Score sorteren op reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodhisatva
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 00:48
Hoi,

Is er een mogelijkheid om te sorteren op aantal reviews en daarbinnen de score (5 sterren/4 sterren...) of zeg maar gewogen of gemiddelde score ten opzichte van het aantal reviews en de waarde ervan?

Als ik sorteer op score dan zie ik bijvoorbeeld wel alle 5 sterren bovenaan - maar soms ook "maar" 1 met een score van 5 sterren - terwijl even verderop er 1 is met 45 reviews van een gemiddelde van 5 sterren.

Misschien is dat juist heel bewust niet aanwezig - dat kan natuurlijk ook...

OU812?

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Stel dat je een televisie zoekt met een score van 5. Bovenaan staat de specificatie op ''meest bekeken'', dit kan je ook aanpassen. Bijvoorbeeld op naam (A tot Z) of score. Je krijgt dan eerst een TV te zien die de meeste 5 sterren heeft gekregen.

Het is inderdaad zo dat je verderop de pagina, toch producten tegenkomt die meer reviews hebben. Zo'n product heeft dan ook 1/2/3/4x sterren gehad, maar het gemiddelde is toch 5 sterren. Op een product zoeken die, bijvoorbeeld minimaal 15 reviews heeft gehad, dat is echter niet mogelijk.

“Do. Or do not. There is no try.”

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
Als ik even mag inhaken, ik zit nl met een soortgelijke vraag en aangezien er al een topic is.......

Het gaat mij er meer om hoe de resultaten gerangschikt worden als je hebt aangegeven te willen sorteren op score.
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/cate...yL9evhq2yWg_X8VIoi8wgxvgC

De scores met vijf sterren komen netjes bovenaan, maar daarbinnen lijkt er geen rangschikking te zijn. Als ik verder kijk zie ik onderaan het 5 sterren gedeelte een tv staan met vijf reviews. Het zou mij logischer lijken als binnen de sortering op score de resultaten worden gerangschikt op het aantal reviews (van hoog naar laag).

Een apparaat met één review en vijf sterren of meerdere reviews en vijf sterren... Ik zou de laatste toch representatiever vinden en ook eerder geneigd zijn om aan te nemen dat deze dan ook echt kwalitatief goed/beter is.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

geonosys schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:22:
Het zou mij logischer lijken als binnen de sortering op score de resultaten worden gerangschikt op het aantal reviews (van hoog naar laag).
Dat gebeurt ook... Echter is (4x5 + 1x4) / 5 kleiner dan 5.

Sorteren op score is een probleem dat bijzonder lastig is om altijd goed te doen. Er is vaak wel een voorbeeld te vinden waar iemand vindt dat het verkeerd gaat :/

Er zijn allerlei complexe algoritmes voor verzonnen die de score eerlijker maken, bijvoorbeeld door een 'vertrouwensindex' uit te rekenen. Waarmee dan de kans dat de gegeven score daadwerkelijk klopt wordt meegenomen. Soms wordt de distributie van scores meegenomen in dergelijke berekeningen, soms zelfs door die met de verdeling van alle andere (of alleen hetzelfde type) producten te vergelijken.

Mogelijk wordt de sortering er 'correcter' van, maar vaak ook een stuk onduidelijker van. Dat komt onder andere doordat de meeste - zoniet alle - van die algoritmes gemeen hebben dat ze producten met relatief weinig beoordelingen dan juist 'afstraffen' t.o.v. producten met veel beoordelingen. Dan kan je bijvoorbeeld krijgen dat een product met 3.5 ster boven een met 4.5 ster uitkomt, alleen maar omdat die met 3.5 ster veel meer reviews had.

Is een product met een beoordeling van 5x5 sterren slechter dan een met 50x5 en 50x4? Het antwoord daarop zal per individu verschillen. In dit voorbeeld zal de consensus waarschijnlijk wel naar 'ja' gaan, maar wat als die met 100 reviews ook 1-en en 2-en heeft?

We hebben overigens wel op een andere plek (als je prijzen op winkelbeoordeling sorteert) de sortering op 'halve sterren' gedaan (en secundair op aantal), ipv op het daadwerkelijke gemiddelde. Dat zouden we hier ook kunnen overwegen. In dat geval zou een 4x5 + 1x4 nog steeds een gemiddelde van '5' hebben en dus hoger sorteren dan een met 4x5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
Tsja, als je het zo uitlegt klinkt het inderdaad logisch. De resulterende lijst kan dan inderdaad gevoelsmatig er soms vreemd uitzien, maar dat is objectief. Logica en gevoel gaan meestal niet goed samen :)
Voor mij is zo'n volgorde natuurlijk niet het enige criterium, ik gebruik het meer als eerste schifting. Als je eenmaal weet hoe de 'mechanics' er achter werken is het prima te doen.
Ik zou niet willen dat jullie de hele boel overhoop moeten halen en dan van anderen weer verwijten krijgen dat de lijst er zo raar uit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Liep zelf ook al een tijdje rond met die vraag, ben dus niet de enige dat bleek nadat ik bij zoeken dit topic aan trof en sluit dus graag aan.

https://www.amazon.com/Bl...013QFRS2S#customerReviews
Ik vind de "aanklikbaarheid" van 1 of 2 of 3 of 4 of 5 van Amazon wel erg prettig/handig.
Vergt ook dat nog een lastig algoritme? Zou je op voorhand niet verwachten.
Pagina: 1