Verkoper wil een aanbetaling om te reserveren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plei
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-08 07:25
Beste tweakers,

Op mijn aanraden heeft een vriendin van me gereageerd op een tweedehands upgradesetje in de V&A. Ik heb uiteraard wat instructies meegegeven, ze gaat het setje afhalen en een voorwaarde voor de verkoop is ze het setje werkend te zien krijgt.

Nu wil de verkoper een aanbetaling van ongeveer 15% van de totale verkoopprijs om het setje te "reserveren". Ik vind dat een beetje fishy, vandaar dat ik jullie mening vraag: ik ben dit nog nooit tegengekomen, dit lijkt me niet gebruikelijk?

Volgens mij mag ik niet zomaar met usernames en andere details strooien, maar het betreft een tweaker met een 6 jaar oude account en een stuk of 4 V&A reviews die weliswaar allemaal goed zijn, maar wel al wat ouder en uitsluitend in de rol als koper, niet als verkoper.

Ze wil het setje erg graag hebben, maar ik ben dus bezorgd dat ze straks gewoon 15% van de prijs kwijt is en kan fluiten naar het setje, dus wat do?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 10:48

EMP

Krulloos!

Een verkoper mag eisen wat hij/zij wil... maar ik zou hier persoonlijk niet op ingaan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
Zou ik zeker niet op ingaan.
Een beetje het zelfde als je mag wel komen kijken maar kijken is kopen.
Ehhhh nee dan is het kopen en afhalen.

Beetje vreemde manieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Onzinnige deal, niet doen. Als he ging om een keuken of een partijtje kunststof kozijnen ...nou vooruit, maar voor wat losse onderdelen? Vertel de verkoper maar dat 'ie boter bij de vis krijgt, dus na bekijken en testen, verder niets.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NEGERTIVS schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:35:
Beste tweakers,

Op mijn aanraden heeft een vriendin van me gereageerd op een tweedehands upgradesetje in de V&A. Ik heb uiteraard wat instructies meegegeven, ze gaat het setje afhalen en een voorwaarde voor de verkoop is ze het setje werkend te zien krijgt.

Nu wil de verkoper een aanbetaling van ongeveer 15% van de totale verkoopprijs om het setje te "reserveren". Ik vind dat een beetje fishy, vandaar dat ik jullie mening vraag: ik ben dit nog nooit tegengekomen, dit lijkt me niet gebruikelijk?

Volgens mij mag ik niet zomaar met usernames en andere details strooien, maar het betreft een tweaker met een 6 jaar oude account en een stuk of 4 V&A reviews die weliswaar allemaal goed zijn, maar wel al wat ouder en uitsluitend in de rol als koper, niet als verkoper.

Ze wil het setje erg graag hebben, maar ik ben dus bezorgd dat ze straks gewoon 15% van de prijs kwijt is en kan fluiten naar het setje, dus wat do?
Niet op ingaan imho ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

Zullen we even niet op de man spelen?

[ Voor 77% gewijzigd door Microkid op 22-12-2016 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plei
Bedankt voor de reacties. Ze gaat de aanbetaling afwijzen. Misschien dat de verkoper nog bijdraait als hij dit topic onder ogen krijgt :)

@Barrycade: dit vind ik een beetje een malle, offtopic reactie. We zitten hier niet op youtube, ga daar lekker reaguren, thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:08

Nibbz

Postmaster General

NEGERTIVS schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:52:
Bedankt voor de reacties. Ze gaat de aanbetaling afwijzen. Misschien dat de verkoper nog bijdraait als hij dit topic onder ogen krijgt :)

@Barrycade: dit vind ik een beetje een malle, offtopic reactie. We zitten hier niet op youtube, ga daar lekker reaguren, thnx.
Beetje offtopic.. maar ben het betreft de username wel eens met Barrycade.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 21:47
Guys, het issue speelt niet bij de topicstarter zelf. Ik neem aan dat de vriendin waar het om gaat zelf een account heeft :)

offtopic:
Inhoudelijk ben ik het overigens wel eens met de gemaakte opmerking: een gebruikersnaam speelt -net als een reeks andere factoren- wel een rol in de eerste indruk van een account ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Carpento op 21-12-2016 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plei
Mijn username is ontstaan als een (hilarische) typo op een LAN, en is daarna een eigen leven gaan leiden. Maar okay, misschien wordt het tijd om een name change op te halen: ik constateer hoe makkelijk iemand hier een legitiem topic mee kan derailen.

