Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draytek & 3G usb dongle: Internetverkeer beperken

Pagina: 1
Acties:

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In een loods van mijn sportvereniging die wat verder van de openbare weg ligt is internet nodig. Een telefoonlijn voor ADSL laten leggen zou zo'n 800 euro aan graafwerk kosten, dus ik kijk naar 3G als alternatief. Ik wil stills van de (bedrade) bewakingscamera's kunnen raadplegen als het alarm ooit via sms brand of braak meldt, en ééns in de week een database van 2 MB van de lokale synology NAS kopiëren zonder dat ik daarvoor naar die loods moet rijden.

Ik heb een maandelijks opzegbaar 1 GB data-only abonnementje van Vodafone van 15 euro genomen. De SIM zit in een Vodafone K3765 HSPA USB stick, die op zijn beurt in een Draytek 2130n router zit. Deze router ondersteunt leuke dingen als VPN, DynDNS, etc. die bij dit projectje goed van pas komen. Ik zou er zelfs een usb geheugenstick in kunnen steken, samba installeren en en de NAS schrappen.

Ik had het allemaal snel aan de praat, maar kom er nu achter dat de router (zónder dat er netwerk-clients mee verbonden zijn) van zichzelf al dagelijks zo'n 30MB aan dataverkeer veroorzaakt. Dat is op maandbasis al bijna 1GB, en dan heb ik nog niets inhoudelijks gedaan 8)7

Hoe beperk ik het dataverkeer dat over een openstaande 3G verbinding gaat? Ik ben ervaren genoeg om automatische updates op mijn laptop uit te schakelen als ik op 3G zit, en heb op de router zelf 'WAN connection detect' door ping of ARP allebei uitgeschakeld maar loop nu vast.

l'art pour l'art

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Zit je toevallig zelf in de buurt van die loods? Of iemand die je kent?

Een mobiel data abonnement is natuurlijk helemaal prima, echter kun je best nog extra kosten krijgen door het data verbuik,

Mijn gedachte zou zijn: kijk of het mogelijk is om een straal verbinding naar die locatie te krijgen... 1 x investeren en je bent klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Windows is niet tot nauwelijks te stoppen om het internet op te gaan en niet alleen om naar updates te zoeken.
Hetzelfde geld voor heel veel applicaties die je op je PC hebt staan.

Je kunt proberen windows te vertellen dat je op een inbel verbinding zit dan wordt het bijna allemaal tegen gehouden.
Je PC zit op een router en denkt dus dat je gewoon full blown internet heb, dat moet je aanpassen..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Ben(V) schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:21:
Windows is niet tot nauwelijks te stoppen om het internet op te gaan en niet alleen om naar updates te zoeken.
Hetzelfde geld voor heel veel applicaties die je op je PC hebt staan.

Je kunt proberen windows te vertellen dat je op een inbel verbinding zit dan wordt het bijna allemaal tegen gehouden.
Je PC zit op een router en denkt dus dat je gewoon full blown internet heb, dat moet je aanpassen..
Lezen....
art schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:49:
...
(zónder dat er netwerk-clients mee verbonden zijn)
....
Anyway, in mijn Daytek 2860 kan ik ook zeer uitgebreide schedules aanmaken. Bijvoorbeeld om de gehele router aan en uit te zetten en vast ook wel om de internetverbinding in en uit te schakelen. Kun je niet gewoon even op een bepaalde tijd (1 uur per dag ofzo) het modem laten opstarten en dan die backups laten draaien? Nadeel dan is dat je niet continue bij de camera kunt...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 21:32 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
beetje offtopic, maar mogelijk vind je een vodafone prepaid simkaart met internet blox aantrekkelijk. Dan betaal je maar 10 euro voor een 30 dagen blox van 1 gb internet (op het 4g netwerk). scheelt toch weer 1/3 van de kosten. Bovendien heb je hier het voordeel dat als je de bundel eerder op hebt je gewoon een nieuwe blox kan halen voor 10 euro (dus ook als je eens iets meer data nodig hebt kan dat eenvoudig). Je moet geloof ik alleen de blox zelf elke 30 dagen activeren (en natuurlijk het bel tegoed opwaarderen, al kan dat ook wel automatisch). maar voor 5 euro /maand zou ik die app wel even willen opstarten.

Daarnaast zoals shadow al aan geeft hebben die draytek routers vrij uigebreide sheduling waarmee je hopenlijk kan bereiken wat je wil. Hou er alleen wel rekening mee dat je uiteraard ook data verbruikt op het moment dat je die camera's op afstand bekijkt.

Mocht je maandelijks meer data nodig hebben zou je nog een T-mobile 4G voor Thuis bundel kunnen overwegen (30 euro voor 25 gb, maandelijks opzegbaar).

• art
  • Niet online
Goede tips! Dank u wel heren!

