USB poorten niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-05-2021
Mede tweakers,

Vandaag mijn computer opnieuw geïnstalleerd met de recovery van Windows 10.
Aan de achterkant van mijn mobo heb ik 6 USB 3.0 poorten, echter 4 hiervan doen het niet meer.
De bovenste twee en degene aan de voorkant werken nog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- i7-3770k CPU
- 1060 GTX 6gb
- 16 GB RAM
- Gigabyte GA-Z77X-D3H

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb meerder slots en meerder apparaten geprobeerd, bij het inpluggen van externe HDD in het begin wel stroom (HDD geeft licht)
- Bij apparaten beheer vastgesteld dat alle USB ''correct'' werken
- Alle updates gedraaid
- Drivers NVT

Wat zijn mogelijk oorzaken en/of oplossing hiervoor?

Groet,
Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit heeft weinig met Aankoopadvies te maken, dat is een ding wat duidelijk is.
Je zou natuurlijk de USB hubs kunnen verwijderen uit apparaatbeheer en daarnaast kan je de USB poorten testen buiten Windows om. Mochten ze buiten Windows om het ook niet doen, grote kans dat er hardwarematig iets defect is (al kan ik mij dat niet snel voorstellen).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Waarom zijn drivers niet van toepassing?

Ik weet dat Windows 10 ze altijd zelf netjes installeert maar ik heb het eens meegemaakt dat deze dan niet goed werkten, altijd herinstalleren dus. (doelende op de USB poorten)

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 21-12-2016 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
Hoi outerspace, ik kon even geen ander forum vinden helaas waar dit op de juiste plek zat.
Ik zie circa 10 USB items in apparaat beheer, moet ik dan deze allemaal software uninstalleren?

Hoe kan ik de USB poorten buiten windows om testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:28:
Hoi outerspace, ik kon even geen ander forum vinden helaas waar dit op de juiste plek zat.
Ik zie circa 10 USB items in apparaat beheer, moet ik dan deze allemaal software uninstalleren?

Hoe kan ik de USB poorten buiten windows om testen?
Je kan ze allemaal deinstalleren, dat kan geen kwaad. Windows zou automatisch de drivers weer moeten oppakken om de apparaten te installeren. Buiten Windows testen is heel simpel.

Pak je toetsenbord, steek hem in een 'defecte' USB poort en bij het aanzetten van je toetsenbord druk je op een toets om de BIOS of andere opstartmogelijkheid te selecteren.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mag ik vragen wat de reden is geweest voor het draaien van de Windows recovery? Doet mij namelijk vermoeden dat er problemen waren met de oorspronkelijke installatie. Problemen die jij schetst kunnen namelijk ook prima software-geralateerd zijn.
Wellicht onterecht maar zou mij niets verbazen als we het probleem ergens in die hoek kunnen zoeken. Graag de onlangs gedane wijzigingen (zowel software als hardware) even nader omschrijven / toelichten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
Reden voor draaien van de Recovery is geweest om PC eigenlijk weer op te schonen, teveel rotzooi geïnstalleerd waarbij ik met gamen last van had (traag in zijn algemeenheid).

Ik heb hardware matig niks gewijzigd, ook buiten windows om maakt USB geen connectie waardoor toetsenbord lampen gaan branden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Vreemd dat het buiten Windows ook aanwezig is. Ik zie hier een soortgelijk issue (zelfde moederbord): http://www.overclock.net/...b-3-ports-stopped-working. Het zou te maken kunnen hebben met de VIA drivers van de USB poorten.
offtopic:
het is bedtijd, anders had ik je misschien nog verder op weg kunnen helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:15:
- Ik heb meerder slots en meerder apparaten geprobeerd, bij het inpluggen van externe HDD in het begin wel stroom (HDD geeft licht)
Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:38:
ook buiten windows om maakt USB geen connectie waardoor toetsenbord lampen gaan branden oid.
USB poorten bestaan simpel gezegd uit 2 componenten. Data en stroom.
Stroom zorgt ervoor dat de lampjes gaan branden. Lijkt me dus heel vreemd, zo niet onmogelijk, dat deze "functie" bij de hdd wel werkt en bij het tobo niet.
Stroom is namelijk "dom" en niet afhankelijk van drivers of wat dan ook. Het werkt of het werkt niet ongeacht welke randapparatuur je aansluit

[ Voor 9% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 01:50 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:15:
........
Aan de achterkant van mijn mobo heb ik 6 USB 3.0 poorten, echter 4 hiervan doen het niet meer.
De bovenste twee en degene aan de voorkant werken nog.
- Gigabyte GA-Z77X-D3H
Volgens dit schema heeft dit Gigabyte mobo twee verschillende USB3 chips en afgaand op je issue doet de VIA VL800 chip het waarschijnlijk niet??

