Een goed backup-systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-02-2021
Hallo allemaal!

Ik wil graag een goed backupsysteem thuis opzetten. En nu heb ik er een idee over, maar heb ook nog wat vragen.

Allereerst mijn idee. Ik heb een pc waar 3x2TB HDD's in zitten, dus 6TB in totaal. Nu wil ik daar een extern HDD RAID behuizing aanhangen die dagelijks een backup maakt.
Daarnaast wil ik een USB 'toaster' neerzetten voor de langdurige opslag. Daarvoor koop ik dan nog wat goedkopere HDD's om oudere projecten op op te slaan. Wat daardoor ook nog handig is, is dat ik een mogelijkheid heb voor een off-site backup.

Dit zijn de producten die ik nu in gedachten had.
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red WD20EFRX, 2TB€ 93,95€ 375,80
1Raidsonic Icy Box IB-RD3640SU3 (20641) Zwart€ 153,43€ 153,43
1Startech.com USB 3.0 SATA III docking station met USB hub en UASP Zilver€ 50,38€ 50,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,61

Mijn vragen hierover zijn.
Is voor een redundant RAID 8TB genoeg voor 6TB backup? Ik denk van niet en verwacht dat het minimaal 12TB moet zijn.

Is dat Raidsonic IcyBox een goed dingetje of raden jullie iets anders aan? Mijn eisen voor de box zijn dat ie rechtstreeks aan de pc kan worden aangesloten. Een NAS hoeft het niet te worden. Hij moet wel RAID kunnen, maar omdat het voor backup is, hoeft het geen snelheidsmonster te zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Eerste vraag:
Zoek op Google raid calculator en je zult je antwoord krijgen.

Tweede vraag:
Ligt vooral aan de snelheden die het apparaat aan kan qua overdracht, dus zoek even uit of de snelheden over USB 3.0 goed genoeg voor je zijn.
Raid is leuk maar als je raid 5 kiest en 1 schijf gaat stuk kan het maar zo een aantal dagen duren om de raid configuratie weer volledig te krijgen. (Dit ligt aan de schijven en de controller die het apparaat heeft.)

[ Voor 19% gewijzigd door Aapie op 21-12-2016 13:16 ]

• PaajJaap
Bedankt voor de raid calclator tip. Dat verheldert de boel al.

Dan komt alleen de vraag op. Welke RAID optie het beste is voor een back-up harde schijf. Raid 5 of 1+0?
Want met een RAID 5 is 8TB wel genoeg, maar met een RAID 1+0 niet.

Over die controller. Ik kan dus over dat Raidsonic apparaat niet iets vinden over de specs daarvan. Zou dat betekenen dat de de desktop pc dan de RAID controller wordt?

Als ik bij de Pricewatch kijk bij 'externe HDD behuizingen' zijn de prijzen goedkoper dan wanneer ik bij de categorie 'Netwerk opslag' kijk. Uiteraard begrijp dat in de laatste categorie de kastje ook netwerkmogelijkheden hebben, maar sommige hebben ook een USB 3.0 aansluiting. Ook zie ik juist bij die kastjes wel informatie over een CPU en dergelijke staan.

[ Voor 5% gewijzigd door PaajJaap op 22-12-2016 17:33 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

PaajJaap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:04:
Allereerst mijn idee. Ik heb een pc waar 3x2TB HDD's in zitten, dus 6TB in totaal. Nu wil ik daar een extern HDD RAID behuizing aanhangen die dagelijks een backup maakt.
Daarnaast wil ik een USB 'toaster' neerzetten voor de langdurige opslag. Daarvoor koop ik dan nog wat goedkopere HDD's om oudere projecten op op te slaan. Wat daardoor ook nog handig is, is dat ik een mogelijkheid heb voor een off-site backup.
Om met dat laatste te beginnen:
Offsite backups doe je idealiter offline, offsite, maar bovenal: geautomatiseerd.

Gezien dit om een hobbysetup gaat en niet om een bedrijfsmatige setup, is offline offsite niet echt een realistische optie tenzij je met USB disks gaat zitten spelen en DAT raad ik af. De kans dat je dat gaat vergeten is heel groot en disk is in zulke gevallen niet echt een goed medium.

Als het niet om al te absurd veel data gaat die je werkelijk offsite wil opslaan, kan het interessant zijn daar bijvoorbeeld bij TransIP een VPS met Big Storage voor te huren. Kost je 20 EUR per maand voor een machine met 2T Big Storage, iedere 2T extra kost je 10 EUR per maand extra.

