Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Van de opa van mijn vrouw heb ik vorig jaar een Point of View Mobii WinTab 800W gekregen, een tablet met Windows 8.1. Het apparaat functioneerde niet meer goed, en als ik hem aan de gang zou krijgen zou het leuk zijn. Kreeg ik hem niet aan de gang, mocht ik hem houden.

Diezelfde avond ben ik al aan het testen gegaan, en kwam algauw tot de conclusie dat Windows niet meer boot. Het apparaat probeert Windows te starten, laat een ronddraaiend rondje zien waarna de melding " Het systeem bijwerken" verschijnt. Na enkele minuten wachten (Het rondje draait rond, tablet is dus niet vastgelopen) zag ik geen voortgang. Hierop heb ik de tablet uitgezet en opnieuw gestart. Hierbij kwam ik op een scherm uit welke mij vertelde dat Windows bij de afgelopen pogingen niet geboot kon worden. Foutcode: 0xc0000001. Aangezien er ook een OTG kabel bij zat, heb ik geprobeerd mijn Logitech toetsenbord en muis aan te sluiten. Dit lukte, en ik kon ik het bios komen. Aangezien ik destijd geen Windows 8.1 USB of ISO had, had ik geen mogelijkheid Windows opnieuw te installeren. Ik heb de tablet aan de kant gelegd en een poos niet naar omgekeken vanwege persoonlijke omstandigheden.

Onlangs kwam ik de tablet weer tegen. Ik heb Windows 8.1 via de USB media creation tool op een 8GB usb stick gezet. Door het gebruik van een simpele 4 poorts USB hub heb ik deze samen met mijn toetsenbord aangesloten. In het BIOS heb ik de bootvolgorde aangepast zodat de USB stick als eerste bootdevice ingesteld stond. Helaas bootte de tablet niet van USB. Ik heb vervolgens vanuit de BIOS een boot override geprobeerd, maar helaas lijkt de stick niet bootable te zijn.

In een ultieme poging de tablet toch te kunnen booten van USB heb ik in de BIOS de USB3 support uitgezet. Wijzigingen opgeslagen, tablet reboot en ik probeer in de BIOS te komen. Helaas reageert de tablet niet meer op mijn toetsenbord, ook zonder USB hub. Gezien de groot aantal mogelijkheden in de BIOS vrees ik dat ik hiermee USB OTG danwel de USB poorten zelf uitgeschakeld heb. Ik kom nu dus op geen enkele manier meer in de bios.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
- Zoeken op Google naar mogelijkheden voor het resetten van Windows
- Volgen van instructies van PoV voor het resetten, zowel soft als hard resetten. Helaas boot de tablet niet in Windows, dus dit lukt niet
- Booten van USB: Lukt niet, mogelijk probleem van stick of Windows.
- Aanpassen USB instelling BIOS: Ik lijk mijzelf nu helemaal buiten gesloten te hebben.
- Controleren op reset knop: niet aanwezig
- Lang (>10 sec) inhouden power button: geen resultaat, tablet gaat na inschakelen weer uit
- Gehele nacht laten liggen, helaas niets mee opgeschoten.

Is er iemand, die weet hoe ik de USB op het apparaat weer werkend krijg? Of iemand, die weet op welke wijze ik Windows weer hersteld kan krijgen?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het lijkt erop dat Windows in een bootloop zit na het updaten / upgraden van Windows. Mijn eerste stap zou zijn om Windows er in zijn geheel af te gooien en opnieuw te installeren, die stap heb jij ook (proberen) uit te voeren.

Veel bios systemen zijn een beetje selectief als het om bootdisks gaat, dus je kan nog proberen om een andere usb-stick te gebruiken. Waarmee heb je de USB-stick gemaakt?

Overigens als USB-stick niet blijven werken, kan je wel proberen om een bootable micro-usb te maken. Wellicht werkt dat wel.

Heb je een andere USB-toetsenbord tot je beschikking, wellicht dat die van nu niet meer werkt omdat drivers uitgeschakeld zijn (o.i.d.). Over welk toetsenbord hebben we het hier.

