Dualboot Windows 7 en Linux op 2 partities walkthrough

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Okay, eerste wat je je afvraagt is 'staat GoT / internet niet al vol met hands-on walkthroughs van deze config?' En het antwoord is 'ja'. Maar al dat al gelezen te hebben, durf ik het nu nog niet zelf. Dus wat ik hier vraag is: houd me ff aan het handje, dan houden we dit topic kort en ben ik je eindeloos dankbaar.

Ik heb op mijn zeer ruime harde schijf 3 partities:
C: 60 GB, Windows 7
D: 60 GB, niks
E: 330 GB, user data

Ik snap gewoon nog zeer weinig van boot managers en ik ben bang dat ik het vernachel en dan niet meer bij mijn Windows-installatie kan.

Ik wil Linux Mint op D: installeren. Daarvoor heb ik 'm al bootable op een stick staan. Booten is wat arbitrary, maar 5/10 keer lukt het wel en heb ik live Mint running. Vanuit daar kan ik Mint installeren. Dit heb ik al een keer gedaan op een andere laptop, waarbij ik het niet zo erg vond als Windows per ongeluk gewiped werd. Ik heb toen Linux gewoon naast Windows laten zetten en ik kreeg er een bijna vlekkeloze dualboot setup voor terug. Bij dit systeem durf/wil ik dat niet.

Echter, ditmaal wil ik Linux specifiek op die aparte partitie hebben! En dat vindt Linux niet grappig.
Dus wat ik kan doen is in Windows even die twee partities samenvoegen en dan Linux z'n gang laten gaan, maar zo had ik het niet in gedachten. Ik wil die twee partities beslist houden.

Afbeeldingslocatie: https://itsfoss.com/wp-content/uploads/2013/12/Linux-Mint-Installation-4.jpeg

Ik mag van Linux wel kiezen voor die aparte partitie, maar dan geeft-ie een melding... dat er iets niet aanwezig is op die partitie. Ben even vergeten wat dat was. Ik moest teruggaan en dat aanpassen, maar ik wist niet wat ik moest doen so I bailed out.

Bij de bron van dit plaatje ^^ staat op zich al een tutorial om Linux op die manier te installeren.
https://itsfoss.com/guide...int-16-dual-boot-windows/
Maar! De schrijver kiest voor een complete custom invulling en delete eerst die partitie die hij had en maakt dan 3 !? partities aan voor Root, Swap en Home. Moet ik dat ook doen, en waarom dan? Bij m'n andere laptop weet ik niet beter of Linux heeft dat allemaal vrolijk op één partitietje gepropt en it was fine.

Also, als ik dit doe, krijg ik dan een grub bootscherm cadeau, of vergeet hij totaal dat ik ook Windows had? Ik heb dat met mijn andere laptop gehad en weten te fixen door een command line commando uit te voeren, daarna zag hij Windows weer :D maar dat wil ik dus hier echt graag in één keer goed hebben.

Wie helpt me even door dit enge donkere bos? :*

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Beste antwoord (via Dark Blue op 22-12-2016 15:20)

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik ben niet heel ervaren met Linux naast Windows, maar Windows gebruikt een ander bestandssysteem dan Linux. In jou geval zal de D partitie waarschijnlijk als NTFS geformatteerd zijn. Hier kan je Linux niet op installeren. Wat je dus moet doen, is die D partitie verwijderen. Daarnaast heeft Linux waarschijnlijk de Root, swap en home partitie nodig.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik ben niet heel ervaren met Linux naast Windows, maar Windows gebruikt een ander bestandssysteem dan Linux. In jou geval zal de D partitie waarschijnlijk als NTFS geformatteerd zijn. Hier kan je Linux niet op installeren. Wat je dus moet doen, is die D partitie verwijderen. Daarnaast heeft Linux waarschijnlijk de Root, swap en home partitie nodig.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb al gelezen dat dat Ext4 is.

