Het gaat hier specifiek om het undervolten he, zonder dat de clocks ook maar worden aangeraakt.
Ok, even technisch verhaal, voor wie interesse heeft. Voor de echte details verwijs ik naar overclockers.co.uk en Anandtech enzo, dit is even de samenvatting.
Snelheid (clock speeds (Mhz)) heeft een direct verband met spanning, hier. Er zijn 3 factoren: spanning (mV), stroomsterkte (Ampère) en vermogen (Watt). Om een bepaald aantal berekeningen per seconde (Mhz) te doen heeft de GPU (de chip, niet de kaart) X aantal Watt nodig, waarbij een flink deel in warmte wordt omgezet. Die warmte heeft via beveiligingen effect op het maximum, maar dat maximum wordt ook bepaald door technologische beperkingen (er kan bij de huidige tech maar een beperkt aantal berekeningen per seconden door de fysieke verbindingen). Verder ligt de stroomsterkte in Ampère vast (wegens standaardwaarden componenten en voeding).
De spanning (in mV) is dus wat je kan tweaken om het ideale punt te zoeken waarbij je wel de ingestelde snelheid haalt (je kloksnelheid), zonder dat je de technische beperkingen raakt. Dit staat standaard vaak wat boven het minimum vereiste ingesteld, om fluctuaties in het productieproces te compenseren. Bij undervolten ga je dus alsnog dat minimum voor jouw kaart zoeken, wat voor iedere kaart anders kan zijn. Bijkomend voordeel is dus dat hierbij, door de spanning te verlagen, bij gelijke (want vaststaande) stroomsterkte (in Ampère), het benodigde vermogen in Watt afneemt. En het vermogen heeft dus invloed in je stroomkosten en de warmteproductie.
Het klopt wel dat je bij een te fanatieke undervolt artifacts gaat zien, of zelfs je kaart/drivers een keertje crashen, maar bij een undervolt kan dat bij mijn beste weten nooit permanente schade opleveren. Er wordt immers alleen softwarematig tegen je kaart verteld minder stroom (ok, lagere spanning) te gebruiken dan standaard geprogrammeerd. Als je te laag gaat, probeert je GPU hetzelfde aantal berekeningen (de ingestelde kloksnelheid (Mhz)) te doen, maar dan met net even te weinig vermogen (vermogen (W) = spanning (mV) x stroomsterkte (A)) tot z'n beschikking, waardoor niet alle berekeningen op tijd afkomen en de boel softwarematig vastloopt. Onderdelen hebben een maximum waarna ze kunnen oververhitten/doorbranden, maar elektronica kan per definitie niet smelten/doorbranden door een te lage belasting. Dus als de boel crasht, lekker weer iets omhoog tweaken, desnoods factory reset doen, maar je zal nooit je kaart over de kling jagen, zoals met overclocken/overvolten zeker kan.
Dat gezegd hebbende zou ik undervolten zeker ook in stapjes doen, omdat dat het gewoon makkelijker is om wat gevoel voor je kaart te krijgen en om in te schatten waar het fout gaat. Het enige verschil met overclocken of overvolten is dat ik bij undervolten de eerste stap wel wat groter maak, om even op te schieten