Als laatste zit ik te denken dat er een toetsen combinatie moet zijn voor het starten in de Bios. Probeer eens:
  • Volume Down + Power
  • Volume Up + Power
  • Win button + power
  • Win button + Vol Down + Power
  • Win button + Vol up + Power
Op de Asus T100 (ook een Windows tablet) is het vol. down + power, zie ook.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 22-12-2016 09:47 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:43:
Het lijkt erop dat Windows in een bootloop zit na het updaten / upgraden van Windows. Mijn eerste stap zou zijn om Windows er in zijn geheel af te gooien en opnieuw te installeren, die stap heb jij ook (proberen) uit te voeren.

Veel bios systemen zijn een beetje selectief als het om bootdisks gaat, dus je kan nog proberen om een andere usb-stick te gebruiken. Waarmee heb je de USB-stick gemaakt?

Overigens als USB-stick niet blijven werken, kan je wel proberen om een bootable micro-usb te maken. Wellicht werkt dat wel.

Heb je een andere USB-toetsenbord tot je beschikking, wellicht dat die van nu niet meer werkt omdat drivers uitgeschakeld zijn (o.i.d.). Over welk toetsenbord hebben we het hier.

Als laatste zit ik te denken dat er een toetsen combinatie moet zijn voor het starten in de Bios. Probeer eens:
  • Volume Down + Power
  • Volume Up + Power
  • Win button + power
  • Win button + Vol Down + Power
  • Win button + Vol up + Power
Op de Asus T100 (ook een Windows tablet) is het vol. down + power, zie ook.
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen idee waardoor de tablet in deze staat is gekomen. Of dat een mislukte upgrade is geweest, of een aantal Windows updates welke geinstalleerd zijn. Het lijkt niet zozeer een bootloop te zijn, omdat de tablet bezig blijft met bijwerken. Zet je de tablet een keer uit en weer aan, komt de mededeling over het feit dat hij niet goed heeft kunnen opstarten. De Windows install heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar helaas kreeg ik hem niet geboot van USB.

De USB stick heb ik gemaakt met de Media Creation Tool voor Windows 8.1 van Microsoft. Het viel mij op dat tijdens het proces het erg lang duurde voordat de laatste paar procenten klaar was (bijna een uur om van 90% naar voltooid te gaan).

Qua toetsenbord maak ik gebruik van de Logitech K520 draadloze set met Unifying ontvanger. De USB stick heb ik inmiddels ook gekoppeld aan dit topic, een Kensington DataTraveller SE9 G2 8GB. Eerder heb ik met het toetsenbord/muis op de OTG kabel 10 uit 10 succesvolle pogingen uitgevoerd om in het bios te komen. Sinds ik de USB3.0 support in het BIOS uit heb gezet, is dit 0 van 10. Welke toets ik ook indruk (BIOS geeft aan, Press ESC of DEL to enter setup), ik geraak op geen enkele manier meer in het BIOS. Ik heb ook je tips opgevolgd om de toetsen op de tablet te gebruiken, in alle mogelijke combinaties:
  • Powerbutton ingedrukt houden
  • Powerbutton + Windows button (waarvan ik mij afvraag of die werkt)
  • Powerbutton + Vol Down
  • Powerbutton + Vol Down + Windows
  • Powerbutton + Vol Up
  • Powerbutton + Vol Up + Windows
  • Powerbutton + Vol Down + Vol Up
  • Powerbutton + Vol Down + Vol Up + Windows button
  • Tappen van Volume Up button
  • Tappen van Volume Down button
  • Tappen van Windows button
Ik vrees dat ik met mijn actie in het BIOS het apparaat tot niets meer dan een domme baksteen heb gemaakt. Vind het wel vreemd, aangezien het ging over USB 3 support. Je zou niet verwachten dat dit de USB poort uit zou zetten.
Ik zou nog kunnen proberen om een MicroSD te formatteren en van Windows voorzien, maar heb geen idee van de bootvolgorde. Er stonden 2 opties in, Windows Boot Manager en de USB stick. Heb de stick uiteraard bovenaan geplaatst, maar weet niet wat er gebeurt als ik in plaats hiervan een ander apparaat aansluit (of die dan dezelfde bootplek krijgt).

Ik ben op internet nog aan het zoeken geweest om in het BIOS te geraken. Helaas heb ik hierbij niets gevonden. Wel op de website van PoV een instructie om te tablet te resetten vanuit... Juist, Windows -O- .

