Toon posts:

ESD handschoenen of wrist strap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag ,

Ik ga volgende week als alle onderdelen binnen zijn mijn nieuwe pc in elkaar zetten.
Nu lees ik allerlei verhalen over wrist strap , waar moet ik dat polsbandje mee verbinden.
Ik heb geen geaard stopcontact.
Ik heb een volledig wit geverfde kast.
Verwarmingen huurhuis ook compleet geverfd.
Op toms hardware zag ik tips om hem aan een psu te binden , maar als zo'n psu stroom lekt
krijg je 230 op je lichaam. Lijkt me dus erg riskant.
Is het dan beter om esd handschoenen aan te schaffen ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:18
Ik hoop toch dat je de voeding niet aan hebt gesloten op het stroomnet als je de pc in elkaar zet. Ik gebruik die bandjes vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Zon bandje klik je aan de behuizing van de pc tijdens het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:31
Heb je nergens een geaard stopcontact in het huis?

De kans dat er iets kapot gaat vanwege ESD is klein, maar je garantie ben je kwijt zodra het product stuk is vanwege statische elektriciteit. Neem het zekere voor het onzekere en schaf zo'n setje handschoenen aan als je het mij vraagt (zelf geen ervaring met deze aangezien ik een geaarde plek heb om een polsbandje op aan te sluiten).

als je besluit om het polsbandje aan de kast te bevestigen doe dit wel aan een stuk wat ongespoten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik aangaf is de behuizing compleet geverfd ( Coolermaster stryker full tower ) .
Dus dat gaat helaas niet. Iemand wel een idee ? Of zijn ESD handschoenen dan nog de enige optie ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2016 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
ik heb nog nooit problemen net ESD gehad. Als je niet met dikke wollen sokken over de vloer gaat schuiven valt het wel mee. Zorg vooral dat je niet te veel loopt. Als je kan kan je gewoon aarden. meestal is de verwarming ook geaard. 9 mits je geen plastiek leidingen hebt). je kan ook op blote voetjes werken en niet te veel lopen. dan is de kans dat je lading op bouwt ook niet zo groot.
ESD is vooral een factor bij gevoelige ICtjes. een hele printplaat is minder gevoelig voor ESD :)

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:15
Hier ook al een tiental pc's in elkaar gezet zonder problemen zonder zo'n polsband of handschoenen. Zoals hierboven vermeld, vermijd wollen (en ook zeker fleece!) kleding. En niet dingen doen als je moederbord testen bovenop het antistatische zakje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:31
Totdat je nieuwe setup van zoveel duizend euro kapot is omdat je het vertikt om je even te aarden :X Koop gewoon die handschoenen voor een paar euro als je jezelf niet kan aarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

rdejongjr

Gnome

De handschoentjes zijn vreselijk voor alles waar je goede feedback voor moet hebben, zeker als ze wat ruim vallen. Tenenkrommend filmpje

Ik zie in gedachten al flink wat geepileerde pinnetjes welke aan de handschoentjes bleven hangen.

Esd, het overbrengen van de lading wordt geminimaliseerd wanneer jij en alle onderdelen met hetzelfde (bij voorkeur geaarde) (extreem)licht geleidende oppervlak in verbinding staan.

Koop een beginner kitje (matje en bandje) bij de lokale elktronika speciaalzaak en ga in alle rust aan de keukentafel knutselen (keuken en badkamer zijn vaak wel voorzien van geaarde stopcontacten)

[ Voor 5% gewijzigd door rdejongjr op 21-12-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Voor een PC wil je je bandje verbinden met de kast en liefst ook met aarde.

Geverfd of neit is een stuk minder relevant dan je denkt, ESD gaat over spanningen van >5000V, dan gaat verf ook geleiden.
Maar aan de PSU is vaak een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:01:
Goedendag ,

Ik ga volgende week als alle onderdelen binnen zijn mijn nieuwe pc in elkaar zetten.
Nu lees ik allerlei verhalen over wrist strap , waar moet ik dat polsbandje mee verbinden.
Op toms hardware zag ik tips om hem aan een psu te binden , maar als zo'n psu stroom lekt

Alvast bedankt
Hoop vragen in één bericht.

De ESD handschoenen lossen niks op, die zijn als je handschoenen nodig hebt tijdens antistatisch werken, maar bieden geen antistatische werkplek an sich. Je moet jezelf en je pcb's op hetzelfde potentiaal brengen en daar gebruik je een referentie voor. Randaarde is daarvoor heel geschikt. Verder wil je je referentie niet beïnvloeden door lading over te brengen, dus zit er een flinke 1M weerstand in om dat te verstoken.

In theorie kun je iets anders als referentie gebruiken dan randaarde, maar wenselijk is het niet. Je moet zeker weten dat het potentiaal op je referentie stabiel blijft en dat kan lastig worden. Theoretisch gezien zou de nul van je stopcontact (dus niet de fase) ook moeten werken, maar dan moet je wel weten wat je doet. Als je een foutje maakt met de fase en nul, dan gaat de aardlek je niet helpen.

Als je een huis hebt met randaarde, dan kun je beginnen met het inbouwen van de PSU, stekker erin en powerschakelaar (indien aanwezig) uit. Dan hangt je chassis aan randaarde en is alles in principe geaard. Zonder randaarde gaat dat trucje in principe niet op.

