Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouw Netwerk leggen

Pagina: 1
Acties:

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-11 15:37
Hallo,

Mijn naam is Robin, midden 20 en heb net een huis gekocht, dat rond de zomer klaar is.
Na veel meelezen in andere topics heb ik toch wat vragen voor mijn situatie.
Ik wil thuis een netwerk aanleggen en wil hierbij advies, voor loze leidingen etc.

Ik voeg even 2 foto's toe om het duidelijk te maken (Paintskills)

Dit is beneden: http://imgur.com/a/U5McV
En dit Boven: http://imgur.com/mT6vhCY

Nu over naar wat ik in gedachten had.
De CAI + Data komt binnen bij de tv (dit kan evt verplaatst worden naar de MK)
Zelf zat ik te denken aan 2 loze leidingen op ongeveer 30 cm vanaf de grond, waar ook 2x230 zit onder de tv (Hangend)
Tevens 2 loze achter de bank voor evt later veranderen van woonruimte, verder beneden een loze leiding in het plafond van de berging ter behoeven van een Ac-Pro.

Voor boven wil ik in slaapkamer 2 mijn vaste pc kwijt, dus hier dacht ik ook aan 2 loze leidingen + 1 plafond voor een Ac-Pro 1e verdieping.
Voor in de master wil ik achter de tv een loze+stopcontact evt lager naar de grond nog één, en achter het bed een loze voor evt veranderen van ruimte.

Wat denken jullie hiervan?
Is het wel de moeite om de cai+data naar de MK te verplaatsen? Of lekker laten zitten, en een switch naar de MK te trekken? Tevens is het de moeite om een Ac-Pro in de berging te hangen? of voldoet een router vanaf de MK of evt in de zwevende kast onder de tv genoeg voor bereik beneden?

Ik hoor graag van jullie.
Groet, Robin. (sorry voor eventuele tekst/typfouten)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Cai + data in mk is fijn amders moet je je modem daar in de woonkamer zetten.

AP zou ik in de berging doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het beste laat je alle kabels (behalve coax) uitkomen in een centrale kamer, daar heb je meer ruimte voor apparatuur dan in de meterkast.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Alles in de meterkast, coax is aan het dood gaan, maar die in de bij de tv in de buurt uit laten komen is wel handig(er)

UTP zou ik gewoon zo goed mogelijk verdelen in huis, hierbij het liefst van 1 centrale locatie uit. je doel is minimaal aantal switchen in huis te hebben. en je kan beter 2 per "gedeelte" dan 1 .. als je bv je bank/bed verschuift wil je niet opnieuw kabels leggen. En hoe minder afhankelijk van Wifi hoe beter.

Tja vanalles

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

jeka

Support your local club.

robino007 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:22:
Hallo,
Tevens 2 loze achter de bank voor evt later veranderen van woonruimte, verder beneden een loze leiding in het plafond van de berging ter behoeven van een Ac-Pro.
Goed bezig!
Ik zou op elke slaapkamer minstens 1 loze leiding doen. Daar kun je utp of Cai (of beide door hene doen)

Heb je ook een zolder? Ik had 1 loze leiding op zolder maar die had ik al snel gebruikt voor de leiding van zonnepanelen.
Dus misschien is het handig om ergens een leiding te reserveren als je ooit zonnepanelen wil.

FCG

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:07
Loze leidingen worden 19 mm? Anders gaat COAX + UTP niet lukken met kwalitatief hoogwaardige kabels.

Zelf heb ik alle loze leidingen bij andere WCD's uit laten komen, zolang de leiding loos is zit er op die plek gewoon een stopcontact doorgelust van het stopcontact er naast. Vind 't zelf niet fraai om overal blindplaten aan de muur te hebben hangen. Hoogte van 30 cm lijkt mij overigens prima (is tegenwoordig ook vrij standaard), dat kan je altijd met een kastje aan het zicht onttrekken.

Van wat voor materiaal worden de binnenmuren van de berging gemaakt? Als het accesspoint toch al in de berging komt te staan zou ik me afvragen of het per sé aan het plafond moet komen te hangen. Aannemer zal daar een behoorlijk meerprijs voor vragen.

• robino007
jeka schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:31:
[...]

Goed bezig!

Heb je ook een zolder? Ik had 1 loze leiding op zolder maar die had ik al snel gebruikt voor de leiding van zonnepanelen.
Dus misschien is het handig om ergens een leiding te reserveren als je ooit zonnepanelen wil.
Heb een vlizo naar boven voor berging. Zolder is te laag voor woonruimte dus dat valt af.
Er zitten wel al standaard zonnepanelen op het dak.

