Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij eigen netwerk voor klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Erdem01
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-11-2019
Goedendag Allen,

Het volgende; wij zijn een klein bedrijf met ca. 3 computers/laptops waarop wij voornamelijk tekst verwerken/ formulieren invullen in pdf en paginas inscannen en emails versturen. Wij maken gebruik van Dropbox zodat iedereen toegang heeft bij de (client)gegevens.

Mijn vraag is als volgt;
Dropbox op zich lijkt mij een veilig opslag plaats dat eenvoudig in gebruik is, voornamelijk omdag het enkele vorige versies van bestanden opslaat en verwijderde bestanden terug kan halen. Ook de synchronisatie gebeurt direct. Maar... de gegevens die wij opslaan zijn voornamelijk prive gegevens/gevoelige informatie. Dit zit ons niet lekker.

Nu weet ik dat er een alternatief is, namelijk lokaal in onze eigen kantoor opslaan dmv NAS of server.

Wat kunnen jullie mij aanraden? Iets dat even gebruiksvriendelijk is als Dropbox, waar ik eenvoudig toegang tot heb met alle 3 de pc's/laptops en ook ter plekke in kan werken (word/excell/pdf/printen/scannen). Ook dagelijkse backups zou handig zijn. In totaal hebben wij ca. 10gb aan bestanden.

Graag jullie advies hiervoor, liefst met een productnaam en de mogelijkheden daarmee. Mijn budget ligt tussen de 500 en 1000 euro.

Alvast bedankt allemaal.

Gr. Jay

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat heb je ondertussen wel in je eigen bedrijf? Hoe worden de backups nu gemaakt en waar worden ze naar toe geschreven? Je kan natuurlijk kijken naar een cloud opslag buiten Dropbox om en eventueel backups naar de cloud toe schrijven. Er zijn behoorlijk wat bedrijven die je hierin kunnen ondersteunen, zoals Microsoft (Azure), Amazon (AWS), Rackspace etc. Wat heb je zelf allemaal hierin al gevonden? Je zin :
Graag jullie advies hiervoor, liefst met een productnaam en de mogelijkheden daarmee
komt eigenlijk als handje ophouden over. Daar doen we het hier niet voor ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 21-12-2016 01:18 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Het privacy-vraagstuk ga je al dan niet terecht, waarschijnlijk bij alle clouddiensten houden.

Om deze gevoelskwestie uit te schakelen zou je inderdaad kunnen denken aan een oplossing in eigen beheer zoals een NAS. Hoewel je dan in theorie ook een back-up zou hebben is dit echter geen 100% garantie. Mocht het pand b.v. in brand vliegen zijn zowel je laptops als de nas verloren. Extern een 2e back-up (wellicht thuis?) wegschrijven lijkt me in ieder geval essentieel

PS. Wat Outerspace eigenlijk ook al aangeeft ga je sowieso niet "gespoonfeed" worden. We willen graag meedenken en een duwtje in de goede richting geven maar eigen inzet en onderzoek worden dan wel ten zeerste gewaardeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 01:27 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Erdem01
Goedemorgen,

Wellicht heb ik mijn bedoelingen verkeerd overgebracht ;( Mijn excuses hiervoor. Ik kijk al weken naar een oplossing hiervoor maar er zijn tal van mogelijkheden "volgens google" voor mijn probleem. Wat is nou handig? gebruiksvriendelijk? hier probeer ik als het ware achter te komen met jullie ervaringen/adviezen.

Wat heb ik nu in mijn bedrijf?
Ik heb nu een 1TB WD Livebook hardeschijf, aangesloten op mijn router, dat een backup maakt van mijn Dropbox folder. Dit staat geïnstalleerd op de laptop die elke keer tijdens werkzaamheden(dagelijks) aan staat. Deze maakt 1x per dag automatisch een backup van de bestanden (dan moet toevallig de laptop ook aan staan).

Wat kan ik mij bij een NAS systeem bijvoorbeeld de "Synology NAS" voorstellen? Is dat een "PC opzich" waar ik via het "internet" toegang heb tot mijn bestanden en deze ook ter plekke kan openen/bewerken?".

Bijvoorbeeld het systeem"SYNOLOGY DS216+ II" of een hoger model spreekt mij elke keer weer aan. Kan ik het bovenstaande uitvoeren met dit systeem?

Groeten Jay

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Qnap nassen zijn meestal goedkoper, en werken prima voor dit doel. Je kan vanalles instellen op get gebied van beveiliging/privileges. Kijk anders ook even in het qnap topic/op de website voor de mogelijkheden.
Support is ook dik in orde.