Richt je dat goed in, kun je een aardige retentie opbouwen dmv snapshots en fikt de boel thuis af of word er ingebroken, heb je je data in ieder geval nog.

Ook kun je kijken naar iets als CrashPlan of BackBlaze. Dat is nog wat eenvoudiger, je hoeft immers zelf niets in elkaar te knutselen. Actuele prijzen weet ik alleen niet. (Zie daarvoor de websites.)

Dan die USB "toaster", waarom zou je USB disks ergens aan willen hangen en doe je dat niet op een aparte NAS? De disks in een NAS zijn sowieso het duurste, je netto winst van USB disks in plaats van een NAS is vrij verwaarloosbaar.
Mijn vragen hierover zijn.
Is voor een redundant RAID 8TB genoeg voor 6TB backup? Ik denk van niet en verwacht dat het minimaal 12TB moet zijn.
Hangt van je RAID level en hoe je de data op slaat af.

8T bruto met 2T disks is met RAID1 4T, met RAID5 6T, met RAID6 4T en ga je met ZFS en compressie aan de slag, is het weer anders.
Is dat Raidsonic IcyBox een goed dingetje of raden jullie iets anders aan? Mijn eisen voor de box zijn dat ie rechtstreeks aan de pc kan worden aangesloten. Een NAS hoeft het niet te worden. Hij moet wel RAID kunnen, maar omdat het voor backup is, hoeft het geen snelheidsmonster te zijn.
Zie boven. Ik zou het eenvoudiger maken. :)

- 1 NAS thuis voor al je opslag, NAS voorzie je van de nodige hoeveelheid disks en op die NAS maak je snapshots
- naar keuze een externe opslag dmv VPS, een NAS bij een vriend/vriendin/familie of commerciële backup boeren als CrashPlan of BackBlaze
- wil je toch nog een stap er tussen, 1 NAS thuis voor je actuele data, 1 NAS voor je backups en dan nog offsite backups

Wat het beste is hangt een beetje af van wat je echt wil en je budget. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je mogelijkheden om bijv. bij familie een nas neer te zetten ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
We zijn een paar maanden verder, maar heb nog niets aangeschaft.

@unezra
Bedankt voor de uitgebreide informatie, maar ik begrijp dat er iets meer uitleg nodig is.

Ik ben ZZP-er en werk vanuit huis. Als beroep ben ik motion designer en ik fotografeer ook veel. Dus qua data heb ik soms best veel te verstouwen.
Zoals ik al zei heb ik dus 3x2TB opslag in de computer zitten en wil voor de dagelijkse backup een RAID box ernaast zetten. Het gaat mij daarbij niet zozeer om snelheid, maar wel betrouwbaar. Ik begrijp dat ie de eerste keer alles zou moeten opslaan, maar bij de dagelijks backups zullen dat alleen de wijzigingen zijn.
Ik zou dan graag een redundant systeem willen hebben, dus wanneer 1 HDD defect is, dat ik die kan vervangen en hij alles opnieuw kan opbouwen.

De 'toaster' wil ik erbij aanschaffen voor de oudere projecten die al zijn afgesloten en ik voor langdurige opslag op een HDD zet en opberg.

Een offsite backup heb ik hier nog niet in meegenomen, maar dat wil ik nu ook nog niet. Logischerwijs zou ik dan een RAID NAS elders plaatsen en die dagelijk/wekelijks een backup draait. Voor nu zou dat bij mijn ouders kunnen, maar als ik in de toekomst een andere werkplek heb, dan kan dat ook nog.

Wat ik dus sowieso wil weten is welke RAID setting jullie aanraden voor een betrouwbare backup die redundant is. Dan ga ik daarna kijken hoeveel TB daarvoor nodig is.

En wat ik ook wil weten is of die Raidsonic Icybox een goed product is of dat jullie toch iets anders aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PaajJaap schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:35:
We zijn een paar maanden verder, maar heb nog niets aangeschaft.

@unezra
Bedankt voor de uitgebreide informatie, maar ik begrijp dat er iets meer uitleg nodig is.

