Kan DDR4-2133 geheugen vervangen worden door DDR4-3000?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Andy Wachelder
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 21:28
Mijn vraag
.Ik heb een Acer met een i5 en 4GB DDR4-2133 RAM. Gebruik de pc bijna uitsluitend met 3D programma's. De processor is prima maar het geheugen is de laatste tijd aan de krappe kant omdat ik met steeds geavanceerdere 3D-modellen werk. Volgens Acer passen in de 2 aanwezige geheugensloten max 16GB RAM. Heb een verleidelijk aanbieding gezien van DDR4-3000 maar heb geen idee of dit in de Acer gaat werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Andy Wachelder op 22-12-2016 18:54)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In theorie moet het werken, het snellere geheugen zal dan (als je de PC niet overklokt hebt bijvoorbeeld) zich aanpassen naar de 2133MHz en zal dan dus onder diens specificaties gaan werken. :)

Zie het als de maximale snelheid waarmee het stabiel kan werken, op een lagere snelheid kan dan altijd prima. Wellicht kan je dan zelfs ondervolten ook nog zodat het RAM wat zuiniger is. :)

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 21:45
Altijd lastig bij pre-builds zonder meer informatie..

Maar ik denk niet dat daar een z170 moederbord in zit. Dus kan je CPU maar maximaal gebruik maken van 2133mhz hoger geklokt kan werken maar wordt altijd terug geklokt naar 2133mhz.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk of er een lijst is van compatible geheugen, zodat je weet wat je erin kan duwen. Sneller geheugen zal je waarschijnlijk niet heel veel extra performance opleveren. Meer geheugen wel. 4GB is echt karig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In theorie moet het werken, het snellere geheugen zal dan (als je de PC niet overklokt hebt bijvoorbeeld) zich aanpassen naar de 2133MHz en zal dan dus onder diens specificaties gaan werken. :)

Zie het als de maximale snelheid waarmee het stabiel kan werken, op een lagere snelheid kan dan altijd prima. Wellicht kan je dan zelfs ondervolten ook nog zodat het RAM wat zuiniger is. :)

• Andy Wachelder
De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik dat 3000MHz RAM voor minder dan de prijs voor 2133MHz kan kopen...Van DDR3 en ouder weet ik dat het teruggeklokt wordt als het systeem de hogere snelheid niet aankan maar had ergens gelezen dat dit bij DDR4 niet zo simpel ligt.
@ TERW_DAN: De enige lijst die ik vond was van Kingston in het kader van uitbreiden van RAM (dus niet upgraden :-( ) en die bevatte alleen maar 2133MHz exemplaren van Kingston. Uiteraard...

[ Voor 3% gewijzigd door Andy Wachelder op 22-12-2016 16:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou dat voor DDR4 anders zijn? Je geheugencontroller bepaalt op welke snelheid dat 't spul moet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07

Eboman

Ondertitel

Ik denk dat ik die aanbieding wel ken. Het werkt goed in mijn pc op 2133mhz maar dat is dan ook een b150i chipset en staat op de ondersteunde lijst. Misschien even met CPU-z je chipset bekijken of er bekend is of het werkt. Anders erop gokken?

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Het mag dan wel een aanbieding zijn die ruim onder de €90 ligt anders kan je beter pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 nemen. Dan weet je zeker dat het werkt.

• Andy Wachelder
Bedankt voor alle informatie; heb genoeg info om mee uit de voeten te kunnen. Fijne Feestdagen allemaal!
Pagina: 1