De ts*53A of ts*51+ of ts*51A (of misschien zelfs de ts*51) serie zijn ideaal voor deze budget/mini bedrijf opslag oplossing.

Twee wd red 2/3TB erin en je kan jaren vooruit. Het beste neem je een wat krachtiger systeem, dan kan je voor iedereen een vpn server opzetten. Bij de goedkoopste modellen stort bij een intensive verbinding het hele apparaat in elkaar.

!!!Zorg altijd voor een back-up!!!

Zie ook dit: Wikipedia: Network-attached storage

[ Voor 56% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-12-2016 08:40 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is Dropbox natuurlijk erg fijn om mee te werken, ik gebruik het zelf ook.
Misschien moet je eens kijken of je het gebruik van Dropbox beter kan beveiligen ipv de data lokaal gaan opslaan, wat ook weer beveiliging nodig heeft.

Je zou natuurlijk de data op Dropbox kunnen beveiligen met

laptops beveiligen met een goed wachtwoord
data encrypted opslaan (bitlocker)
Boxcryptor gaan geruiken
two-factor authentication gebruiken
het aantal gekoppelde apparaten en gebruikte browsers goed beheren in je Dropbox omgeving.

Dan kan je nog steeds altijd en overal bij je data en hoef je niet een bedrijfsnetwerkje te gaan beheren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2016 09:06 ]

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 13:19
Ik denk dat je voor een dergelijk klein bedrijf prima met een wat beter uitgeruste NAS toekan. Ook hiermee heb je van buiten toegang tot je bestanden. Weet niet precies hoe het zit als je tegelijk aan dezelfde bestanden werkt.
Dan zou ik elke dag een backup naar extern maken. Bijvoorbeeld Amazon. Die data kun je dan encrypted uploaden (kan zelfs zijn dat dit standaard al gebeurd).

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Azure AD RMS i.c.m. Dropbox.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11 22:35
Optie:

Synology nas draaien
openvpn voor remote toegang
cloudsync voor dropbox achtige constructie
en hyperbackup encrypted backuppen naar pcextreme s3 aurora(lekker je data in nl) met dag of wat retentie(voor per ongeluk overschrijven van bestanden virussen etc
en een live sync met pcextreme voor adhoc calamiteiten zoals brand

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als je een NAS plaatst, let dan goed op de beveiliging van de NAS.

Te vaak hoor je verhalen dat er gegeven worden gelekt doordat deze te makkelijk via internet toegankelijk is.
https://www.security.nl/p...data+via+onbeveiligde+nas

Als je hierover twijfelt en de data is erg belangrijk en gevoelig, dan kan het misschien beter zijn om iemand met kennis hierover te raadplegen dan kom je met het bedrijf minder snel in de vervelende positie dat je een lek moet gaan verklaren.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:02
*aanleren tot helemaal uitlezen.

[ Voor 87% gewijzigd door stftweaker op 21-12-2016 13:28 ]

How are you doing?

• boevertje
  • Niet online
Staat erin :? :X O-)
Erdem01 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:01:

Graag jullie advies hiervoor, liefst met een productnaam en de mogelijkheden daarmee. Mijn budget ligt tussen de 500 en 1000 euro.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:02
Is dit eenmalige kosten of wat er paar jaar aan gespendeerd mag worden?

How are you doing?

• Erdem01
Wow, heleboel reacties.

Ik zal er vanavond allemaal op reageren. Tot nu toe heel fijn dat jullie mij hierbij helpen/adviseren.

Gr. Jay

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een Synology NAS in combinatie met Cloud Station Drive zorgt voor een oplossing vergelijkbaar met Dropbox, met als grote verschil dat alle bestanden binnen je eigen netwerk opgeslagen zijn. Dan kan je vanuit de NAS eenvoudig een backup maken.

Een alternatief is Dropbox blijven gebruiken maar dan via software zoals Boxcryptor zorgen dat er enkel encrypted bestanden op Dropbox staan. Indien je er niet voor wilt betalen is er ook een OpenSource alternatief: https://cryptomator.org/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 15:27
Ik zou dropbox de deur uit doen en dan kijken naar bijv. office 365 met onedrive/sharepoint. Dropbox scant je data en je bent ook automatisch niet meer de "eigenaar" van je data.

Bij office 365 scant Microsoft je data niet en blijf je zelf eigenaar.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-11 20:27
Mocht je in "de cloud" willen blijven.

TransIP heeft een oplossing à la Dropbox, genaamd Stack.