Ik ben ZZP-er en werk vanuit huis. Als beroep ben ik motion designer en ik fotografeer ook veel. Dus qua data heb ik soms best veel te verstouwen.
Zoals ik al zei heb ik dus 3x2TB opslag in de computer zitten en wil voor de dagelijkse backup een RAID box ernaast zetten. Het gaat mij daarbij niet zozeer om snelheid, maar wel betrouwbaar. Ik begrijp dat ie de eerste keer alles zou moeten opslaan, maar bij de dagelijks backups zullen dat alleen de wijzigingen zijn.
Over wat voor bestandsgroottes hebben we het eigenlijk?
Ik kan me voorstellen dat als je met videobestanden werkt, dat niet fijn werkt over een netwerk verbinding heen tenzij je gaat investeren in 10Ge hardware aan zowel de kant van je PC, als je netwerk, als je NAS. (10Ge = 10GBit/s =~1GByte/s)
Ik zou dan graag een redundant systeem willen hebben, dus wanneer 1 HDD defect is, dat ik die kan vervangen en hij alles opnieuw kan opbouwen.

De 'toaster' wil ik erbij aanschaffen voor de oudere projecten die al zijn afgesloten en ik voor langdurige opslag op een HDD zet en opberg.
Maakt het alleen maar complex, terwijl de besparing minimaal is en gaat die ene disk dan dood, ben je alsnog je data kwijt.
Een offsite backup heb ik hier nog niet in meegenomen, maar dat wil ik nu ook nog niet. Logischerwijs zou ik dan een RAID NAS elders plaatsen en die dagelijk/wekelijks een backup draait. Voor nu zou dat bij mijn ouders kunnen, maar als ik in de toekomst een andere werkplek heb, dan kan dat ook nog.
Wat is je data je waard?
Offsite backups is nu juist een van de eerste dingen waarin ik zou investeren.
Wat ik dus sowieso wil weten is welke RAID setting jullie aanraden voor een betrouwbare backup die redundant is. Dan ga ik daarna kijken hoeveel TB daarvoor nodig is.
RAID is geen backup.
RAID beschermt je puur en alleen tegen uitval van een of meerdere disks. Alle andere calamiteiten zoals een virus, brand, diefstal of user f*ckup beschermt het _niet_ tegen.

Dat is dus waarom je meerdere lagen hebt en afhankelijk van je wensen, eisen en budget doe je daarin concessies. Het is alleen wel belangrijk je bewust te zijn van welke concessies je precies doet. Een RAID level uitkiezen en dan denken dat je veilig bent, is vragen om ellende op het moment dat het je het minst goed uit komt.

Maar wil je het goed doen (en dat kan met beperkte middelen):
- Centrale opslag van je data (NAS)
- Snapshots (zodat je terug kunt in de tijd, snapshots zijn immutable en beschermen *wel* tegen virussen, user error, etc.)
- RAID (zodat je beschermd bent tegen disk uitval)
- Offsite backups (zodat je beschermd bent tegen brand, diefstal, uitval van je data, user error die verder gaat dan je met snapshots kunt oplossen, zoals per ongeluk het wissen van al je data)

Die offsite backups kunnen prima als cloud oplossing, zoals BackBlaze of Crashplan. Een 2e NAS op een andere locatie is ook goed te doen.

De vraag die je je altijd moet stellen is "wat is deze data waard". Op basis daarvan, kies je je oplossingen. Je gebruikt data bedrijfsmatig, persoonlijk vind ik dan dat je wel mag kiezen voor het met beperkte middelen oplossen van bovenstaande, maar niet een van die mogelijkheden mag weglaten.
En wat ik ook wil weten is of die Raidsonic Icybox een goed product is of dat jullie toch iets anders aanraden.
Persoonlijk geen ervaring mee dus durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
De data verschilt uiteraard, maar vooral Projectmappen en daarin zit dan eventueel video, After Effects en Premiere projecten, Illustrator/Photoshopmateriaal, 3D projecten en renders. En daarnaast is een groot deel een Lightroom library met RAW foto's.

En die data wil ik graag veilig hebben uiteraard. Tot nu toe heb ik het geluk dat er niks is mis gegaan, maar dat is dus vooral geluk hebben.

Over RAID en dat het geen backup is. Dat begrijp ik maar al te goed, maar ik wil ook niet dat de RAID de eigenlijk backup is. Alles staat in eerste instantie intern opgeslagen. Al die data wil ik dus op een RAID setup opslaan, maar dus wel redundant. Als er dus een HDD in het RAID kastje defect raakt, kan die dus zelf alle data opnieuw opbouwen. Dan heb ik nog steeds alle data intern op de machine staan en heb ik het op 1 locatie dubbel.

