Bestaat er een router/nas en dergelijke in 1 box ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Andre-nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 17:52
Ls,

ik ben nog niet direct op zoek, maar het kan wezen dat ik het in de (korte) toekomst nodig hebt.
ik ben op zoek naar een systeem met:
- router functie (2 netwerk kaarten, zodat ik mijn switch kan aansturen)
- NAS systeem voor backups
- Addons kan zetten bijvoorbeeld voor mijn beveiliging camera's
- VPN
- VPN Tunnel (private internet acces)
- beheer van systeem via html

heeft iemand een idee waar ik aan moet denken ?, welke merken bied zulke systemen aan ?.
ik zat te denken aan maximaal 500 euro (eventueel exclusief hdd's)

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03

lier

MikroTik nerd

Wil je een out-of-the-box oplossing?
Waarom wil je alle functionaliteit in een?

Zelf heb ik alles gescheiden: Mikrotik router en Synology NAS (en accesspoints van Ubiquiti). Volgens mij voldoet dit helemaal aan jouw eisen. Zelf zou ik nooit het apparaat dat verantwoordelijk is als router ook gebruiken voor data opslag.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTML lijkt mij lastig. Ik denk dat je een web-interface bedoelt die je via de browser kunt aanroepen, net zoals Synology DSM?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Synology heeft ook een router die je helemaal kan beheren zoals hun NAS systemen. Daar kan je verder niet veel data op opslaan, maar je kan er wel een externe harde schijf aanhangen. --> https://www.synology.com/nl-nl/products/RT1900ac

Ik zou de twee functies zelf ook scheiden, en heb dus ook een modem/router en NAS apart.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
In theorie moet dit allemaal prima te realiseren zijn. Je kunt een router nemen en daar een disk aan hangen, een zelfbouw systeem maken, en er bestaan ook NAS' met ingebouwde router. Maar ik denk idd dat je het alleen maar onnodig duur en ingewikkeld maakt en je keuzevrijheid beperkt, door in deze constraint te denken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelfbouw systeem met ClearOS erop voldoet aan alles wat je wilt software is bijna geheel gratis afhankelijk van wat je wilt gebruiken. Voor thuis prima te draaien op een Atom bordje. Maar wat moet je switch aansturen? Denk dat je eerst een duidelijk opzet moet maken wat je wilt want voor VPN heb je geen aparte router nodig kan ik op een server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik weet dat synolgy met hun surveillance station ondersteuning biedt voor een ganse reeks bewakingscamera's. Dat is normaal te gebruiken op al hun NAS'en. Als je camera's ondersteund worden zou ik eerder dit overwegen dan een zelfbouw. Moet je wel nog steeds een router aanschaffen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
een Synology NAS is als ik mij niet vergis te configureren als router, zelf zou ik er een beetje huiverig voor zijn om mijn NAS als 1st line of defense in te zetten maar het kan wel dacht ik. wellicht de moeite waard om eens naar te kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door k-janssen op 22-12-2016 12:30 ]

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 12:28
Ik weet dat mijn fritzbox een NAS functie heeft. De functies zijn echter beperkt en lezen/schrijven gaat traag door het gebruik van usb2.0.

Meer dan eens uitproberen heb ik nog niet gedaan, een purpose build nas zal het altijd beter doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Gratis VMWare en dan Pfsense, FreeNAS en Zoneminder als VM's ?
Of alles zonder VMWare maar dan loopt echt alles door elkaar.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Er zijn aardig wat modem / routers op de markt met een USB aansluiting waarmee een NAS functie kan worden gebruikt bij het aansluiten van een externe HDD / USB stick.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

ga niet voor "universeel". Als iets "voor alles geschikt" (of all in one), is het meestal nergens goed in.

Een router doet goed zijn werk als router, een AP doet goed zijn werk als een Access point en verbindt de WiFi clients. De NAS is ervoor gemaakt om snel data te verstouwen etc....

Koop dingen die ervoor gemaakt zijn, en je zal blij zijn.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Er zijn in het verleden wel NASsen met ingebouwde router geweest, zoals de Freecom FSG-3 en routers met harde schijf, zoals de WD N900. Bij mijn weten zijn die nooit een succes geweest, en daar is vast een reden voor.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:12
En als je device defect is heb je ineens helemaal niets meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Als je een NAS koopt met twee netwerkaansluitingen kunnen ze eigenlijk altijd wel router functionaliteiten op zich nemen.
Daarnaast kunnen ze vaak overweg met een USB WiFi adapter om een accesspoint te maken. Dit zal niet het snelste accesspoint zijn. Maar het is iets.

Eigenlijk alle Synology's met 4 bays hebben twee NIC's.
En ze ondersteunen router mode.
https://www.synology.com/.../connection_network_route

Hoe geavanceerd dat is zal je zelf moeten uitvinden.

Neem je jouw afvinklijstje dan voldoet een synology:
basis - router functie (2 netwerk kaarten, zodat ik mijn switch kan aansturen)
ja - NAS systeem voor backups
ja - Addons kan zetten bijvoorbeeld voor mijn beveiliging camera's
ja - VPN
ja - VPN Tunnel (private internet acces)
ja - beheer van systeem via html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 17:52
hallo allemaal,

bedankt voor de vele antwoorden super !!,
ik heb nu een eigenbouw draaien, alles onder linux met Zoneminder en dergelijke alles werkt goed daarover hoor je me niet klagen.
ik kan me er ook redelijk me redden, pas had ik door een Linux update dat het spul even niet bij kwam en dan is het met mijn beperkte kennis best wel ff zweten ...
met die gedachte als me dat opnieuw overkomt zit ik te denken aan een gebruikers vriendelijkere optie.

Over Synology,
ik weet dat er een router functie in zit maar wat ik vreemd vindt er zit meer 1 netwerk aansluiting op ?.
je zou denken dat zoals ik het nu ook heb (modem/bridge ziggo) --> "server/router" ---> switch zou werken.
kortom ik zou verwachten een input en een output ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:12
Synology Nassen kunnen helemaal niet als router functioneren, tenzij je dat zelf onder de Linux shell gaat regelen, wat in mijn ogen niet aan te raden is, omdat je dan weleens ruzie met DSM zou kunnen krijgen als je zo low level in gaat grijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:07
Andre-nl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:48:
Over Synology,
er zit meer 1 netwerk aansluiting op.
je zou denken dat zoals ik het nu ook heb (modem/bridge ziggo) --> "server/router" ---> switch zou werken.
Er zijn ook NAS'en van Synology met meerdere ethernetpoorten, maar ik vermoed dat je dan meer in het hogere segment moet gaan zoeken. (als ik even snel kijk heb je al 2 poorten vanaf een DS416). Maar ik denk, zoals al meermaals is aangegeven, dat je beter 2 verschillende toestellen gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Arator op 23-12-2016 10:36 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Andre-nl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:48:

Over Synology,
ik weet dat er een router functie in zit maar wat ik vreemd vindt er zit meer 1 netwerk aansluiting op ?.
Dit hoeft theoretisch geen probleem te zijn, je kunt meerdere vlan's trunken over één netwerkverbinding. Wel zou je dan een managed switch nodig hebben. Maar ik heb geen idee hoe de support hiervoor is vanuit de synology software.
Pagina: 1