Voordelen:
- 1tb totale opslag (niet per gebruiker)
- Servers staan in NL == NL wetgeving !
- In principe gratis, tenzij je meer opslag nodig hebt (maar dan heb je gelijk meerdere opties)
Op de volgende site: https://www.transip.nl/stack/ heb je een overzicht.

Nadeel
- Data staat niet in je eigen netwerk
- Geen versioning i.c.m. backup bij de gratis versie aangezien het een synchronisatie oplossing betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door CuBras op 21-12-2016 14:36 ]

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 12:01
CuBras schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:34:
Mocht je in "de cloud" willen blijven.

TransIP heeft een oplossing à la Dropbox, genaamd Stack.

Voordelen:
- 1tb totale opslag (niet per gebruiker)
- Servers staan in NL == NL wetgeving !
- In principe gratis, tenzij je meer opslag nodig hebt (maar dan heb je gelijk meerdere opties)
Op de volgende site: https://www.transip.nl/stack/ heb je een overzicht.

Nadeel
- Data staat niet in je eigen netwerk
- Geen versioning i.c.m. backup bij de gratis versie aangezien het een synchronisatie oplossing betreft.
En om de voordelen van de Nederlandse wetgeving te blijven gebruiken, raad ik aan op bij TransIP een VPS af te nemen, en daarop Owncoud te installeren. Dit is een opensource applicatie welke op Dropbox lijkt (met bijbehorende 'history'), en waarmee het mogelijk is om bestanden versleuteld op de server op te slaan.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zelf graag een eigen Cloud omgeving wilt dan kan je met Owncloud aan de slag op een linux server omgeving. Deze moet je natuurlijk nog steeds ook buiten de deur backuppen maar dat zou je met Rushfiles kunnen doen (= een encrypted cloud oplossing).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Gewoon een Synology NAS dan ben je van al je potentiele privacy problemen af en de standaard software die erbij zit kan alles wat jij wilt.
Veel betere software dan wat Qnap levert.

Ik zou als ik jouw was wel voor een 4 disk model gaan omdat je voor een bedrijfssysteem natuurlijk wel de bescherming van Raid wilt hebben voor het geval er een disk defect gaat en bij een twee disk model ben je 50% van je ruimte daar aan kwijt en een vier disk model maar 25%.

Ook moet je nadenken over backup van zo'n NAS, want een raid systeem beschermt je niet tegen het per ongeluk weggooien van data of tegen zaken als randsome ware.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Ben(V) schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:32:

Ik zou als ik jouw was wel voor een 4 disk model gaan omdat je voor een bedrijfssysteem natuurlijk wel de bescherming van Raid wilt hebben voor het geval er een disk defect gaat en bij een twee disk model ben je 50% van je ruimte daar aan kwijt en een vier disk model maar 25%.
Niet per definitie waar aangezien dat afhankelijk is van de configuratie, raid/geen raid.
Daarnaast als er nagenoeg alleen txt te verwerken is zal het niet om grote hoeveelheden data gaan.
Een 2 bay nas in raid 1 met 2 4TB schijven is dan mogelijk al voldoende.
Dat gezegd een 4 bay unit bied ruimte voor meer mogelijkheden
Ook moet je nadenken over backup van zo'n NAS, want een raid systeem beschermt je niet tegen het per ongeluk weggooien van data of tegen zaken als randsome ware.
^^ dus dat.
1 Kopie van je data is niet voldoende, 2 kopieen is al beter, nog beter is om meerdere versie (meestal in dagen gemeten) te hebben zodat je terug kan grijpen op oudere versie van een bestand.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Is je budget tussen de 500 en 1000 EUR voor het totaal reviseren van je ICT / aanschaf NAS achtige oplossing? Want dat geld is echt heel erg snel op.

Een HP Microserver met een paar disks kost je al 600 EUR en dan heb je nog geen backups en andere dingen.

Mogelijkheden zat, maar voor dat geld kun je heel erg weinig.

EDIT:
Ik ben ook wel benieuwd wat je budgetten voor jaarlijks terugkerende kosten zijn en dus (zoals iemand anders ook al aan geeft), een eenmalig budget is of dat je ook jaarlijks terug kerende kosten mag hebben en of je rekening houd met afschrijving, onderhoud, externe consultancy, rest van je ICT kosten, licenties, etc, etc, etc.

[ Voor 34% gewijzigd door unezra op 21-12-2016 19:32 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Erdem01
Beste forumleden,

Wat een hoop mogelijkheden worden hier genoemd O-) . Ik heb eens even globaal zitten verdiepen in de producten/software dat jullie hebben opgenoemd.