Ik vind het een beetje jammer dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

NEGERTIVS schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:07:
Mijn username is ontstaan als een (hilarische) typo op een LAN, en is daarna een eigen leven gaan leiden. Maar okay, misschien wordt het tijd om een name change op te halen: ik constateer hoe makkelijk iemand hier een legitiem topic mee kan derailen.

Ik vind het een beetje jammer dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
Zijn punt is meer dat er ook genoeg mensen zijn die niet op komen dagen. Als je dan zelf niet een goede reputatie of lange historie hebt mensen wel extra eisen kunnen stellen. Zeker als het een gewild product is.

Vertrouwen gaat twee kanten op en als je zelf niet echt iets hebt om op terug te kunnen vallen en je vertrouwd de tegenpartij ook niet dan kun je misschien beter geen deal maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja als je de crux niet snapt van mijn post. Was duidelijk niet als troll bedoelt.

Maar als je vriendin net zo weinig karma heeft of zich wellicht net heeft aangemeld speciaal voor de aankoop heeft de verkoper ook niet veel om aan vast te houden hè.

Ik kan me ook maar vast houden aan zaken die in je profiel staan en een mening gebaseerd op je username.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Hooglander1 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:10:
[...]

Zijn punt is meer dat er ook genoeg mensen zijn die niet op komen dagen. Als je dan zelf niet een goede reputatie of lange historie hebt mensen wel extra eisen kunnen stellen. Zeker als het een gewild product is.

Vertrouwen gaat twee kanten op en als je zelf niet echt iets hebt om op terug te kunnen vallen en je vertrouwd de tegenpartij ook niet dan kun je misschien beter geen deal maken.
Dat mensen niet komen opdagen is risico voor verkoper en hoort bij het verkopen van 2e hands goederen en verkoper heeft weinig te verliezen als de vriendin van TS niet komt opdagen. In het ergste geval moet hij een nieuwe koper zoeken. Door het laten betalen van die aanbetaling, hefet alleen de koper een risico hier.

Ik zou zo'n verkoper in ieder geval gewoon links laten liggen. Al zou ik het product zo graag willen hebben, ik zou hier niet op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plei
Hooglander1 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:10:
[...]

Wat betreft vertrouwen: je hebt in algemene zin gelijk, maar in deze case vind ik niet dat een aanbetaling een redelijke eis is: de koper komt met een heel concreet voorstel en daar zit ook een stuk commitment in: de koper reist af naar de verkoper om het product te komen bekijken, dat kost ook tijd en geld.

Ik kan geen reden bedenken waarom je zoiets voor zou stellen als je niet van plan bent om te kopen, er valt geen winst uit te halen voor de koper. Een aanbetaling is sunk: je bent het uberhaupt kwijt. Ook als je bij de verkoper constateert dat de netwerkcontroller en het geluid het niet doen en je besluit niet tot koop over te gaan moet de verkoper maar lief genoeg zijn om het terug te geven.
Barrycade schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:20:
Tja als je de crux niet snapt van mijn post. Was duidelijk niet als troll bedoelt.

Maar als je vriendin net zo weinig karma heeft of zich wellicht net heeft aangemeld speciaal voor de aankoop heeft de verkoper ook niet veel om aan vast te houden hè.

Ik kan me ook maar vast houden aan zaken die in je profiel staan en een mening gebaseerd op je username.
Misschien moet je dat dan wat beter verwoorden, ik kan ook niet ruiken wat je diepste bedoelingen zijn als je aan komt zetten met een youtube-tier post.

[ Voor 43% gewijzigd door Plei op 21-12-2016 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom veel woorden als je met minder woorden ook een punt kan maken.

