Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation/Game systeem (2000 tot 2500 €)

Pagina: 1
Acties:

• Justinski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag een pc willen waarop ik goed kan photoshoppen, videobewerken (2½K tot 4K) en soepel kan gamen met hoge/ultra settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier voor enkel op Macbook Pro's gewerkt, dus ik heb enkel wat langzame harddisks die ik eventueel als archief-storage wil gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb na een paar dagen rondklikken op tweakers/youtube/internets de volgende samenstelling gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Z170-A€ 149,95€ 149,95
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X3€ 694,-€ 694,-
1Aerocool P7-C1 (Tempered Glass Edition) Wit€ 104,53€ 104,53
1NZXT Kraken X62€ 159,95€ 159,95
1Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M2A2666C15€ 207,90€ 207,90
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Intel 600p 512GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.937,13

Hier ontbreekt voornamelijk nog de monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk-voorkeur, zolang het goed werkt en er niet te crappy uit ziet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het thema zoveel mogelijk zwart/wit/zilver houden en ik ben voor een z170a moederbord gegaan tov x99 omdat ik ooit misschien wil gaan stoeien met hackintosh, als de gtx 1080 gpu's eindelijk ooit drivers krijgen. Dit is enkel omdat ik Mac osx altijd prettiger vond werken dan de oudere Windows versies, maar misschien is dat tegenwoordig helemaal veranderd, dus voorlopig wil ik Windows 10 best uitproberen.

Ga je overklokken?
Een stabiel werkende computer is voor mij belangrijker dan maximale overclockings, maar ik zou er best eens mee willen stoeien mocht er echt performance mee te winnen zijn. Ik heb trouwens voor 2x16gb RAM gekozen zodat ik in de toekomst evt. 2x16gb sticks extra kan kopen, mocht ik dit nodig hebben.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag horen of dit allemaal compatibel is met elkaar en of er betere/goedkopere alternatieven bestaan voor de componenten in mijn lijstje. Tevens blijf maar rondklikken op de monitor-pagina in de pricewatch omdat ik niet zeker weet wat qua resolutie/inches/refreshrates nou het beste voor mij is. Ik was eerst uitgekomen op de LG 27UD68 maar ik twijfel of 4K op 27 inch niet overkill is en ik beter voor een lagere resolutie kan gaan ala 1440p en misschien meer inches. En is gamen op 60hz wel te doen? Iemand een advies? Ik was naar de mediamarkt gegaan om diverse monitoren te bekijken, maar helaas draaien zij alleen low-res filmpjes waardoor je geen echte feel voor het uiteindelijke beeld kan krijgen. Die curved monitoren zijn wel erg sexy :9~ , maar dan ga ik wel erg buiten mijn budget en zit ik nog steeds aan 60hz... what-to-do what-to-do

Alle tips/kritiek/advies is welkom!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Nou daar gaan we dan

CPU koeling: Ik raad de pricewatch: Cooler Master Nepton 240M aan, deze is goedkoper en veel stiller. De X62 is duurder en erg luid omdat het voor extreem overklokken is. De Nepton 240M is voor de wat meer gematigde overklokker.

SSD: Voor jouw is de intel 600p helaas een slechte keus. Hoewel de 600p inderdaad mooie read/write speeds heeft zijn deze helaas enigszinds misleidend. Vooral de write speed kelderd keihard zodra de SLC cache vol zit naar miezerige 150 MB/s, dus HDD snelheden. De normale consument die de 600p voor entertainment/gamen/office werkzaamheden gebruikt zal dat nooit echt meemaken omdat de SLC cache prima de kleine hoeveelheden data aankan. Maar mensen die met grote hoeveelheden data werken, zoals dus bij videobewerking, zullen merken dat zodra je met meerdere GB's heen en weer gaat smijten dat de 600p dan begint te throttelen. Voor jouw zou ik daarom adviseren om een pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB te nemen. Hij is een stuk duurder maar heeft veel betere snelheden en kan deze ook goed vasthouden tijdens zware belading, iets wat bij 4K videobewerking goed van pas zal komen.