Het volgende kan ik nu eenvoudig doen met mijn “Dropbox systeem” dit wil ik ook blijven doen met het nieuwe systeem;
- Soepel door mijn opslag bladeren/kopieren/plakken met de windows verkenner.
- Bestanden terughalen/backuppen indien nodig
- Indien toegewezen, heeft diegene eenvoudig toegang tot de bestanden
- Toegang met android/ios

Ik moet niet te lang over nadenken en piekeren merk ik, want mijn eisen zijn niet heel erg bijzonder. Met jullie reacties denk ik dat een synology NAS wel voldoet aan mijn wensen. Vooral omdat nu elk PC/Laptop een kopie van de gehele dropbox opslag ook lokaal heeft staan. Hier wil ik van af.

Voor de zekerheid wil ik het volgende graag weten als ik een synology NAS aanschaf;

1/ Met de software op de NAS zelf kan ik oude versies van bestanden/verwijderde bestanden terughalen?
2/ Ik kan alles laten back-uppen of in 1 richting laten synchroniseren op een externe schijf aangesloten op de NAS?.
3/ Als ik met de optie Cloud Sync versleutelde backup maak, blijven de bestanden dan ook versleuteld in de cloud? (zelf heb ik een office 365 account dus ook toegang tot OneDrive).
4/ Ik kan met android/ios de bestanden op mijn NAS bekijken/bewerken?
5/ Ik heb ook toegang tot de NAS op kantoor als ik verbonden ben met een andere WIFI/Netwerk.

Op het internet ben ik de volgende producten tegengekomen.
http://www.nascenter.nl/vergelijken/649775/706771

Als ik er totaal naast zit met het aanschaffen van een synology NAS hoor ik het graag. De mogelijkheid om dagelijks versleuteld te back-uppen in de cloud is toch wel een pré. Of de cloud moet goed beveiligd zijn, en compatibel tegelijk met syncology NAS. Hiermee heb ik in ieder geval ook buiten kantoor een backup van mijn bestanden.

Groeten Jay

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:52
Getto schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:27:
Ik zou dropbox de deur uit doen en dan kijken naar bijv. office 365 met onedrive/sharepoint. Dropbox scant je data en je bent ook automatisch niet meer de "eigenaar" van je data.

Bij office 365 scant Microsoft je data niet en blijf je zelf eigenaar.
Dat dus..

Als ik je goed begrijp is eigenlijk je voornaamste zorg bij cloud diensten of je data er wel veilig staat. Als je die kunt aftikken heeft het verder alleen maar voordelen:
- geen (technisch) beheer
- geen patches
- geen upgrades
- geen falende hardware
etc

Grote en kleine organisaties wereldwijd (laatste stand: 200K bedrijven, 200M eindgebruikers) maken gebruik van O365 om samen te werken en documenten te delen. Zolang je bij aanmaken kiest voor 'west europa' als regio valt alles onder het europees recht en staat de data in Europa. Ohja en met die 500,- kun je met drie gebruikers zo'n drie jaar vooruit. Thuis doe ik ook alles lekker op de Synology, maar zakelijk zou ik het wel weten...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Ik zou wel een backup maken voor bescherming tegen cryptolockers.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Erdem01
NoxiuZ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:09:
Ik zou wel een backup maken voor bescherming tegen cryptolockers.
Is een backup extern en in de cloud niet voldoende? Bescherming tegen cryptolockers, is dat een andere vorm van beveiliging?

• Erdem01
Als ik je goed begrijp is eigenlijk je voornaamste zorg bij cloud diensten of je data er wel veilig staat. Als je die kunt aftikken heeft het verder alleen maar voordelen:
- geen (technisch) beheer
- geen patches
- geen upgrades
- geen falende hardware
etc

Grote en kleine organisaties wereldwijd (laatste stand: 200K bedrijven, 200M eindgebruikers) maken gebruik van O365 om samen te werken en documenten te delen. Zolang je bij aanmaken kiest voor 'west europa' als regio valt alles onder het europees recht en staat de data in Europa. Ohja en met die 500,- kun je met drie gebruikers zo'n drie jaar vooruit. Thuis doe ik ook alles lekker op de Synology, maar zakelijk zou ik het wel weten...
Conclusie hieruit; OneDrive is een goed beveiligd cloud, dus combinatie met Synology prima systeem voor mijn wensen. Is alles wel mogelijk wat ik eerder had opgenoemd dan?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waarom dan nog een nas? Je werkt toch in de cloud?

