KT7A RAID vaag probleem

Pagina: 1
Acties:

• finnyhut
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-04 13:24
Ben bezig m'n nieuwe systeempje op te bouwen, maar heb een probleem. De van toepassing zijnde specs:

Abit KT7A-RAID met HighPoint HPT370 (met nieuwste bios v1.11.0402) RAID controller.

2 x Seagate Barracude III 20GB 7200 RPM, een op prim. master en ander op sec. master v/d HighPoint controller

Nu probeer ik al uren deze twee (lege) schijven in RAID 0 setup te krijgen (om er vervolgens Win98SE op te zetten), maar format hangt steeds bij 'Writing out file allocation table'. Dit is wat ik doe:

- Zet 'm aan en ga mbv 'ctr-h' naar RAID bios setup en maak daar een RAID 0 setup aan met block size 64.
- Geheel reset en na opstarten met floppy start ik fdisk en maak een primaire DOS partitie aan van 40 GB. So far so good...
- Weer reset en opstarten met floppy, nu run ik format.
- De teller loopt langzaam tot 100%
- Daarna gaat het mis, er staat 'Writing out file allocation table.. 0%'
- Dit blijft dus eeuwig staan, kortom hij hangt.

Rara hoe los ik dit op?!? Please help want dit is frustrerend, net al dat nieuwe spul gekocht werkt het niet! Argh!

Verwijderd

Is het niet verstandiger om maar meteen meerdere partities aan te maken ,
ipv. 1 partitie van 40 Gb :? ???

Verwijderd

je kunt eens proberen er een op master te zetten en de ander op slave,dus beide op 1 ide poort.Dit werkte hier wel op raid 0.De manier die jij aan het proberen bent wou ook hier niet echt lukken.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Mischien dat 40 gb problemen geeft met FAT32 ??

• finnyhut
Nee ik wil een partitie van 40GB hebben, en alletwee de schijven op een poort zetten gaat ten koste van de snelheidswinst.

Ik begrijp er niets van hoor, testen ze die dingen uberhaupt voordat ze ze uitbrengen? Wat ik probeer is wel een vrij standaard setup lijkt mij zo.

Er moet een oplossing zijn....

Verwijderd

Wat voor een blocksize gebruikt FAT32 ???

Misschien zit'em daar het probleem

• finnyhut
Ok voor mensen die ook problemen hebben met RAID:
Haal al je uitbreidingskaarten eruit, op je videokaart na natuurlijk. Nu format ie goed (64k block size en 32 cluster size) en kan ik Windows installen.

Hoe het straks afloopt als ik de kaarten er een voor een weer in ga proppen zien we dan wel weer. Fingers crossed :)

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Niet op 64 maar op 32 zetten heb ik ook hier en ik heb 4x40 GB ..

Maakt geen donder uit

Ja ja ja Nee !!

• finnyhut
Op zondag 01 juli 2001 19:51 schreef pdxnet96 het volgende:
Niet op 64 maar op 32 zetten heb ik ook hier en ik heb 4x40 GB ..

Maakt geen donder uit
Waarom 32 ipv 64? Is daar een reden voor?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Heb je in het Bios ingesteld dat de pc vanuit RAID moet opstarten???

En alle 2 de hdd's moeten op een ide kabel, met de master aan het eind. (v/d kabel)
Op de primaire RAID poort natuurlijk.
(ide 3)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 02 juli 2001 03:20 schreef Gulakk het volgende:
Heb je in het Bios ingesteld dat de pc vanuit RAID moet opstarten???

En alle 2 de hdd's moeten op een ide kabel, met de master aan het eind. (v/d kabel)
Op de primaire RAID poort natuurlijk.
(ide 3)
:?

De 1e suggestie heeft helemaal niks met het probleem te maken.

De 2e was allang besproken.

Trouwens, als je een beetje kan lezen, had je geweten dat het feitelijke probleem allang was opgelost.

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 17:41 schreef finnyhut het volgende:
Abit KT7A-RAID met HighPoint HPT370 (met nieuwste bios v1.11.0402) RAID controller.
De nieuwste driver is btw niet 1.11.0402, maar v1.2.0612 zie ook http://www.highpoint-tech.com/370drivers.htm

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-03 14:41

RBouman

René

Bij 2 schijven als master op de beide (Raid)ide-poorten loopt het KT7a-Raid board vast.
Hetzij in dos danwel in windows (bij mij liep windows vast tijdens het defragmenteren van de schij).
Bovenstaand verschijnsel gebeurt als je PCI-slot 5 gebruikt (deze shared nl irq met de raid-controller en de wat oudere pci-kaarten willen hier nog wel eens problemen met hebben).
je moet dus of slot 5 NIET gebruiken Of beide schijven inderdaad als master/slave op dezelfde ide-kabel hangen. Bij mijn bord liep in dit geval de performance onder Sandra terug van ca 46000 naar 41000. bij Hdtach liep de performance terug van 70-80 Mb/s naar 60-70 Mb/s Voor mij nog snel genoeg
Mvrgr
René Bouman

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• finnyhut
Nou het is gelukt. Met veel pijn en moeite. Heb m'n SBLive moeten vervangen door een SB128 geval, op die Live bleef ie telkens hangen. Ik moet ook nu geen enkele PCI kaart verwisselen, (bv. de kaart in slot 3 omwisselen met die in slot 6) want dan loopt ie ook meteen vast. Dit is de enige setup die goed, werkt bij mij. Met beide schijven op master :) Verder zijn de bios instellingen ook heel belangrijk. En dat van PCI slot 5 klopt inderdaad, dat wist ik.
Pagina: 1