Het beste wat je kan doen is met randaarde als referentie werken, desnoods in een ander huis. De nul als referentie gebruiken zou theoretisch gezien moeten werken, maar zou ik niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Geen referentie gebruiken en alles aan een zwevend potentiaal hangen is ver van ideaal en garandeert zeker niet dat je geen schade aanbrengt, maar het is wel beter dan helemaal niets van esd maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 23:37
Goedendag ,

Alvast bedankt
.... en daar gaan we weer ..... |:(

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:23
RobinKuijp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:47:
ik heb nog nooit problemen net ESD gehad. Als je niet met dikke wollen sokken over de vloer gaat schuiven valt het wel mee. Zorg vooral dat je niet te veel loopt. Als je kan kan je gewoon aarden. meestal is de verwarming ook geaard. 9 mits je geen plastiek leidingen hebt). je kan ook op blote voetjes werken en niet te veel lopen. dan is de kans dat je lading op bouwt ook niet zo groot.
ESD is vooral een factor bij gevoelige ICtjes. een hele printplaat is minder gevoelig voor ESD :)
Met hierboven al jaren pc`s in elkaar gesleuteld en nog nooit gezeik mee gehad. Ik zorg dat alles in hand bereik staat en dan

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49
lordgandalf schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:18:
[...]
Met hierboven al jaren pc`s in elkaar gesleuteld en nog nooit gezeik mee gehad. Ik zorg dat alles in hand bereik staat en dan
Ik ken ook genoeg mensen die standaard zonder gordel om rijden en die hebben er ook nog nooit gezeik mee gehad ;) Dat het 99/100 keer goed gaat wil niet zeggen dat het niet verstandig is om het toch op een goede manier te doen. Ik zou dus toch voor het polsbandje gaan, niet helemaal ideaal maar het zal de kans op schade nog een heel stuk kleiner maken.

[removed]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Goedendag ,

Alvast bedankt
1) ESD staat voor statisch en niet voor "aarding" dus deze zijn feitelijk erg anders.

Als jij iets wat geaard is in huis aanraakt , kraan/verwarming of iets van metaal dan ben je feitelijk al ontladen. Maar het verschilt per persoon hoe snel jij geladen bent met statische elektriciteit, *(ook het weer speelt mee)

Aarden van apparatuur is zoiezo wijs en erg slim. Net zo handig om links en rechts te kijken bij het oversteken van de weg. Dit soort dingen verzint men niet omdat het "niet" nodig is, de ene situatie is het alleen logischer dan de andere. In mijn beleving heb je ook minder last van diverse storingen/defecten.

Jij steekt niet je schroevendraaier in een verlengdoos terwijl hij ingeplugd is op het net ...
Waarom zou je dan aan je pc gaan knutselen als hij "actief" is .. |:( 8)7
de laatste keer dat iemand overleed aan een pc knutselen is wel erg lang geleden :)

Tja vanalles

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens hoef je bij sowieso veel PC componenten niets geleidends aan te raken wat ESD gevoelig is om het te installeren.

Polsbandje is het netste om wel te hebben. Doe ik het zelf? Neu.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 22-12-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
In de meeste gevallen raak ik blijvend de blanke metaal delen aan in de pc-behuizing. Buitenkant hardeschijf, koellichamen, buitenrand van connectors moeten daar ook mee in verbinding staan. Zo breng je jezelf op hetzelfde potentiaal en verminder je het risico van schade. Met een polsbandje sta je daar continu mee in verbinding waardoor je vrijer bent in beweging. Maar als je die niet hebt is regelmatig blanke delen aanraken voldoende volgensmij. Een verbinding naar randaarde heeft uiteraard meer capaciteit om lading op te nemen dan alleen het materiaal in de kast zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het gaat overigens ook om op het zelfde potentiaal te komen als de print. Je zelf aarden aan de aarde van je stopcontact en de print niet heeft dus geen zin. Dan kan de print nog steeds op een ander potentiaal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 10:53
zucht, de verhalen over ESD doen mij altijd denken aan het verhaal over Cholera. Je ziet het niet dus bestaat het niet?!?

Ook als je GEEN schok voelt, betekent dit nog niet dat je geen ontlading veroorzaakt!
Waarom heeft de mens statische elektriciteit bij zich!

De mens heeft door wrijving met zijn kleding en schoeisel heel vaak statische elektriciteit bij zich. Het bij die elektrische lading behorende voltage is te meten met een elektrostatische veldsterktemeter. Uit de resultaten van zulke metingen blijkt dat de geklede en werkende mens inderdaad altijd statische ladingen bij zich heeft. De door de mens opgewekte statische lading bevat zo weinig energie dat - tenzij de omgevingslucht erg droog is - ontladingen voor de mens zelf meestal onmerkbaar zijn. Dit verschijnsel en de invloed van de luchtvochtigheid worden bij elke ESD-cursus uitgebreid aangetoond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De verhalen over ESD doen mij altijd denken aan terrorisme: Ja het bestaat, maar het wordt opgeblazen tot iets veel grootschaligers dan het in de realiteit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ESD is meestal geen groot issue, inderdaad.
Het bestaat wel, dat mag zeker zijn.

ESD (aka statische elektriciteit) bouwt voornamelijk op als het erg droog is en als je veel synthetische kleding draagt. In je gewone spijkerbroek en katoenen t-shirt gebeurt er vrij weinig, en de luchtvochtigheid in onze West Europese omgeving is vaak te hoog om grote ladingen statische elctriciteit op te bouwen. (koude, droge dagen daargelaten)

Verder is het vooral zaak dat er weinig potentiaalverschil tussen jou en je computer is.
Als je jezelf aan de behuizing koppelt voordat je aan de slag gaat, zonder dat deze ge-aard is, is er geen potentiaalverschil tussen jou en de computer. Daarmee is er dus ook geen ontladingspad door de hardware heen, waarmee je de hardware potentieel stuk kan maken.
Het is dus voldoende om een ESD armbandje met een draadje aan je computer te knopen en verder geisoleerd te zijn van een afleidingspad.

Een computer die geaard is, en jij bent dat niet, is nogsteeds een ontladingspad door de hardware heen als je zelf statisch geladen bent.
Dus of je zorgt dat jij en je computer beide geaard zijn en daarmee dus op hetzelfde potentiaalnivo zijn.
Of je isoleert jezelf en je PC van aardingspaden en zorgt dat het potentiaal tussen jou en je PC gelijk zijn door jezelf aan de PC te knopen.