Voordeel van office 365 is dat (afhankelijk van je pakket) je ook bureaublad office, office online, email en agenda hebt. En je hoeft niets zelf te beheren.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Erdem01
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 december 2016 @ 06:29:

Voordeel van office 365 is dat (afhankelijk van je pakket) je ook bureaublad office, office online, email en agenda hebt. En je hoeft niets zelf te beheren.
Ik had eerder het volgende aangegeven: vooral omdat nu elk PC/Laptop een kopie van de gehele dropbox opslag ook lokaal heeft staan. Hier wil ik van af.

Ik neem aan als ik gebruiksvriendelijk wil werken, ook onedrive moet downloaden op de pc en hierdoor elke pc ook een kopie krijgt van alle bestanden?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Erdem01 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:35:
[...]

Ik had eerder het volgende aangegeven: vooral omdat nu elk PC/Laptop een kopie van de gehele dropbox opslag ook lokaal heeft staan. Hier wil ik van af.

Ik neem aan als ik gebruiksvriendelijk wil werken, ook onedrive moet downloaden op de pc en hierdoor elke pc ook een kopie krijgt van alle bestanden?
Dat hoeft niet als je bestanden direct vanuit office 2016 opent.

• Erdem01
Dat hoeft niet als je bestanden direct vanuit office 2016 opent.
Dus via de webbrowser? Ik denk dat het werken in een webbrowser toch anders is dan in de verkenner. Of is dat een aparte applicatie (werkomgeving) voor de cloud?

Werken in een webbrowser is geen optie.
Kopieen opslaan op pc ook geen optie.

Gr. Jay

• boevertje
  • Niet online
Synology en QNAP zijn aardig vergelijkbaar met elkaar, draai zelf al meer dan 6 jaar QNAP nassen en vindt deze zelf geweldig.

4 HDD's in RAID-5
Via SMB gewoon de mappen binnen het eigen netwerk in de verkenner.
Als ik buiten de deur ben, L2TP VPN en toch de mappen in de verkenner.

Rechten op basis van gebruikers en groepen en de HDD's zijn AES-256 bit versleuteld op de NAS.
QNAP kent geavanceerde mogelijkheden om backups op bijvoorbeeld een via USB aangesloten HDD te maken. Ook zijn er mogelijkheden om naar de diverse cloud mogelijkheden te synchroniseren.

Beide hebben ook app's voor Android en IOS zodat je ook daar bij de bestanden kan en met een tekstverwerker kun aanpassen.

Veel gaat om goed instellen, de nassen die je bekijkt zullen veelal in jou eisen voorzien.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Erdem01 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:33:
[...]

Dus via de webbrowser? Ik denk dat het werken in een webbrowser toch anders is dan in de verkenner. Of is dat een aparte applicatie (werkomgeving) voor de cloud?

Gr. Jay
Nee, bij de bureaublad apps, je koppelt je account aan office en dan komt er helemaal geen verkenner meer bij de pas. Voordeel is dat de recent bewerkte documenten bovenaan staan bij elk apparaat.

• Trommelrem
Erdem01 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:33:

Waarom niet? Met Bitlocker en Azure AD RMS ben je veiliger dan dat je alles op een NAS zou opslaan... met Azure AD RMS heb je ook een audittrail, wat erg belangrijk kan zijn als er een vermoedelijk datalek is geweest.

Met een NAS die lokaal data opslaat ben je verre van zeker dat je data veilig is, en kun je bij een calamiteit een boete krijgen tot 8 ton.

Werk gewoon lekker in Office 365 en zorg ervoor dat Bitlocker is uitgerold i.c.m. RMS. Dan kunnen gebruikers zelf bepalen of ze syncen of niet. Syncen ze wel? Dan is de data toch veiliger dan op een NAS.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 22-12-2016 10:10 ]

• unezra

unezra

Trommelrem schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:09:
[...]
Waarom niet? Met Bitlocker en Azure AD RMS ben je veiliger dan dat je alles op een NAS zou opslaan... met Azure AD RMS heb je ook een audittrail, wat erg belangrijk kan zijn als er een vermoedelijk datalek is geweest.

Met een NAS die lokaal data opslaat ben je verre van zeker dat je data veilig is, en kun je bij een calamiteit een boete krijgen tot 8 ton.
Wat maakt een NAS met snapshots, offsite replicatie en backups *onveiliger* dan je zooi in de cloud duwen?