• robino007
Oilman schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:50:
Loze leidingen worden 19 mm? Anders gaat COAX + UTP niet lukken met kwalitatief hoogwaardige kabels.

Zelf heb ik alle loze leidingen bij andere WCD's uit laten komen, zolang de leiding loos is zit er op die plek gewoon een stopcontact doorgelust van het stopcontact er naast. Vind 't zelf niet fraai om overal blindplaten aan de muur te hebben hangen. Hoogte van 30 cm lijkt mij overigens prima (is tegenwoordig ook vrij standaard), dat kan je altijd met een kastje aan het zicht onttrekken.

Van wat voor materiaal worden de binnenmuren van de berging gemaakt? Als het accesspoint toch al in de berging komt te staan zou ik me afvragen of het per sé aan het plafond moet komen te hangen. Aannemer zal daar een behoorlijk meerprijs voor vragen.
De muren zijn goed doorlatend (geen beton maar kom even niet op de naam.) Maar jij zegt dus gewoon een loze leiding op de muur en hem plat leggen ipv loze leiding door het plafond? De loze worden allemaal 3/4.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:08

Nakebod

Nope.

Mijn AP hangt ook in mijn berging, en daar had ik nog een loze leiding op schakelaarhoogte / iets boven wasmachine hoogte. Al heb ik dat punt als enige netwerkpunt niet netjes afgemonteerd met een inbouwdoos, maar direct de kabel langs de muur omhoog en plafond naar het AP. Zelfde idee, iets minder nette uitvoering :P

Verder aan beide kanten van de woonkamer dubbele UTP, kleine extra investering, maar je bent flexibel met het plaatsen van je TV / netwerk apparatuur.
Zelf heb ik de ongebruikte coax en analoge telefoonaansluiting, die vanaf de meterkast naar de woonkamer liepen, weggehaald en die leiding hergebruikt voor UTP.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• robino007
Maar jullie zeggen dus wel cai + data naar mk verplaatsen? Ik neem ziggo dus heb mijn coax wel nodig.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nieuwbouw geeft je wel HEEL erg veel mogelijkheden. :) Loze leidingen, nu al aanpassen van aansluitpunten, etc.

Ik denk dat je je sowieso moet afvragen wat je verwacht de komende 30+ jaar nodig te hebben en wat je extra budget is gedeeltes nu al te realiseren. (Je hoeft natuurlijk niet alles direct uit te voeren. Zeker met loze leidingen kun je later makkelijk dingen toevoegen en als je nu voor CAT6A gaat kun je dat altijd vervangen door een toekomstige CAT standaard die *nog* harder kan dan 10Ge.)

Voordeel van nieuwbouw is dat nu aansluitpunten aanleggen veel goedkoper en handiger is (minder zooi) dan later.

Persoonlijk als ik voor die keuze zou staan:

- ALLES laten samenkomen in een centrale ruimte (zoals anderen ook al aangeven), idealiter een ruimte waar ook voldoende ruimte is voor
- netwerk apparatuur
- verdelers (coax)
- een paar kleine servers

- Die ruimte voorzien van
- stroom
- je centrale netwerk / coreswitches
- coax verdeling
- Die ruite gebruiken als centraal verdeelpunt, dus de loze leidingen daar laten uitkomen

- In je hele huis
- overal waar je denkt het nodig te hebben, nu al de coax en ethernet aansluitpunten te realiseren, idealiter met een stopcontact er naast en mogelijk gecombineerd stopcontact / USB (zodat je bijvoorbeeld ook een raspi daar rechtstreeks op kunt prikken met een ethernet aansluiting d'r naast)
- extra loze buizen om toekomstige technologieën in te huisvesten (wie weet dat er de toekomst gebeurt, misschien wil je wel overal glas er bij trekken of komt er iets nieuws dat interessant is, je koopt dat huis tenslotte voor 30+ jaar)
- minimaal op iedere plek 2x CAT6A of CAT7 aansluiten, 3x kan ook, er zijn wanddozen met 3 aansluitingen naast elkaar in plaats van de standaard 2, op plekken waar je meer verwacht nodig te hebben kun je ook kiezen voor 4, 6 of nog meer
- qua coax zeker op iedere plek waar je verwacht TV te willen gaan gebruiken 1x of 2x coax ophangen, met de verdeler in je centrale punt