RAM: Zo werkt dat helaas niet, je kunt niet nu 2x16GB nemen en later 2x16 er nog bij doen. Je kan er dan namelijk donder op zeggen dat je bios niet de XMP profile van beide paren kan laden en je daardoor problemen krijgt. In het beste geval vervalt de profile en valt je snelheid terug naar 2166mhz, in de slechtse geval gooit ie er gewoon downweg één van de twee paren eruit. Dit gebeurt zelfs als je precies dezelfde kit weer koopt. Dus of je koopt nu al 4x16GB of je verkoopt later je 2x16GB stickjes en haalt later een nieuwe 4-kit. Overigens kun je beter deze pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 halen, praktisch dezelfde prijs maar veel betere snelheid.

Videokaart/scherm: Tsja dit is erg afhankelijk natuurlijk van je resolutie. Wil je 4K of 1440p? Al moet ik wel eerlijk zijn dat zelfs een GTX1080 je niet 60fps zal bezorgen op 4K in de nieuwste games op Ultra/High, daarvoor moet je toch een GTX1080Ti of een Titan voor hebben. Ik zou zeggen om 1440p te doen. Of je widescreen wilt is aan jouw maar let wel dat er helaas nog steeds games zijn die het vertikken om ondersteuning voor widescreen resoluties toe te voegen. Ze zijn ook nog eens stervensduur.
Ik zou eerder aanraden om een pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart te nemen. 1440p op 27" is just right en naar mijn mening is 27" voor een computerscherm precies de juiste grootte voordat het echt te groot begint te worden en meer een TV scherm wordt. Ik weet alleen niet hoe goed je 4K videobewerking kan doen op een lagere resolutie, daar heb ik geen ervaring mee.
Ga je voor 1440p dan zou je in principe prima met een GTX1070 kunnen doen zoals de pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Quick Silver 8G OC om even binnen je kleurcombinatie te blijven.

Kast: Is natuurlijk kwestie van smaakt maar weet je zeker dat je niet iets wilt als de pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window want deze past naar mening mening toch beter qua uiterlijk bij je kleurcombinatie. Verder heeft het ook erg veel mogelijkheden voor installatie van je waterkoeling.