Zoek, download en installeer dan die Via usb drivers. ;)

Unzip de drivers op je desktop, ga naar de device manager in Win10, zoek daar het uitroepteken achter de betreffende USB poort en check het tabje "update drivers".
Navigeer vervolgens naar de reeds uitgepakte drivers, click update en de poorten zouden het nu moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
Volgens fora en google is er geen windows 10 drivers hiervoor, en het lukt me ook niet om een oude versie te installeren. Ik zie overigens in apparaten beheer nergens een uitroepteken staan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 02:14:
Volgens fora en google is er geen windows 10 drivers hiervoor, en het lukt me ook niet om een oude versie te installeren. Ik zie overigens in apparaten beheer nergens een uitroepteken staan :-(
Als ik jouw topicstart goed interpreteer draaide je voorheen ook Windows 10 met werkende USB poorten. Ergo, werkende drivers zijn er wel degelijk.

PS. Wat bedoel je met oudere versies? Een driver is simpelgezegd een instructieboekje waarin staat hoe Windows een stukje hardware moet bedienen. Oudere versies in de zin van, gemaakt voor Windows 7, hoeven in praktijk niet perse problemen op te leveren namelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
Dan zou je in de bios kunnen kijken of de usb controllers wel aanstaan. Maar dat is een longshot, immers zie je ze wel in windows en hoe zouden ze dan uit gegaan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
Door nog beetje verder te googlen kwam ik ineens op een dat mogelijk een soort van kortsluiting is ontstaan bij het ontkoppelen en koppelen van mijn pc (na verhuizing), sindsdien had ik mijn microfoon nog niet gebruikt. Lijkt nu weer te werken... bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiez
Switchie schreef op woensdag 21 december 2016 @ 02:22:
[...]

Als ik jouw topicstart goed interpreteer draaide je voorheen ook Windows 10 met werkende USB poorten. Ergo, werkende drivers zijn er wel degelijk.

PS. Wat bedoel je met oudere versies? Een driver is simpelgezegd een instructieboekje waarin staat hoe Windows een stukje hardware moet bedienen. Oudere versies in de zin van, gemaakt voor Windows 7, hoeven in praktijk niet perse problemen te geven maar optimaal zal het sowieso niet zijn.
Ik probeerde win7 drivers te installeren, maar kreeg foutmelding, maar met het opnieuw aansluiten van stroom lijkt het te zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Blinkiez schreef op woensdag 21 december 2016 @ 02:29:
Door nog beetje verder te googlen kwam ik ineens op een dat mogelijk een soort van kortsluiting is ontstaan bij het ontkoppelen en koppelen van mijn pc (na verhuizing), sindsdien had ik mijn microfoon nog niet gebruikt. Lijkt nu weer te werken... bedankt voor jullie input.
Super dat het probleem is opgelost!
Zou je bovenstaande nog even wat duidelijker kunnen schetsen? Wat heb je nu precies gedaan? Link met de microfoon is mij bij voorbeeld niet helemaal duidelijk.

Wellicht komt er morgen een mede-tweaker met soortgelijk problemen en dan zou het natuurlijk mooi zijn als je hem een kant-en-klare oplossing kunt voorschotelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies? Dacht het niet. Schopje naar PMG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blinkiez
Ik had mijn microfoon (die ik aan en uit kan zetten) op het USB slot staan, uiteindelijk las ik op internet dat er mogelijk een storing in het short circuit was ontstaan bij het opnieuw aansluiten van de computer.

Ik heb uiteindelijk de stroom van de voeding gehaald circa 30 seconden gewacht en toen ik hem er weer indeed en computer aangezet deed de poort het weer en ging het lampje van de microfoon branden.
Lijkt op een soort van soft-reset?
Pagina: 1