Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen weekend heeft mijn videokaart het begeven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Dus ik ben vervolgens snel op zoek gegaan naar een niet al te dure vervanger en heb de volgende
kaart aangeschaft:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R7 250 2GD3 OC€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,99

Helaas na het plaatsen van de kaart geen signaal op het scherm.
Toen ik in de kast keek zag ik dat mijn koeling niet draaide en een aantal elementen
op het moederbord waren al stuk (on board sound) en van de behuizing werkten de
usb poortjes aan de voorkant ook niet meer.

Dus dit lijkt mij een mooi moment om het een en ander in mijn systeem te vervangen.

Dit zijn de onderdelen die kapot zijn en ik wil vervangen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock 970 Extreme4€ 93,50€ 93,50
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,50

Wat is je budget?
Hopelijk kan ik mijn huidige cpu opnieuw gebruiken en hoef ik alleen maar een nieuwe behuizing, koeling en moederboard aan te schaffen.
  • Behuizing 30 euro
  • Koeling 30 euro
  • Moederboard 50-70 euro
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Ik gebruik mijn pc voor webdeveloper en design werkzaamheden. Photoshop, Lightroom, Illustrator.
Ging allemaal prima met mijn systeem.

Qua games speel ik League of Legends en voornamelijk Blizzard games zoals Hearthstone, Diablo en Overwatch. "Grotere games" speel ik op de PS4.

Welke apparatuur heb je al?

Op dit moment bestaat mijn systeem uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R7 250 2GD3 OC€ 89,99€ 89,99
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 60,05€ 60,05
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,82€ 95,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,86

Ik zoek een?
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar een moederbord en heb werkelijk geen idee wat een geschikte is om al mijn huidige apparatuur op aan te kunnen sluiten. Op dit gebied ben ik een leek.

Mocht mijn huidige cpu niet hergebruikt kunnen worden zou ik graag informatie of suggesties ontvangen voor een geschikte vervanger waarmee ik weer een aantal jaren vooruit kan en niet te zwaar aan de prijs is.

De volgende behuizing en koeling heb ik gevonden. Mochten er een goedkopere en betere oplossing hiervoor zijn dan laat ik mij hier graag over informeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 55,90

Alvast bedankt!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-11 18:26
Edit: Nog even goed door je post heen gelezen en wat vragen/aanbevelingen opgeschreven

Defecte componenten
Allereerst wilde ik vragen in hoeverre je zeker weet dat de genoemde componenten er voor zorgen dat de pc op dit moment niet meer opstart? De defecten die je noemt zouden namelijk net zo goed door één defect veroorzaakt kunnen worden. Heb je bijvoorbeeld de defecte grafische kaart nog in een ander systeem kunnen testen?
Het feit dat je CPU koeler niet 'draait' zou ook simpelweg veroorzaakt kunnen zijn doordat de pc helemaal niet meer opstart (niet post) door bijvoorbeeld een moederbord defect in dat geval zou daar niets aan vervangen hoeven worden.
Ik vraag dit omdat je zo te zien niet al te veel geld uit wilt geven aan het verhelpen van je problemen (begrijpelijk) en het dus zonde zou zijn om geld uit te geven aan zaken die niet nodig zijn.

Upgrade Grafische kaart
Als het nog mogelijk is zou ik de grafische kaart terugbrengen. Zoals ACB2401 hieronder ook aangeeft is dit alles behalve een vooruitgang t.o.v. je voorgaande HD6850, zeker gezien het beperkte budget is het dus zonde om 90 euro uit te geven aan iets waar je er alleen maar mee op achteruit gaat.

Upgrade CPU koeler
Als van de koeler de fan niet meer draait kun je uiteraard ook gewoon een losse PWM fan aanschaffen. Het blok van de Mugen 2 is superfijn (heb 'm zelf ook gehad) en met de genoemde vervangende koelers is het gewoon weer een stuk duurder zonder dat je er op vooruit gaat.

Upgrade Moederbord
Zoals hieronder aangegeven is tweedehands waarschijnlijk je beste optie, nieuw zijn de AM3(+) bordjes nog steeds te koop echter zul je dan moeten denken aan eenzelfde prijs als wat je huidige bord heeft gekost om op hetzelfde kwaliteitsniveau te zitten (ook qua functies) terwijl tweedehands de borden die jij hebt nog regelmatig onder de €50 worden aangeboden (970 Extreme 3/4).