Ik heb de tablet vandaag meegenomen naar het werk. Hier kwam ik erachter dat ik hem redelijk makkelijk uit de behuizing kan krijgen. Helaas kan ik nergens een " HDD" vinden. Deze zit waarschijnlijk gesoldeerd op het moederbord. Ik had de hoop deze los te koppelen en op de pc aan te sluiten, om zo nog iets te kunnen doen met het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ha, ik heb deze tablet ook een keer in mijn handen gehad.

Mijne is ook een baksteen geworden doordat er in de BIOS iets is gewijzigd met de USB poorten, waardoor geen enkele USB device meer werd herkend.

Volgens de PoV support moet er dan een kortsluiting op het moederword worden gemaakt om de BIOS naar standaardinstellingen te krijgen. Welke kortsluiting konden ze mij niet vertellen, ik kon hem opsturen. Ik kreeg een andere terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb nog een aantal foto's gemaakt vanmiddag:

Afbeeldingslocatie: https://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/20161221_214614_zpse7bmbirs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/20161222_083123_zpsqomvf31y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/20161222_083134_zpsofoiovyb.jpg

Het vreemde is (en daarom vermoedt ik ook dat de Windows toets niets doet) dat hoe vaak en op wat voor manier de Windows toets aanraak, er totaal niets gebeurt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is er naast het de grote accu niet nog een kleine backup batterij? of goldcap.. zo nee.. mischien de grote accu los koppelen en een poosje laten liggen?

ook geen verstopt resetknopje? had ik bij mn Yarvik tablet.. het gaatje waar de microfoon achter zit bevat tevens het reset knopje.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[b][message=49597583,noline]The Executer schreef op donderdag 22 december 2016 @
Het vreemde is (en daarom vermoedt ik ook dat de Windows toets niets doet) dat hoe vaak en op wat voor manier de Windows toets aanraak, er totaal niets gebeurt.
Bedankt voor alle extra informatie! Als je de Windows-toets 30 seconden inhoudt, gebeurd er dan wel iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:06:
[...]

Bedankt voor alle extra informatie! Als je de Windows-toets 30 seconden inhoudt, gebeurd er dan wel iets?
Ik heb het geprobeerd op het moment dat de tablet op het herstelscherm staat. Helaas gebeurt er niets. Ik heb voor de zekerheid de toets ook nog langer vast gehouden, maar er gebeurt niets helaas. Tevens boog geprobeerd met de aan/uit knop en de volumeknopen maar ook daarmee gebeurt er niets.

Eventueel zou ik een scherpere foto kunnen uploaden van het moederbord om te zien of we de BIOS reset pinnen kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 23-12-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:01:
[...]

Ik heb het geprobeerd op het moment dat de tablet op het herstelscherm staat. Helaas gebeurt er niets. Ik heb voor de zekerheid de toets ook nog langer vast gehouden, maar er gebeurt niets helaas. Tevens boog geprobeerd met de aan/uit knop en de volumeknopen maar ook daarmee gebeurt er niets.

Eventueel zou ik een scherpere foto kunnen uploaden van het moederbord om te zien of we de BIOS reset pinnen kunnen vinden.
als we de chip kunnen vinden.. is er misschien een pinout vindbaar waar we hem misschien weer kunnen resetten :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
4 jaar verder, zolder opgeruimd, wat kom ik tegen... De tablet! Helaas bevindt hij zich nog steeds in dezelfde staat, alhoewel hij nu wel aangeeft dat ik op de Windows toets moet drukken om naar de UEFI instellingen te komen. Dat is juist het probleem... dat lukt niet. Kortom, nog steeds op zoek naar een mogelijkheid de bios te resetten!

Inmiddels ook een foto van de printplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOfZ5Wu4KbODrtddzekE3eNTMtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LbtqfjdperPn5rIyGRSkWDag.jpg?f=user_large

Ziet iemand van jullie een mogelijkheid om een bios reset uit te kunnen voeren?

Edit: post 2400 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Iemand nog een idee/tip op deze zondag? Leuk knutselprojectje om even mee bezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je zult moeten uitzoeken WELKE chip de bios is. Daar dan de pinout van opzoeken, en daarmee uitzoeken met welke 2 pinnen kortsluiten je een bios reset voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
@Anoniem: 472287: En daar loop ik dus vast. Ik herken geen van de chips als bios.