- Wifi wil je idealiter minimaal op iedere verdieping, via PoE gevoed, aan het platfond. Je kunt hiervoor de populaire Ubiquity AP's gebruiken of iets anders. Als je nu al daar leidingen heen trekt, kun je je AP rechtstreeks naast het ethernet punt leggen en hoef je niet met lelijke kabels te werken. Wil je geen PoE, is een stopcontact er naast verdomd handig.
- Wil je ook de tuin in, is het wellicht handig nu al rekening te houden met een buiten AP

Qua netwerk moet je denk ik wel besluiten of je alles direct op je core in de centrale ruimte wil prikken (dat kan natuurlijk ook je kantoor / nerdhok / mancave zijn), of dat je een sternetwerk wilt bouwen en met trunks wil werken. Wil je alles op je core, is het handig extra aansluitingen te maken op de plekken waar je meer apparatuur wilt ophangen. (Ik heb boven bijvoorbeeld een compleet testlab draaien. Dat zou ik niet meteen direct op de core willen hebben, maar ik kan me voorstellen dat je een punt hebt waar je 2 PC's en een laptop wilt prikken en dan is het handig als je meerdere outlets hebt.), of dat je overal met switches gaat werken die je via trunks aan je core hangt. (Dan zou ik ook kiezen voor minimaal 2 aansluitpunten per locatie zodat je minimaal 2x 1GBIt of beter hebt.)

Tot zo ver mijn losse gedachtes. :)

EDIT:
Ik zie nu dat je een zolder hebt die te laag is om als woonruimte te gebruiken.
Is dat geen heel handige plek als centraal punt? Misschien meer ruimte dan in je meterkast en een betere ventilatie...

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 22-12-2016 10:49 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, Er is, afhankelijk van je wensen veel mogelijk met leidingwerk.

Zelf heb ik ervoor gekozen om ALLE netwerkleidingen te laten uitkomen in de gangkast op de 1e verdieping. Vanaf de Meterkast lopen er 4 loze leidingen naar die desbetreffende kast voor netwerk, glasvezel en UPS stroomvoorziening.

Ook heb ik de CAI aansluiting naar deze kast laten lopen. Op deze manier heb ik dus al mijn actieve netwerkcomponenten op 1 plek.

Voor de wat kleinere installaties ( ik zit op dit moment op 36 patches in mijn huis ) zou ik adviseren om alle aansluitingen naar de meterkast te trekken en daar een mooi 9-inch patchpaneel te plaatsen. Ook de CAI kun je daar laten uitkomen.

Vervolgens kun je naar iedere kamer 2x utp trekken voor de noodzakelijke dingen. In sommige gevallen kun je ook 1x UTP doen en 1x Coax, alhoewel ik dus zelf nergens meer COAX gelegd heb omdat alles toch wel over UTP te transporteren is.

Waar je wel heel stellig over MOET zijn, is het gebruik van 19mm buis. GEEN 16MM laten aansmeren. Ook moet je duidelijk zijn dat er GEEN flexibele pijp gebruikt moet worden. ( of tenminste tot een minimum laten beperken ).

Als je over een half jaar kabel kan gaan trekken ( lekker zelf doen, dit bespaart je echt gigantisch veel geld ) dan adviseer ik je een stalen trekveer met trekkous aan te schaffen zoals bijvoorbeeld hier staat :

https://www.elektroshop.n...-met-m5-koppeling-nl.html

en de trekkous :

https://www.elektroshop.n...0mm-lang-30041-runpo.html

Ja, goed gereedschap is duur, maar dit zorgde er wel voor dat ik zonder problemen 34 van mijn 36 aansluitingen kon aanleggen. ( voor de laatste is de aannemer terug kunnen komen ivm geknikte buis ).

Mijn laatste tip is, Je kunt NOOIT genoeg loze leidingen hebben. Ondanks dat ik er dermate veel heb dat men de constructie van het huis diende te herberekenen mis ik nu nogsteeds leidingen her en der.

Succes!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:08

Nakebod

Nope.

robino007 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:29:
Maar jullie zeggen dus wel cai + data naar mk verplaatsen? Ik neem ziggo dus heb mijn coax wel nodig.
Waarschijnlijk zit je Ziggo AOP al in je meterkast afgemonteerd. Vanaf het AOP loopt een coaxkabel naar je woonkamer, alwaar hij met een coax inbouwdoos wordt afgewerkt.
Dat is volgens mij redelijk standaard in nieuwbouw "tegenwoordig".

