Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke laptop is verstandiger om te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een buget (400-500 euro) laptop. Nou heb ik twee verschillende laptops gevonden, maar ik kom er niet uit welke ik het beste kan aanschaffen. Zou iemand mij kunnen adviseren? _/-\o_

LAPTOP 1:
Intel Pentium N4200
8 GB werkgeheugen type: DDR3
128GB SSD
Intel HD505

LAPTOP 2:
Intel Pentium 4405U
8 GB werkgeheugen type: DDR4
256GB SSD
Intel HD 510

Het gaat mij eigenlijk het meest om de processor en werkgeheugen. Presteert de 4405U minder goed dan de N4200? En als 'ie minder goed presteert, maakt DDR4 dat dan weer goed? Qua opslagruimte maakt het mij niet zo veel uit.

Alvast bedankt :)

Mvg,

Kay

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als ik beide processoren naast elkaar leg op de Intel website, lijkt de 4405U iets beter. Die ondersteunt hyperthreading (is handig als je software dat ook doet), de kloksnelheid is iets hoger, en de grafische prestaties van de 510 zijn iets beter dan die van de 505.

Naast de processor is een grotere SSD natuurlijk ook wel fijn.

Verwacht van beide geen wonderen, maar ze lijken beide redelijk geschikt voor basisbehoeften.
Heb je de preciese merk en types van de laptops? En heb je ervaringen met beide opgezocht en vergeleken? Niet alleen de processor en SSD bepalen namelijk hoe snel een laptop is/aanvoelt, maar welk scherm er in zit (type, resolutie, mat/glanzend), en wat voor soort toetsenbord en touchpad maken ook heel veel uit voor de algehele ervaring. Ik heb persoonlijk liever een mat scherm met hogere resolutie en fijn toetsenbord dan een minimaal snellere processor.

Kijk anders ook even naar de laatste Laptop Best Buy Guide. De basislaptop daar valt iets buiten je budget, maar misschien is die ook wel te krijgen met één van de processoren die je noemt. Kijk bijvoorbeeld ook het BBG topic door om de motivatie van andere tweakers voor dit specifieke model te bekijken

Als ik in de Pricewatch filter op laptops tussen 400 en 500 met een 1920 x 1080 scherm en 128/256Gb SSD, kan je er ook genoeg vinden met een i3 er in. Die is sowieso sneller dan beide genoemde Pentium varianten die je genoemd hebt...

[ Voor 33% gewijzigd door gwystyl op 20-12-2016 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
gwystyl schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:36:
Als ik beide processoren naast elkaar leg op de Intel website, lijkt de 4405U iets beter. Die ondersteunt hyperthreading (is handig als je software dat ook doet), de kloksnelheid is iets hoger, en de grafische prestaties van de 510 zijn iets beter dan die van de 505.

Naast de processor is een grotere SSD natuurlijk ook wel fijn.

Verwacht van beide geen wonderen, maar ze lijken beide redelijk geschikt voor basisbehoeften.
Heb je de preciese merk en types van de laptops? En heb je ervaringen met beide opgezocht en vergeleken? Niet alleen de processor en SSD bepalen namelijk hoe snel een laptop is/aanvoelt, maar welk scherm er in zit (type, resolutie, mat/glanzend), en wat voor soort toetsenbord en touchpad maken ook heel veel uit voor de algehele ervaring. Ik heb persoonlijk liever een mat scherm met hogere resolutie en fijn toetsenbord dan een minimaal snellere processor.
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben er bewust van dat de laptop geen "godlaptop" zal zijn.
Ik ben niet van plan om er spellen op te gaan spelen. Het enige wat ik graag wil is dat 'ie gewoon goed draait als internet aanstaat of als ik Skype, daarnaast zou wil ik 'm ook graag voor m'n studie kunnen gebruiken.

Beide laptops hebben een resolutie van 1366 x 768.
Laptop 1 is een Acer, laptop 2 is een Lenovo.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je hem voor je studie wil gebruiken, is het wel handig om te weten wat je gaat doen. Een paar browsertabs, Excel en Word open vereisen nogal wat minder krachtige hardware dan wanneer je gaat foto- of videobewerken.....

Ook in het geval van veel werken met documenten, zou ik altijd voor een hogere resolutie dan 1366 x768 gaan. Op 1920 x 1080 kan je redelijk twee documenten (of browser en document) naast elkaar gebruiken, op 1366 x 768 is dat echt heel onhandig.
Daarnaast ben ik een beetje allergisch voor Acer door slechte ervaringen in het verleden, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog steeds geldt. Ik zou eerder voor de Lenovo gaan. Als je dan voor een Lenovo gaat is deze misschien een leuk alternatief: pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DSMH, of anders pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM624T of pricewatch: HP 15 -AY016ND

Hier zelfs 6 opties naast elkaar (zoek de 10 verschillen :X). Als je veel met Excel werkt is een nummeriek gedeelte naast het toetsenbord misschien fijn. Dat hebben de meeste wel, behalve de Asuspro in dit rijtje.
Bedenk bijvoorbeeld ook of je een glanzend (Lenovo) of mat (rest) scherm wil (glanzend spiegelt gauw bij fel licht, maar geeft wel mooiere kleuren), of je een CD/DVD drive nodig hebt, of je USB C wil (of überhaupt welke aansluitingen je denkt nodig te hebben)....

[ Voor 20% gewijzigd door gwystyl op 20-12-2016 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
gwystyl schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:57:
Als je hem voor je studie wil gebruiken, is het wel handig om te weten wat je gaat doen. Een paar browsertabs, Excel en Word open vereisen nogal wat minder krachtige hardware dan wanneer je gaat foto- of videobewerken.....

Ook in het geval van veel werken met documenten, zou ik altijd voor een hogere resolutie dan 1366 x768 gaan. Op 1920 x 1080 kan je redelijk twee documenten (of browser en document) naast elkaar gebruiken, op 1366 x 768 is dat echt heel onhandig.
Daarnaast ben ik een beetje allergisch voor Acer door slechte ervaringen in het verleden, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog steeds geldt. Ik zou eerder voor de Lenovo gaan. Als je dan voor een Lenovo gaat is deze misschien een leuk alternatief: pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DSMH, of anders pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM624T of pricewatch: HP 15 -AY016ND
De laptop hoeft niet al te zware software aan te kunnen, ik heb namelijk nog een game/edit PC begin dit jaar heb gebouwd.
Ik wil voornamelijk briefwerk op de laptop kunnen doen, een beetje internet en Skype. Vandaar dat ik naar een basislaptop opzoek ben.

Voor nu weet ik genoeg en ga ik het doen met de informatie en aanwijzingen die je me zojuist hebt gegeven.

Nogmaals wil ik je van harte bedanken! :*) _/-\o_

Mvg,

Kay