• Justinski
Wauw, aller eerst bedankt voor je uitgebreide stuk tekst. Wat een geweldige hulp!
CPU koeling: Ik raad de pricewatch: Cooler Master Nepton 240M aan, deze is goedkoper en veel stiller. De X62 is duurder en erg luid omdat het voor extreem overklokken is. De Nepton 240M is voor de wat meer gematigde overklokker.
Ik moet toegeven dat ik enkel verliefd was geworden op de x62 vanwege de LED / infinity mirror, maar ik ben mij wat meer aan het inlezen in het overklokken en het wordt steeds aantrekkelijker. Ik denk dat ik toch bij de X62 blijf vanwege de extra power/opties/bijgeleverde software en uiteraard de sexy LED, maar bedankt voor de suggestie.
SSD: Voor jouw is de intel 600p helaas een slechte keus. Hoewel de 600p inderdaad mooie read/write speeds heeft zijn deze helaas enigszinds misleidend. Vooral de write speed kelderd keihard zodra de SLC cache vol zit naar miezerige 150 MB/s, dus HDD snelheden. De normale consument die de 600p voor entertainment/gamen/office werkzaamheden gebruikt zal dat nooit echt meemaken omdat de SLC cache prima de kleine hoeveelheden data aankan. Maar mensen die met grote hoeveelheden data werken, zoals dus bij videobewerking, zullen merken dat zodra je met meerdere GB's heen en weer gaat smijten dat de 600p dan begint te throttelen. Voor jouw zou ik daarom adviseren om een pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB te nemen. Hij is een stuk duurder maar heeft veel betere snelheden en kan deze ook goed vasthouden tijdens zware belading, iets wat bij 4K videobewerking goed van pas zal komen.
Dat is goed om te weten, ik had eerst een 'normale' 850 EVO SSD in m'n lijstje staan, tot dat ik in een ander topic zag dat de Intel 600p om en nabij dezelfde prijs had. Ik heb nu de 960 EVO toegevoegd aan m'n list :)
RAM: Zo werkt dat helaas niet, je kunt niet nu 2x16GB nemen en later 2x16 er nog bij doen. Je kan er dan namelijk donder op zeggen dat je bios niet de XMP profile van beide paren kan laden en je daardoor problemen krijgt. In het beste geval vervalt de profile en valt je snelheid terug naar 2166mhz, in de slechtse geval gooit ie er gewoon downweg één van de twee paren eruit. Dit gebeurt zelfs als je precies dezelfde kit weer koopt. Dus of je koopt nu al 4x16GB of je verkoopt later je 2x16GB stickjes en haalt later een nieuwe 4-kit. Overigens kun je beter deze pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 halen, praktisch dezelfde prijs maar veel betere snelheid.
Oei, dat scheelt een flinke blunder. Bedankt! Ik heb nu een 4x8gb Vengeance LPX kit (32gb totaal) toegevoegd omdat ik de prijs voor een 64gb setup op dit moment teveel vind en het volgens mij toch overkill is.
Videokaart/scherm: Tsja dit is erg afhankelijk natuurlijk van je resolutie. Wil je 4K of 1440p? Al moet ik wel eerlijk zijn dat zelfs een GTX1080 je niet 60fps zal bezorgen op 4K in de nieuwste games op Ultra/High, daarvoor moet je toch een GTX1080Ti of een Titan voor hebben. Ik zou zeggen om 1440p te doen. Of je widescreen wilt is aan jouw maar let wel dat er helaas nog steeds games zijn die het vertikken om ondersteuning voor widescreen resoluties toe te voegen. Ze zijn ook nog eens stervensduur.
Ik zou eerder aanraden om een pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart te nemen. 1440p op 27" is just right en naar mijn mening is 27" voor een computerscherm precies de juiste grootte voordat het echt te groot begint te worden en meer een TV scherm wordt. Ik weet alleen niet hoe goed je 4K videobewerking kan doen op een lagere resolutie, daar heb ik geen ervaring mee.
Ga je voor 1440p dan zou je in principe prima met een GTX1070 kunnen doen zoals de pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Quick Silver 8G OC om even binnen je kleurcombinatie te blijven.
Ik denk dat ik inderdaad voor een 1440p ga, 4k is nog net iets te demanding qua (betaalbare) performance. Wellicht bestel ik een 27" en een widescreen variant om ze allebei te proberen en er één terug te sturen, want in winkels vergelijken werkt voor mij niet echt. Ik ben na jouw suggestie terug gevallen naar een GTX 1070, wel een ander, de Asus Dual GTX1070 O8G
Kast: Is natuurlijk kwestie van smaakt maar weet je zeker dat je niet iets wilt als de pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window want deze past naar mening mening toch beter qua uiterlijk bij je kleurcombinatie. Verder heeft het ook erg veel mogelijkheden voor installatie van je waterkoeling.
De Aerocool P7 springt er voor mij juist tussen uit qua vele grauwe/grijze kasten, dus dat is inderdaad een smaak dingetje :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,-€ 359,-
1Asus DUAL-GTX1070-O8G€ 461,95€ 461,95
1Aerocool P7-C1 (Tempered Glass Edition) Wit€ 106,50€ 106,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16W€ 229,-€ 229,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 240,79€ 240,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.803,09

Zal een 550W voeding trouwens genoeg zijn voor deze setup? (ook met een oog op overclocken)
Of kan ik beter voor een 650W gaan voor de zekerheid?

Nogmaals super bedankt voor je hulp, ik ga voor nu even op zoek naar een monitor :*)

Verwijderd

Justinski schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:17:
[...]

Wauw, aller eerst bedankt voor je uitgebreide stuk tekst. Wat een geweldige hulp!

[...]

Ik moet toegeven dat ik enkel verliefd was geworden op de x62 vanwege de LED / infinity mirror, maar ik ben mij wat meer aan het inlezen in het overklokken en het wordt steeds aantrekkelijker. Ik denk dat ik toch bij de X62 blijf vanwege de extra power/opties/bijgeleverde software en uiteraard de sexy LED, maar bedankt voor de suggestie.