Daarnaast wil ik nu een toaster voor langdurige opslag. Wat ik daarmee wil doen is oudere projecten wegzetten. Waarom? Zodat ik niet steeds meer opslag in mijn machine hoef te stoppen. Projecten die al afgesloten zijn, hoeven niet op mijn machine te staan en nemen onnodige ruimte in.
Ik kan iedere keer wanneer ik oude projecten opsla ze wegschrijven op 2 HDD's en op 2 locaties opslaan. En wat ik ook kan doen is de eindresultaten wel intern laten staan, zodat die ook op de RAID worden weggeschreven.

Mocht het dan ooit voorkomen dat een klant een aanpassing in een oud project wil en het project is er om 1 of andere reden niet meer, dan heb ik altijd nog het eindresultaat elders staan.

De lightroom library zal zich blijven uitbreiden en wellicht moet ik daarvoor in de toekomst een andere manier van opslaan voor vinden, maar dat hou ik voorlopig nog zo.

En ik begrijp dat dit huidige idee nog niet compleet veilig is. Een backup elders is nog steeds wenselijk, maar zoals ik al eerder zei is dit stap 1.

Ik zou alleen nog willen weten welk RAID setup de beste keuze hiervoor is en of die Raidsonic een goed apparaat is en/of mensen andere doosjes aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PaajJaap schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:34:
[knip verhaal]
Ik zou alleen nog willen weten welk RAID setup de beste keuze hiervoor is en of die Raidsonic een goed apparaat is en/of mensen andere doosjes aanraden.
Ik zoom even alleen in op dit, want over de rest is volgens mij alles wel gezegd en ik hoop dat je daarin de juiste beslissingen neemt.

Qua RAID setup: ZFS

En ook daar heb je wat smaakjes in.

Redundancy ten koste van snelheid in gebruik en wederopbouw:
- Uitval van maximaal 1 disk: RAIDZ-1 (equivalent van RAID-5)
- Uitval van maximaal 2 disks: RAIDZ-2 (equivalent van RAID-6)
- Uitval van maximaal 3 disks: RAIDZ-3 (geen klasiek equivalent voor)

Redundancy EN snelheid (maar extra risico):
- striped mirror (RAID-10 equivalent)

Redundancy EN snelheid:
- mirror (RAID-1 equivalent)

Goede read over ZFS en alle voor- en nadelen:
https://pthree.org/2012/1...nistration-part-ii-raidz/

Wil je iets meer weten over klassieke RAID levels:
http://www.acnc.com/raid

ZFS heeft ontzettend veel voordelen ten opzichte van andere, klassieke RAID setups. Snelheid is vaak niet eens het belangrijkste. ZFS gaat over data integriteit en het voorkomen van bitrot. (Maar het is dus ook ontzettend snel, dankzij ver doorgevoerde caching mechanismen die je kunt naar believen kunt tunen.)

Voert te ver alle voordelen hier op een rij te zetten, ik heb (onder andere daarover) een presentatie gegeven:
https://anmd.org/files/ta...-2016-choices-choices.pdf

Vanaf slide 41 gaat het over RAID in het algemeen, vanaf slide 54 behandel ik ZFS.
Wellicht dat je daar iets aan hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
Bedankt voor de linkjes. Daar staat zeker nog nuttige informatie in.
Maar nog een vraag over ZFS in het algemeen. Als je hier op tweakers in de pricewatch zoekt, kan je RAID modi selecteren, maar daar staat geen ZFS bij. Hoe weet ik het of zo'n behuizing het aan kan? Of is ZFS een softwarematige instelling en moet dit sowieso vanuit de BIOS of eventuele beheersoftware van zo'n behuizing gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ZFS werkt 100% softwarematig. Het stelt wel wat speciale eisen aan je hardware:

- Genoeg geheugen (FreeNAS eist minimaal 8G geeheugen)
- Geheugen moet ECC zijn
- Géén RAID controller maar een zgn. HBA of standaard SATA/SAS poorten

ZFS bouw je over het algemeen op serverhardware op. Dat begint bij een relatief goedkope HP Microserver en eindigt bij servers van tienduizenden EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:35
Dus als ik het goed begrijp heb je al je data op de HDD in je computer en heb je eigenlijk geen behoefte aan netwerk opslag voor de dagelijkse bezigheden?

