Harde schijf klikt (5 / 6 keer) en stopt met draaien

Pagina: 1
Acties:

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 14:25
Ik beschik over een Samsung harde schijf en enkele maanden geleden startte deze met klikken, bij het opstarten van de pc, om onverklaarbare redenen. Ik dacht dat het wellicht aan de pc zelf kon liggen, dus heb ik deze eens aangesloten op mijn drive dock. Maar ook daar exact dezelfde symptomen: de schijf start met draaien, klikt zo'n 5 tot 6 keer hard, en stopt weer. De pc herkend de harde schijf wel even, doet er overigens ook langer over om door te starten naar Windows, maar eenmaal Windows is opgestart is de harde schijf al lang gestopt met spinnen en wordt deze ook niet meer herkend.

Ik heb geen idee wat mogelijk aan de hand kan zijn, is het de printplaat of misschien toch een intern component? 500 tot 600 euro betalen voor herstel bij Seagate is het niet waard, dus ik wil zelf wat proberen. Maar omdat ik dus geen idee heb wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn, weet ik niet wat ik het beste kan proberen.

Iemand bij wie dit bekend klinkt? Is het mogelijk de printplaat en kan ik het beste eenzelfde bestellen voor een paar tientjes? Of is het toch verstandiger deze eens open te schroeven of misschien wel in de vriezer te leggen voor 5 minuten?

[ Voor 10% gewijzigd door Storm90 op 22-12-2016 12:03 ]

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:24
Koop een nieuwe.

Wat je kan proberen om je data terug te krijgen;

* Laat je HDD op een hoogte van 10/20cm vallen. daarna meteen aansluiten en alles kopieren.
* Paar uur in de vriezer, en daarna meteen aansluiten en alles kopieren.

Open schroeven zou ik niet aan beginnen in een niet stofvrije/ESD ruimte.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zelf ook wel een Samsung HDD's gehad en hetzelfde probleem ervaren. Heb toen nieuwe gekregen. Gezien de jouwe al ouder is, back-up wat er mogelijk is en koop een nieuwe (of eis garantie op indien nog mogelijk).

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 14:25
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb inmiddels een nieuwe harde schijf, dat had ik misschien even moeten vermelden. Maar ik zou graag nog willen proberen wat bestanden te herstellen.
* Laat je HDD op een hoogte van 10/20cm vallen. daarna meteen aansluiten en alles kopieren.
* Paar uur in de vriezer, en daarna meteen aansluiten en alles kopieren.
De harde schijf een tik geven of in de vriezer leggen heb ik meer over gehoord, ik denk toch dat ik het vanavond eens in die volgorde zal proberen.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Eerst in de vriezer leggen. Dat is vrij ongevaarlijk itt een harde tik erop geven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk je schijfkop die zijn positie niet meer kan vinden. Geef je weinig kans om het zelf te herstellen, vriezer zou nog kunnen werken voor even.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1