Wanneer ik zoek op IP3-TECH-T80 (te zien halverwege het printje) kom ik op een topic uit waar iemand hetzelfde vraagt, maar daar komen ze niet verder. Ook een aantal Russische forums wordt gesproken over de T80, maar nergens een oplossing.

Ik zie wel dat bij een poging tot het booten van Windows de USB wel power krijgt, maar tijdens de BIOS niet. Hier ben ik achter gekomen door een USB-stick met ledje in te pluggen. Plug ik een bedraad toetsenbord in, gebeurd er niets (num/caps/scroll-lock gaat niet branden).

@rens-br & @SMSfreakie , jullie nog ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zit er niks nuttigs onder het metalen schildje / op de andere kant van het PCB?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Wat voor opdruk staat er op die 2x4 potige chip net boven het microSD slot?
Mogelijk is dat de BIOS-chip.

Als je hem weer werkend hebt zou ik er CloudReady op zetten trouwens, dan maak je er eigenlijk een Chrometablet van. Dat werkt beter dan full blown Windows denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:19:
Wat voor opdruk staat er op die 2x4 potige chip net boven het microSD slot?
Mogelijk is dat de BIOS-chip.

Als je hem weer werkend hebt zou ik er CloudReady op zetten trouwens, dan maak je er eigenlijk een Chrometablet van. Dat werkt beter dan full blown Windows denk ik.
Bingo eigenlijk! De chip is slecht te lezen, maar betreft een Winbond, wat op andere forums als de bios is aangeduid. De rest van de tekst is eigenlijk niet te lezen door twee vlekjes op de chip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC4vJsRWtzQGfzHKGp3dH1LMIj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bI7jzirwkZ9MBHKULbmhWPtj.jpg?f=user_large

@SMSfreakie :

Onder het schild (die verbazingwekkend makkelijk los kwam):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZeQXG5md-otyqIKq1dB4qz1woY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VHYtLcWf90UKpiEGMFth7cBM.jpg?f=user_large

Onderzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0Rudo75T_xJInYsdnFRm70Tl0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9X6jgVl7wle0P5YpQ20VTlA.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door The Executer op 23-08-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Haha lucky guess :*)

Helaas is het typenummer niet echt te lezen. Er zit iets van stift/verf op. Heb je alcohol/nagellakremover/spiritus o.i.d. om hem even schoon te poetsen? De tekst op de chip is gelaserd en poets je dus niet weg :) Mogelijk als je hem wat kantelt in het licht dat het daarna beter leesbaar is.

We kunnen dan de pinout opzoeken en kijken welke pinnen er moeten worden kortgesloten om de boel te resetten zoals @SMSfreakie aangaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk deze: https://www.winbond.com/r.../w25q64fw_revd_032513.pdf
Ik betwijfel of een reflash ook een bios reset doet.. maar anders kan dat mogelijk vanaf de SD kaart als die nog in de boot order staat (hoe dan ook was windows installeren vanaf SD misschien een optie geweest of kan mogelijk nog steeds).

Anders kan je hem met een klem uit te lezen (een paar standaard winbond varianten proberen) en vervolgens flashen. De grote vraag is eigenlijk of je een origineel BIOS kan vinden.

Heb het zelf een paar keer gedaan met een chuwi tablet, heb daar een zelfde model (defect scherm) van gekocht via ebay voor een paar euro en de flashchip uitgelezen. Was door een verkeerde update in een brick veranderd. Het geld was het mij alleen waard voor de 'kick' om het weer werkend te krijgen. Uiteindelijk zelfs een nieuw schermpje besteld en heb nu 2 van die tablets waar je eigenlijk niet veel mee kan (de kids spelen er rowbloks op).

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2020 12:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb hem! Kostte een aantal malen poetsen, daarna foto's maar kon er niet echt iets van maken. Toen inderdaad lichtval even veranderen en toen was het duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LRAP4EwsUfl2-06ijDqIRPQXUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBl1YjPPebQDTNsiHUZQvi99.jpg?f=fotoalbum_large

25Q64DWTIM 1229

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
@DukeBox : ik doet niet te zeggen of de SD slot nog in de volgorde zit, kan het altijd even testen. Bedoel je een reset of reflash via SD?

