Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Suggestie verbetering informatie over monitors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik het in het juiste forumhoekje plaats (zo goed ken ik het forum nog niet buiten een paar subfora).

Het lijkt me een goede zaak als er meer informatie zou worden gegeven over de kleuren die de monitors kunnen weergeven. Monitors die op papier dezelfde specificaties voor kleuren lijken te hebben - allemaal 8-bit, al dan niet echt 8-bit, en 8^3 kleuren - blijken in de praktijk verschillende specificaties voor de kleuren te hebben. Wat op papier 8 bit is is in de praktijk vaak 6 bit (dithering). Wat telt is hoeveel procent van de kleuren in welke colorspace (sRGB Adobe RGB en zo) wordt weergegeven maar dit ontbreekt bij de productomschrijving en de filteropties. Wat meer informatie over de responsetijd en het contrast - hoe gemeten, de werkelijke waarden - zou ook fijn zijn maar ik kan me voorstellen dat het onbegonnen werk is om dat voor elke monitor uit te zoeken. De colorspace wordt echter wel gegeven indien het product hier sterk op scoort en dit is anders nog wel uit te zoeken. Daarnaast is er nog het probleem dat niet alle bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen met het fatsoenlijk kalibreren van de schermen. Dat zou geen probleem zijn indien je het zelf kan doen en de monitor voor alle programma's deze instellingen zou volgen maar in de realiteit gebeurt dat niet en ben je sterk afhankelijk van de software die op de monitor zit. Ook hierover zou ideaaal gesproken meer voorlichting moeten worden gegeven. Via deze weg wil ik dan ook een oproep doen om erover na te denken hoe we op een zinvolle wijze de data kunnen aanvullen.

Nu ik toch bezig ben. Is het niet een idee om bij het zoeken naar een product direct alle filteropties te geven? Die paar filteropties die in eerste instantie worden gegeven heb ik nog nooit voldoende nuttig gevonden om het te gebruiken, voor geen enkel product. Het gaat nooit om dat ene criterium of die twee criteria die ertussen staan.

• NEDIX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06-2020
Het probleem ligt hier denk ik bij het feit dat monitor fabrikanten vaak helemaal niet zo diep op specificaties ingaan. Ik kan van mijn eigen monitoren (el cheapo L2245w) in ieder geval weinig gedetaileerde informatie vinden en deze schermen kom ik zo ongeveer in elk kantoorpand tegen. Heb je een source waar je dit soort informatie vindt?