Als je het *goed* doet, en dat kan best met redelijk bescheiden middelen, hoeft zo'n setup helemaal niet onveiliger te zijn dan een willekeurige cloud dienst, al dan niet van een grote speler, al dan niet van een juist wat kleinere partij.
Werk gewoon lekker in Office 365 en zorg ervoor dat Bitlocker is uitgerold i.c.m. RMS. Dan kunnen gebruikers zelf bepalen of ze syncen of niet. Syncen ze wel? Dan is de data toch veiliger dan op een NAS.
Dat mag je dus vind ik echt wat beter onderbouwen. Dit klinkt vooralsnog een beetje te veel als een marketingpraatje en die hoor ik persoonlijk al te veel. :) ("Je MOET naar de cloud!" "Ehm, wij hebben redenen waarom we dat niet willen en dus voorlopig ook niet gaan doen. Bedankt.")
boevertje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:50:
Synology en QNAP zijn aardig vergelijkbaar met elkaar, draai zelf al meer dan 6 jaar QNAP nassen en vindt deze zelf geweldig.
Nadeel van zowel Synology als QNAP is dat ze onder water volgens mij gewoon van ext4 gebruik maken en niet van een next-gen filesystem als ZFS. Dat levert zo zijn eigen risico's op.
4 HDD's in RAID-5
Ik zou juist NIET voor RAID-5 gaan, maar voor RAID10.
- snellere rebuild times
- minder stress op je disks
- meer snelheid (RAID-5 is *traag*)
Veel gaat om goed instellen, de nassen die je bekijkt zullen veelal in jou eisen voorzien.
Ik zou persoonlijk als je het niet zelf wilt bouwen, ook kijken naar dit:
https://www.ixsystems.com/freenas-mini/

Alle voordelen van FreeNAS en je hoeft het niet zelf in elkaar te klussen. (Plus dat er dus ook support zit op het ding.) Is dat te duur of heb je support niet nodig: Zelf machine in elkaar zetten met FreeNAS is ook niet heel erg lastig.

Zie ook de featurelist:
http://www.freenas.org/about/features/

[ Voor 31% gewijzigd door unezra op 22-12-2016 10:32 . Reden: FreeNAS verhaal ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Erdem01 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 00:07:
[...]

Is een backup extern en in de cloud niet voldoende? Bescherming tegen cryptolockers, is dat een andere vorm van beveiliging?
Ja 2 kopieën zijn prima. Maar lees jezelf even in ivm cryptolockers. Die shit is naar. Als je met 3 IT'ers werkt zal het wel loslopen, heb je 2 typmiepen die overal op OK klikken... good luck :P

Als je onedrive op je laptops hebt met lokale kopieën, onedrive die alles synct en dagelijks/wekelijks een backup maakt naar een externe locatie (anders dan je laptops), bijv. thuis of een dienst in een datacenter, dan is dat prima. Faalt je onedrive/laptops/fik heb je nog een kopie. Een NAS met 2x1TB drives bijvoorbeeld is echt hele dikke prima.
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 december 2016 @ 06:29:

De cloud is geen backup ;)

Als er iets mis gaat met de cloud is je data pleite. De cloud is een redelijk goede eerste laag maar daarachter moet je echt nog een kopie hebben. Wat als MS gehackt wordt? Wat als een cryptolocker je meuk encrypt? Wat als je account wordt gesloten door een administratieve blunder?

Redelijke doemscenario's, maar nog steeds een single point of faillure.

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 22-12-2016 10:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• boevertje
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:25:

[...]

Nadeel van zowel Synology als QNAP is dat ze onder water volgens mij gewoon van ext4 gebruik maken en niet van een next-gen filesystem als ZFS. Dat levert zo zijn eigen risico's op.
Van Synology weet ik het zo 123 niet, maar QNAP heeft ondertussen ook een NAS die geschikt is voor ZFS Bron: https://www.qnap.com/en-uk/product/model.php?II=218 Kom je wel op Enterprise uit en dat ga je echt niet halen met €500 tot €1000 :9
[...]

Ik zou juist NIET voor RAID-5 gaan, maar voor RAID10.
- snellere rebuild times
- minder stress op je disks
- meer snelheid (RAID-5 is *traag*)
Sorry bedoelde hier eigenlijk wat ik zelf heb draaien, voor de genoemde situatie zijn er betere oplossingen. FreeNAS heeft ook mooi spul trouwens, ik heb er weinig ervaring mee :'(

• unezra

unezra

NoxiuZ schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:39:
[...]
Ja 2 kopieën zijn prima. Maar lees jezelf even in ivm cryptolockers. Die shit is naar. Als je met 3 IT'ers werkt zal het wel loslopen, heb je 2 typmiepen die overal op OK klikken... good luck :P
Want?