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Oilman
unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:47:
- overal waar je denkt het nodig te hebben, nu al de coax en ethernet aansluitpunten te realiseren, idealiter met een stopcontact er naast en mogelijk gecombineerd stopcontact / USB (zodat je bijvoorbeeld ook een raspi daar rechtstreeks op kunt prikken met een ethernet aansluiting d'r naast)
- extra loze buizen om toekomstige technologieën in te huisvesten (wie weet dat er de toekomst gebeurt, misschien wil je wel overal glas er bij trekken of komt er iets nieuws dat interessant is, je koopt dat huis tenslotte voor 30+ jaar)
- minimaal op iedere plek 2x CAT6A of CAT7 aansluiten, 3x kan ook, er zijn wanddozen met 3 aansluitingen naast elkaar in plaats van de standaard 2, op plekken waar je meer verwacht nodig te hebben kun je ook kiezen voor 4, 6 of nog meer
- qua coax zeker op iedere plek waar je verwacht TV te willen gaan gebruiken 1x of 2x coax ophangen, met de verdeler in je centrale punt
Eén en ander lijkt mij nogal overdreven. De TS vraagt toch niet wat hij moet doen om het ultieme Tweakers netwerk aan te leggen?

Gezien de maat van het huis voldoet CAT6 kabels volledig. Tot 55 meter lengte zijn die geschikt voor 10 Gbit. Daar is nog totaal geen consumenten spul voor te krijgen, dus daarmee kan hij vele jaren vooruit. Ik heb geen glazen bol, wat we voor een netwerk over 20 jaar gebruiken is mij helaas nog niet bekend. Kabels liggen niet voor niets in PVC pijpen, je kan de boel er altijd uittrekken en vervangen door iets anders. Misschien is over 10-15 jaar alles glas, daar zit je dan met je extreem stugge CAT7 kabels. TS is midden 20, dus die kan het huis ook zo maar weer verkopen over een paar jaar, dure kabels in de muren gaan je niets opleveren in dat geval.

3 aansluitingen in 1 wandcontactdoos krijg je nooit gepatcht. Met 2 stuks zit een 50 mm doos al behoorlijk vol. Die voor 3 aansluitingen zijn gemaakt voor speciale inbouwdozen die ze in Duitsland gebruiken, maar die kennen ze bij ons niet.
Overigens zie ik niet in waarom 2 aansluitingen te kort zou schieten. Genoeg apparatuur die op dit moment zelfs nog op 100 Mbit zit. Dat werkt ook prima met een switch er tussen. Een verdwaalde stekkerdoos ontkom je ook niet aan als je niet alle muren vult met lange rijen WCD's.

• unezra

unezra

Oilman schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:19:
[...]
Eén en ander lijkt mij nogal overdreven. De TS vraagt toch niet wat hij moet doen om het ultieme Tweakers netwerk aan te leggen?
Uh, dit is toch Tweakers.net en niet het PC Active forum?

Tuurlijk moet TS zelf weten wat hij doet, ik geef alleen aan wat ik persoonlijk zou doen als ik voor eenzelfde keuze zou staan.
Gezien de maat van het huis voldoet CAT6 kabels volledig. Tot 55 meter lengte zijn die geschikt voor 10 Gbit. Daar is nog totaal geen consumenten spul voor te krijgen, dus daarmee kan hij vele jaren vooruit.
6A of 7 is nauwelijks duurder dan 6, dus 6 is een behoorlijke desinvestering. Volgens mij kun je voor niet heel erg veel geld al prima 10Ge spul krijgen in de prosumer range. Is nu nog niet nodig, is ook niet meteen iets dat ik zou doen (hoewel, ik overweeg serieus om 2 switches te kopen met tenminste 1 of 2 10Ge poorten elk, juist om ze met elkaar te verbinden en direct daar 10G te hebben, de rest van de poorten kunnen dan 1G zijn.), maar het is bekabelingstechnisch gezien wel slim daar nu op voorbereid te zijn.