Ik huiver een beetje om die partitie D te verwijderen. Voor mijn idee staat hij tussen twee andere partities in, en als ik hem verwijder moet ik tussen die twee blijvende partities in weer ruimte gaan opvullen met, zoals jij aangeeft, die 3 Linuxpartities die ook in de tutorial beschreven worden.

Ik ben heel visueel ingesteld en zie het dan zo alsof je in Amsterdam een grachtenpandje sloopt dat tussen twee andere ingedrukt staat. Ga je dan in die vrijgekomen ruimte weer aan het bouwen, dan sla je wellicht wel iets van je buurhuizen stuk.... tijdens de installatie van al die shit heb ik geen idee waar hij mee bezig is. Straks heb ik Linux op huisnummer 4, en dan vraag ik 'en waar zijn huisnummers 2 en 6 gebleven?' 'ja die zijn damaged geraakt bij de bouw van huis 4, sorry. Sloop die ook maar en bouw er maar weer iets nieuws omheen'. Dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.

That said; ik ga even kijken of ik onder Windows die partitie kan verwijderen, dan krijg ik lege ruimte, en dan kan Linux er weer wat mee. Ik zal hem onder Windows vast niet naar Ext4 kunnen veranderen :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:37

Cyphax

Moderator LNX
itsalwaysme schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:52:
Wat je dus moet doen, is die D partitie verwijderen.
Met de nadruk idd op verwijderen. Dan wordt die ruimte op schijf (of eigenlijk in de partitietabel) weer vrijgegeven en kan je een Linux-partitie maken maar dat zou ik door de setup laten doen van Mint.
Daarnaast heeft Linux waarschijnlijk de Root, swap en home partitie nodig.
Een aparte home-partitie, ik doe het ook graag maar het is niet noodzakelijk. :)
Zelfs swap hoef je niet per sé op een eigen partitie te doen maar ik zou me er niet druk over maken: dat kan de Mint-installer ook doen.
Bij dualbooten moet je eigenlijk voornamelijk de volgorde even in de gaten houden: eerst Windows, daarna Linux. Anders moet je na de installatie van Windows weer Grub (of Lilo :P) terugzetten. Als je dat op de juiste manier doet zou ie Windows ook wel zelf moeten detecteren en terugzetten. Maar als dat nou verkeerd gaat is er niet veel aan de hand, 't is de bootloader maar. :)
Dark Blue schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:07:
Ik heb al gelezen dat dat Ext4 is.

Ik huiver een beetje om die partitie D te verwijderen. Voor mijn idee staat hij tussen twee andere partities in, en als ik hem verwijder moet ik tussen die twee blijvende partities in weer ruimte gaan opvullen met, zoals jij aangeeft, die 3 Linuxpartities die ook in de tutorial beschreven worden.
En dan heb je het nog nieteens gehad over partitietypen! Heb je een primary en een secondary partition? :)
Ik ben heel visueel ingesteld en zie het dan zo alsof je in Amsterdam een grachtenpandje sloopt dat tussen twee andere ingedrukt staat. Ga je dan in die vrijgekomen ruimte weer aan het bouwen, dan sla je wellicht wel iets van je buurhuizen stuk.... tijdens de installatie van al die shit heb ik geen idee waar hij mee bezig is. Straks heb ik Linux op huisnummer 4, en dan vraag ik 'en waar zijn huisnummers 2 en 6 gebleven?' 'ja die zijn damaged geraakt bij de bouw van huis 4, sorry. Sloop die ook maar en bouw er maar weer iets nieuws omheen'. Dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Als je het op papier bijhoudt (wat klinkt dat ouderwets!), dan raak je minder snel in de war. Ik herken het wel hoor, de voorzichtigheid bij dit soort dingen. :P
That said; ik ga even kijken of ik onder Windows die partitie kan verwijderen, dan krijg ik lege ruimte, en dan kan Linux er weer wat mee. Ik zal hem onder Windows vast niet naar Ext4 kunnen veranderen :P
Nee Windows kent van zichzelf maar een paar typen partitie, en de manier om een partitie te voorzien van een bepaald OS is door het formatteren. ;)
Ook wel weer iets dat je gewoon door de installer kunt laten doen.

