Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC crashed tijdens installatie van VGA driver

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
Geachte lezer,

Na enkele probleempjes met een oude virusscanner die zich niet volledig liet verwijderen, vastlopers in Office en nog wat kleine issues besloten om vandaag mijn systeem op te schonen.

Dit gaat allemaal prima tot ik de AMD drivers wil installeren. Het systeem crashed elke keer op precies hetzelfde moment.
Rare hierbij is dat de windows update van AMD ook niet wil, hij blijft daar een fout aangeven (De door het systeem gereserveerde partitie kan niet worden bijgewerkt).

Ik heb inmiddels alle drivers van mijn moederbord Asrock Extreme 6 geïnstalleerd, behalve de LAN driver want ook daarop crashed het systeem direct!
Ik heb het BIOS een update gegeven.
Meerdere AMD drivers geprobeerd.
Er is een M2 update van Asrock, ook die erop gezet.
Alle hdd's en ssd's zijn uitgeschakeld.
Systeem draaide rond 18:00uur nog prima (behalve de beschreven issues had ik echt nergens problemen mee)

Enige wat nieuw is t.o.v. de uren geleden dat ik hier aan begon is dat ik eerst een officiële W7 had draaien met de update naar W10 home en nu een W10 pro licentie heb gekocht.

Ik heb het idee dat er ergens een stukje software o.i.d. mist maar ik zou ondertussen niet meer weten wat dat kan zijn.

Any help would be highly appreciated!

Asrock Extreme 6
Samsung SM951
Windows 10 Pro NL 64bit
XFX RX480 Black Edition 8GB

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Download een drivercleaner en zorg dat je alle drivers op gaat schonen. Installeer daarna een voor een alle drivers die je nodig hebt en kijk vooral je logboeken na op fouten (vaak te vinden onder "Systeem"). Ik verwacht dat je daar BSOD's te vinden krijgt. Mogelijk kan je dan verder.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ScooBY_DoO
Er staan nauwelijks drivers op.

Paar van Asrock.

Maar ook na een herinstallatie van windows ben ik direct begonnen met de vga driver. Maakt niets uit, systeem staat gewoon weer vast.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:29:
Er staan nauwelijks drivers op.

Paar van Asrock.

Maar ook na een herinstallatie van windows ben ik direct begonnen met de vga driver. Maakt niets uit, systeem staat gewoon weer vast.
Maar zie je ook enige vermeldingen in je logboek? Daar zal vaak een vermelding van moeten staan, zodat je mogelijk verder komt. Als je de boel tracht te installeren in safe mode, gaat het dan wel goed?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ScooBY_DoO
Ik moet je eerlijk bekennen, ik ben met dat logboek niet bekend.
Ik heb er even ingekeken en zie allerlei fouten staan maar wat ze inhoudelijk betekenen....

Veilige modus vind ik interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik nu even proberen. Thnx

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:42:
Ik moet je eerlijk bekennen, ik ben met dat logboek niet bekend.
Ik heb er even ingekeken en zie allerlei fouten staan maar wat ze inhoudelijk betekenen....

Veilige modus vind ik interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik nu even proberen. Thnx
Noteer de tijden dat je de driver aan het installeren bent en haal het logboek (eventvwr) erbij en zoom in rond dat tijdstip. Alle errors even nalopen die mogelijk met jouw probleem aan de haal gaan.

• ScooBY_DoO
Veilige modus: AMD driver kan ineens de driverdetectie oid niet starten.

Veilige modus met netwerk: Geen netwerk===> Lan driver installeren: De windowsinstaller service is niet toegankelijk.... Ik vond nog een mogelijkheid door de LAN driver op te starten===> Vast als een huis.

Nogmaals AMD driver gestart: Fout99, niet digitaal ondertekend.... Het wordt met de minuut gekker

• ScooBY_DoO
DCOM heeft de foutmelding 1084 gekregen bij het starten van de dps-service met de argumenten Niet beschikbaar om de server
{7022A3B3-D004-4F52-AF11-E9E987FEE25F} te starten

De Computer Browser-service is afhankelijk van de Server-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart:
Afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart.

Het activeren van de app Microsoft.MicrosoftEdge_25.10586.672.0_neutral__8wekyb3d8bbwe:MicrosoftEdge.AppX9zvsr9qeth9e9a03yr0g7rpdrcrwgn5r.mca is mislukt door de fout Deze app kan niet worden geactiveerd door de ingebouwde administrator.. Kijk in het logboek Microsoft-Windows-TWinUI/Operational voor aanvullende informatie.

The performance strings in the Performance registry value is corrupted when process Performance extension counter provider. The BaseIndex value from the Performance registry is the first DWORD in the Data section, LastCounter value is the second DWORD in the Data section, and LastHelp value is the third DWORD in the Data section.

Unloading the performance counter strings for service WmiApRpl (WmiApRpl) failed. The first DWORD in the Data section contains the error code.

Het zegt mij niets.

