Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Mijn vraag
...
Hoe kan je een app (in dit geval Pokémon Go) langer op de achtergrond actief laten blijven zodat hij bij gebruik niet helemaal opnieuw hoeft te laden?

Ik heb twee telefoons:
- Acer Liquid ZEST 4G (MediaTek MT6735 4-core SoC, 2GB RAM, Android 6.0)
- Motorola Moto G4 (Qualcomm Snapdragon 617 8-core SoC, 2GB RAM, Android 6.0)

Als ik op de Acer de app Pokémon Go start en vervolgens naar de achtergrond verplaats, blijft deze actief als ik tussendoor bijv. de browser, camera, Snapchat, Navigon of Flitsmeister hebt gebruikt. Als ik daarna weer Pokémon Go open, staat 'ie precies weer op hetzelfde punt als daarvoor, hoeft niet meer opnieuw te laden.

Maar op de Motorola stopt Pokémon Go op de achtergrond al zodra ik de camera-app open of twee websites met de browser bezoek. Als ik daarna Pokémon Go open, moet hij helemaal opnieuw laden :/

De telefoons hebben verder beide dezelfde apps geïnstalleerd.

Waarom worden apps op de Motorola zoveel sneller ongevraagd afgesloten op de achtergrond? Is dit ergens in te stellen? :/

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Acer Liquid ZEST 4G
- Motorola Moto G4

Beide met originele Android 6.0 ROM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Niks, behalve dit probleem constateren. Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken. RAM-tekort zal het niet zijn... het zijn beide 2GB RAM toestellen. Het is raar dat het probleem zich juist op het duurdere (en technisch krachtigere) toestel voordoet :/

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je zou hier eens naar kunnen kijken;
http://www.phonearena.com...by-RAM-management_id73802
Niks, behalve dit probleem constateren. Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken. RAM-tekort zal het niet zijn... het zijn beide 2GB RAM toestellen. Het is raar dat het probleem zich juist op het duurdere (en technisch krachtigere) toestel voordoet :/
Zegt allemaal niets. Sowieso doel je met technisch krachtiger waarschijnlijk op Cpu/gpu welke volledig losstaan van dit gedrag. Daarnaast doet mijn telefoon met 4GB exact hetzelfde.
Waarom worden apps op de Motorola zoveel sneller ongevraagd afgesloten op de achtergrond?
Omdat jij over het hoofd ziet dat de moto een hogere resolutie heeft. Zelfde app op hogere resolutie betekend meer ram gebruik.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Josefien
Deze app waarschuwt na installatie dat de app niet goed werkt op een toestel wat niet geroot is :/ Maar ik root het toestel juist niet omdat Pokémon Go niet op toestellen met root kan werken :/
Switchie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 01:16:
Omdat jij over het hoofd ziet dat de moto een hogere resolutie heeft. Zelfde app op hogere resolutie betekend meer ram gebruik.
Ik weet dat de Motorola een hogere schermresolutie heeft, maar ging ervan uit dat het voornamelijk zwaarder is voor de GPU om te renderen en het extra RAM-gebruik niet dermate zou zijn dat een app zoveel eerder wordt afgesloten ;(

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Josefien schreef op donderdag 22 december 2016 @ 01:31:
[...]
Deze app waarschuwt na installatie dat de app niet goed werkt op een toestel wat niet geroot is :/ Maar ik root het toestel juist niet omdat Pokémon Go niet op toestellen met root kan werken :/
Werkt hier prima met root. Zoek eens Magisk systemless root voor een mogelijke oplossing.
Ik weet dat de Motorola een hogere schermresolutie heeft, maar ging ervan uit dat het voornamelijk zwaarder is voor de GPU om te renderen en het extra RAM-gebruik niet dermate zou zijn dat een app zoveel eerder wordt afgesloten ;(
Gpu maakt evengoed gebruik van hetzelfde ram en heeft op hogere resoluties simpelweg net wat meer data weg te schrijven.
Daarnaast kunnen er natuurlijk ook nog prima andere zaken meespelen. Wellicht zijn de meegeleverde apps, launcher etc. van de Motorola bij voorbaat al zwaarder of is er meer bloatware gestopt onder de system apps. Android zal system apps niet (snel) killen dus als de RAM load van de Moto überhaupt al hoger ligt wordt het niveau waarop Android user apps gaat killen ook eerder bereikt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit betreffen twee telefoons en geen tablet, dus TGA > AND.