Eigenlijk hoef je maar 2 dingen te doen: In Windows je D-partitie wegknikkeren en daarna de installer van Mint weer starten. En dan goed opletten. :+

[ Voor 47% gewijzigd door Cyphax op 22-12-2016 14:11 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Jullie zijn beide zo behulpzaam dat ik nog moet gaan kiezen wie ik straks het 'beste antwoord' toe ga dichten ;)

D: is inderdaad nu NTFS, en die is leeg dus die ga ik gewoon verwijderen.
Linux mag straks in de vrije ruimte aanrommelen en z'n ding doen, net wat je zegt Cyphax.

Ik zal mijn visuele idee van grachtenpandjes maar even over boord gooien. Doesn't fit my mind, maargoed.

Windows heb ik al geïnstalleerd, maar ik heb recentelijk wat gedoe er mee waardoor ik Windows nu echt zat ben. Bovendien ga ik in januari fulltime met MacOSX (how does that help!) werken, maar dan voornamelijk devven en command line shit, dus ik wil me vast voorbereiden op de geneugten van UNIX. :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dark Blue schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:17:
Jullie zijn beide zo behulpzaam dat ik nog moet gaan kiezen wie ik straks het 'beste antwoord' toe ga dichten ;)
itsalwaysme was eerder! ;)
Ik zal mijn visuele idee van grachtenpandjes maar even over boord gooien. Doesn't fit my mind, maargoed.
Ik heb dat ook wel een beetje hoor, heb ik altijd een nadeel gevonden van die schijfletters in Windows. Het is veel prettiger om iets te mounten op een plek die je zelf kiest. (Nou heb je bij Windows die keuze ook wel en je kunt je partities in Windows óók mounten waar je wilt, het hoeft zeker niet met een schijfletter, maar de standaard blijft letters.)

Het is wel in je voordeel als je er moeite in steekt om bij te houden waar wat staat. Doe ik altijd op papier. Ouderwets maar handig!
Windows heb ik al geïnstalleerd, maar ik heb recentelijk wat gedoe er mee waardoor ik Windows nu echt zat ben. Bovendien ga ik in januari fulltime met MacOSX (how does that help!) werken, maar dan voornamelijk devven en command line shit, dus ik wil me vast voorbereiden op de geneugten van UNIX. :)
Als je niet hoeft te gamen en je hebt RAM over, dan kun je een VM ook altijd overwegen natuurlijk. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 22-12-2016 14:24 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:23:
Als je niet hoeft te gamen en je hebt RAM over, dan kun je een VM ook altijd overwegen natuurlijk. :)
Niet gamen, per sé, maar Photoshoppen en Indesignen. Daarvoor houd ik Windows. En ja met grote PSD's is het wel handig om veel RAM tot je beschikking te hebben, anders duurt elke bewerking 3 koppen koffie.

Het is, zo heb ik al uitgevogeld, mogelijk om Adobe CS2 via Wine te draaien; latere versies zijn crappy of simpelweg onmogelijk. Nou kan ik met CS2 uit de voeten, jarenlang gehad.

Nouja, dat is pas van later zorg.
Cyphax schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:07:
En dan heb je het nog nieteens gehad over partitietypen! Heb je een primary en een secondary partition? :)
Nee... alle drie zijn een primary partitie op dit moment. Hinderlijk?

Ok, partitie foetsie. Ready to reboot. Here we go!

[ Voor 20% gewijzigd door Dark Blue op 22-12-2016 14:34 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dark Blue schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:27:
[...]

Nee... alle drie zijn een primary partitie op dit moment. Hinderlijk?
Nee maar je kunt er geloof ik max 4 maken. Het alternatief is een extended partition waarin je meer partities kan maken. Vroeger kon DOS er niet mee overweg als je meer dan 1 primary partition maakte geloof ik. Maar nu niet meer, dus elk OS kan je op een primary partition zetten. :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Oké, wel dat was een snelle pijnloze operatie :D .

