Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Het is inmiddels ongeveer vier jaar (?) terug dat ik mijn pc voor het laatst een upgrade gegeven hebt. Maar nu begin ik te merken dat hij moeite heeft met de nieuwere games. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Planet Coaster. Nu moet ik bekennen dat ik mij sinds de vorige upgrade niet meer aandachtig bezig gehouden heb met de huidige staat van de onderdelen.

Mijn huidige pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1MSI R7950 Twin Frozr 3GD5€ 0,-€ 0,-
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Hierbij zit nog 8 GB DDR3 Corsair geheugen en een SSD drive.

Nu zijn mijn vragen:

- Zou een videokaart (GTX 1070?) upgrade mij een flinke prestatiewinst kunnen opleveren of zijn mijn huidige onderdelen dermate verouderd dat die de kaart alleen maar tegen gaan werken?

- Ik merk dat bepaalde programma's (Simio, AutoCAD, CATIA) zwaar op mijn systeem liggen, zou een i7 (6700k) het waard zijn om te kopen of is de prestatiewinst gering?

Tips zijn van harte welkom. :)

Alle reacties

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
De keuze van de videokaart hangt een beetje af van de resolutie en het soort scherm waar je op wilt spelen. Voor 1080p 60hz is een gtx 1060 6gb of een rx480 8gb prima genoeg.

Als je de processor haat upgraden dan moet je ook je moederbord doen en daarmee ook het geheugen, wat veel duurder is.

Goedkoopste is je videokaart upgraden en kijken hoe dat bevalt. Eventueel kan je (tweedehands) nog wat geheugen erbij doen.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Op welke resolutie game je?

De bottleneck zal op je grafische kaart liggen. De hoogste haalbare setting die ik hiermee zou verwachten (op 1080p) is medium. Om deze te vernieuwen zou ik voor bijvoorbeeld pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC gaan. Een 1070 is overkill voor 1080p of lagere resoluties.

Een i7-6700k lijkt me niet nodig, tenzij je bovenstaande programma's veelvuldig voor langdurige tijd gebruikt. Zelfs dan zou ik twijfelen om het te doen. In ieder geval wachten tot de 7700k er is, over een maand.

Als je nog 2 ram slots open hebt, kun je ook 2x4 gb ddr3 van V&A afplukken voor zo'n 35 euro. Je kunt makkelijk in Windows Task Manager kijken of hier je bottleneck ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht inderdaad geen 100 fps op een 4K resolutie, maar 60 fps op 1080p is wel een vereiste. Die programma's gebruik ik inderdaad bijna dagelijks voor mijn studie.

Wat betreft de 7700k, is daar al iets over bekend qua prijs? De eerste de beste bron geeft namelijk een prijs van boven de 500 euro aan.

Dank beide!