Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waar moet je op letten bij een UPS?

Pagina: 1
Acties:

• PaajJaap
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20-02 19:18
Hallo allemaal!

Ik zit te denken om een UPS aan te schaffen. Waarom? Voor een beetje veiligheid.
Ik heb een huisgenoot die af en toe iets teveel van het huis stroomnet vraagt, waardoor het uitvliegt. Op zich is dat nooit een hele grote ramp, maar als je lekker aan het werken bent, kan het wel irritant zijn.
Daarnaast merk ik de laatste tijd dat wanneer er een aantal schakelaren (onder andere het licht van de badkamer) aan wordt gezet, dan hoor ik dat over mijn speakers.
Ook dat is niet een grote ramp, maar als het kan worden voorkomen, dan graag.

Nu begrijp ik dat een UPS sowieos ervoor zorgt dat de stroomtoevoer naar de computer constanter wordt en zo'n stroompiek niet (of minder snel) voorkomt.

Maar als ik bij de pricewatch zoek, vind ik een heleboel verschillende type UPS's en ik weet niet waar ik op moet letten. Ook de prijzen lopen erg uiteen en ik wil niet teveel geld uitgeven uiteraard. Maar als ik straks 6 tientjes heb uitgegeven aan een apparaat dat eigenlijk helemaal niet helpt, is het ook zonde.

Ik zie sommige die hebben 4 stekker aansluiting en sommige zijn van die kleine kastjes. Waarom zou je vier stekker aansluitingen moeten hebben? Kan je aan zo'n UPS niet een stekkerblok hangen waar je hardware dan weer insteekt?
Ik begrijp dat wanneer je een stroomuitval wilt opvangen een accu erin moet hebben zitten. Maar als die accu een half uurtje werken aan een pc met 2 beeldschermen kan opvangen, is het voor mij al genoeg.

Wat zouden jullie aanraden voor een UPS die 'gewoon' voor thuis is.

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Wat handig is, APC heeft een ups calculator op zijn site staan daar kan je aangeven welke apparaten achter de ups moet en hoe lang je wil dat de ups stroom geeft bij uitval.

Neem hier even een kijkje:

http://www.apc.com/nl/en/tools/ups_selector/home/device

En ik denk dat je iets realistischer moet gaan kijken want een half uur lijkt misschien weinig, maar dan moet je toch wat meer geld neer gaan leggen dat 60 euro. Want voor 60 euro ga je eerder naar een aantal minuten.

[Voor 29% gewijzigd door Aapie op 21-12-2016 13:28]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:01
Er zijn verschillende typen UPS. In het kort:
- Offline, deze heeft een relais, dus normaal: AC->AC, en bij uitval: DC->AC.
- Online, beschermde apparaten gaan altijd via de DC naar AC inverter: AC->DC->AC
- Line-interactive: deze bevat een getrapte transformator om de spannig bij te stellen, en werkt vervolgens als Offline UPS. Deze zijn voor thuis duur.
Nu begrijp ik dat een UPS sowieos ervoor zorgt dat de stroomtoevoer naar de computer constanter wordt en zo'n stroompiek niet (of minder snel) voorkomt.
Alleen bij een Online of Interactive. Een offline UPS bevat een relais welke bij voldoende netspanning simpel input naar output schakelt. Er zal altijd een surge protector en zekering in zitten.

Voor jouw doel:
Ik heb een huisgenoot die af en toe iets teveel van het huis stroomnet vraagt, waardoor het uitvliegt. Op zich is dat nooit een hele grote ramp, maar als je lekker aan het werken bent, kan het wel irritant zijn.
Voldoet een goedkope standby/offline UPS. Je uitvaltijd is waarschijnlijk <5 minuten. En de apparatuur heeft allemaal nog een eigen AC/DC voeding welke het omschakelen probleemloos moet kunnen vatten.
Neem er een met USB en je desktop ziet hem als accu, zodat hij vanzelf bij x capaciteit, of direct, in sluimerstand kan gaan.

Waar je op moet letten?
Voorbeeld, ik heb een pricewatch: Eaton Ellipse ECO 650 IEC USB.

- Het maximaal vermogen (watt), er komt niet meer dan het gescpecificeerde vermogen uit de UPS.
Bij een 400 Watt UPS dus geen >1000 Watt kachels of stofzuiger.

- De capaciteit (VA), dit is de capaciteit in Volt-Ampere. Hoe lang de batterij het vol houdt.
Hier zijn calculators voor, maar je kunt ook even bij de fabrikant specificaties kijken, dan krijg je vaak een grafiekje.
http://www.apc.com/nl/en/tools/ups_selector/home/device.