Wat ik dan zou doen:
- NAS plaatsen
- Continue sync van computer naar NAS (gaat je HDD in de computer kaduuk, heb je nog een recente kopie op je NAS staan.) Persoonlijk zou ik dan ook gaan werken met een snapshot op je NAS, maar dat hangt dan even af van de ruimte.
- Dagelijkse backup van je NAS naar een cloudservice, afhankelijk van de grootte van je backup ook diverse versies daarvan zodat je altijd X-dagen /weken terug kan.
En mocht je het nog niet vertrouwen dan kun je ook nog maandelijkse handmatig een backup maken van je nas op een extra HD/USB schijf (maar dat ga je op een gegeven moment vergeten...)

Op die manier heb je alleen een (groot) probleem als je aan het werk bent geweest op je computer en de boel fikt af voordat je een backup hebt kunnen draaien van je NAS naar een cloudservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
unezra schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:35:
ZFS werkt 100% softwarematig. Het stelt wel wat speciale eisen aan je hardware:

- Genoeg geheugen (FreeNAS eist minimaal 8G geeheugen)
- Geheugen moet ECC zijn
- Géén RAID controller maar een zgn. HBA of standaard SATA/SAS poorten

ZFS bouw je over het algemeen op serverhardware op. Dat begint bij een relatief goedkope HP Microserver en eindigt bij servers van tienduizenden EUR.
Dus het hele ZFS verhaal zou voor mij niet opgaan, want ik heb:
- i7-5820K
- 32GB DDR4 RAM (maar is geen ECC)
- Ik heb wel een MSI workstation moederbord, maar die zal vast geen HBA hebben.

Dus dan zou de RAID keuze bestaan uit RAID 1, 5 of 10. Maar dan lijkt mij 5 de meest logische keuze.

@BB-One
Een NAS zal niet nodig zijn, want hij hoeft niet in het netwerk te hangen. USB 3 zou ook al voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:35
PaajJaap schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:50:
[...]

- i7-5820K

Dus dan zou de RAID keuze bestaan uit RAID 1, 5 of 10. Maar dan lijkt mij 5 de meest logische keuze.

@BB-One
Een NAS zal niet nodig zijn, want hij hoeft niet in het netwerk te hangen. USB 3 zou ook al voldoen.
Volgens mij hebben we het allemaal over een NAS danwel een ander soort server... :?
Ik denk dat het echt het makkelijkste is om een NAS te plaatsen, eenmaal goed instellen en je hebt er geen omkijken meer naar en de NAS kan je automatisch ook een backup laten maken in de cloud.
(misschien dat dat ook geldt voor de door jou gesuggereerde ICY box, maar daar heb ik geen ervaring mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PaajJaap schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:50:
[...]

- i7-5820K
Gewone SATA poorten doen het prima. Een aparte HBA heb je in de regel nodig als je meer SATA of SAS disks hebt dan er aansluitingen op je moederbord zitten of meer performance wilt halen dan je met een on-board SATA/SAS controller kunt halen.

Ik heb hier een systeem staan met 12 SAS poorten, dan kom je er niet meer met on-board. Daar zit dus een HBA in. (Ter vervanging van de P410 RAID controller.)
Waarom denk je dat 5 de meest logische keuze is?

En waarom schrijf je ZFS af? Enkel omdat je daarvoor moet investeren in hardware?

Ik dacht dat je een goed backup systeem wilde hebben voor je bedrijfsactiviteiten. Lijkt me logisch dat je daarvoor ook de noodzakelijke investerinen moet doen.
@BB-One
:(
Ook hier, je wilt een *goede* backup oplossing voor je bedrijf.
Doe jezelf een lol en ga dan niet lopen spelen met USB disk cabinets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
Ik wil uiteraard wat investeren. Vandaar ook mijn openingsvraag met voorstel van hardware, maar uiteraard wil ik niet onnodig hoge bedragen gaan uitgeven en alles, voor mijzelf, zo simpel mogelijk houden.

Wat is het verschil tussen een disk cabinet die je direct op de pc met USB kan aansluiten en een NAS? Als je een kastje hebt waar 4 HDD's in kunnen, dan maakt die aansluiting toch weinig uit lijkt mij? En NAS zet je in je netwerk en eentje die een USB aansluiting heeft, kan je direct op een computer aansluiten.