Ik heb in mijn leven al heel wat windows installaties gedaan maar dit heb ik nog nooit meegemaakt... Dat drivers dienst weigeren en de hele pc vastgooien

[ Voor 21% gewijzigd door ScooBY_DoO op 21-12-2016 02:04 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 december 2016 @ 02:01:
DCOM heeft de foutmelding 1084 gekregen bij het starten van de dps-service met de argumenten Niet beschikbaar om de server
{7022A3B3-D004-4F52-AF11-E9E987FEE25F} te starten

De Computer Browser-service is afhankelijk van de Server-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart:
Afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart.

Het activeren van de app Microsoft.MicrosoftEdge_25.10586.672.0_neutral__8wekyb3d8bbwe:MicrosoftEdge.AppX9zvsr9qeth9e9a03yr0g7rpdrcrwgn5r.mca is mislukt door de fout Deze app kan niet worden geactiveerd door de ingebouwde administrator.. Kijk in het logboek Microsoft-Windows-TWinUI/Operational voor aanvullende informatie.

The performance strings in the Performance registry value is corrupted when process Performance extension counter provider. The BaseIndex value from the Performance registry is the first DWORD in the Data section, LastCounter value is the second DWORD in the Data section, and LastHelp value is the third DWORD in the Data section.

Unloading the performance counter strings for service WmiApRpl (WmiApRpl) failed. The first DWORD in the Data section contains the error code.

Het zegt mij niets.

Ik heb in mijn leven al heel wat windows installaties gedaan maar dit heb ik nog nooit meegemaakt... Dat drivers dienst weigeren en de hele pc vastgooien
Ik lees crashende lan drivers en een log die het woord Edge (browser) laat vallen.

Wellicht wil de AMD installer jou een leuke site voorschotelen of online controleren of je de meest recente versie hebt. Beide niet ongebruikelijk namelijk. Icm de crashes op lan-gebied zou het me niets verbazen als deze 2 verband houden.
Vanuit dat oogpunt misschien goed om eerst de lan issues aan te pakken. Voor hetzelfde geld lost dit ook direct de vga perikelen op.

[ Voor 10% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 02:18 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ScooBY_DoO
Zodra de VGA driver de resolutie aanpast (Ik gebruik een 4K monitor) dan slaat de boel vast. NU weer een andere melding:

Kan activeringscontext voor 'C:\Program Files\AMD\CIM\Bin64\SetACL64.exe' niet maken. Kan afhankelijke assembly Microsoft.VC80.MFC,processorArchitecture="amd64",publicKeyToken="1fc8b3b9a1e18e3b",type="win32",version="8.0.50608.0" niet vinden. Gebruik sxstrace.exe voor een gedetailleerde diagnose

En even voor de duidelijkheid: Ik heb geen LAN issues, alleen de Asrock driver laat zich niet installeren, hierdoor valt het systeem ook stil.

Ik type nu gewoon op de pc in kwestie...

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ScooBY_DoO schreef op woensdag 21 december 2016 @ 02:21:
Zodra de VGA driver de resolutie aanpast (Ik gebruik een 4K monitor) dan slaat de boel vast. NU weer een andere melding:

Kan activeringscontext voor 'C:\Program Files\AMD\CIM\Bin64\SetACL64.exe' niet maken. Kan afhankelijke assembly Microsoft.VC80.MFC,processorArchitecture="amd64",publicKeyToken="1fc8b3b9a1e18e3b",type="win32",version="8.0.50608.0" niet vinden. Gebruik sxstrace.exe voor een gedetailleerde diagnose

En even voor de duidelijkheid: Ik heb geen LAN issues, alleen de Asrock driver laat zich niet installeren, hierdoor valt het systeem ook stil.

Ik type nu gewoon op de pc in kwestie...
Mbt de lan issues. Bedenk dat het voor ons een behoorlijke uitdaging is om zonder beeldmateriaal c.q. fysieke toegang te troubleshooten. Als jij er van overtuigd bent dat lan drivers geen oorzaak kunnen zijn, had je dit wellicht beter niet kunnen noemen in OP. Zet ons alleen maar (onnodig) op het verkeerde spoor ;)

Anyway, de SetAcl64 melding geeft in ieder geval weer een aanknopingspunt voor het probleem. Kom namelijk redelijk wat bekende problemen (met bijbehorende oplossing) tegen als ik hierop Google

Ps. Kan mijn nieuwsgierigheid even niet onderdrukken. Waarom wilde je überhaupt de (mogelijke achterhaalde) asrock lan drivers installeren terwijl het hele lan gebeuren in principe out of the box werkt?

Ps2. Gezien alle andere problemen die je omschrijft. Waarom niet gewoon een volledige schone Windows installatie uitvoeren? Alles wat je benoemt duidt op een behoorlijke brakke installatie inc naar het blijkt, missende cruciale .exe bestanden.
Volgens mij pakt win 10 alle (chipset)drivers keurig mee tijdens installatie dus zou hiervoor niet eens uitwijken naar de achterhaalde fabrikant drivers

[ Voor 19% gewijzigd door Switchie op 21-12-2016 03:17 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ScooBY_DoO
Ik besef me heel goed dat het niet meevalt maar ik probeer zo veel mogelijk info te verstrekken.