10Ge voor thuis gaat interessant worden ruim voordat die kabels zijn afgeschreven en voor het geld hoef je het niet te laten. Nieuwe kabels trekken is heel wat vervelender dan een nieuwe switch aanschaffen.
Ik heb geen glazen bol, wat we voor een netwerk over 20 jaar gebruiken is mij helaas nog niet bekend. Kabels liggen niet voor niets in PVC pijpen, je kan de boel er altijd uittrekken en vervangen door iets anders. Misschien is over 10-15 jaar alles glas, daar zit je dan met je extreem stugge CAT7 kabels. TS is midden 20, dus die kan het huis ook zo maar weer verkopen over een paar jaar, dure kabels in de muren gaan je niets opleveren in dat geval.
Kan, maar de kans dat we over 10 jaar allemaal 10G gebruiken is groter dan de kans dat we overal in huis glas willen hebben. Daarom dus 6A of 7. :) Daarbij kan het zoals boven gezegd ook nu al interessant zijn op specifieke plaatsen 10G te gebruiken en dan is het fijn dat je kabels dat redelijkerwijs aan kunnen.
3 aansluitingen in 1 wandcontactdoos krijg je nooit gepatcht. Met 2 stuks zit een 50 mm doos al behoorlijk vol. Die voor 3 aansluitingen zijn gemaakt voor speciale inbouwdozen die ze in Duitsland gebruiken, maar die kennen ze bij ons niet.
Ze bestaan, dus lijkt het me niet onredelijk aan te nemen dat je ze ook kunt aansluiten. :)
Overigens zie ik niet in waarom 2 aansluitingen te kort zou schieten. Genoeg apparatuur die op dit moment zelfs nog op 100 Mbit zit. Dat werkt ook prima met een switch er tussen. Een verdwaalde stekkerdoos ontkom je ook niet aan als je niet alle muren vult met lange rijen WCD's.
Sorry, maar genoeg apparatuur die op 100MBit zit?

Mijn notebook van 10 jaar oud heeft al een GBit LAN poort.
Ik weet dat er apparatuur is die idd 100MBit doet, maar dat is over het algemeen industrieel spul of extreem low-end consumer spul. Al het andere doet 1G.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:29:

Ik weet dat er apparatuur is die idd 100MBit doet, maar dat is over het algemeen industrieel spul of extreem low-end consumer spul. Al het andere doet 1G.
Er zijn nog steeds verrassend veel bedrijven die erin trappen.
Een vriend van me heeft een dell inspiron 17R SE van een jaar of 3 oud volgens mij. Die heeft 100MBit lan...
Om een of andere reden achtte Dell dat als een acceptabele optie in een laptop van dat kaliber

• unezra

unezra

timberleek schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:54:
[...]
Er zijn nog steeds verrassend veel bedrijven die erin trappen.
Een vriend van me heeft een dell inspiron 17R SE van een jaar of 3 oud volgens mij. Die heeft 100MBit lan...
Om een of andere reden achtte Dell dat als een acceptabele optie in een laptop van dat kaliber
Volgens de specs heeft dat ding gewoon GBit.
Maar dat zou per model kunnen verschillen.

pricewatch: Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S39)

Ik heb zelf een Dell XPS M1210 van 10 jaar oud, die heeft GBit poort aan boord. Het zou me verrassen dat zo'n Inspiron het met 100MBit moet doen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Er blijven altijd maar weer van die figuren zijn die denken dat afgeschermde kabel (vanaf CAT6A is dat het geval) enige toegevoegde waarde heeft in een thuissituatie.
Ook voor de toekomst niet want zelf 10Gb kun je over CAT6 toepassen.

Die dikke afgeschermde CAT6A en CAT7 is alleen maal veel lastiger te verwerken en bied absoluut niets meer dan CAT6.

Afgeschermde kabel is voor bedrijfsmatige omgevingen waar grote bundel kabel naast elkaar liggen elkaar kunnen storen via de zogenaamde alien Next stroring.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Oilman
unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:29:
6A of 7 is nauwelijks duurder dan 6, dus 6 is een behoorlijke desinvestering. Volgens mij kun je voor niet heel erg veel geld al prima 10Ge spul krijgen in de prosumer range. Is nu nog niet nodig, is ook niet meteen iets dat ik zou doen (hoewel, ik overweeg serieus om 2 switches te kopen met tenminste 1 of 2 10Ge poorten elk, juist om ze met elkaar te verbinden en direct daar 10G te hebben, de rest van de poorten kunnen dan 1G zijn.), maar het is bekabelingstechnisch gezien wel slim daar nu op voorbereid te zijn.

10Ge voor thuis gaat interessant worden ruim voordat die kabels zijn afgeschreven en voor het geld hoef je het niet te laten. Nieuwe kabels trekken is heel wat vervelender dan een nieuwe switch aanschaffen.

[...]

Je komt met een heel theoretisch verhaal over 10 Gbit, maar dat kan allemaal ook gewoon over een CAT6 kabel. Tot 55 meter is CAT6 namelijk geschikt voor 10 Gbit. En het klopt volledig dat het prijsverschil met CAT6A of CAT7 niet heel groot is, maar er is wel prijsverschil. Bij het bouwen van een nieuw huis zijn er tientallen keuzes die maar net een beetje duurder zijn, maar daardoor valt het totaal zo maar 10 duizenden Euro's hoger uit.