Edit:
In de regel heb ik behoorlijk schijt aan het hele ESD verhaal en heb nog nooit iets kapot gemaakt met ESD.
Ik draag dan ook bijna nooit synthetische kleding en gebruik geen luchtontvochtiger (b.v. airco) in huis.
Maargoed, your results may vary. Ik til er niet zo zwaar aan iig.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 03-01-2017 22:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
Sissors schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:34:
De verhalen over ESD doen mij altijd denken aan terrorisme: Ja het bestaat, maar het wordt opgeblazen tot iets veel grootschaligers dan het in de realiteit is.
Denk je zo ook over zaken als huidziektes, roken, enz?
McKaamos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:47:
ESD is meestal geen groot issue, inderdaad.
Het bestaat wel, dat mag zeker zijn.

ESD (aka statische elektriciteit) bouwt voornamelijk op als het erg droog is en als je veel synthetische kleding draagt. In je gewone spijkerbroek en katoenen t-shirt gebeurt er vrij weinig, en de luchtvochtigheid in onze West Europese omgeving is vaak te hoog om grote ladingen statische elctriciteit op te bouwen. (koude, droge dagen daargelaten)

Verder is het vooral zaak dat er weinig potentiaalverschil tussen jou en je computer is.
Als je jezelf aan de behuizing koppelt voordat je aan de slag gaat, zonder dat deze ge-aard is, is er geen potentiaalverschil tussen jou en de computer. Daarmee is er dus ook geen ontladingspad door de hardware heen, waarmee je de hardware potentieel stuk kan maken.
Het is dus voldoende om een ESD armbandje met een draadje aan je computer te knopen en verder geisoleerd te zijn van een afleidingspad.

Een computer die geaard is, en jij bent dat niet, is nogsteeds een ontladingspad door de hardware heen als je zelf statisch geladen bent.
Dus of je zorgt dat jij en je computer beide geaard zijn en daarmee dus op hetzelfde potentiaalnivo zijn.
Of je isoleert jezelf en je PC van aardingspaden en zorgt dat het potentiaal tussen jou en je PC gelijk zijn door jezelf aan de PC te knopen.

Edit:
In de regel heb ik behoorlijk schijt aan het hele ESD verhaal en heb nog nooit iets kapot gemaakt met ESD.
Ik draag dan ook bijna nooit synthetische kleding en gebruik geen luchtontvochtiger (b.v. airco) in huis.
Maargoed, your results may vary. Ik til er niet zo zwaar aan iig.
Dat werkt aardig voor je apparatuur die in de PC gemonteerd zit. De apparatuur die ernaast ligt, is de sjaak.

Met internet is iedereen tegenwoordig computer deskundige of elektronica expert. Kennis waar andere jaren voor hebben gestudeerd wordt naar het land der fabels verworpen. ESD bescherming is duur. Heel duur zelfs. Als het echt niet zou bestaan, dan zou menig elektronica fabrikant vast niet zoveel geld uitgeven om het te bestrijden.

Ik heb nog nooit een terrorist gezien. Waarom geven we eigenlijk zoveel privacy op en smijten we al dat geld over de balk voor onze bescherming. Terroristen bestaan helemaal niet! 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door RJVG op 03-01-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RJVG schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:56:
[...]

Denk je zo ook over zaken als huidziektes, roken, enz?

[...]

Dat werkt aardig voor je apparatuur die in de PC gemonteerd zit. De apparatuur die ernaast ligt, is de sjaak.
Uhm, nee?
Of naja, okay, de hardware die er naast ligt zal allicht enige vorm van lading kunnen herbergen. Dus ja, dan is er 0 lading en jij bent wel geladen, maar de hoeveelheid energie die overgedragen kan worden tussen een geladen persoon en ladingvrije hardware is zo minimaal dat het geen risico vormt.
Alleen als die naastliggende hardware zelf wel een aardingspad heeft, zodat jouw volledige lading door die hardware heen afgevoerd kan worden, heb je een potentieel probleem.
Ligt je moederbord op een houten tafel (= goede isolator) dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
McKaamos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:59:
[...]

Uhm, nee?
Of naja, okay, de hardware die er naast ligt zal allicht enige vorm van lading kunnen herbergen. Dus ja, dan is er 0 lading en jij bent wel geladen, maar de hoeveelheid energie die overgedragen kan worden tussen een geladen persoon en ladingvrije hardware is zo minimaal dat het geen risico vormt.
Alleen als die naastliggende hardware zelf wel een aardingspad heeft, zodat jouw volledige lading door die hardware heen afgevoerd kan worden, heb je een potentieel probleem.
Ligt je moederbord op een houten tafel (= goede isolator) dan is er niks aan de hand.
Je maakt een denk fout. Een component die op tafel ligt kan wel degelijk als geleider dienen om jouw lading over te brengen naar de tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RJVG schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:14:
[...]

Je maakt een denk fout. Een component die op tafel ligt kan wel degelijk als geleider dienen om jouw lading over te brengen naar de tafel.
Dat kan, ja. Ik zeg ook niet voor niets een houten tafel (wat vrij normaal is). Dat is juist een hele sterke isolator die nagenoeg geen lading kan houden.
Als het een metalen tafel was geweest, heb je zeker gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
McKaamos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Dat kan, ja. Ik zeg ook niet voor niets een houten tafel (wat vrij normaal is). Dat is juist een hele sterke isolator die nagenoeg geen lading kan houden.
Nou voorruit, niet omdat ik graag het laatste woord heb maar omdat ik hoop dit ooit eens breder uit de wereld te helpen.

Mij geloof je misschien niet maar misschien wel een ASML (die er (o.a.) voor zorgt dat jij een CPU hebt). Of iig de expert die bij hun (ASML) programma betrokken was.

link

Al direct op de eerste pagina wordt je houten tafel model onderuit gehaald maar lees vooral iets verder voor het complete verhaal.

