Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjamri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 10:41
Voor het kiezen van mijn volgende telefoon probeer ik te achterhalen welke modellen het minst aan bloatware hebben. In de pricewatch zie ik geen optie om daarop te selecteren.

Is het mogelijk smartphones/tablets/computers te voorzien van een bloatware-label? Ik denk dan aan een classificatiesysteem dat niet alleen een indicatie geeft van de hoeveelheid bloatware waarmee de telefoon wordt afgeleverd, maar ook een indicatie van de mate waarin de bloatware kan worden verwijderd/uitgeschakeld.

De indicatie van de hoeveelheid bloatware is een combinatie van hoeveel opslag (app + cache) dat kost en van de resources/data die ze verbruiken. Dus, geïnspireerd door het energielabel, categorie A voor telefoons zonder bloatware tot G voor telefoons met veel bloatware.

De indicatie van de mate waarin bloatware zich laat uitschakelen/verwijderen beslaat dezelfde categorieën. Wat kan de (niet-tweakende) gebruiker zelf doen om de hoeveelheid bloatware te minimaliseren. Alles wat de gebruiker zelf kan verwijderen, zonder dat deze daarvoor een aparte app moet installeren, verlaagt de hoeveelheid opslag en het gebruik van resouces/data. Wat zich alleen maar laat uitschakelen vermindert wel het gebruik van resources/data, maar qua opslag hooguit het gebruik van cache-ruimte.

Een telefoon met een bloatware-label G-A zit in eerste instantie vol met bloatware, maar het laat zich allemaal verwijderen. Met een reset naar fabrieksinstellingen heb je waarschijnlijk ook alle bloatware weer terug, dus wie gaat voor gemak laat dit toestel links liggen. Met een label D-B weet je bij benadering dat het apparaat een gemiddelede hoeveelheid bloatware meekrijgt, maar dat het meeste zich waarschijnlijk gewoon laat uitschakelen.

Wat dan nog overblijft is een definitie van wat je onder de noemer bloatware schuift. Wat mij betreft is dat alles wat de fabrikant heeft toegevoegd aan Google Android, maar ik kan me voorstellen dat men een eigen skin niet als bloatware ziet. Wat vager wordt het als je kijkt naar de toegevoegde eigen features. Waar de een die gewoon niet wil, vindt een ander die soms heel erg handig. Doublures met de stock Android apps zijn wat mij betreft dan wel weer bloatware.

Ik ben benieuwd of er meer tweakers zijn die heil zien in een bloatware-label voor smartphones, tablets, computers en misschien nog meer apparaten.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bjamri schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:43:
Ik ben benieuwd of er meer tweakers zijn die heil zien in een bloatware-label voor smartphones, tablets, computers en misschien nog meer apparaten.
Vind het een goed idee. Het is alleen lastig om dit te bepalen voor veel toestellen, aangezien 'bloatware' niet in de specificatie van de fabrikant staat.

Het topic hoort in ieder geval niet thuis in AND, maar past beter in Pricewatch (PW), dus schopje die kant op.

• bjamri
Met de verplaatsing kan ik het alleen maar eens zijn. Ik was begonnen vanuit mijn zoektocht naar een bloatwarevrije telefoon, vandaar mijn start in AND.

Een bloatware-label zou idealiter als verplicht op te geven spec aan fabrikanten worden opgelegd, net als het energielabel Bij verzuim volgt automatisch label G-G.

Een ander optie is dat het mogelijk wordt dat reviewers dit meenemen in de reviews.

Edits: aanvullingen

[ Voor 49% gewijzigd door bjamri op 22-12-2016 11:41 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lijkt mij een slecht idee; Dit gaat moeilijk veel tijd kosten per telefoon on initieel te indexeren, en na elke minor android update mag je dit opnieuw bepalen.
Dit werkt het actueel houden niet in de hand, waardoor je onder de streep alleen maar getalletjes over houdt die gegarandeerd niks zeggen (wat verdomde veel gelijkenissen vertoont met energielabels; dat zegt ook geen flikker meer).

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Kan het wel eens zijn met de inschatting van Tommyboy. Veel werk om per toestel uit te zoeken en bij te houden.

Als alternatief zou het misschien kunnen helpen om een overzichtspagina te maken waarin de diverse versies van de skins etc van de belangrijkste fabrikanten op een rijtje worden gezet, inclusief een inschatting van de extra last die het op het toestel legt. In de PW heb je dan in principe voldoende aan een entry met naam en (major) versie van de skin, met een verwijzing naar dat overzicht.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Probleem is ook een beetje dat bloatware ook wel voor iedereen een andere betekenis heeft. Wat de één bloatware vind, vind de ander (meestel wat minder onderlegde gebruiker :p) weer een "handig programmatje".