Op dit moment zie ik een NAS niet zo zitten, omdat ik dit netwerk deel met huisgenoten en ik die data liever niet deel en ik zie ook niet het nut erin als ik maar 1 pc wil kunnen back-uppen. Als ik een NAS makkelijk kan instellen dat ik alleen erbij kan, dan is dat ook goed.
Maar dan blijft nog de vraag. Waarom is een NAS beter dan een USB cabinet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
En wat zouden jullie dan adviseren voor een bedrag van ongeveer 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PaajJaap schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:37:
Ik wil uiteraard wat investeren. Vandaar ook mijn openingsvraag met voorstel van hardware, maar uiteraard wil ik niet onnodig hoge bedragen gaan uitgeven en alles, voor mijzelf, zo simpel mogelijk houden.
Aan de ene kant snap ik dat je dingen zo simpel mogelijk wilt houden, aan de andere kant zijn sommige dingen gewoon niet zo simpel.

Als ik het goed begrepen heb wil je niet naar een volledige cloud backup oplossing als BackBlaze of Crashplan (want dat is by far het meest eenvoudige), maar wil je wel iets lokaals doen met je data. (Wat het direct ingewikkelder maakt als je het goed wilt doen.)

Kortom, het is belangrijk te bedenken wat je nu eigenlijk wilt en nog veel belangrijker, wat de data je waard is.

Je kunt er ook nog voor kiezen het niet zelf te doen maar een bedrijf in te huren dat dit soort dingen voor je installeert, configureert en beheert. Ik weet alleen niet of dat binnen je budget past.
Wat is het verschil tussen een disk cabinet die je direct op de pc met USB kan aansluiten en een NAS? Als je een kastje hebt waar 4 HDD's in kunnen, dan maakt die aansluiting toch weinig uit lijkt mij? En NAS zet je in je netwerk en eentje die een USB aansluiting heeft, kan je direct op een computer aansluiten.
Een NAS kent *veel* meer mogelijkheden dan een PC met een paar disks en USB is notoir brak. Prima om een disk aan te hangen waar je data op slaat om te transporteren maar je wilt absoluut geen USB disks in een RAID setup duwen. Da's vragen om ellende.

Een NAS is daarbij ook gemaakt om 24/7 aan te staan, data te serveren en allerlei achtergrond taken uit te voeren zoals het offsite brengen van je data. Dat wil je, want fikt je NAS af of word 'ie gejat, ben je alles kwijt.

Een NAS is dus een prima oplossing maar zeker als je d'r bedrijfsmatig gebruik van maakt, doe je er goed aan OOK backups te maken die fysiek op een andere plek staan dan je NAS. Alleen RAID en snapshots zijn niet voldoende bij een beetje serieuze calamiteit.
Op dit moment zie ik een NAS niet zo zitten, omdat ik dit netwerk deel met huisgenoten en ik die data liever niet deel en ik zie ook niet het nut erin als ik maar 1 pc wil kunnen back-uppen. Als ik een NAS makkelijk kan instellen dat ik alleen erbij kan, dan is dat ook goed.
Lees de manual van FreeNAS of een andere willekeurige NAS oplossing eens.
Natuurlijk kan dat. Of het makkelijk is hangt af van je eigen skills. :)
Maar dan blijft nog de vraag. Waarom is een NAS beter dan een USB cabinet?
Zie boven.
PaajJaap schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:38:
En wat zouden jullie dan adviseren voor een bedrag van ongeveer 600 euro?
HP Microserver Gen8 met FreeNAS, 4x SATA HDD en een goede USB stick om FreeNAS op te zetten. Moet je, afhankelijk van je drivekeuze, voor dat bedrag wel ongeveer klaar kunnen zijn. (Microserver kost met 16G geheugen en USB stick iets van 400 EUR, heb je nog 200 EUR over voor disks. Daar koop je vandaag de dag 4 stuks 1T HDD voor waardoor je een netto storage capaciteit hebt van 2T bij een mirrored stripe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

PaajJaap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:04:
Hallo allemaal!

Ik wil graag een goed backupsysteem thuis opzetten. En nu heb ik er een idee over, maar heb ook nog wat vragen.
....
Alvast bedankt voor de hulp!
Dit is mijn advies:

1. Koop cloud backup van backblaze of crashplan en backup de meest kritische data naar de cloud (foto's / docs (of alles, afhankelijk van je internet snelheid)).

2. Koop een NAS met een capaciteit voor 2 of 4 disks maar sluit deze aan als een DAS via USB 3 (Disk Attached Storage, ze ondersteunen dit niet allemaal maar dat is even uitzoeken). Dump hier de kopie van die 6 TB aan disks.

Koop iets kant-en-klaars, ga niet aan zelfbouw, ga voor Synology / QNAP.
Pagina: 1