Ik heb een volledige installatie van de drivers in gang gezet, dat doe ik altijd bij een schone installatie.
Het viel alleen direct op dat de pc daar op vast sloeg.

Daarna hetzelfde verhaal met de drivers van de videokaart.

Ik denk dus dat er een relatie bestaat tussen die 2 en ook daarom heb ik dit in de OP gezet.

In de OP geef ik aan dat ik met een schone installatie ben begonnen.
In mijn 1e antwoord geef ik aan dat na (nog) een herinstallatie direct begonnen was met de AMD driver en de pc volledig vast staat. Dan heb ik er dus verder nog helemaal niets opgezet.

Ik ben overigens meer dan bereid om fysieke toegang te verstrekken middels teamviewer maar nog steeds de hoop dat dit op te lossen is middels wat brainstormwerk.

Wat ik lees over die SetAcl64 is dat het wel een virus lijkt?

• ScooBY_DoO
Update:

Gekozen na weer een herinstallatie voor W10 Home, geen verschil. Tijdens installeren van het beeldschermstuurprogramma (dus na hdmi geluidsdriver etc) vast.

Andere M2 SSD erin (terug) gezet. Schone installatie, exact hetzelfde als hierboven beschreven.

Oudere driver gepakt van AMD, zelfde laken een pak....

De windows installatie zelf staat op een USB stick die ik al tijden gebruik, zo ook vorige week zonder enige problemen.

Ik heb helaas geen andere VGA kaart voorhanden om te testen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Heel duf maar probeer eens een ander Windows 10 image (en eventueel USB stick)

Laatst de Convertible van vrouw lief schoon geïnstalleerd, één en al drama ook met drivers. Was een W10 image met updates er in en weet ik wat nog meer voor tweaks. Schone image van MS zelf gepakt en alles installeerde als een zonnetje :)

Gabriël AM5

• ScooBY_DoO
Ik had mijn w7 disc al tevoorschijn gehaald maar inderdaad ander w10 image had ik nog niet geprobeerd.

Laatste van MS gedownload en op stick gezet.
Na installatie gaat deze versie zelf een stuurprogramma voor de videokaart instellen. De resolutie verspringt en hij staat weer vast als een huis.
Pc nu dus helemaal niet bruikbaar.

Vga kaart is net nieuw en heeft 1 a 2 maanden zonder problemen gewerkt.

[Edit]
Ipv displayport een hdmi kabel geprobeerd.

Daarna een 1080p monitor. Hiermee bleef de resolutie in tact maar na install AMD weer vast.

Een andere videokaart geregeld (r9 290).
Na install AMD vast.

[Edit2]
Back to basic.... W7 geïnstalleerd, geen centje pijn. Moest via de driverdisk van Asrock de LAN driver installeren en dat ging zonder enig probleem.
Ook de VGA driver van AMD liet zich zonder gepruttel installeren.

Van daaruit een upgrade uitgevoerd naar W10 pro met de gisteren aangeschafte code.
Tijdens installatie, bij 23%, zo vast als een huis....
PC reset gaf een rollback naar W7, na reboot een melding dat W10 niet geinstalleerd kon worden in de fase SAFE_OS met een fout tijdens de INSTALL_RECOVERY_ENVIRONMENT-bewerking

Het laat er zich dus naar uitzien dat W10 hier de zooi keihard de nek omdraait iedere keer....

De gratis upgrade naar W10 begin dit jaar uitgevoerd en echt zonder enig probleem heeft het gedraaid tot gisteren.

Wie o wie..... 8)7

[ Voor 58% gewijzigd door ScooBY_DoO op 22-12-2016 04:28 ]

• ScooBY_DoO
Ik denk dat ik het lek boven heb.

Nadat ik mijn 3 optische drives had ontdaan van stroom kon ik eindelijk gewoon het OS installeren zonder vast lopers. Ook de AMD driver liet zich nu gewoon installeren. Alles lijkt alles weer in orde.

Ik heb geen extra drivers o.i.d. hoeven installeren.

Ben toch wel heel nieuwsgierig wat hieraan ten grondslag zou kunnen liggen, any thougts?

De combinatie optische drives W7 werkt wel, maar met W10 niet.

Verwijderd

Optische drives = Bluray / DVD / CD-Rom speler?

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:22:
Optische drives = Bluray / DVD / CD-Rom speler?
Vergeef me mijn onwetendheid, zijn er ook andere?

2x dvd brander, 1 bluray brander.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan blijfthet nog steeds een vreemd probleem.

Zou bijna gaan denken aan een voeding die op het randje zit qua wat hij aankan en dat de GPU volledig aanspreken dmv. een goede driver dan de boosdoener is ofzo :?

Gabriël AM5

• ScooBY_DoO
Ik heb hiervoor een r9 290 gehad die heel wat meer energie vrat dus dat lijkt me stug.

Daarnaast, W7 draaide zonder problemen met alles aangesloten.

Vreemd ja
Pagina: 1