- De uitgangen. Sommige hebben IEC C13 female uitgangen. Dat is handig, maar daar past een gewone stekker niet ik. Ik heb expres een IEC UPS omdat niemand -huisgenoot- dan per ongeluk een stofzuiger in de UPS kan steken. Waar door hij overbalst raakt.

Soms heeft een UPS ook geschakelde slave uitgangen. Deze krijgen geen batterijvoeding! Kijk dus eerst even op de website van de fabrikant hoeveel uitgangen daarwerkelijk uit de batterij komen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:28

vso

raap voor zijn recht

een ups voor thuis heb je nodig voor

1) cv waakvlam (wel handig als de verwarming het blijft doen .. ook al valt gas niet uit .. onsteking werkt elektronisch) zo ook gasfornuis
2) opladen van gsm (dingen vreten veel energie om een bizare reden ;)
3) netjes afsluiten van NAS/Server/desktop.
4) spannings pieken/dalen opvangen

Meeste voedingen zijn wel geschik tegen pieken zeker de huidige generaties .. de laatste voeding die bij mij overleed was 1998 oid

Op MP kan je vaak goedkoop een UPS scoren, vaak moet je dan zelf de accu vervangen maar nog altijd goedkoper en beter dan consumenten variant of nieuw-nieuw
Volgens mij zijn de MKB (met female c13 aan de achterkant) online varianten .. als je op een pc aansluit (usb aansluiting moet er wel op zitten) dan zie je dat het stroom net best wel veranderlijk is.

APC heeft gelukkig de gewoonte om paar componenten weg te laten die het onderscheid maken tussen bv 900 en 1600 variant. Door deze compenten zelf erop te solderen upgrade je de unit significant.
ook kan je extra accu's eraan hangen

Voor NL is een UPS eigenlijk niet eens nodig, en als er stront aan de knikker is dan heb je meer aan een generator/aggregaat dan aan een UPS. een UPS is ook eigenlijk bedoelt om relatief kort de stroom verlies op te vangen. zelfs al kan je bv 30 minuten "doordraaien" sluit maar af na 5 minuten stroom uitval en het restant kunnen gebruiken voor je gsm / cv installatie.

Tenzij je UPS kan combineren met zonnecel en (druppel) lader en bv een leuke belastings cyclus (zodat de accu niet sneller dood gaat) .. is het voor 99% van de huishoudens vette overkill

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit lijkt me nou typisch een aankoopadviesvraag.

Move OH -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• PaajJaap
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20-02 19:18
Oeps. Maar toch bedankt voor het verplaatsen.

Ik begrijp dat een UPS voor een desktop pc meer bedoelt is om die klap even op te vangen. Gewoon snel naar de meterkast lopen om de schakelaar weer aan te doen. Klopt dat?

Ik weet dat een hedendaagse voeding een piek aan kan. Ik ben ook niet zo bang dat een voeding of iets anders defect zal raken. Het gaat mij meer om een beetje veiligheid en gemak. Ik werk thuis en doe veel audiovisueel. Zeker als met audio bezig ben en iemand zet een schakelaar om, kan dat enorm vervelend zijn, omdat het stoort bij het luisteren. Ook als ik gewoon muziek zal luisteren bijvoorbeeld. Voor alleen dat probleem zou een surge protector alleen al helpen.

Nu dacht ik dat een UPS ook als een soort surge protector werkt. Klopt dit, of zit ik helemaal mis?
Mijn doel is in ieder geval om die piek niet over mijn speakers te horen.

(Dit zijn eenvoudige Logitech speakertjes van al wat jaartjes oud. Ik wil ze nog wel een keer gaan vervangen voor een setje monitor speakers en wellicht is daardoor het probleem ook al verholpen.)

Ik dacht dus aan een UPS om dus die pieken te kunnen opvangen, maar ook om een uitvallende desktop tegen te gaan, mocht de stroom in huis even uitvallen.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:01
PaajJaap schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:44:
Nu dacht ik dat een UPS ook als een soort surge protector werkt. Klopt dit, of zit ik helemaal mis?
Mijn doel is in ieder geval om die piek niet over mijn speakers te horen.
Dan heb je geen UPS nodig. Een simpel stekkerblok met een paar varistors is dan voldoende.
Een UPS heeft dit al intern, immers ook om zijn eigen elektronica intact te houden.

Als je last hebt van storing op je speakers komt het waarschijnlijk niet uit het net. De versterker en de pc hebben al voedingen die hier aan de laagspanningszijde geen last van mogen hebben. Tenzij je aarding niet goed zit. Maar dan maakt een UPS dat probleem erger.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True