PC schakelt uit bij aansluiten SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gerrit1991
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 18:00
Mijn vraag
Ik heb zojuist mijn samengestelde game itx systeem in elkaar gezet.
Helaas loop ik tegen een probleem aan. Eerst liep ik tegen het volgende probleem aan:
Als ik de pc inschakelde ging hij een seconde aan, waarna hij gelijk uitschakelde.
Ik heb wat lopen testen met de onderdelen en nu bleek het dus dat hij dit alleen doet indien de SSD aangesloten is op mijn moederbord. Nu vraag ik mij dus af wat het probleem is. Mijn eerste vermoeden was dat een van de SSD's kortsluiting veroorzaakte. Helaas hebben beiden SSD's hetzelfde effect.
Indien ik de SSD's loskoppel boot hij gewoon naar de BIOS. Kan iemand mij hiermee helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
i5-6400
MSI H110I Pro
Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB’
Corsair SF450

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere SSD's aansluiten.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46

br00ky

Moderator Harde Waren
Als eens de boel uitgebouwd, succesvol geboot op een doos en weer ingebouwd?

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 07:52
Alle aanwezige SATA poorten een keer geprobeerd ?

• gerrit1991
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door gerrit1991 op 22-12-2016 10:58 ]

• gerrit1991
SouLmaN schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:45:
Alle aanwezige SATA poorten een keer geprobeerd ?
ja, maar zodra ik de sata poorten aansluit schakelt hij uit.
Zonder de SSD's boot hij wel gewoon. Op het moment dat ik de SSD eraan hang hoor ik een klik en gaat het scherm op zwart. Waarna hij geen teken van leven meer geeft. Dan schakelt hij ook niets meer in.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

gerrit1991 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:57:
[...]

Zonder de SSD's boot hij wel gewoon. Op het moment dat ik de SSD eraan hang hoor ik een klik en gaat het scherm op zwart. Waarna hij geen teken van leven meer geeft. Dan schakelt hij ook niets meer in.
Kortsluiting. Hele boel weer uit de kast halen en op een kartonnen doos of houten plank plaatsen en aansluiten. Als het nog steeds gebeurt, SSD's testen op andere PC, andere kabels proberen. Gebeurt het ook op een andere PC: SSD's (of kabels) kaduuk. Gebeurt het niet? Voeding of moederbord kaduuk.

Ookal verschillende sata stroomkabels geprobeerd van je voeding? Andere voeding geprobeerd?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
gerrit1991 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:57:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de SSD in dit geval aansluit terwijl de pc aan staat?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• gerrit1991
Moi_in_actie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:11:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de SSD in dit geval aansluit terwijl de pc aan staat?
Ja ik weet dat dit niet de manier is maar ik wilde er gewoon zeker van zijn dat het daar aan zou liggen.
Vanavond maar eens het hele gebeuren uit elkaar gaan draaien denk ik zo..

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Had hetzelfde met mijn oude SSD, meerdere voedingen, MoBo's hele pc's geprobeerd maar niks bleek te helpen, uiteindelijk maar geaccepteerd dat zijn tijd was gekomen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Moi_in_actie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:11:
[...]

Is dit een probleem dan, bij ssd's zou ik het niet doen, maar bij de ouderwetse hhd wel. Ik heb immers een hot swap bay in m'n pc.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• gerrit1991
Het is bij twee van mijn SSD's dus ik hoop het eerlijk gezegd niet!
ZA_WARUDO schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 01:34:
Had hetzelfde met mijn oude SSD, meerdere voedingen, MoBo's hele pc's geprobeerd maar niks bleek te helpen, uiteindelijk maar geaccepteerd dat zijn tijd was gekomen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat als je de ssd net een usb <-> data adapter aansluit?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:15:
[...]

Is dit een probleem dan, bij ssd's zou ik het niet doen, maar bij de ouderwetse hhd wel. Ik heb immers een hot swap bay in m'n pc.
Hotswap bays zijn niet standaard, dus nooit doen met welk apparaat dan ook tenzij er expliciet over de hotswapbaarheid wordt gesproken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

nelizmastr schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:12:
[...]

Hotswap bays zijn niet standaard, dus nooit doen met welk apparaat dan ook tenzij er expliciet over de hotswapbaarheid wordt gesproken.
Het is ook geen echte hotswap bay. Ik ga nog opzoek naar een manier om de data aansluiting als usb te laten lijken en dat je dus op uitwerpen kan drukken.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:21:
[...]

Het is ook geen echte hotswap bay. Ik ga nog opzoek naar een manier om de data aansluiting als usb te laten lijken en dat je dus op uitwerpen kan drukken.
Dan zal je wel zelf iets in elkaar moeten knutselen waardoor je de sata poort en de stroomvoorziening uit kan zetten ;). Dan kan je beter gewoon een eche hotswap module kopen, die zijn er ook voor de desktop :)

Verwijderd

nelizmastr schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:28:
[...]