Je zou eens kunnen kijken bij "Geheugen" in instellingen hoeveel beide telefoons gebruiken als er niks open staat. Daarna kan je eens kijken wat het verbruikt als je Pokémon Go opent.

Als je met Pokémon Go al aan de max zit, dan wordt dat afgesloten op het moment dat je iets anders opstart.

[ Voor 69% gewijzigd door rens-br op 22-12-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Josefien schreef op donderdag 22 december 2016 @ 01:31:
[...]
Afgelopen dagen nog even voor je gezocht maar elke oplossing vereist op zijn minst root of zelfs xposed.
Vrees dus dat er weinig anders opzit dan je te verdiepen in Suhide of Magisk hide.

Houdt er echter wel rekening mee dat een app als Pogo nogal wat ram kan innemen. Het "geforceerd" in leven houden kan dus eventueel een nadelig effect hebben op andere apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat rooten, daar ben ik echt wat huiverig voor. Dat het misschien na een update van Pokémon Go niet meer werkt of zo.

Ik heb eens gekeken wat beide telefoons aan geheugengebruik hebben na een koude start... de Motorola heeft inderdaad een hoger geheugenverbruik, maar ik weet niet waarom :/

Acer:
Systeem - 140MB
Apps - 305MB

Motorola:
Systeem - 560MB
Apps - 308MB

Het ligt dus niet aan de draaiende apps, dat is op beide toestellen nagenoeg gelijk. Maar waarom verschilt "systeem" zoveel, wat zit er allemaal in? Het is beide Android 6.0 met kale schil. Enig verschil is dat er in de Acer geen SIM-kaart is geplaatst en in de Motorola wel, maar dat verklaart toch niet een meerverbruik van ruim 400MB? :/

Na het openen van Pokemon Go blijft er over:
Op de Acer 1,3GB
Op de Motorola slechts 500MB :/

Het app-verbruik is dan op de Acer juist hoger: 697MB v.s. 674MB.

Maar hoe kan het dan dat "Systeem" zoveel meer vreet op de Motorola? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 07:14
Josefien schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 02:45:
Dat rooten, daar ben ik echt wat huiverig voor. Dat het misschien na een update van Pokémon Go niet meer werkt of zo.

Ik heb eens gekeken wat beide telefoons aan geheugengebruik hebben na een koude start... de Motorola heeft inderdaad een hoger geheugenverbruik, maar ik weet niet waarom :/

Acer:
Systeem - 140MB
Apps - 305MB

Motorola:
Systeem - 560MB
Apps - 308MB

Het ligt dus niet aan de draaiende apps, dat is op beide toestellen nagenoeg gelijk. Maar waarom verschilt "systeem" zoveel, wat zit er allemaal in? Het is beide Android 6.0 met kale schil. Enig verschil is dat er in de Acer geen SIM-kaart is geplaatst en in de Motorola wel, maar dat verklaart toch niet een meerverbruik van ruim 400MB? :/

Na het openen van Pokemon Go blijft er over:
Op de Acer 1,3GB
Op de Motorola slechts 500MB :/

Het app-verbruik is dan op de Acer juist hoger: 697MB v.s. 674MB.

Maar hoe kan het dan dat "Systeem" zoveel meer vreet op de Motorola? :/
het zijn 2 verschillende telefoons met 2 verschillende schillen. acer is vrij kaal en wordt er een aantal dingen bijgevoegd. bij motorola is het precies hetzelfde. alleen dat zit geen verschil tusssen. fabrikanten zetten bepaalde apps in het systeem. doordat de apps in systeem draaien ziet je teleffon dat niet als een losse app. bepaalde dingen kun je uitschakelen en bepaalde dingen weer niet. en ook simkaart maakt verschil. niet veel maar toch wat. omdat je de hele dag bereikbaar wilt zijn blijft de simkaart actief. en de aplicaties die er voor zorgen ook.

conclusie: er zijn 2 verschillende telefoons met android. je hebt dus 2 fabrikanten die verschillende dingen in het systeem stopt. en veel kun je uitzetten en sommige ook niet. hier kun je weinig aan doen behalve dan rooten.
Pagina: 1