EDIT: ik snap natuurlijk ook wel dat niemand thuis volgens de norm van een ASML gaat (kan) werken. Dat betekend echter nog niet dat je ESD moet ontkennen of nuanceren.

[ Voor 7% gewijzigd door RJVG op 03-01-2017 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.

[ Voor 113% gewijzigd door Sissors op 04-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sissors schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:46:
[...]

Dit topic gaat een hele vreemde richting op. Vind je het heel erg als ik deze post verder negeer?

[...]

En dat is niet het ontkennen of nuanceren van ESD, dat is realistisch ernaar kijken.

[...]
Maar je moet niet doen alsof elektronica kapot gaat zodra je hem aanraakt zonder ESD bescherming.
Realistisch er naar kijken, voor een fenomeen wat onmogelijk met je eigen zintuigen kunt waarnemen. Fascinerend. Ik snap die link met huidziektes en roken wel, het is alsof een patiënt bij de dokter komt en roept 'ik heb anders nooit last van virussen of bacteriën'. Net zoals de IT'er die bij z'n kapotte CPU, mobo of videokaart eerst flink gaat schelden richting z'n leverancier of de fabrikant.

Als ik zo vrij mag zijn, wat jij hier schrijft is pseudowetenschap. Digitale kwakzalverij. Je kan het prima meten, en er zijn zat foto's als bewijs. Zeker bij moderne electronica (oude wat minder) gaat de levensduur fors achteruit zodra je die materialen vastpakt zonder esd bescherming. En bij een flinke optater is het meteen kapot. Dit staat niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Sissors op 04-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:56

Kheos

FP ProMod
Flake schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:35:
[...]
Zeker bij moderne electronica (oude wat minder) gaat de levensduur fors achteruit zodra je die materialen vastpakt zonder esd bescherming.
nu kun je wel zeggen dat de levensduur fors achteruit gaat, maar als ik een pc afdank is dat nooit omdat die stuk is, maar omdat de hardware gewoon niet meer voldoet aan mijn vereisten. Ik wil best aannemen dat die pc toch in vlammen was opgegaan als ik die nog een week langer had gebruikt en dat die componenten nog 40 jaar langer hadden kunnen meegaan als ik mezelf in aluminiumfolie had gewikkeld maar da's voor mijn praktijkervaring volstrekt irrelevant. Ik wil gerust aannemen dat ik met mijn ervaringen absoluut niet representatief ben, maar ik sta in mijn ervaring niet alleen. Ja, ik snap de gevaren van ESD op componenten maar ik ben niet van plan mijn gedrag aan te passen. Wat ik doe blijkt toch al een hele tijd goed te gaan, en ik heb al een boel pc onder handen genomen en daar heb ik achteraf toch nooit klachten over gehoord.
Laten we het een berekend risico noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sissors schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:57:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn, waar haal je in hemelsnaam je beweringen vandaan? Waar heb ik gezegd dat je het niet kan meten? Jij bent degene die beweert dat je er niet realistisch naar kan kijken omdat je het niet zonder hulpmiddelen goed kan waarnemen. Jij bent degene hier die aan 'digitale kwakzalverij' doet.

Overigens als jij je 3.5mm jack, of je USB poort, een flinke optater geeft dan is er een bijzonder goede kans dat er niks aan de hand is. En het is zeker niet dat elke keer dat je je USB poort aanraakt de levensduur flink achteruit gaat. Die dingen worden daarvoor ontworpen, je bent gewoon onzin aan het verkopen. En zoals ik nu al meerdere keren schreef maar jij hardnekkig blijft negeren, ja de pinnen van je geheugenmodule hebben een stuk minder ESD beveiliging. Betekend niet dat ze geen hebben, wel minder. Maar je hoeft die helemaal niet aan te raken bij het bouwen van je PC.

Jouw probleem is dat omdat je het niet kan zien, je gewoon ESD de schuld geeft van alle problemen.
Kijk, nu komen we ergens. Ik zal je een klein stukje over mezelf verklappen, ik ben ingenieur in de elektrotechniek en werk op de high tech campus in Eindhoven (en ja ik zit in dat wereldje van ASML, FEI, NXP, Philips, noem maar op). Dit forum barst van de IT'ers, maar ik ben er niet één van. Wat ik roep is gebaseerd op wetenschap, dus als je mij een kwakzalver noemt, dan kun je dat ook tegen je huisarts roepen.

Verder, wat je schrijft over 3,5mm jacks en USB porten klopt, maar die verklaring is simpel: esd diodes. IO porten hebben die diodes waardoor IO beschermd zijn (de meeste tenminste, PCIe of RAM connectoren zijn dat niet) en een behuizing maakt een printplaat immuun. Haal je die behuizing open, of zit je met je vingers aan printplaten, dan ga je opdonders uitdelen. Punt.
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:01:
[...]

Laten we het een berekend risico noemen.
Fair enough. Dat klinkt al een stuk rationeler (en stiekem kan ik de sarcasme wel waarderen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.

[ Voor 106% gewijzigd door Sissors op 04-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sissors schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:27:
[...]

Onder het lijstje leuke feitjes: wat ik over mezelf kan verklappen is dat ik ingenieur ben in de elektrotechniek en werk op de HTC in Eindhoven. Misschien kennen we elkaar wel :P. Ik ben dus ook geen IT'er maar een EL'er. Dat je mij dan een kwakzalver noemt, tja.
Gelet op hoe jij schrijft en redeneert vind ik dat moeilijk te geloven. It takes one to know one. Volgens mij ben je gewoon aan het trollen nu.
En die chips op je RAM bijvoorbeeld hebben ook ESD diodes intern zitten. Dus die zijn ook beschermd.
Punt meteen bewezen. Ik kan argumenten aandragen waarom je er naast zit, maar aangezien je zit te trollen laat ik dat achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Edit: Weet je wat, als we het zo gaan doen, dan hoeft het van mij niet. Ik ga hier echt geen verpis wedstrijd doen wie waar al dan niet werkt (voor duidelijkheid, geen woord daarover is van mij gelogen).