De meeste TV's hebben nog altijd een 100 Mbit aansluiting. Zelfs 4K gaat met HEVC codecs. Raspberry PI of iets dergelijks doet ook niet meer dan 100 Mbit. De noodzaak voor een 10 Gbit netwerk voor thuisgebruikers is er niet op dit moment en die komt er de komende paar jaar ook echt niet. Maar zoals gezegd CAT6 kabels zijn gewoon geschikt, dus de TS is prima voorbereid op de toekomst.

• unezra

unezra

Oilman schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:22:
[...]

Je komt met een heel theoretisch verhaal over 10 Gbit, maar dat kan allemaal ook gewoon over een CAT6 kabel. Tot 55 meter is CAT6 namelijk geschikt voor 10 Gbit. En het klopt volledig dat het prijsverschil met CAT6A of CAT7 niet heel groot is, maar er is wel prijsverschil. Bij het bouwen van een nieuw huis zijn er tientallen keuzes die maar net een beetje duurder zijn, maar daardoor valt het totaal zo maar 10 duizenden Euro's hoger uit.
Even gekeken, een willekeurige rol van 305 meter CAT6 kost rond de 190 EUR, een rol 6A kost 250 EUR. (Koper kern, vast, geen CCA.)

Dat verschil is groter dan ik dacht, maar nog steeds maar 60 EUR. Laat je in een beetje huis 2 van die rollen kwijt raken (dan doe je volgens mij al vrij wild), scheelt het 120 EUR.

Ik snap dat je bij het bouwen van een huis heel veel van dat soort keuzes hebt, maar 120 EUR op iets dat best wel belangrijk is voor de infra van je huis, vind ik persoonlijk erg weinig geld.

Ook even gekeken naar CAT7A, dat zit op iets meer dan 290 EUR, omgerekend naar 305 meter. (Allekabels verkoopt geen rollen van 305 meter CAT7A, dus ik heb teruggerekend van een rol van 500 meter.) CAT7A lijkt geen directe voordelen te hebben ten opzichte van CAT6A, CAT6A wel ten opzichte van CAT6.

Het is vooral dat vervangen veel duurder is dan nu die 120 EUR extra uitgeven en dat je dan ook nog eens een halve kilometer bekabeling opnieuw moet trekken. Ik zou het wel weten dus. :)

Nu heb ik overigens geen nieuwbouw huis, wel 2 jaar geleden een huis uit 1958 gekocht en uit kostenoverwegingen een rol 5E gekocht. Nooit door het huis getrokken. Niet aan toegekomen nu. Die rol gaat een keer de verkoop in en in mijn huis direct 6A en mogelijk 10Ge trunks.
De meeste TV's hebben nog altijd een 100 Mbit aansluiting. Zelfs 4K gaat met HEVC codecs. Raspberry PI of iets dergelijks doet ook niet meer dan 100 Mbit. De noodzaak voor een 10 Gbit netwerk voor thuisgebruikers is er niet op dit moment en die komt er de komende paar jaar ook echt niet. Maar zoals gezegd CAT6 kabels zijn gewoon geschikt, dus de TS is prima voorbereid op de toekomst.
Daar verschillen we dus over van mening. :)

Sure, raspi's hebben 100MBit, maar dat is ook een van de grote manco's van een raspi vind ik en hoe veel raspi's ga je werkelijk ophangen in je huis? Ik vind het veel belangrijker dat mijn computers, servers en switches een beetje een vlotte verbinding hebben. Nu ga ik het nog niet nodig hebben, maar het zou mij niets verbazen als je over een paar jaar 1.5GBit glas van je ISP krijgt. Dan is het fijn als je bekabeling hoe dan ook niet in de weg gaat zitten. Bekabeling vervangen is gewoon irritanter dan een switch vervangen of mogelijk zelfs niets meer dan een SFP+ module.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:02:
[...]
Volgens de specs heeft dat ding gewoon GBit.
Maar dat zou per model kunnen verschillen.

pricewatch: Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S39)
Die is het niet, wel zo'n model. Weet niet precies welke het is.
Hij heeft iig een 3630QM, Gddr5 vram en een bluray speler. Maar 100% zeker dat een een 100Mbit kaart is. Viel namelijk pas op bij een lan-lan kopieeractie. De oorzaak was snel gevonden |:(

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 10:43
En terug naar de vragen van TS, genoeg topics over cat5,6,7 met alle voor- en nadelen.

CAI + Data in de MK en een loze leiding naar de TV en een loze leiding naar de bank geeft je veel flexibiliteit. Hetzelfde geldt voor de loze leidingen boven. Mocht je je bed / bank en TV omdraaien, dan kan dit zonder kabels door je huiskamer / slaapkamer.