[...]

Dat is goed om te weten, ik had eerst een 'normale' 850 EVO SSD in m'n lijstje staan, tot dat ik in een ander topic zag dat de Intel 600p om en nabij dezelfde prijs had. Ik heb nu de 960 EVO toegevoegd aan m'n list :)

[...]

Oei, dat scheelt een flinke blunder. Bedankt! Ik heb nu een 4x8gb Vengeance LPX kit (32gb totaal) toegevoegd omdat ik de prijs voor een 64gb setup op dit moment teveel vind en het volgens mij toch overkill is.

[...]

Ik denk dat ik inderdaad voor een 1440p ga, 4k is nog net iets te demanding qua (betaalbare) performance. Wellicht bestel ik een 27" en een widescreen variant om ze allebei te proberen en er één terug te sturen, want in winkels vergelijken werkt voor mij niet echt. Ik ben na jouw suggestie terug gevallen naar een GTX 1070, wel een ander, de Asus Dual GTX1070 O8G

[...]

De Aerocool P7 springt er voor mij juist tussen uit qua vele grauwe/grijze kasten, dus dat is inderdaad een smaak dingetje :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,-€ 359,-
1Asus DUAL-GTX1070-O8G€ 461,95€ 461,95
1Aerocool P7-C1 (Tempered Glass Edition) Wit€ 106,50€ 106,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16W€ 229,-€ 229,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 240,79€ 240,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.803,09

Zal een 550W voeding trouwens genoeg zijn voor deze setup? (ook met een oog op overclocken)

Nogmaals super bedankt voor je hulp, ik ga voor nu even op zoek naar een monitor :*)
Kijk voor de monitor eens naar de Dell S2716DG indien je voor 144Hz wilt gaan :) pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Verwijderd

Justinski schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:17:

Zelfs 450 watt is al genoeg als je gaat overklokken, met 550 watt zit je dus aardig ruim. Een 650 watt heb je pas nodig als je 2 high end videokaarten wil gaan gebruiken.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 15:38 ]

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Een PSU van 550 watt is meer dan voldoende, mocht je echter overwegen om in de toekomst 2 videokaarten in SLI te doen dan zou je een 650 watt voeding moeten nemen.

• Justinski
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:22:
[...]

Kijk voor de monitor eens naar de Dell S2716DG indien je voor 144Hz wilt gaan :) pricewatch: Dell S2716DG Zwart
Thanks, maar ik denk dat ik toch voor een IPS of VA paneel ga in verband met de kleur-echtheid, het nadeel is alleen dat deze aardig prijzig zijn als je in de hoge refreshrates wil zitten :P
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:37:
[...]

Zelfs 450 watt is al genoeg als je gaat overklokken, met 550 watt zit je dus aardig ruim. Een 650 watt heb je pas nodig als je 2 high end videokaarten wil gaan gebruiken.
Tim2010 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:41:
Een PSU van 550 watt is meer dan voldoende, mocht je echter overwegen om in de toekomst 2 videokaarten in SLI te doen dan zou je een 650 watt voeding moeten nemen.
Oké, dan hou ik het wel bij de 550. Bedankt heren!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Als GPU raad ik de pricewatch: Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB aan. Ik heb hem zelf ook en ben er uiterst te vreden over wat een kaart! blijft lekker koel door de grote koeler van 2,5 slots en wordt bij mij niet warmer als 63 graden met Fallout 4 etc. Daarnaast speel ik Fallout 4 en Watch dogs maxed met deze kaart en zit ik op 60 fps. Daarnaast vind ik hem persoonlijk ook nog strak afgewerkt. Betreft de monitor heb ik de pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart en daar ben ik ook uiterst over te spreken terwijl ik hem nog maar een aantal dagen heb. Zeer goede kleurweergave en in combinatie met de GPU ziet alles er zeer mooi en gedetailleerd uit wat voor een geweldige ervaring zorgt.
Pagina: 1