[ Voor 127% gewijzigd door Sissors op 04-01-2017 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik pis over het algemeen niet heel ver, maar voor wat het waard is hierbij mijn mening in deze verhitte discussie:

Dergelijke clamping diodes helpen maar tot een bepaald niveau (voltage) en dit verschilt van toepassing tot toepassing (en component tot component).

Ik ben er van overtuigd dat ESD ook bij het bouwen van een pc een rol speelt en ESD kun je thuis nooit helemaal voorkomen en het is dan ook vooral een kwestie van het risico minimaliseren.

Dit kun je doen door met verschillende zaken rekening te houden:
  • Geen synthetische of wollen kleding (liefst katoen).
  • Ondergrond liever geen vloerbedekking
  • Polsband met metaal van de computerkast verbinden (Als je kast helemaal gelakt is, draai je desnoods een schroef in 1 van de schroefgaten en sluit hierop je polsband aan.)
  • Een geaard stopcontact of een water/cv leiding gebruiken i.s.m. een polsband is uiteraard beter.
Ik zou desnoods de pc in elkaar zetten op een plek waar je aan bovenstaande kan voldoen. Zodra je pc in elkaar zit gaat ESD een stuk minder meespelen (omdat de meest gevoelen componenten zoals moederbord en vooral RAM en CPU op elkaar zijn aangesloten en er hierdoor geen potentiaal verschil meer kan ontstaan (wat ESD uiteindelijk gewoon is). Externe poorten van je PC zijn veel beter beschermt tegen ESD dan de interne componenten

[ Voor 1% gewijzigd door Grenco op 09-01-2017 21:13 . Reden: Lijstje gemaakt ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Flake schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:
[...]
Het beste wat je kan doen is met randaarde als referentie werken, desnoods in een ander huis. De nul als referentie gebruiken zou theoretisch gezien moeten werken, maar zou ik niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent. Geen referentie gebruiken en alles aan een zwevend potentiaal hangen is ver van ideaal en garandeert zeker niet dat je geen schade aanbrengt, maar het is wel beter dan helemaal niets van esd maatregelen nemen.
Hoe zit het met de Nul dan? Daar staat toch ook spanning op (50hz wisselspanning)? Of heb je er dan een diode tussen zitten? Wat als een schok op de aarde komt?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Nee, de fase staat onder spanning. Nul heeft hetzelfde potentiaal als randaarde, maar in tegenstelling tot randaarde wordt de nul wel gebruikt om stroom af te voeren om een kring te maken. Ik kan wel wat scenario's verzinnen waarmee je daar problemen mee kunt krijgen, dus ik zeg ook niet dat dat een goed idee is, maar theoretisch gezien zou dat moeten werken als je geen randaarde ter beschikking hebt. Alleen moet je dat echt niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
In een ESD polsband zit overigens een 1 MegaOhm weerstand welke de gebruiker beschermt mocht er iets mis zijn met de randaarde of als je per ongeluk een fase aanraakt. Deze weerstand zal dan de stroom begrenzen zodat je geen levensgevaarlijke schok krijgt. Deze weerstand zorgt er volgens mij ook voor dat je niet te snel ontlaad indien je een component oppakt welke statisch geladen is. Dat kan namelijk ook weer schadelijk zijn.

Maar zoals Flake al zegt, ik zou zeker niet de nul gebruiken, deze zit namelijk niet achter de aardlekschakelaar.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grenco schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:13:
Dergelijke clamping diodes helpen maar tot een bepaald niveau (voltage) en dit verschilt van toepassing tot toepassing (en component tot component).
Zeker waar, het is een afweging hoe belangrijk het is (belangrijker bij externe dan interne signalen), hoe snel de interface is (moeilijker om ESD beveiliging te maken die voldoende sterk is zonder het signaal te beïnvloeden), etc, voor hoeveel ESD bescherming in een chip zal worden gestopt. En hetzelfde is op PCB level het geval, of er nog externe ESD bescherming nodig is, en hoeveel er dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudemaniak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06-2023
Je kan ook een enorme koperen staaf in de grond steken. Dan heb je een aarde. En nee dit is niet eens een geintje.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Flake schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:40:
Nee, de fase staat onder spanning. Nul heeft hetzelfde potentiaal als randaarde, maar in tegenstelling tot randaarde wordt de nul wel gebruikt om stroom af te voeren om een kring te maken. Ik kan wel wat scenario's verzinnen waarmee je daar problemen mee kunt krijgen, dus ik zeg ook niet dat dat een goed idee is, maar theoretisch gezien zou dat moeten werken als je geen randaarde ter beschikking hebt. Alleen moet je dat echt niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Als je een lamp (of enig ander apparaat) aan hebt staan zou ik toch niet de nul-leiding die van het apparaat loopt vast gaan houden. Daar gaat toch echt de volledige stroom die ook door de fase loopt doorheen. Nooit de nul dus gebruiken, ook theoretisch gezien is dat geen strak plan :+ Vooral niet omdat als je jezelf per ongeluk een geheel met de stroomkring maakt, de zekering er pas uit gaat bij 16A, helaas houd je er zelf al een hele tijd eerder mee op....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Boudemaniak schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:08:
Je kan ook een enorme koperen staaf in de grond steken. Dan heb je een aarde. En nee dit is niet eens een geintje.
(rand)Aarde is inderdaad gewoon een geleider die diep de grond in is gewerkt. Echter is dit volgens mij geen koper (oxideert en is niet stevig genoeg) en "in de grond steken" komt er in de praktijk op neer dat dat maar zo vele meters kan zijn. (dus niet iets wat je zelf even met een hamertje regelt).