Vergeet je audio niet, tenzij draadloos, kan het handig zijn om een loze leiding van je tv naar je bank te hebben waar je kabels door kan trekken. Hier kan ook netwerkkabel doorheen, dus dat is een alternatief voor de leiding van MK naar de bank.

Qua AP gaat het signaal minder goed door beton, maar prima door gipswandjes. Je kan dus een AP in de berging plaatsen, maar bijvoorbeeld ook op je vliering als deze van hout is. Dan heb je boven ook prima bereik en geen AP in het zicht.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• J Z V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-08 10:16
Kleine tip
Ikzelf woon in nieuwbouw appartement
In de living heb ik op 2 plaatsen een ethernet aansluiting (allen Cat6) en een coax aansluiting
Dit om later nog te kunnen switchen van provider indien nodig
Op elke slaapkamer is er 1 ethernet aansluiting met aansluitend 1 tot 2 stopcontacten
Bedenking 1:
Voorzie het onvoorziene.
Nu heb ik alles aangesloten op een managed switch maar zonder POE (power over ethernet) voorziening. Ik heb centraal beneden en boven een acces point geplaatst van ubiquiti welke natuurlijk poe nodig hebben. Damn.

Bedenking 2:
2 is beter dan 1.
Het acces point boven is aangesloten op de ethernet aansluiting van een van de kamers.
Daar staat echter ook een pc en een ps3
Dan maar een switch plaatsen
Kamer ernaast ook maar switch geplaatst want ook daar pc en extra tv
Ook in de living nog een extra switch geplaatst voor smart-tv, decoder, AP en mss later nog een Console of dergelijke.
Voor de kabels heb ik Cat6 koper kern gekozen vo poe

Dus als je alles eens goed overloopt heb je op bijna elke plaats wel meer dan een aansluiting nodig
Voorzie er genoeg vòòr het toelaat is
Een switch hoeft niet duur te zijn maar het is maar voor zoals je zelf wil
Nog veel werk en puzzel plezier
En
Veel succes gewenst in je huisje

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Voor een server, een AP en een vaste computer is ethernet een voordeel, maar de toestellen die je tegenwoordig meer gebruikt gebruiken wifi.

Ik zou eerder een 3 tal AP in huis zetten dan kilometers ethernet of 40 potjes in de muur te steken.
De trend bij laptops is trouwens om geen ethernet meer aan boord te hebben.

Het zou me trouwens niet verwonderen dat we binnen een jaar of 5 alles op 5G laten draaien. Dan zit je daar met al je cat7 kabels en al die lelijke aansluitingen.

Toekomstgericht is OK, maar je kan echt geen 20 jaar vooruitkijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tommie12 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:21:
Voor een server, een AP en een vaste computer is ethernet een voordeel, maar de toestellen die je tegenwoordig meer gebruikt gebruiken wifi.

Ik zou eerder een 3 tal AP in huis zetten dan kilometers ethernet of 40 potjes in de muur te steken.

Het zou me trouwens niet verwonderen dat we binnen een jaar of 5 alles op 5G laten draaien. Dan zit je daar met al je cat7 kabels en al die lelijke aansluitingen.

Beste manier om die AP's aan te sluiten is nog altijd... via ethernet! :)
Daarnaast: wifi en 5G zijn makkelijker af te tappen dan ethernet (van buitenaf). Dus ook vanuit beveiligingsoogpunt (financiële zaken alleen vanaf een pc die bedraad is aangeloten) is ethernet zo gek nog niet.

Dus ja, het loont wel degelijk om goede bekabeling aan te leggen.

@TS
Geen idee wat je budget is, maar ik zou er voor kiezen om in iedere kamer vast twee aansluitingen met UTP te laten maken, met een coax er naast, en een loze leiding in de hoek er tegenover (voor het geval jij of je partner de boel eens leuk opnieuw in wil richten... :) )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Tuurlijk ga je die APs via ethernet aansluiten, maar om nu 3 buizen per kamer te leggen vind ik wat veel.
Als je die aansluitingen wat handig kiest in tussenmuren kanje met minder toekomen.
De ruimte onder een trap, een berging of inmaakkast die grenzen aan verschillende kamers kunnen ook goede plaatsen zijn om nadien een switch of een AP te zetten. Dan moet je niet meer doen dan een gaatje boren om daar ook netwerk te hebben.
Ik heb in. De living op 2 plaatsen ethernet (TV en vaste PC), en dan in een slaapkamer op de 1 verdieping. Daarmee dek ik huis af van ruim 200m2 verdeeld over 3 verdiepingen.
Er zijn 2 AP, op gelijkvloers en 1ste verdiep.
In totaal zijn er 20 toestellen die mogelijk op het web gaan. Het merendeel zijn GSMs, tablets en laptops. (6 personen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Cat7 1200MHz kabel kun je beter in Duitsland bestellen (EUR 60,75 per 100 meter)