Dan zal je wel zelf iets in elkaar moeten knutselen waardoor je de sata poort en de stroomvoorziening uit kan zetten ;). Dan kan je beter gewoon een eche hotswap module kopen, die zijn er ook voor de desktop :)
Op alternate is een hotswap bay te koop van sharkoon. 2,5 en 3,5" met een aan uit schakelaar. Heb zelf goede ervaring mee.

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 12:08
En als je de SSD alleen met de power aansluit of alleen met de SATA aansluiting (Dus niet beide tegelijk) gaat hij dan ook uit?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
nelizmastr schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:12:
SATA is hotpluggable by design.

Of je OS/UEFI er ook vrolijk van wordt is een tweede, maar wat er op de doos staat heeft daar weinig invloed op.

• gerrit1991
Los van elkaar is geen probleem. Maar zodra ik ze beiden aansluit schakelt hij direct uit.
Net alles uitgebouwd en op een doos opgebouwd. Het probleem blijft helaas..
bovade schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:30:
En als je de SSD alleen met de power aansluit of alleen met de SATA aansluiting (Dus niet beide tegelijk) gaat hij dan ook uit?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik zou haast denken de voeding kan het niet trekken als je ze inplugt, zijn de ssd's op een andere pc wel oke als je het zo doet? (of met een andere voeding)

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 24-12-2016 11:29 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• gerrit1991
Ik ga zometeen even een andere voeding halen om te kunnen testen.
Tevens heb ik net een bootable usb stick erin gedaan. Dat werkt perfect.
Mijn vermoeden is nu:
-bekabeling van de voeding
-voeding zelf
-goedkope SATA kabels die bij het mobo zaten.

De SSD's vermoed ik niet omdat het bij al mijn componenten het geval is.
Zowel de normale HDD's als de SSD's.
mell33 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:29:
Ik zou haast denken de voeding kan het niet trekken als je ze inplugt, zijn de ssd's op een andere pc wel oke als je het zo doet? (of met een andere voeding)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:53

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Gekke ingeving, heb je de laatste biosversie geïnstalleerd? (https://www.msi.com/Mothe.../H110I-PRO.html#down-bios)

Ik heb daarmee inmiddels al zoveel vage problemen opgelost, dat het inmiddels de eerste stap is die ik doe wanneer ik een nieuw rig bouw. :)

Verwijderd

Via usb proberen aan te sluiten?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Daar dacht ik aan. Toevallig een andere kabel gepakt in plaats de modulaire kabel van de voeding?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• bovade
-The_Mask- schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:20:
[...]

Daar dacht ik aan. Toevallig een andere kabel gepakt in plaats de modulaire kabel van de voeding?
Dan zou hij ook uit moeten gaan als alleen de voedingskabel wordt aangesloten.

• -The_Mask-
  • Niet online
bovade schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:21:
[...]

Dan zou hij ook uit moeten gaan als alleen de voedingskabel wordt aangesloten.
Nee dat is niet zo. Als je namelijk niks aan de kabel hebt aangesloten kun je ook geen kortsluiting krijgen. Dan heb je gewoon een aantal losse draden die dan wel op de verkeerde plaats zijn aangesloten, maar voor de rest nergens in verbinding mee staan en dus geen kortsluiting kunnen veroorzaken.

AMD Nieuwsdiscussie

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Thralas schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:38:
[...]

SATA is hotpluggable by design.

Of je OS/UEFI er ook vrolijk van wordt is een tweede, maar wat er op de doos staat heeft daar weinig invloed op.
SATA is alleen hotpluggable wanneer signalen conform een vaste volgorde worden afgesloten, daarom bestaat er een eSATA setting in de BIOS, of bij AMD een HotSwap setting. Dit is in combinatie met een speciale bay die de techniek bevat om een veilige hotswap uit te voeren.

Alle controllers welke geen Hotswap/eSata ondersteuning expliciet vermeld hebben zijn niet HS compatibel. In het meest gunstige geval blaas je je disk op in het meest ongunstige geval ook je controller.

Overigens HS-mode of eSata-mode werkt alleen in ACHI modus of in RAID-Modus wanneer de controller dit ondersteunt. Heeft je BIOS op een bepaalde poort geen eSATA-/HS-instelling, dan werkt het zolang het goed gaat.

HotSwap is een onderdeel uit de SATA suite, maar is tevens een optioneel component hier uit. Dus hoeft niet geïmplementeerd te zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• bovade
-The_Mask- schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:35:
[...]