Je knalt je snapshot terug van voor het moment dat iemand die crypto los liet en binnen een paar uur ben je weer in de lucht. (Snapshots zijn per definitie immutable, dus DE manier om snel te recoveren van een cryptolocker.)
De cloud is geen backup ;)
Snapshots en offsite replicatie zijn ook geen backup. Toch zijn het wel heel belangrijke en vrij onmisbare onderdelen van je backup strategie.
Als er iets mis gaat met de cloud is je data pleite. De cloud is een redelijk goede eerste laag maar daarachter moet je echt nog een kopie hebben. Wat als MS gehackt wordt? Wat als een cryptolocker je meuk encrypt? Wat als je account wordt gesloten door een administratieve blunder?

Redelijke doemscenario's, maar nog steeds een single point of faillure.
"De Cloud" is nog altijd weinig meer of minder dan iemand anders zijn computer. Ieder systeem is te hacken en het is zeker niet dat "de cloud" per definitie veiliger is dan je eigen systemen.

Er is een reden waarom offsite, offline opslag van data nog steeds heel belangrijk is. Je data kan dan misschien op straat komen te liggen. Heel shit.

Maar als ik in ieder geval het bedrijf weer binnen een redelijke tijd in de lucht kan hebben door een koffertje met tapes die in een atoombunker liggen naar kantoor te halen, is de kans dat we het overleven heel wat groter dan als alle data online staat en om wat voor reden dan ook weg of onbruikbaar is geworden.

EDIT:
NoxiuZ, sorry, ik las half. :) Dacht dat jij het had over het nadeel van 2 kopieën lokaal op slaan en daar werken snapshots perfect tegen. Qua cloud heb je helemaal gelijk. Als je een crypto binnen hebt en geen snapshots, syncht die door de crypto geraakte data keurig "naar de cloud" en ben alsnog ongelooflijk het bokje.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 22-12-2016 10:57 ]

• Trommelrem

Dat mag je dus vind ik echt wat beter onderbouwen. Dit klinkt vooralsnog een beetje te veel als een marketingpraatje en die hoor ik persoonlijk al te veel. :) ("Je MOET naar de cloud!" "Ehm, wij hebben redenen waarom we dat niet willen en dus voorlopig ook niet gaan doen. Bedankt.")
Heb je enig idee wat een inbreker als eerste doet? Juist. Een NAS vernietigen/meenemen, inclusief de nabijgelegen backups. Inbrekers weten dat camerabeelden op een NAS worden opgeslagen.

Bovendien, hoe wil je een veilige omgeving bekostigen? Heb je enig idee wat het kost om een RMS/IRM omgeving zelf te faciliteren? Dat red je niet met 500 euro (per jaar?). Denk eerder aan 500 euro per week, minimaal. Voor ons is dat ver buiten budget en vanwege de privacygevoelige data waar wij mee werken zijn wij genoodzaakt om vanwege de veiligheid in de cloud te werken.

TS geeft aan een budget van slechts 500 euro (per jaar?) te hebben. Dan zul je wel in de cloud moeten werken. Lokaal is te kostbaar.

• unezra

unezra

Trommelrem schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:01:
[...]
Heb je enig idee wat een inbreker als eerste doet? Juist. Een NAS vernietigen/meenemen, inclusief de nabijgelegen backups. Inbrekers weten dat camerabeelden op een NAS worden opgeslagen.
Naastgelegen backups?

Ik weet niet hoe JIJ je backups doet, maar hier bij mijn werkgever liggen die backups niet in de buurt van het kantoor zeg maar. :) De enige tapes die in de drive zitten, zijn de tapes die nodig zijn om de backup op dat moment te draaien. Alle andere tapes liggen ver weg, bij een gespecialiseerd bedrijf, in een bunker. (En worden dus offline, offsite opgeslagen.)

Idealiter zet je je camerabeelden ook niet op die NAS, maar juist buiten de deur. Knappe inbreker die op 2 plekken tegelijkertijd in breekt. Nadeel van realtime is dat als je internet verbinding kapot is, je beelden niet worden gesynchroniseerd. Maar da's over het algemeen niet zo'n groot risico. Die verbindingen draaien meestal wel.
Bovendien, hoe wil je een veilige omgeving bekostigen? Heb je enig idee wat het kost om een RMS/IRM omgeving zelf te faciliteren? Dat red je niet met 500 euro (per jaar?). Denk eerder aan 500 euro per week, minimaal. Voor ons is dat ver buiten budget en vanwege de privacygevoelige data waar wij mee werken zijn wij genoodzaakt om vanwege de veiligheid in de cloud te werken.
In RMS/IRM systemen heb ik me tot nu toe niet echt verdiept, maar zijn ook daar niet prima Open Source alternatieven voor te vinden waardoor je qua licentiekosten in ieder geval fors minder kwijt bent?