Ik meende dat de vuistregel was dat de pen één meter dieper moet worden geslagen dan het laagste punt van het grondwaterpeil. Maar een verificatiemeting is bepalend of de aarde juist geslagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
redwing schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Als je een lamp (of enig ander apparaat) aan hebt staan zou ik toch niet de nul-leiding die van het apparaat loopt vast gaan houden. Daar gaat toch echt de volledige stroom die ook door de fase loopt doorheen. Nooit de nul dus gebruiken, ook theoretisch gezien is dat geen strak plan :+ Vooral niet omdat als je jezelf per ongeluk een geheel met de stroomkring maakt, de zekering er pas uit gaat bij 16A, helaas houd je er zelf al een hele tijd eerder mee op....
Dit klopt niet helemaal, de stroom zoekt de weg van de minste weerstand.
De stroomkring waar bijvoorbeeld jouw lamp deel van uit maakt heeft een veel lagere weerstand via de nul geleider dan via o.a. jouw lichaam naar aarde. Er zal dus z.g.a. geen stroom gaan lopen wanneer je de nul aanraakt.

Net eens gekeken wat in het stopcontact naast mij het potentiaalverschil is tussen AARDE en de NUL. Dit was 0,4VAC bij >10Gohm impedantie en 0,1VAC bij 3Kohm impedantie. En op die zelfde WCD zit een halogeenlamp aangesloten en ruim 600 Watt aan apparatuur. Toch zou ik mijzelf nog steeds niet veilig voelen als ik de nul als ESD-punt zou gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Grenco op 10-01-2017 10:15 . Reden: Impedantie 2e meting was incorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grenco schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:12:
[...]
Dit klopt niet helemaal, de stroom zoekt de weg van de minste weerstand.
De stroomkring waar bijvoorbeeld jouw lamp deel van uit maakt heeft een veel lagere weerstand via de nul geleider dan via o.a. jouw lichaam naar aarde. Er zal dus z.g.a. geen stroom gaan lopen wanneer je de nul aanraakt.
Dit klopt zolang je de draad alleen maar aanraakt. Als de nul echter los raakt en je hem dan vast pakt ben je plotseling onderdeel van de stroomkring en heb je de volle 230V te pakken. Vaak zal het dus wel goed gaan, alleen blijft het niet zo'n slim idee om je zelf er aan vast te knopen ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar wat ik al eerder in dit topic zei: een aarding aan het gebouw is niet per se nodig volgens mij. Het gaat erom dat jij op hetzelfde potentiaal zit als de electronica waar je aan werkt. Als je je met een band aan de electronica verbind dan zit je op hetzelfde potentiaal. Dat de aarde van je huis weer op een ander potentiaal zit maakt volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mr_gadget schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:16:
Maar wat ik al eerder in dit topic zei: een aarding aan het gebouw is niet per se nodig volgens mij. Het gaat erom dat jij op hetzelfde potentiaal zit als de electronica waar je aan werkt. Als je je met een band aan de electronica verbind dan zit je op hetzelfde potentiaal. Dat de aarde van je huis weer op een ander potentiaal zit maakt volgens mij niet uit.
Klopt, daarom werkt een polsbandje die aan het chassis van je PC vast zit bijna net zo goed (of regelmatig het chassis aanraken). Ik geef hierboven alleen aan waarom je de nul niet moet gaan misbruiken voor dit soort dingen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Mr_gadget schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:16:
Klopt, maar je wilt ook dat dat potentiaal stabiel blijft. Je wilt geen discharge maken naar iets anders toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:35
R0y. schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:08:
De kans dat er iets kapot gaat vanwege ESD is klein
Componenten zijn ESD gevoelig vanaf ongeveer 1000Volt. Het "schokje" dat jij en ik voelen aan de autodeur, trui uittrekken etc, dat merken wij vanaf 3000Volt in goede omstandigheden (vochtige huid).
De kans dat er metéén iets stuk gaat door ESD is inderdaad kleiner dan zogenaamde "latente" schade. Dat wil zeggen dat er schade veroozaakt wordt die zich pas later openbaart. Denk aan een half of driekwart doorgeslagen spoor in een chip. Dat zal in het begin wel werken, tot over een tijd waarop het spoor helemaal door is. En dan is het een flutmerk of slechte leverancier "want dat spul gaat veel te snel stuk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:04:
[...]

De kans dat er metéén iets stuk gaat door ESD is inderdaad kleiner dan zogenaamde "latente" schade. Dat wil zeggen dat er schade veroozaakt wordt die zich pas later openbaart. Denk aan een half of driekwart doorgeslagen spoor in een chip. Dat zal in het begin wel werken, tot over een tijd waarop het spoor helemaal door is. En dan is het een flutmerk of slechte leverancier "want dat spul gaat veel te snel stuk"
Precies zoals je zegt. ESD uit zich meestal pas later, zelden is iets direct (volledig)defect. Om even een uitstapje te maken weg van pc's. Bepaalde (low noise) op-amps en vermogens transistors gebruikt in meetapparatuur en krachtige radiozenders kunnen overigens extreem ESD gevoelig zijn. Denk aan transistors die €400p/s of meer kosten en al vanaf 45 volt schade zullen ondervinden. Dit soort componenten zijn zonder voldoende ESD maatregelen gewoon niet te hanteren. Interessant is het ook dat wanneer je deze componenten voor en na het blootstellen aan ESD parameterisiert je duidelijk kan zien dat er wel degelijk schade in het component moet zijn ontstaan. Denk aan afwijkende gain-curve. toegenomen SNR/THD, lagere versterking, etc.

Met een elektrostatisch veldmeter is trouwens ook mooi te zien hoe snel je al een lading van bijvoorbeeld >1000Volt bij je draagt. Opstaan uit een bureaustoel met gasdrukveer is ruim voldoende om dit te bereiken. Ook het openen van een (niet ESD-veilige) plasticzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Grenco schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:29:
Met een elektrostatisch veldmeter is trouwens ook mooi te zien hoe snel je al een lading van bijvoorbeeld >1000Volt bij je draagt. Opstaan uit een bureaustoel met gasdrukveer is ruim voldoende om dit te bereiken. Ook het openen van een (niet ESD-veilige) plasticzak.
In ESD trainingen doen wij altijd een stukje tape afrollen boven de veldsterke meter. 10kV haal je met groot gemak. Leuk voor het schrik- en leereffect van de cursisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Flake schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:58:
[...]