Maar ben je gewoon niet op zoek naar een (near) stock android? Dat staat er helaas niet bij in de PW

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 22-12-2016 12:34 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:50 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet echt. Alcatel zet ook veel bloatware op de telefoon.

En in aanvulling op Standeman: je wil eigenlijk ook weten op welke telefoons je makkelijk kunt rooten of waar je makkelijk een third-party Android op kunt zetten.
Maar dat zijn ook allemaal specs die niet van de fabrikant afkomen en daardoor lastig correct en volledig te houden zijn. Je kunt daar beter reviews voor lezen en op community sites naar info zoeken.

Signatures zijn voor boomers.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Standeman schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:34:
Probleem is ook een beetje dat bloatware ook wel voor iedereen een andere betekenis heeft. Wat de één bloatware vind, vind de ander (meestel wat minder onderlegde gebruiker :p) weer een "handig programmatje".
En juist dat zou je wellicht ook in een overzicht zoals ik voorstel kunnen opnemen :*) Tabel met features en of dit aanwezig is als stock applicatie, skin applicatie of helemaal niet.

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:51:
[...]

En juist dat zou je wellicht ook in een overzicht zoals ik voorstel kunnen opnemen :*) Tabel met features en of dit aanwezig is als stock applicatie, skin applicatie of helemaal niet.
kun je toch ook zelf uitzoeken als je dat nodig acht ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Whatson schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:53:
Eens!

Het idee is natuurlijk meer dan prima, maar de uitwerking daarvan, dat kost heel wat manuren...
Wat is bloatware en wat niet, wat is handig en wat niet, wat is te verwijderen en wat niet. Dan inderdaad nog de nodige updates die in de jaren voorbijkomen. Ook nog providerbranding ja of nee. Met het aangeven van een 'skin' ben je er dan ook niet. Sony heeft een skin en Huawei ook, maar ook dat verschilt nogal op wat gebieden. Zo zijn er nog meer van die specs die lastig na te zoeken zijn: USB OTG bijvoorbeeld of kun je het toestel gebruiken als externe accupack om andere devices op te laden. Wat wordt er voor snellaadtechnologie gebruikt en hoe snel laadt het toestel daarmee volledig op, of in de eerste 10/20/30 minuten enzovoort.

Heil zie ik er wel in, maar ik zie geen heil in de implementatie ervan...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• bjamri
@Standeman
Maar ben je gewoon niet op zoek naar een (near) stock android? Dat staat er helaas niet bij in de PW
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Omdat PW dit niet vermeldt ben ik via Google op zoek gegaan, maar toen kwam ik op deze pagina waar me duidelijk werd dat deze naam niet meer een vlag is die de lading dekt.

• bjamri
@Whatson:
Je hebt helemaal gelijk en hetzelfde kun je zeggen van alle andere specs van alle andere apparaten...

• bjamri
@CLB:
Heil zie ik er wel in, maar ik zie geen heil in de implementatie ervan...
Kan ik helemaal in mee gaan. Ik wilde mijn gedachtespinsel alleen toetsen aan mede-tweakers.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:20
Zou je niet een Bloatware optie aan een review kunnen plakken,
aangeven geïnstalleerde / onverwijderbare apps van de fabrikant er op staan, en welke daadwerkelijk nuttig zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Het stempel bloatware is lastig. Op mijn iPhone heb ik 6-8 programma's verwijderd die ik zou aanmerken als bloatware, maar veel Apple gebruikers zouden die apps interessant vinden.
Voorbeeld: https://www.kiswum.com/wp...oads/iPhone7/IMG_0040.png

Bij mijn Sony Xperia vind ik 50% van de Google apps irritant en de-activeer ik voor elke Android die ik gebruik. Denk daarbij aan Google Foto's, Play Books, Play Kiosk, Play Music, Drive, Google+ & Hangouts.

Voorbeeld van standaard software:
https://www.kiswum.com/wp...nshot_20160418-221434.jpg

Ik denk dat de professionele en hobby reviewers dergelijke zaken in de reviews moeten plaatsen (zoals ik al jaren doe ;)). Na een jaar zou je kunnen denken aan een database waarin je ziet staan welke apps er ongeveer worden meegeleverd (al is een gedeelte van de apps afhankelijk van de provider / verkoper).

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bloatware:
AVG protection, Facebook, Amazon shopping, Evernote, File Commander, Deezer en Dropbox.

Daarmee zeg ik niets over het nut van die applicaties, maar het zijn allemaal dingen die IMHO niet voorgeinstalleerd horen te zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1