Conclusie
Op het moment dat je er zeker van bent dat de defecten daadwerkelijke defecten zijn zou ik persoonlijk het volgende doen:
1. Grafische kaart terugbrengen, waardoor je budget (totaal) stijgt naar €270, echter ik begrijp minder is beter.
2. Schaf tweedehands een net moederbord aan via V&A voor ca. 40-50 euro, ook moederborden kun je daar prima kopen als je een nette tweaker treft (beoordelingen helpen daarbij).
3. Schaf tweedehands een grafische kaart aan rond de €100 (zoek naar bijvoorbeeld een AMD HD7950/HD7970/R9 280(x)/R9 380(x), dat zijn leuke kaartjes voor het geld en een significante upgrade in prestaties t.a.v. je oude HD6850. Je voeding zou ruim voldoende moeten zijn om deze kaarten van voldoende prik te voorzien.
4. Schaf een 120mm PWM fan aan voor minder dan 10 euro (en nieuwe koelpasta als je je moederbord vervangt), de fans van Scythe zouden prima moeten passen (zoals ACB2401) hieronder bijvoorbeeld aanraad.
5. Per saldo heb je nog maar zo'n 150 euro uitgegeven dus zoek gewoon nog een leuke case uit en tenzij die €120 euro kost hou je geld over :P
Voor iets meer dan het door jou genoemde bedrag krijg je net wat leukere kastjes zoals bijvoorbeelde de Corsair Carbide 100R

Mocht je tweedehands niets vinden dan moet er uiteraard wat anders worden bedacht echter dan moet je ook rekening houden met een significant hogere prijs of lagere prestaties...

[ Voor 91% gewijzigd door [MAUS] op 21-12-2016 22:16 ]

Verwijderd

Voor het moederbord zou je naar een gebruikte AM3 of AM3+ kunnen kijken categorie: Moederborden want nu nog een nieuw AM3+ bord kopen is erg zonde van het geld.

Zoals hierboven voorgesteld is alleen een nieuwe fan op de Mugen 2 voldoende voor een goede werking. pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm

Met bovenstaande hou je iets meer over voor een goede behuizing pricewatch: Sharkoon M25-V, pricewatch: Sharkoon S25-V, pricewatch: Fractal Design CORE 2500, pricewatch: Raijintek Agos Zwart want de Sharkoon VS4-S is niet veel soeps. Erg matige kwaliteit, dito koeling en airflow, erg weinig ruimte voor de kabels en verre van stil.

Je nieuwe videokaart is een behoorlijke downgrade tov de HD 6850 mede veroorzaakt door ddr3 waar de HD 6850 over veel sneller gddr5 beschikt.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de reacties!

Voor de koeling ga ik een nieuwe fan bestellen!

De videokaart is inmiddels retour en ik zie dat ik er toch beter meer budget voor vrij moet maken.
Een goedkope oplossing zonder grote downgrade is er eigenlijk niet met nieuwe producten.

Vandaar dat ik het budget naar 450-500 euro breng. Ik heb al even rond gekeken in de pricewatch
en jullie suggesties voor een nieuwe behuizing.

Het volgende leek mij wel wat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,94€ 179,94
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 139,95€ 139,95
1Sharkoon M25-V€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,84

Nu moet ik hier nog even een goed moederbord bij vinden en uit mijn huidige systeem bewaar
ik dan de voeding, geheugen, harddisks en koeler.

Verwijderd

Nu nog nieuw een socket 1150 cpu en moederbord kopen is zonde van het geld. Je zal dat doen om het huidige geheugen te kunnen gebruiken. Een gebruikte cpu V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray en moederbord V&A aangeboden: ASRock B85M Pro4 Nieuw of V&A aangeboden: Gigabyte G1.Sniper B6 is een stuk aantrekkelijker geprijsd. Hierdoor hou je een groter budget over voor een veel snellere videokaart. Een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G als je rond de €400,- wil blijven of een pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC als het totaal €500,- mag kosten.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En dan maar hopen dat het niet de voeding is die niet lekker meer is en/of verschillende componenten om zeep heeft geholpen.
Ik weet, het is een goede voeding, heb hem namelijk zelf ook, maar het kan altijd gebeuren.

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-11 18:26
Ook de genoemde GTX750Ti is inderdaad helaas al weer flink verouderd. Als je een nieuwe kaart wilt kopen (niet tweedehands) dan zou ik persoonlijk doorsparen totdat ik minimaal een RX470 zou kunnen aanschaffen. Vanaf dit niveau zijn de prijs en prestaties namelijk redelijk in balans. Onder dit prijsniveau lever je meer in op prestaties dan dat de kaart minder kost t.o.v. een RX470.

Als je ook voor een nieuwe CPU/MOBO combo wil gaan zou ik zoals aangeraden niet meer gaan voor een socket 1150. Een i5-6400 is even duur en hoewel je dan nieuw geheugen aan moet schaffen kost een 8GB DDR4 kit tegenwoordig nog maar €50.

Verwijderd

Topicstarter
Weer super bedankt voor de reacties.

Ik kijk bij de Pricewatch naar de reviews en rating. Of iets echt verouderd is heb ik geen weet van.
Even gezocht naar een i5-6400 en kwam deze upgradekit tegen:

https://www.alternate.nl/...8-GB/html/product/1240785

Is dit meer de lijn van producten waar ik naar moet zoeken? Of als deze kit erg goed is dan bestel ik deze vandaag nog.

Ik koop de producten liever nieuw met garantie, omdat ik al een aantal keren wegens een defect de boel moest terug sturen.

Dan rest nog een nieuwe videokaart. Gezien ik niet echt high-end games op mijn pc meer speel hoeft hier niet het beste van het beste in en wil hier dan eigenlijk niet meer dan 150 euro aan uitgeven.
Pagina: 1