Maar succes er mee, blijkbaar is verkoper niet happig om aan je vriendin te verkopen. En is dit een barricade ;) om te kijken of ze serieus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plei
Barrycade schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:48:
Ach jij hebt ook niet veel karma en een wat vreemde username.
Dus ik zou derhalve ook niet zo graag aan je verkopen.

Dus....
Hoe moet ik hier in vredesnaam je punt uit opmaken? Het is gewoon een ad-hominem. Er is ook zoiets als te weinig woorden gebruiken..

Maargoed, ik zal het meenemen. Misschien als ze benadrukt dat ze serieuze interesse heeft dat er dan iets te regelen valt. Maar aanbetalingen gaan we niet akkoord mee. De kans dat dit gewoon oplichting is, is er ook nog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Verzoeken om een aanbetaling is een uitstekende manier om serieuze kopers van impulsief volk te scheiden alsmede het risico af te dekken een oprechte koper mis te lopen. Niets geks aan.

Het daadwerkelijk durven doen van een aanbetaling, dan wel het vertrouwen van iemand winnen om dat te ontvangen is een een lastiger verhaal. Dan moet je eerst een reputatie opbouwen. Zowel jij als de verkoper hebben dat allebei maar amper. De verkoper schept te weinig vertrouwen dat jouw aanbetaling bij hem in goede handen is, maar jij schept op jouw beurt onvoldoende het beeld dat je een serieus koper bent met jouw weinig indrukwekkende account alsmede onhandige nickname (volkomen eens met anderen hierover).

Oplossing: reputatie opbouwen + namechange

Succes ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 22:13

GforceNL

Out of memory....

Over het algemeen vraag ik ook om een aanbetaling als mensen niet direct langs kunnen komen, maar een week later pas. Niks mis mee in mijn ogen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niks mis mee, Je zult maar voor nop thuisblijven, of vlak voor afgesproken tijd zeg je ineens af. Je bent niet verplicht te kopen,en verkoper doet niks raars naar mijn mening.
Wat nou als jij zegt, ik kom zaterdagmiddag, en ondertussen kan de verkoper alles verkopen en jij zegt vrijdag af.....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 06:30

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Laat de verkoper dit topic lezen zodat hij weet dat je serieus bent en gewoon het volledige bedrag betaald op het moment dat je langskomt om te checken of alles werkt. 8)

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Barrycade schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:32:
Waarom veel woorden als je met minder woorden ook een punt kan maken.
Dat punt heb je dus in eerste instantie niet gemaakt. TS snapte je punt niet. Ik trouwens ook niet. Volgende keer misschien toch wat meer woorden gebruiken? :>

Mij, als verkoper, maakt het helemaal niet uit of iemand 0 posts heeft en pas vandaag zijn account heeft aangemaakt. Als je van te voren betaald of contant geld mee neemt is er toch niets aan de hand?

Tja, kopers laten het weleens afweten. Maar dat weet je van te voren en is het risico van het vak.

Een aanbetaling daarentegen? Whahaha... nee?! ;w
Hackus schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:07:

Wat nou als jij zegt, ik kom zaterdagmiddag, en ondertussen kan de verkoper alles verkopen en jij zegt vrijdag af.....
Risico van het vak. Mensen lijken ook te vergeten dat de verkoper geen risico loopt maar de koper wel....

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 21-12-2016 16:12 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou bij een "aanbetaling" denken van laat maar.. als de verkopende partij geen risico wil nemen dat iemand niet komt op dagen so be it..

van de week zelf nog even een telefoon opgehaald, dan wel niet van V&A maar een andere bekende site..

gezien de verkoper al meerdere gedadigden had die allemaal wel wouden komen kijken. en mogelijk kopen..
meteen een afspraak gemaakt zodat ik die zelfde dag nog langs zou komen, en meteen duidelijk gemaakt dat ik serieuze interesse had..
daarna direct in de auto gestapt en er heen gereden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plei
Techno Overlord schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:09:
Laat de verkoper dit topic lezen zodat hij weet dat je serieus bent en gewoon het volledige bedrag betaald op het moment dat je langskomt om te checken of alles werkt. 8)
Dit lijkt mij de beste oplossing :)
Omni schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:59:
...