Kan zijn van niet, zoals gezegd, ik heb me er nooit echt in verdiept. Maar het kan de moeite van het onderzoeken waard zijn.

Firewall en IDS systeem hoeft in ieder geval niet zo duur te zijn (in fact, daar zijn *prima* OSS alternatieven voor die je het verschrikkelijke bedrag van 0 EUR per jaar kosten).

Ok, je moet dingen zelf doen, ik weet heel goed dat licentiekosten niet de totale kosten zijn. Het moet ook beheerd worden. Doe je dat zelf, is het in de regel goedkoper dan als je het uitbesteed. Het is wel iets waar je als je er zinvol naar kijkt, mogelijk winst kunt halen.

Ik geloof er zelf niet zo in dat cloud per definitie goedkoper is, ook niet voor kleinere organisaties met bijzondere wensen. Ook aan cloud moet verdiend worden. De schaalgrootte is anders waardoor ze netto efficiëntie winst kunnen behalen. Yet, een deel daarvan gaat weer op aan dingen als "winstmarge".

Cloud is zeker de moeite van het onderzoeken waard, in alle gevallen, maar het verhaal "cloud is altijd goedkoper" geloof ik absoluut niet in. Het kan, maar het zal per specifieke use-case verschillend zijn.
TS geeft aan een budget van slechts 500 euro (per jaar?) te hebben. Dan zul je wel in de cloud moeten werken. Lokaal is te kostbaar.
500 EUR (eenmalig, per jaar, whatever) is sowieso niet zo'n realistisch bedrag voor ICT. Klinkt leuk, maar het is een bedrijf van 3 FTE. Qua personele kosten alleen al is dat heel rap een ton of 2, 3 per jaar. (Arbeidsloon, verzekeringen, reiskosten, pensioen, kantoor, werkplek, etc, etc, etc.)

Ik denk serieus dat je ook met beperkte middelen, het goed zelf kunt doen mits je de kennis in huis hebt en strategische keuzes maakt. Voor 500 EUR word het verdomd lastig, maar zo absurd duur hoeft een goede ICT infra voor een klein bedrijf nu ook weer niet te zijn. Je hebt geen storage systemen nodig van hele jaarsalarissen, om maar even een zijstraat te noemen.

Ik weet uit mijn hoofd niet wat gebruikelijk is qua % uit te geven aan ICT ten opzichte van bijvoorbeeld het salaris van je medewerkers. Dat zal ook nogal afhangen van bedrijfsomvang, bedrijfstak, etc. Toch klinkt 500 EUR ICT ten opzichte van zeker 120K per jaar aan directe personele lasten nogal mager.

Maar goed, we weten natuurlijk niet of dit eenmalig is, enkel voor een opslagmogelijkheid, of dat dit het totale ICT budget per jaar is. (Als dit alleen het budget per jaar is voor een opslagsysteem scheelt dat dan weer, als die 500 EUR per jaar is, heb je effectief 1500-2500 EUR te besteden, want afschrijving. Iets minder omdat misschien stroomlast mee wilt rekenen.)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:47
Hou er rekening mee voor Office 365:

Het is een geweldig product. Sharepoint en OneDrive werken best heel goed. Maar het is zeker niet ideaal....

Onedrive (for business) kan met selective sync werken. Je kunt dus aangeven wat je offline op je laptop wilt mee nemen.
Maar sharepoint.... Het is een mooi product, maar de offline sync werkt zeker niet optimaal. Direct openen van voor office documenten werkt ideaal, maar voor PDF, txt files plaatjes of ander type bestanden, dan werkt sharepoint in eens een stuk minder. En je er zijn oplossingen voor, maar het is erg wennen voor je gebruikers.

Hou hier rekening mee.

Je zult ook Backup moeten inregelen anders heb je nog wat limitaties, CloudAlly werkt erg goed en simpel.

Persoonlijk zou ik sharepoint niet snel adviseren. Er zitten te veel limitaties aan, als je het ziet als een gewone file structuur.

• unezra

unezra

Schiet me nu opeens te binnen, is Open356 niet een leuk alternatief voor Office356?

100% OSS, op basis van LibreOffice en wat systemen er omheen, te draaien op eigen infra. (Bijvoorbeeld een VPS.)

Zie: https://github.com/Open365/Open365

Er was ook een online demo, maar die is helaas gesloten. :(

Pagina: 1