Advies audio setup voor muziek en film

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsenal1982
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-10 09:01
Beste kenners, ik zoek advies voor het volgende:

Ik overweeg een update van mijn wat oude audio installatie.

Wat ik nu heb staan is een Sony STR DE445 versterker (2e hands van MP for 50e) en 2 Infinity Studio Monitor 165 speakers (>15 jaar oud).

Wij luisteren best veel muziek (veel jazz, soul, klassiek, eigenlijk van alles, behalve trance/dance/metal etc) dus dat is het meest belangrijk, maar we willen zo nu en dan ook een film kunnen kijken met redelijk geluid.

Wij luisteren ook weleens via spotify, en daarvoor heb ik nu een Philips BT adaptor achter in de versterker zitten om dat te kunnen streamen.

Waar ik tegenaan loop is dat bij het kijken van een film wij het geluid vrij hard moet zetten om het dialoog goed te horen. De speakers staan links en rechts van onze open haard meubel, en daarmee zo'n 4,5m uit elkaar. Ik had vorig jaar een sonos playbar gekocht, maar dezelfde dag nog terug gebracht. Ik heb hem niet aan gehad bij een film, maar dat ding schoot zoveel tekort ten opzichte van wat ik nu had, en dat was het moment dat ik ook merkte dat ik toch wel waarde hecht aan goed geluid voor muziek.

Na nogal wat forums en artikels te hebben gelezen, ben ik wel verschillende oplossingen tegengekomen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn budget is eigenlijk rond de 800-1000 euro, en waar ik aan dacht was twee boekenplank speakers (zuilen en een subwoofer zitten niet in het budget lijkt mij, en eerlijk is eerlijk, die krijg ik hier er toch niet door;)), daarbij een receiver en wellicht nog een center speaker. Volgens mij komt dat neer op een 3.0 opstelling. Ik wil wel de mogelijkheid houden om in een later stadium eventueel toch nog uit te breiden, en ik zoek wel speakers die er een beetje mooi uitzien.

De woonkamer is 38m2 (7x5)

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dialogen slecht te horen? Dat klinkt als 5.1-audio naar een 2.0-set doorsturen. Bij 5.1-audio gaan stemmen vooral richting de centerspeaker. Aangezien je die niet hebt, wordt dat geluid verdeeld met het geluid van de overige kanalen waardoor dialogen richting de achtergrond gaan. Bij veel films en streamingdiensten is er ook 2.0-audio aanwezig, dat is anders afgemixed. Heb je dat al geprobeerd alvorens je het in de hardware zoekt en geld uit geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Naar mijn mening staan in ieder geval je speakers veel te ver uit elkaar. Is je open haard 4,5 meter breed? Probeer eens of je ze op een afstand van 2 tot 2,75 meter kan krijgen.

Leeftijd van de speakers zegt niet veel, zolang ze nog goed werken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsenal1982
De open haard zelf niet:)..maar de meubel waar ie onderdeel van uit maakt wel. Maar dat is denk ik idd onderdeel van het probleem, dat de stemmen niet vanuit de richting van de tv komen. Ik kan de speakers dus niet dichter bij elkaar zetten.

Ik weet niet of iemand bekend is met deze speakers, maar ik wil volgende week even bij een hifi-winkel gaan luisteren wat de vooruitgang zou zijn als ik over zou stappen op iets nieuws.

Overigens heb alles op 2.0 staan, maar het lijkt alsof de stemmen in een film het verliezen ten opzichte van de rest van het geluid. Dan heb ik het over een film die ik gewoon heb opgenomen van TV met de Horizon box van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Wat zijn de overige onderdelen van je systeem? en hoe zit het aangesloten.

De receiver heeft geen hdmi ingangen/uitgangen en volgens mij hebben de meeste overige apparaten geen 5.1 aan tulp in/uitgangen. De enige manier om überhaupt gebruik te kunnen maken van een center-kanaal is dan wanneer de receiver via optisch / s/p-dif / toslink (allemaal dezelfde soort kabel) is aangesloten.

Ben je dus beperkt in je aansluitmogelijkheden, dan heeft het toevoegen van een center niet eens zin en zul je ook een andere receiver moeten kopen.

Als je wel de mogelijkheid hebt een 5.1 signaal te ontvangen en uit te sturen, dan kun je eens kijken hoeveel het toevoegt door simpelweg een 3e speaker op het center kanaal aan te sluiten (dit kan eigenlijk elke willekeurige speaker zijn, misschien lenen van een kennis?). Als je dan merkt dat spraak duidelijker en meer gebalanceerd is, weet je zeker wat je te doen staat. Bij mij heeft het in elk geval een goed beeld gegeven.

De bestaande speakers kun je vervangen, maar daar gaat de spraak waarschijnlijk niet duidelijker van worden.

Of de speakers te ver uit elkaar staan kun je zo niet zeggen, daarvoor moet je weten hoe ver je van de speakers af zit. Idealiter maken ze een hoek van 30 graden tov de middellijn (rechte lijn tussen zitpositie en tv). Hieronder kun je zien dat je bij 4,5 meter onderlinge afstand, zo'n 4 meter van de tv af moet zitten (afstand tussen de lijnen is 1 meter);
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fATvBp5l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsenal1982
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Veel meer onderdelen zijn er eigenlijk niet.

De Ziggo Horizon is via HDMI aangesloten op de TV,

De Ziggo Horizon is via Optische kabel aangesloten op de versterker.

De twee speakers zijn via gewone bedrading aangesloten op links en recht.

Er is een Philips BT adapter aangesloten op de AUX tulp ingang voor het streamen van Spotify.

De speakers kunnen niet dichter bij elkaar, vanwege de meubel, dus daar moet ik het mee doen wat betreft plaatsing.

Als ik het goed begrijp, is het mogelijk om een normale kleine speaker aan te sluiten op de center ingang achter op de receiver. Dat zal ik morgen even proberen om te kijken hoe dat klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Bij denon en marantz kun je dynamisch volume gebruiken voor films en series.
Werkt erg goed vind ik pieken en dippen in het geluid worden weggewerkt.
Pagina: 1