Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerzeek
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:39
Als ik mijn thinkpad laptop opstart heeft die standaard een Maximum Frequency van 30%
Dit is in iedere omstandigheid:
Met lader - met accu
High performance mode - balanced mode - power saver mode
Battery saver uit - battery saver aan

(Ik hoop op een 100% of meer (bij boost) cpu als ik in iedere omstandigheid de eerste keuze maak)

Het is een Thinkpad W550s
i7-5600U
16GB ram
250GB m2.42 SSD

De CPU zit een keer op 40 graden dus daar kan het ook niet aan liggen (speedfan)

Alvast bedankt!

http://imgur.com/a/uHlph

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Maar doe je ook nog wat nuttigs met je laptop of wacht je tot hij vanzelf denkt meer snelheid nodig te hebben?

Overigens zul je de meeste functies die je zoekt in de bios vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door analogworm op 21-12-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kan je iets concreter zijn ? Welke clockspeeds draait je CPU max op (zware taak of benchmark / prime 95) en in idle? Je afbeelding werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerzeek
30% freq = 0.8GHz
Basisfrequentie van processor 2.60 GHz
Maximale turbofrequentie 3.20 GHz

http://imgur.com/a/uHlph (1e foto)
http://imgur.com/a/Ktlej (Screenshot tijdens prime 95)

Ik ben industrieel ontwerper dus gebruik onder andere: Solidworks, Keyshot, Photoshop, Premiere pro
Aardig zware programma´s

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Heb al vaker gezien dat windows 10 task manager processors verkeerd interpreteert.
Kijk eens met https://live.sysinternals.com/procexp64.exe wat die er van vindt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Heeft je laptop niet gewoon last van thermal throttleling? En dat hij daarom terugklokt?
Ondanks dat Prime een constante belasting is zie je toch pieken in de temperatuur. Misschien dat je in de bios die limieten wat ruimer kan instellen, maar od dat verstandig is.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Gezien het een Intel processor is, even in je BIOS kijken en bijvoorbeeld Speedstep uitzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Slavy op 22-12-2016 08:46 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• jerzeek
He Guys,
Thanks voor de reply´s
Ik heb het volgende aangepast in de BIOS:
http://imgur.com/a/qh2Dr

Het lijkt soms beter, maar vaak alsnog een max freq van 30%
http://imgur.com/a/2awr6

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap je probleem niet ? Als je cpu niks te doen heeft klokt deze terug en als ie belast wordt gaat ie netjes omhoog. By design, dus wat is het probleem ?
Als je altijd alles voluit wil hebben, dan zet je je energiebeheer in windows op max performance.

Ah wacht ff, heb ergens overheen gelezen.
Sluit ff uit dat het een driver/software issue is, door ff een linux live cd te booten en daar te kijken. Is het daar ook, dan kon je wel eens een te hete cpu hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-12-2016 15:19 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die 30% is het probleem niet, wel als hij daar nooit bovenuit komt. Dat gebeurd echter wel met Prime95 zie ik. Haalt ie ook weleens de max van 3.0GHz? Als dat nooit lukt (al is het heel kort) dan is er wat fout. Als dat wel lukt, dan werkt het zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jerzeek schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:39:
Ik hoop op een 100% of meer (bij boost) cpu als ik in iedere omstandigheid de eerste keuze maak
Moderne CPU's in zowel laptops als desktops draaien nooit standaard op volle snelheid.

De Intel CPU's zijn allemaal uitgerust met Intel Speed Step waardoor de CPU zijn snelheid kan aanpassen aan het werk. Bij weinig te doen dus weinig snelheid. Bespaart hitte en stroom. Speed step kan je uitzetten in de UEFI, maar ik vraag me af hoe zinvol dat is.

Turbo Boost is een tijdelijk iets. Als een Intel CPU met Turbo Boost zwaar belast wordt kan deze tijdelijk harder gaan dan zijn opgegeven maximale frequentie. Deze overclock is tijdelijk van aard. Je kan de CPU niet dwingen om permanent turbo boost aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste

Ik heb ook een W550s en ervaar net hetzelfde probleem. dit is recent iets met een update vermoed ik. tot een maand geleden nooit dit probleem ervaren.

De laptop/CPU geraakt ZEKER niet overhit. dat is het probleem niet. Bizar is dat na een reboot het toestel weer volledige CPU power heeft. na een tijdje komt het gewoon weer terug dat de processor "flatlined" tegen de 30%. Dit is enorm frustrerend omdat alles gewoon belachelijk traag begint te werken.
Ik heb met deze laptop in het verleden al wel wat probleempjes gehad met de powerplans die niet altijd deden wat het geselecteerde powerplan voorschreef. Nu in dit geval elke mogelijke setting nagekeken die betrekking heeft tot het CPU gebruik te limiteren maar zonder succes.

Ook in de bios reeds gecheckt

Ook al wat gezocht online en dit is de enige post die ik vind met relatie tot mijn eigen probleem. iets met W550s.

Indien iemand hier gelijkaardige ervaringen/oplossingen? heeft aub even delen. alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:51
Kan je niet even kijken op welk energieprofiel die staat in Windows?

Wellicht helpt een ander energie schema, windows heeft hier laatst namelijk een nieuwe optie aan toegevoegd geloof ik.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Pagina: 1