ziet maar eigenwijs maar 8gb gebruikt kan je eens het volgende doen:
windows+r daarna msconfig intypen en uitvoeren.
daarna naar tabje geavanceerde opstartopties en kijk ff of er bij maximaal geheugen een vinkje staat zo ja uit zetten.
Dit al geprobeert?

• Maggie_May
Het vinkje staat uit, dus er staat daar geen maximaal geheugen.

• franssnarf
check eens in de bios bij de optie north bridge configuration of de iommu op disabled staat.

Anoniem: 683497

Probeer het ook eens met alleen 1 van je nieuwe 8GB reepjes, en dan in elk slot. Doe daarna hetzelfde met het andere reepje. Als één van de sticks niet goed is kom je er op die manier zo achter.

• Maggie_May
franssnarf schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:12:
check eens in de bios bij de optie north bridge configuration of de iommu op disabled staat.
Staat inderdaad disabled
Anoniem: 683497 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:15:
Probeer het ook eens met alleen 1 van je nieuwe 8GB reepjes, en dan in elk slot. Doe daarna hetzelfde met het andere reepje. Als één van de sticks niet goed is kom je er op die manier zo achter.
Ja zoiets had ik ook al in gedachte, het lijkt er nu dus inderdaad op alsof 1 reepje niet echt mee wil werken. Ik ga hier morgen mee verder want na een halve dag rebooten ben ik er wel klaar mee voor nu :P

Ik ga morgen verder met uitsluiten etc.

• badboynova
na een google zoektocht kwam ik dit topic tegen http://www.overclock.net/...d-memory-2-4-gigs-showing

en hier was de oplossing : " run > msconfig > then change it to normal start, reboot
Pagina: 1