Ik heb onder Linux live gewoon nog even die tutorial erbij gepakt, en braaf met trillende vingers elk stapje doorlopen. Home 20, swap 10 (geheugen is 4, x2 + nogwat) en dan... de rest is m'n Home geworden.

Dat Home-verhaal gaat wel tegen mijn principe in, om dus al m'n data op E: te hebben staan. Maar E: is NTFS en daar kon Linux toch geen shit naar wegschrijven, dus ik moest wel.

Windows ziet nu ook mijn 3 partities niet, grappig. Nu heb ik echt een allegaartje aan driveletters :')

Ik ga mijn frisse Mintje eens even booten zo.
Ik heb hem maar vast 'tehokone' (krachtmachine in het Fins) genoemd. Windows heet Salamakone, oftewel 'bliksemmachine'. Ach, je moet een light side en een dark side hebben hè? ;)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dark Blue schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:20:
Dat Home-verhaal gaat wel tegen mijn principe in, om dus al m'n data op E: te hebben staan. Maar E: is NTFS en daar kon Linux toch geen shit naar wegschrijven, dus ik moest wel.
Heh, ja, data delen is lastig. Je kunt wel schrijven naar NTFS maar Windows (10) heeft de neiging om een partitie niet vrij te geven waardoor je vanuit Linux de partitie niet kan mounten dus dat schiet niet op, en andersom kan Windows niet overweg met iets anders dan NTFS en FATn
Ik gebruik het liefst m'n fileserver nog wel en dan wordt SMB de brug tussen die twee.
Windows ziet nu ook mijn 3 partities niet, grappig. Nu heb ik echt een allegaartje aan driveletters :')
Je kunt, als je dat wilt, via de drive manager die letters veranderen per partitie. Als er een gat in zou zitten kan je daar gewoon wat aan doen dus daar hoef je zeker geen genoegen mee te nemen. :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:34:
Je kunt, als je dat wilt, via de drive manager die letters veranderen per partitie. Als er een gat in zou zitten kan je daar gewoon wat aan doen dus daar hoef je zeker geen genoegen mee te nemen. :)
Klopt ook... :)

Nu nog even een brug slaan tussen mijn NAS en mijn verse systeem.

Dat is een ander verhaal en hoeft ook niet in dit topic (anders wordt het zo'n Help Heidi aan Linux-saga)...

Ik heb er al goed aan gedaan om dit op Facebook te ventileren, enerzijds word ik nu gefeliciteerd met de overstap, anderzijds beginnen Linuxgebruikers van het eerste uur onmiddellijk oh en ah te roepen over hun favoriete smaakjes Linux en waarom dan wel niet. Rant on, ik had een werkend systeem nodig, ik ben nog lang geen guru. :P

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We zien je graag in Non-Windows Operating Systems voor verdere vragen. :)

Of eigenlijk, dit hele topic hoort daar. Dus trek ik 'm maar even naar mijn hoekje. CSA > NOS. Het gaat immers om een OS, geen stukje client software zoals Photoshop. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:39:
We zien je graag in Non-Windows Operating Systems voor verdere vragen. :)

Of eigenlijk, dit hele topic hoort daar. Dus trek ik 'm maar even naar mijn hoekje. CSA > NOS. Het gaat immers om een OS, geen stukje client software zoals Photoshop. ;)
Helemaal waar. Ik vond 'client software' ook al niet zo passen.
Maar omdat ik nog niet wist in welk OS ik de meeste tijd zou spenderen om dit gedaan te krijgen, startte ik maar hier (also: de meeste dualboot topics vond ik met de search ook in CSA). Thanks voor de move!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vreemd, juist een dual boot verwacht je in WOS of NOS. In geval er met Linux gewerkt wordt eigenlijk altijd wel hier in NOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1