Macro's voor toestenborden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Jap
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Ik heb 1 specifieke vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden. Ik lees wel eens bij reviews van toetsenborden dat het jammer, of juist prettig is als er wel of geen macro toetsen OF macro instellingen software matig in te stellen zijn. Als ik ga zoeken is het volgens mij geen probleem om zelf macro's te maken en deze toe te wijzen naar je toetsenbord.

Nu komt de vraag: Als je macro's wil gaan gebruiken in games maar het is geen onderdeel van he toetsenbord. Is dit dan op een mooie manier op te lossen door zelf macro's te maken? En wat zijn de voor of nadelen hiervan?

Bedankt voor de tijd en aandacht!

groet!

Beste antwoord (via Genghis Jap op 21-12-2016 10:17)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grootste nadeel is dat je de hotkeys moet binden aan toetsen die je wellicht ook voor andere zaken gebruikt. Daarom hebben veel toetsenborden hier aparte toetsen voor, dan heb je er geen last van dat die toetsen ook voor andere zaken gebruikt worden.

Stel jij wilt een stuk of 10 macro's aanmaken in een RTS game en deze aan de F1 t/m F10 toetsen koppelen. Dan moet je eerst controleren of deze toetsen niet in gebruik zijn binnen het spel voor andere zaken. Zelfde geld voor alle andere toetsen. Het kan prima, het is enkel wel wat meer werk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gebruik zelf totaal geen macro toetsen, vooral omdat deze enkel echt van toegevoegde waarde zijn in RTS en MMO games. Buiten dat gebruik ik wel AutoHotkey voor een aantal taken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Jap
Beste Danger,

Bedankt voor je antwoord en het verwijzen naar je software. Kan je hiermee profielen aanmaken waar je tussen kan schakelen etc.?

Dank!
D4NG3R schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:31:
Ik gebruik zelf totaal geen macro toetsen, vooral omdat deze enkel echt van toegevoegde waarde zijn in RTS en MMO games. Buiten dat gebruik ik wel AutoHotkey voor een aantal taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Genghis Jap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:02:
Beste Danger,

Bedankt voor je antwoord en het verwijzen naar je software. Kan je hiermee profielen aanmaken waar je tussen kan schakelen etc.?

Dank!

[...]
ik dacht dat dat met AutoHotkey wel kon, maar anders zijn er iig meerdere waarbij dat kan.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grootste nadeel is dat je de hotkeys moet binden aan toetsen die je wellicht ook voor andere zaken gebruikt. Daarom hebben veel toetsenborden hier aparte toetsen voor, dan heb je er geen last van dat die toetsen ook voor andere zaken gebruikt worden.

Stel jij wilt een stuk of 10 macro's aanmaken in een RTS game en deze aan de F1 t/m F10 toetsen koppelen. Dan moet je eerst controleren of deze toetsen niet in gebruik zijn binnen het spel voor andere zaken. Zelfde geld voor alle andere toetsen. Het kan prima, het is enkel wel wat meer werk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 11:10
heuveltje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:06:
[...]

ik dacht dat dat met AutoHotkey wel kon, maar anders zijn er iig meerdere waarbij dat kan.
Niet direct profielen maar DMV een ouderwets batchfile kan je wel verschillende files laden. Autohotkey lijkt een niets zeggend programma maar naar mijn mening één van de meest krachtige programma's die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

rikoos schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:12:
[...]

Niet direct profielen maar DMV een ouderwets batchfile kan je wel verschillende files laden. Autohotkey lijkt een niets zeggend programma maar naar mijn mening één van de meest krachtige programma's die er is.
Je maakt toch gewoon een executable voor elk specifiek profiel ?
Tenminste zo zat het in mijn hoofd, gebruik het al even niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 21-12-2016 10:13 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Jap
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Mijn vraag is ruimschoots beantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pearx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-03 09:59
Razer heeft wel nice software wat detecteerd welke game je speelt. hierdoor kan het toetsenbord direct switchen naar een profiel waarbij bijvoorbeeld alle F toetsen vervangen worden door je custom macro's.

Ook zijn de macro's simpel te maken in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 11:10
heuveltje schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:13:
[...]
Je maakt toch gewoon een executable voor elk specifiek profiel ?
Tenminste zo zat het in mijn hoofd, gebruik het al even niet meer.
Dat kan ook echter wil ik vaak net iets anders en dan moet ik dat veranderen on the fly... Dus ik hou het bij batch files ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zelf ben ik uit aan het zoeken of er ergens toetsenbordjes met een grootte van +-3x3 toetsen worden verkocht welke kan worden gebruikt voor het programmeren van macro toetsen. Eigenlijk niets meer of minder dan een soort van los klein keypad achtig bordje bestaande uit een x aantal G toetsen waarop macro's kunnen worden ingesteld. Niets meer en niets minder... :+
Ben inmiddels oa bv. FALCON-8 van MaxKeyboards tegen gekomen, precies zoiets alleen dan een wat beschaafdere prijs per toets verhouding... 8)7
Anyway, misschien heb je er wat aan/ kun je er wat mee;
http://www.maxkeyboard.co...l-keyboard-assembled.html

p.s. @Reddit (waar anders) vind je een shitload aan informatie mbt dit soort praktijken; https://www.reddit.com/r/...diy_numpads_and_mediapads

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik sowieso iedereen kan aanraden met een toetsenbord met macro mogelijkheid is knippen,kopiëren en plakken toe te voegen.

Sinds de oude Logitech G15 heb ik 3 macro toetsen op een rij met Ctrl-C, Ctrl-V en Ctrl-X. Als je daar een tijdje mee werkt wil je nooit meer zonder. Heb nu een Corsair K95 om die reden gekocht. Alle andere macro toetsen gebruik ik niet eens, puur alleen de 3 onderste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marekie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-02 10:25
Ik heb een numeriek keypad gekocht wat via USB aangesloten wordt. De bedoeling is dat het met Star Citizen gaat draaien en het aantal key combo's makkelijker maakt.

AutoHotkey is dè software die dit kan. Het kost wellicht even wat tijd maar dan heb je iets wat altijd degelijk werkt. Ik gebruik het al jaren voor sneltoetsen onder verschillende programma's. De sneltoets wordt pas actief zodra software X draait (IfWinWactive of IfWinExist). Wanneer je je tool uitbreidt zul je voor verschillende games of software eigen toetscombo's of automatisering kunnen toepassen.

Scripten onder AHK is betrekkelijk eenvoudig en wanneer je het eenmaal onder de knie hebt zijn er zeer veel mogelijkheden waar je het kunt toepassen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marekie op 28-12-2016 11:16 ]

Pagina: 1