Toon posts:

Woorden in alfabetische volgorde

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er een formule dat mij helpt bij het volgende

ik heb een reeks: Aap, Noot, Mies. Ik wil het resultaat hebben dat de reeks wordt Aap Mies Noot.
Ik ben bekend met 'sorteren' maar dat is een extra handeling die ik niet wil doen.
Bij een getallen reeks gaat het prima met = grootste(etc etc)

Gaarne reactie

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Je topicstart is erg karig... over welke software gaat het? Ik vermoed Excel?

En wat heb je zelf al gevonden of geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik gok dat je een formule zoekt voor Excel. Een korte zoekactie leverde deze link:
http://www.exceltrick.com/how_to/alphabetize-in-excel/
Kijk bij Method 3 – Sort a list using Excel formula:. Wel even de functienamen vertalen van Engels naar Nederlands.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:02:
Is er een formule dat mij helpt bij het volgende

ik heb een reeks: Aap, Noot, Mies. Ik wil het resultaat hebben dat de reeks wordt Aap Mies Noot.
Ik ben bekend met 'sorteren' maar dat is een extra handeling die ik niet wil doen.
...
...
Je moet toch gewoon sorteren? Hoe wil je dat anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:15:
[...]

Je moet toch gewoon sorteren? Hoe wil je dat anders doen?
Excel is hele slimme software, je kan met formules en scripts een hele hoop automatiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MicGlou schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:18:
[...]

Excel is hele slimme software, je kan met formules en scripts een hele hoop automatiseren...
Maar wat hij wil doen is sorteren, dus ik snap niet helemaal hoe je dat kan doen zonder sorteerstap. Excel is denk ik nog net niet zo slim dat het zelf weet wanneer iets hoe moet worden gesorteerd, formules en sripts zullen uiteindelijk ook niets anders doen dan sorteren wat moet worden gesorteerd.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:58:
[...]

Maar wat hij wil doen is sorteren, dus ik snap niet helemaal hoe je dat kan doen zonder sorteerstap. Excel is denk ik nog net niet zo slim dat het zelf weet wanneer iets hoe moet worden gesorteerd, formules en sripts zullen uiteindelijk ook niets anders doen dan sorteren wat moet worden gesorteerd.
Omdat je een kolom met 1x instellen van een formule of script automatisch kan laten sorteren ipv bij elke toevoeging het handmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MicGlou schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:03:
...

Omdat je een kolom met 1x instellen van een formule of script automatisch kan laten sorteren ipv bij elke toevoeging het handmatig te doen.
Maar dan moet je toch nog steeds sorteren? Of je het via het menu doet, script of met de hand in de goede volgorde copy/paste: het blijft sorteren.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:04:
[...]

Maar dan moet je toch nog steeds sorteren? Of je het via het menu zou doen of script, het blijft sorteren.
Het gaat om het automatische er van... TS wil uiteraard wel sorteren maar niet handmatig, daar draait de vraag om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MicGlou schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:05:
...

Het gaat om het automatische er van... TS wil uiteraard wel sorteren maar niet handmatig, daar draait de vraag om.
Dat zou mij ook plausibel lijken, maar helemaal doorslaggeven komt dat uit de openingspost niet naar voren zou ik zeggen. Daar staat alleen 'Ik ben bekend met 'sorteren' maar dat is een extra handeling die ik niet wil doen.' wat mij een lastige zaak lijkt als je iets wil sorteren.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:08:
[...]

Dat zou mij ook plausibel lijken, maar helemaal doorslaggeven komt dat uit de openingspost niet naar voren zou ik zeggen. Daar staat alleen 'Ik ben bekend met 'sorteren' maar dat is een extra handeling die ik niet wil doen.' wat mij een lastige zaak lijkt als je iets wil sorteren.
Het is in de topicstart niet eens duidelijk dat het om Excel gaat ;) Het is ook een heel karige topicstart... maar gezien er wel in de topicstart staat dat TS bekend is met dergelijke sorteringsmethoden voor getallen is het wel vrij duidelijk wat er wordt bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MicGlou schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:10:
...
Het is in de topicstart niet eens duidelijk dat het om Excel gaat ;) Het is ook een heel karige topicstart... maar gezien er wel in de topicstart staat dat TS bekend is met dergelijke sorteringsmethoden voor getallen is het wel vrij duidelijk wat er wordt bedoelt.
Ik vond dat stukje dan ook nogal een contradictio in terminis ;)

offtopic:
Ik gebruik graag R (kan ook anderszins natuurlijk), daarmee kan je veel dingen mooi overzichtelijk >:) in een regeltje oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:13:
[...]

Ik vond dat stukje dan ook nogal een condradictio in terminis ;)

Ik gebruik graag R, kan je veel dingen mooi overzichtelijk >:) in een regeltje oplossen:
S:
1
2
3
for (i in 2:length(dataFile)) {
   dataListed[i-1]<- paste(as.matrix(dataFile[dataFile[i]>0,c(1,i)][order(-dataFile[dataFile[i]>0,c(1,i)][,2]),][1]), collapse=", ")
}
Het is een stukje begrijpend lezen... :+ Met het aangeven van 'ik ben bekend met sorteren' bedoelt TS uiteraard het knopje maar die wil TS niet telkens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
De TS is wel heel erg karig. Er wordt inderdaad niet eens aangegeven over welke software het gaat. Daarbij haal ik er ook niet uit wat je wel geprobeerd heb, als ik even rond google kom ik best een aantal oplossingen tegen die mogelijk zouden werken. Wat mij betreft eerst even zelf aan de slag om wat dingen te proberen, als het niet lukt ben je uiteraard welkom een topic te openen waarin je duidelijk aangeeft wat je geprobeerd hebt en waar je vast loopt.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.