Klopt, maar je wilt ook dat dat potentiaal stabiel blijft. Je wilt geen discharge maken naar iets anders toe.
Daarom gebruik je in het meest ideale geval een ESD mat, met daarop het apparaat/print waaraan je werkt. De mat is met schone aarde verbonden, net als je wrist strap. Heb je geen schone aarde voorhanden, dan alleen mat & polsband met elkaar verbinden.
Als je kunt aarden, dan wel een 1Mega-Ohm weerstand gebruiken! Mocht je onverhoopt de fase van het net raken, dan loopt er een beperkte stroom (evengoed een "schokkende" ervaring....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:04:
[...]

Componenten zijn ESD gevoelig vanaf ongeveer 1000Volt. Het "schokje" dat jij en ik voelen aan de autodeur, trui uittrekken etc, dat merken wij vanaf 3000Volt in goede omstandigheden (vochtige huid).
Kijk, this guy gets it.

Laatste wat ik wil zeggen: een gat in silicium slaan treedt al eerder op, vanaf ongeveer 100V. Dat overleeft je IC voorlopig, maar op den duur kan dit storingen veroorzaken. Dus nog niet eens volledig kapot, maar ook onvoorspelbaar gedrag of instabiliteit doordat een deel van de schakeling niet meer werkt. Andere factoren die spelen zijn natuurlijk de temperatuur, de stroom en de resolutie waarop die chip is gebakken.

We hebben 3 zintuigen om statische elektriciteit waar te nemen, als eerste het gehoor (2kV), tast (4-6kV) en zicht (10kV). Een schok uitdelen aan elektronica die je kunt voelen of zien betekent compleet gefrituurd. Alles onder de 2kV kunnen we gewoon niet waarnemen.

IT apparatuur is hartstikke gevoelig hiervoor en het is me opgevallen dat sommige fabrikanten hier slim mee omgaan. Intel bijvoorbeeld met die retail CPU's. Die plastic clamp waar de CPU in zit is erg goed over nagedacht. Die clamp zelf is antistatisch, symbool staat notabene aan de onderkant, maar die verpakking is op een dusdanige manier ontworpen dat gebruikers worden getriggerd om deze te openen met de heatspreader aan de bovenkant, om vervolgens met je vingers aan de heatspreader dat ding uit de verpakking te halen, en het liefst meteen in de socket te steken. Zonder de onderkant aan te raken, want daar draait het om. Heel slim.

Ramfabrikanten vinden het leuk om zo'n metalen frame om de module heen te doen. Domme IT'ers denken dan "hurr durr, dan koelt hij beter 8)7 ". Onzin natuurlijk, onder de 85 graden is er niks aan de hand en zo heet wordt een ram module nooit. Het effect dat je wél bereikt is dat je tijdens het installeren niet met je vingers bij de chip kan komen. 3x raden waarom ze dat doen.

Om een zeker persoon die niet van ophouden weet de mond te snoeren: ESD diodes in IC's is een fabeltje. Misschien bij wat 8-bit DIP microcontrollers, maar high tech IC's zoals desktop/mobile CPU's, chipsetcontrollers en ram modules is dit niet te doen. Een diode die zo'n klap kan opvangen heeft bepaalde afmetingen, je hebt een x aantal inputs, en om al die inputs te beschermen heb je een flink oppervlak nodig. Dat oppervlakte is grof geld waard. De enige reden waarom ASML steeds duurdere machines weet te verkopen omdat ze door die lagere resoluties de kosten per chip omlaag weten te brengen. Het zou een hele domme zet zijn om dat allemaal teniet te doen door bescherming in te bouwen die nergens voor nodig is.

Als dat nog niet genoeg argumentatie is dan daag ik die persoon uit om met bewijs te komen, en als bewijs versta ik op z'n minst een foto. Niet een lap tekst wat ergens op internet geschreven staat. Op de foto's die ik heb gezien van moderne cpu's zie ik geen berg aan diodes aan de randen. Als je bewijs zoekt voor ESD, daarvan is er gelukkig meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flake schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:54:
De ESD handschoenen lossen niks op, die zijn als je handschoenen nodig hebt tijdens antistatisch werken, maar bieden geen antistatische werkplek an sich.
Kan ik antistatische handschoenen wel/niet zien als een weerstand (en dus een middel om gecontroleerd te ontladen) tussen mezelf en een ESD gevoelige printplaat?

Deze BJZ handschoentjes hebben 1E7 ohm oppervlakte-weerstand. Remmen die wel/niet de lading die van mij naar de printplaat wil?

Ik dacht het niet, maar BJZ zegt het volgende op pagina 11:
Increasing the electrical path's contact resistance is one way to control the speed of the discharge. A good way to accomplish this is by wearing static dissipative cots and gloves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RJVG schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:14:
[...]

Dat object hoeft niet eens lading over te brengen naar de tafel.
McKaamos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Houten tafel of metalen tafel; het maakt niet uit.

Als een ESD gevoelig object op een tafel ligt en dat object zit op een ander potentiaal dan jouw lichaam, dan is er dus een potentiaalverschil. Wanneer je het object aanraakt: zap. De lading zal zich gelijkmatig willen verdelen over dat object en jouw lichaam, totdat het potentiaalverschil 0 is. De snelheid (en dus de stroomsterkte) waarmee dat gebeurt, kan funest zijn voor het ESD gevoelige object.

In het geval van de metalen tafel zal de ladig zich gelijkmatig verdelen over dat object en jouw lichaam én de metalen tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Flake schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:26:
[...]