Oplossing: reputatie opbouwen + namechange

Succes ermee!
De username is in beraad, en je hebt gelijk wat betreft de reputatie (de reactie op de advertentie is overigens gedaan door die vriendin van mij, niet door mijzelf), maar er van uit gaande dat de verkoper oprecht is in zijn bedoeling om dit setje te verkopen staat hij met zijn eis dus ook zichzelf in de weg.

Als jij ,als Omni zijnde, met je >9000 goede beoordelingen en natuurlijk prachtige advertentiebeschrijvingen vraagt om een aanbetaling is dat echt nul problemo. Maar omdat ik (en met mij veel andere potentiële kopers) er in dit geval niet op kan vertrouwen dat ik ooit een upgradeset te zien krijg als ik vooraf betaal kom ik wel tot de conclusie dat het recht op vragen om een aanbetaling evenzogoed verdiend moet worden. Dus tsja, uiteindelijk vind ik het vooral onhandig van de verkoper. Het risico van een koper die niet komt opdagen hoort toch een beetje bij tweedehands spul verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Elke oplossing heeft een andere groep weer z'n opmerkingen of bedenkingen over.

Verkoper wil alleen person-person verkoop, of verstuurd pas bij betaling, of aanbetaling, allemaal 'normale' handelsmethodes, elk heeft z'n voor- en nadelen en potentieel misbruik.

Reputatie heb je ook nog een tweezijdige issue, is een lagere rating nooit te vertrouwen en hogere rating altijd? Wat is hoog, wat is laag? Verkoper en koper moeten beiden goed gevoel krijgen over de deal, welke oplossing je daarbij gebruikt... er is geen beste of slechte oplossing.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik zelf ook een keer gevraagd, zette een ad en daar reageerde iemand direct maar zou pas in het weekeind kunnen komen en wilde het product reserveren

Ik vroeg aan hem nou dat is wel lang totdat het weekeind is, dus vroeg ik of hij een aanbetaling kon doen zodat hij er zeker van zo kunnen zijn dat hij het product zou krijgen.En ik de zekerheid van verkoop

Daarna nooit meer iets van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NEGERTIVS schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:20:
[...]

[...]

Het risico van een koper die niet komt opdagen hoort toch een beetje bij tweedehands spul verkopen.
Het is toch juist de bedoeling om hier geen 2de marktplaats van te maken :X Mensen die niet op komen dagen risico van een koper.

Ik verkoop juist hier voor de zekerheid anders ga ik wel op marktplaats zitten

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
De verkoper houdt van garantie, de garantie dat de koper op komt dagen. Ik zou hier gebruik van maken. Verkopen wil een deal, jij een deugdelijk product. Geef aan dat je begrip voor de verkoper hebt en ook van garantie houdt en stel vervolgens voor dat je akkoord gaat met de aanbetaling op voorwaarde van 1/2/3 maanden garantie op het onderhavige product. Als het vertrouwen wederzijds is lijkt mij dit een garantie voor succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:11:
[...]

Het is toch juist de bedoeling om hier geen 2de marktplaats van te maken :X Mensen die niet op komen dagen risico van een koper.

Ik verkoop juist hier voor de zekerheid anders ga ik wel op marktplaats zitten
Als je hier komt voor die zekerheid is een marktplaats-methode om garantie van opdagen te krijgen toch juist niet nodig?...
Als het om een uiterst waardevol iets gaat waar nu tig kopers voor zijn zou je als verkoper kunnen zeggen dat je 40 kopers moet wegsturen en daarom wel een voorschot wil, maar dan maak je dus al een verkoop omdat koper dan niet meer terug kan, weinig zullen dat doen.
Langskomen om iets op te halen is gelijk oversteken, niemand gaat van tevoren geld opsturen om dan langs te gaan en dan maar te hopen dat je aankoop geslaagd is...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1