Nee dat is niet zo. Als je namelijk niks aan de kabel hebt aangesloten kun je ook geen kortsluiting krijgen. Dan heb je gewoon een aantal losse draden die dan wel op de verkeerde plaats zijn aangesloten, maar voor de rest nergens in verbinding mee staan en dus geen kortsluiting kunnen veroorzaken.
Ik bedoelde op de SSD...

• gerrit1991
Zojuist een andere voeding aangesloten. Hij herkent nu alleen de SSD's niet.

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:36
Oude voeding zonder 3.3v (oranje draad) ?

• -The_Mask-
  • Niet online
gerrit1991 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:20:
Zojuist een andere voeding aangesloten. Hij herkent nu alleen de SSD's niet.
Door de kortsluiting die je hiervoor had heb je ze stuk gemaakt? Lijkt mij de meest logische conclusie.

AMD Nieuwsdiscussie

• gerrit1991
Ik ben er nu ongeveer aan uit.
Het lijkt erop dat mijn voeding kapot is. Deze heeft de SSD's doorgebrand.

• gerrit1991
Ipv dat het je enkel extreem sterk lijkt, onderbouw het dan ook en kom met een alternatief?

• gerrit1991
Zojuist nog even een andere voeding aangesloten met weer een nieuwe schijf(dit omdat al mijn andere schijven gesneuveld zijn bij de andere voeding), het werkt nu perfect op een oude schijf.. Helaas ben ik wel al mijn SSD's(3 stuks) kwijt.
Mijn enige conclusie is nu dat het toch echt aan de voeding ligt. Deze ga ik zsm RMA aanbieden en hopen dat ik snel een nieuwe heb vanuit Corsair.
Wat de SSD's betreft, iemand enig idee hoe bedrijven hiermee omgaan?

Tevens wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar reacties.

Gr

• -The_Mask-
  • Niet online
gerrit1991 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:41:
Ipv dat het je enkel extreem sterk lijkt, onderbouw het dan ook en kom met een alternatief?

[...]
Die heb ik al lang gegeven maar daar heb je nooit op gereageerd.

AMD Nieuwsdiscussie

• gerrit1991
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:08:
[...]

Die heb ik al lang gegeven maar daar heb je nooit op gereageerd.
Ik heb al jouw punten uitgevoerd. Ook de kabels heb ik verwisseld. Dat was de enige waar ik niet op gereageerd had, maar dat was ook mijn eerste gedachte.

• -The_Mask-
  • Niet online
gerrit1991 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:58:
[...]

Ik heb al jouw punten uitgevoerd. Ook de kabels heb ik verwisseld. Dat was de enige waar ik niet op gereageerd had, maar dat was ook mijn eerste gedachte.
Je hebt dus idd kabels van een andere voeding gebruikt?

AMD Nieuwsdiscussie

• gerrit1991
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:47:
[...]

Je hebt dus idd kabels van een andere voeding gebruikt?
Ja had nog een extra setje liggen. Mijn vorige voeding had ik zelf gesleeved. Ik had dus nog wat corsair stekkers liggen. Dat maakte helaas geen verschil. Ook heb ik molex gebruikt met een adapter.
Dit had helaas ook geen effect.

• -The_Mask-
  • Niet online
gerrit1991 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:34:
[...]

Ja had nog een extra setje liggen. Mijn vorige voeding had ik zelf gesleeved. Ik had dus nog wat corsair stekkers liggen. Dat maakte helaas geen verschil. Ook heb ik molex gebruikt met een adapter.
Dit had helaas ook geen effect.
Nee maar dan is het vrij simpel. Als het niet Type 2 Generation 3 kabels van Corsair zijn geweest dan hebben ze een andere pinout en dan frituur je dus de SSD's als je zo'n kabel gebruikt. Dan kun je wel weer de originele kabels gebruiken maar de SSD's zijn al gefrituurd en kun je in principe dus wel weggooien als ze niet meer herkend worden.

AMD Nieuwsdiscussie

• gerrit1991
-The_Mask- schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:56:
[...]

Nee maar dan is het vrij simpel. Als het niet Type 2 Generation 3 kabels van Corsair zijn geweest dan hebben ze een andere pinout en dan frituur je dus de SSD's als je zo'n kabel gebruikt. Dan kun je wel weer de originele kabels gebruiken maar de SSD's zijn al gefrituurd en kun je in principe dus wel weggooien als ze niet meer herkend worden.
Het probleem ontstond bij de originele kabels. En bij de backup kabels was het probleem hetzelfde. Tevens had ik het probleem ook bij de molex kabels. Dus het ligt dan toch echt aan de voeding lijkt mij zo. Heb hierdoor ook al mijn oude schijfjes naar de klote geholpen. Maar nu weet ik wel waar het probleem ligt.
De voeding is vandaag RMA aangeboden bij corsair en ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Pagina: 1