De enige reden waarom ASML steeds duurdere machines weet te verkopen omdat ze door die lagere resoluties de kosten per chip omlaag weten te brengen. Het zou een hele domme zet zijn om dat allemaal teniet te doen door bescherming in te bouwen die nergens voor nodig is.
Iets met klok en klepel, Ten eerste is de resolutie niet lager, maar ik neem aan dat een tik/denkfoutje was. Ten tweede is het bij IC's en SOC's zo dat langs de rand van de die de powercircuits (of physical layer) zitten, dat zijn de circuits die de interne lagere voltages en stromen converteren naar praktische waarden voor de "buitenkant" en vice versa. Het al dan niet inbouwen van ESD heeft totaal niets te maken met de schaalgrootte omdat die voor input/output drivers per definitie veel groter is dan de schaal waarop de werkende onderdelen van een cpu op worden gebakken (zeg maar dat er bijvoorbeeld een aantal k sram past op de oppervlakte die een enkele pad nodig heeft), De meest voor de hand liggende reden voor het niet inbouwen van esd protectie in zeer snelle circuits is omdat het capaciteit toevoegt aan de ingang/uitgang, waardoor het aanturen dus een factor meer stroom zou vragen (en meer warmte zou veroorzaken) bij dezelfde snelheden. Voor de rest ben ik het wel eens met het verhaal dat ram's en cpu's voor zover ik weet geen esd protectie bezitten (en datasheets spreken dat ook niet tegen), maar ik denk dat het handiger is om compleet correct te zijn indien je iemand wil corrigeren.

edit: ik had ook wel wat beter kunnen lezen, het punt dat u maakt over de "beter besteedde oppervlakte" is natuurlijk zeer valide.

[ Voor 4% gewijzigd door w1z13 op 10-04-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik herinner me wel wat gezocht te hebben naar datasheets, en niet veel gevonden te hebben. Nu even snel opnieuw gekeken, en wel gevonden dat een oudere chip van micron (512Mbit), 2000V HBM getest is bijvoorbeeld (en erdoorheen is gekomen), maar eigenlijk weinig recents gevonden waar ESD in besproken wordt.

Blijft bij geheugen bijvoorbeeld overigens zo dat er sowieso geen enkele reden is om de pinnen aan te raken.

@Verwijderd , in principe als die dingen een consistente hoge weerstand zijn, maar niet genoeg isolator dat er zelf statische lading op kan vormen, dan zouden ze ook moeten werken. Maar zorgen dat je lading gelijk is lijkt me altijd beter en effectiever dan de snelheid proberen te beperken. Zelf lijkt het me meer een aanvulling dan een vervanging. Maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sissors op 11-04-2017 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 07:37:
@Verwijderd , in principe als die dingen een consistente hoge weerstand zijn, maar niet genoeg isolator dat er zelf statische lading op kan vormen, dan zouden ze ook moeten werken. Maar zorgen dat je lading gelijk is lijkt me altijd beter en effectiever dan de snelheid proberen te beperken. Zelf lijkt het me meer een aanvulling dan een vervanging. Maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Zou mooi zijn als je met bovengenoemde antistatische handschoentjes idd de weerstand kan verhogen: 1500 ohm + 10000000 ohm. Dan zou je jouw lading aanzienlijk langzamer overbrengen naar het ESD gevoelige object.

Tenminste, als dat de werking van die handschoentjes is...

Nu ik iets beter kijk, vraag ik me af of alleen de donkere lijntjes (minimaal) geleiden of dat de hele handschoen (minimaal) geleidt...

Afbeeldingslocatie: http://www.bjz.de/images/artikel/bilder/P_15739.jpg

Daarnaast klopt het dat die handschoentjes zeker geen vervanging zijn van andere te nemen maatregelen. Als je alleen handschoentjes draagt (en die handschoentjes zouden jouw ontlading idd vertragen) dan beschermen ze het ESD gevoelige object alleen tegen jouw lichaam.

Als je wel die handschoentjes draagt, maar niet geaard bent, dan kan er alsnog een ESD event plaatsvinden. Bijvoorbeeld nadat je een nieuwe videokaart uit de verpakking haalt. De lading zal zich gelijkmatig willen verdelen over jouw lichaam en de videokaart, maar dat betekent waarschijnlijk dat de videokaart op een ander potentiaal komt dan de tafel waar je 'm op gaat leggen of het PCIe slot waar je 'm in gaat stoppen.

Het beste is om jezelf te aarden (eventueel i.c.m. antistatische handschoentjes) en nog beter is om alles te aarden. Dan zit alles op hetzelfde potentiaal.

Als je jezelf gaat aarden, dan wel met een weerstand tussen jou en de aarde.
Grenco schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:03:
In een ESD polsband zit overigens een 1 MegaOhm weerstand welke de gebruiker beschermt mocht er iets mis zijn met de randaarde of als je per ongeluk een fase aanraakt. Deze weerstand zal dan de stroom begrenzen zodat je geen levensgevaarlijke schok krijgt.
Inderdaad. In het spiraaldraad waarmee je de polsband verbindt aan het aardingspunt zit een weerstand.
Grenco schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:03:
Deze weerstand zorgt er volgens mij ook voor dat je niet te snel ontlaad indien je een component oppakt welke statisch geladen is. Dat kan namelijk ook weer schadelijk zijn.
Dat betwijfel ik. Als je jezelf aardt, ben je (zo goed als) neutraal. Iedere lading die je opbouwt, vloeit direct weg naar de aarde. Als je een statisch geladen object aanraakt, zit er geen weerstand tussen jou en dat object. Er kan dus gewoon lading overspringen tussen jou en dat object. Dan misschien wel die handschoentjes dragen...

Maar nogmaals: mits je die handschoentjes kan zien als een weerstand tussen jou en alles wat je aanraakt, wat ik me dus afvraag.
Pagina: 1