Ik heb wel geprobeerd met een yagi richtantenne de openbare hotspot van het conferentiecentrum aan de overkant te gebruiken, maar de afstand is meer dan driehonderdvijftig meter en het was niet betrouwbaar genoeg om 'unattended' te blijven draaien. Langs de weg (op 160 meter) zitten wel een paar ziggo-abonnees met een 'Wifispot', maar daar staan weer bomen tussen en ik ben er achter gekomen dat die funest zijn voor wifi bereik. :-\

l'art pour l'art

Verwijderd

Als alternatief zou je misschien een oude smartphone als wifi-hotspot kunnen opzetten.Of misschien met een USB kabel aan de PC kunnen hangen en dan met de PC het internet op het netwerk delen. Ik weet zeker dat een smartphone niet 30mb/dag verbruikt zonder iets te doen. Vraag me trouwens af waarom die Draytek dat wel doet... Dat zou ik wel verder analyseren...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 23:44 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Weet je echt 100% zeker dat er geen netwerk clients mee verbonden zijn?

Want het enige wat ik me kan bedenken wat er vanuit de router zelf qua netwerkverkeer zou zijn is :
- NTP checks
- DNS Updates
Maar dit gaat bij lange na geen 30MB per dag kosten.

Je DynDNS functie zou wel een grootverbruiker kunnen zijn als die bijv op checken per extreem korte tijd staat, maar alsnog verwacht ik geen 30MB per dag.

Is het niet gewoon jouw telefoon oid die automatisch connect met dat ding

• art
  • Niet online
Weet je echt 100% zeker dat er geen netwerk clients mee verbonden zijn?
Yep. Alleen een laptop die ik van tijd tot tijd met een utp-kabel inprik om te kijken hoe het ervoor staat. Fabrieksinstellingen op de router, dus nog geen DynDNS geactiveerd. Frustrerend.
Als alternatief zou je misschien een oude smartphone als wifi-hotspot kunnen opzetten.
Ja, maar ik wilde functies van die router zoals VPN, port forwarding e.d. gebruiken.

Lastig... lastig...

Als je nagaat dat ik dit zou opzetten om de aanlegkosten van een telefoonlijn te vermijden: Bij DSL komen ook maandelijkse kosten kijken, het start bij zo'n 24 euro. Dan begint T-Mobiles 4G voor thuis er steeds beter uit te zien, geen aanlegkosten en het maandelijkse prijsverschil is niet zo groot.

Edit: of Robin junior, traag maar onbeperkt MB's voor 19,95 / maand

[ Voor 12% gewijzigd door art op 23-12-2016 00:07 ]

l'art pour l'art

Verwijderd

Even contact opnemen met Draytek en vragen waarom het modem zoveel data verbruikt over 3G...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
art schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:30:
Goede tips! Dank u wel heren!

Ik heb wel geprobeerd met een yagi richtantenne de openbare hotspot van het conferentiecentrum aan de overkant te gebruiken, maar de afstand is meer dan driehonderdvijftig meter en het was niet betrouwbaar genoeg om 'unattended' te blijven draaien. Langs de weg (op 160 meter) zitten wel een paar ziggo-abonnees met een 'Wifispot', maar daar staan weer bomen tussen en ik ben er achter gekomen dat die funest zijn voor wifi bereik. :-\
350/160 meter moet prima te doen zijn..

maar hek je kan die afstand misschien nog wel inkorten? goedkope router die DD-WRT draaien kan, voeden via PoE.. meer dan 100mbit heb je toch niet nodig.. en je kan inpandig nog een switch opnemen zodat je bijna de volledige 100 meter die je met CAT5(e) mag leggen benutten :?

404 Signature not found

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:50

MsG

Forumzwerver

Komt de 30MB uit de log van de router of op basis van online inzage in het verbruik bij Vodafone zelf? Is het wellicht een afronding per sessie waardoor het zo oploopt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Gelukkig kan ik goed lezen en zag ik dat je wel degelijk je laptop aan dat netwerk hangt al is dat maar af en toe.
Ik kan je garanderen dat op dat moment windows een heleboel verkeer over het internet gaat trekken, daar zal echt je probleem zitten.

Ik heb zelf ook zo'n draytek router alleen dan de versie zonder wifi en daar gaat echt geen noemenswaardig verkeer vanuit richting het internet.
Ik heb hem wegens een ander probleem een tijdje achter een andere router gehad en buiten een dhcp renew request komt er echt geen verkeer vanaf.

Overigens kun je in de log van die draytek prima zien wat en wanneer er verkeer het internet op gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• art
  • Niet online
LOL, in het eerste half uur dat die dongle er in zat ging er (volgens de Vodafone app) al een halve gigabyte doorheen. Dát was absoluut de windows laptop, en misschien het feit dat ik over-the-air samba op de router aan het installeren was... :P

Ik heb nu echter op de laptop bij de IPv4 instellingen een niet-bestaand adres ingevuld en de tellertjes bij WAN Rx en Tx op het statusscherm van de router blijven gestaag oplopen. Ook als de LAN kabel er een nachtje uit is geweest. Currports laat geen openstaande verbindingen zien, behalve met het adres van de router.

Schiet mij maar lek.

[ Voor 12% gewijzigd door art op 24-12-2016 13:57 ]

l'art pour l'art

Pagina: 1