Probleem is, doordat de usb niets meer doet kan ik daar dus niet verder komen, zou dus een automated proces moeten zijn om daar iets mee te kunnen..

Klemmen, soldeerbout e.d. heb ik niet, laat staan een programmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Er zit een RESET pin op, maar uit de datasheet maak ik op dat het meer een 'herstart' van de BIOS-chip is en dat je er niet een 'factory defaults' van de BIOS mee kunt doen. Toch is het wel iets om te proberen denk ik.

Ik lees dat hij verbonden moet worden met GND om de reset te activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eGop6G5_-MtCOTLfEcb-TFOZ8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMkShEM2YUS7Q9Zbar1EIKrA.jpg?f=user_large

Ik zou die pins eens met elkaar verbinden terwijl je de tablet laat booten en kijken of er wat gebeurt. Zonder soldeerbout wordt het wel wat lastig omdat het zo klein is en je de boel doorverbonden wilt houden terwijl je de powerbutton in moet drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ik doet niet te zeggen of de SD slot nog in de volgorde zit, kan het altijd even testen. Bedoel je een reset of reflash via SD?
Een reflash en anders een re-install van windows zodat je er nog iets mee kan (touch only).

Met zo'n klem hoef je niet te solderen, de diodes en weerstanden zorgen ervoor dat de rest van het board niet beschadigd raakt. In veel gevallen kan het zelfs terwijl het systeem aanstaat.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41b3j12Bd1L.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
@ThinkPad ik heb de pinnen doorverbonden met een pincet met fijne punten (uit zo'n setje met wat kleine schroevendraaiers, dopjes en wat bitjes) terwijl de vrouw de powerbutton indrukt, maar er gebeurt totaal niets. Daarna, zonder de pinnen door te verbinden, start de tablet wel weer maar BIOS is nog niet gereset (kan met toetsenbord nog steeds niet in het BIOS komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Helaas. Dan ben ik door m'n mogelijkheden heen. Misschien toch de BIOS-chip maar extern opnieuw programmeren met zo'n clip zoals @DukeBox aangeeft. Misschien kan hij je helpen :) ? Of even een oproep in V&A plaatsen: https://tweakers.net/aanbod/

Geen idee of het opnieuw programmeren van de BIOS-chip het issue verhelpt, maar het is een laatste poging om het werkend te krijgen vrees ik. Anders zul je al een nieuwe chip moeten kopen, daar de BIOS in flashen en dan de chip vervangen :P

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Of de huidige biosrom dumpen en kijken of het te bewerken valt.. En dan weer terug flashen...
Of wat de routines zijn... Maar ja blijft lastig..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ Bewerken is eigenlijk geen optie, het is niet echt een bestand dat je simpelweg kan lezen. Zeker met UEFI is het BIOS bestand ook niet klein meer waardoor met een hex editor e.e.a. proberen geen doen meer is.

Het blijft ook met een klem lastig als je het BIOS niet in kan. Veelal blijven de instellingen bewaard bij een BIOS update/reflash. Het is voor mij al weer even geleden (en heb ook domweg gevolgd wat ik kon vinden aan instructies) maar weet niet meer of je los ook een stukje kan wissen waar de instellingen staan.

Hoe dan ook, altijd eerst een volledige dump van het huidige bios maken zodat je altijd weer terug naar af kan.

edit: mijn 3$ CH341A programmer kan alleen volledige files lezen/schrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Jullie denken iets te modern over die reset pin - even 10 jaar terug jongens.

Batterij loskoppelen, Pin7+GND 30 seconden verbonden houden, en dan weer terug aansluiten. Dat zou een normale bios reset procedure zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 472287 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:14:
Jullie denken iets te modern over die reset pin - even 10 jaar terug jongens.
Nee, omgekeerd, SPI flash werkt niet met een batterij.

n.b. de reset die jij aangeeft is om van read naar write en omgekeerd te switchen. Normaal gesproken wordt deze pin aangestuurd (pullup) via het moederbord wanneer er een flash gedaan wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2020 14:20 ]

Pagina: 1