https://www.amazon.de/Lig...r_1_1?s=computers&ie=UTF8

En dan afmonteren op een https://www.amazon.de/Lig...r_1_4?s=computers&ie=UTF8

Je voorkomt er ook storing door wasmachines, drogers en TL verlichting mee.

Op een hele installatie is het maar verwaarloosbaar duurder, en als je in de toekomst meer snelheid nodig hebt dan vervang je de Cat6A keystones voor Cat7 keystones.

Heb het zelf ook zo aangelegd :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• unezra

unezra

Tommie12 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:21:
WiFi is leuk voor het laptopje op de bank, meer niet. (Zie beneden.)

WiFi gaat voorlopig de 10GBit niet halen en de ontwikkelingen van ethernet en andere bedrade netwerken zijn al *veel* verder dan dat.

Daarbij, als iedereen op de 5GHz band gaat zitten, is in no-time ook DIE band vol en heb je dezelfde ellende als met 2.4GHz.

Kortom, nee, WiFi is niet de toekomst. Het is iets dat in de toekomst zal blijven, maar *naast* bedrade netwerken zoals Ethernet. Ik verwacht ook niet dat er ooit een moment komt waarop WiFi sneller gaat zijn dan bedrade netwerken. (Nog even los van de beveiliging en andere issues die anderen ook al noemen hier.)

• robino007
Danku voor de vele reacties.
Ik zal morgen even alles rustig doorlezen, heb vanaf vanmiddag een feestje gehad.

Alvast bedankt.

Ps: Budget is geen probleem tot +- 7k voor de leidingen stopcontacten etc. Kabels leg ik zelf.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Met €7000 kan je een prima netwerk aanleggen inclusief volledig unifi setje (router/ap switch met poe/ap's).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:11
My 2 cent’s m.b.t. als je de kans hebt alles aan te leggen/laten leggen
  • Zorg dat je zoveel mogelijk centraal kan aansluiten in bijv. je meterkast (of als je alles centraal in iets als studeerkamer wilt houden) d.m.v. iets als patchpaneel en (PoE switch) (of keystone patchpaneel (zie punt 4))
  • Zorg dat alles in de wanden met 3/4" (19mm) is uitgevoerd
  • In je plafonds kan evt. 5/8" (16mm) omdat daar in principe maar 1 kabel door hoeft t.b.v. een accespoint, probeer deze beetje centraal per verdieping te plaatsen, evt waar je verwacht meer data verstookt te worden mogelijk zelfs 2 op die verdieping (bijv. in je voor/woonkamer en in je achterkamer/keuken gedeelte)
  • Zorg dat je in je woonkamer (en evt. slaapkamers) in iedere "hoek" 2 loze buizen hebt liggen, daar kan je variëren met je aansluitingen (zekers als je met keystones gaat werken in je muren) bijv. 3x UTP en 1x Coax, of 4x UTP of hoe je het ook zou willen (je houd dan 2 kabels per buis/doos aan)
  • Zorg ook dat je tenminste in je woonkamer ook in de tegenovergestelde richting/kant hetzelfde hebt liggen zodat je je kamer kan "draaien"
  • Ik denk dat je in je slaapkamer af kunt met 1 loze leiding per hoek (dus 1 in de ene hoek, 1 in de andere hoek)
  • Als je iets voorziet als studeer/werkkamer wel weer 2 buizen per "hoek" aanhouden of evt. zelfs nog meer (afhankelijk van hoe je verwacht in te richten qua apparatuur)
  • Zorg ook dat je naar je zolder minstens 1 loze buis hebt, bij voorkeur evt. zelfs 2 of meer i.v.m. zonnepanelen e.d. of als je daar bijv. een servertje ofzo zou willen plaatsen
Ik weet veel dingen zijn hier al aangehaald, en misschien is dit wel "overkill" maar anderzijds gezegd, overkill bestaat niet.
Tevens gaat er naar mijn idee op: "beter ermee verlegen zitten dan erom verlegen zitten"

Ik zal vast nog wel enkele dingen vergeten zijn, maar dit kwam in ieder geval bij me op ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1