Vraag

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 11:19
Ik heb een vraag over mijn CPU in mijn laptop de Asus N56VZ

Ik wil volgend jaar een 4K camera gaan kopen en mijn beelden bewerken met Sony Vegas. Dit doe ik momenteel al met Full HD beelden. Het renderen duurt vrij lang.
Straks met een 4K camera ben ik bang dat dit nog veel langer zal duren.

Asus zelf zegt dat ik in me huidige laptop de CPU niet kan vervangen maarja om deze laptop nu al bij het grofvuil te gooien is ook een beetje zonde. Is er een andere manier waardoor het renderen straks net zo snel zal gaan als hoe het nu gaat of het liefst sneller?

Ik hoop dat er een geschikte oplossing is zonder gelijk een dure andere laptop te hoeven kopen.

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Welke CPU zit erin?
Welke GPU zit erin?
Render je via de CPU of via de GPU?
Welke software gebruik je?

Dat model is met heel veel verschillende cpu's geleverd. En als ik de plaatjes van Ebay bekijk zit de cpu er ook niet opgesoldeerd. Kans is dus best groot dat je de CPU wel kunt vervangen door wat snellers. Maar dat ligt eraan wat er nu in zit.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor de beste prestaties met 4K heb je eigenlijk Kaby Lake nodig. Wacht nog even tot de quad cores uitkomen voor de laptops als het per se mobiel moet zijn en ga dan aan de slag met HEVC.

Renderen van 4K t.o.v. fullHD gaat 4x zo langzaam, want 4x zoveel pixels. Daarnaast kan een Ivy Bridge zoals jouw laptop geen HEVC in hardware verwerken. Ik zeg wacht met 4K of koop volgend jaar gelijk een wat beter geschikt platform om op te gaan editen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Nouja je kan er misschien wel iets krachtiger inzetten maarja de vraag of die gaat werken en ook of de koeling van de nieuwe cpu wel goed verloopt is natuurlijk maar de vraag.

• Mikee007
.Maarten schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:19:
Welke CPU zit erin?
Welke GPU zit erin?

Dat model is met heel veel verschillende cpu's geleverd. En als ik de plaatjes van Ebay bekijk zit de cpu er ook niet opgesoldeerd. Kans is dus best groot dat je de CPU wel kunt vervangen door wat snellers. Maar dat ligt eraan wat er nu in zit.
Welke CPU zit erin?
zie onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mga58j.png
Welke GPU zit erin?
NVIDIA GeForce GT 650M
Intel(R) HD Graphics 4000
bovenstaand staat beide bij apparaatbeheer onder beeldschermadapters
via CUDA
Sony Vegas pro 13.0

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Dat is voor zover ik weet een van de snelste CPU's die erin werken. Of waarvan de kans groot is dat het werkt.

Je kunt proberen of het renderen sneller gaat via andere software. Sony Vegas Pro 13 werkt niet altijd even goed met GPU rendering. Verder zou ik wachten tot je een 4K camera hebt en dan ook een nieuwe laptop kopen. Gewoon om de nieuwste techniek te hebben. En software gebruiken die dan ook alle hardwarematige trucjes om het renderen te versnellen gebruikt.

• Mikee007
Okee, ik lees nu meerdere malen dat een nieuwe laptop kopen dus de beste optie is. Maar als ik nu deze laptop hou.. hoelang duurt het dan ongeveer voordat een video in 4K gerenderd is van ongeveer 20min?
Er is geen andere oplossing? Deze laptop werkt nog uitstekend!
En als ik naar een vervangende laptop ga kijken gaat me dit zo 2000 euro kosten. Normaal niet zo'n probleem maarja als deze gewoon nog goed is vind ik het redelijk zonde.

[ Voor 24% gewijzigd door Mikee007 op 20-12-2016 20:56 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:50:
Okee, ik lees nu meerdere malen dat een nieuwe laptop kopen dus de beste optie is. Maar als ik nu deze laptop hou.. hoelang duurt het dan ongeveer voordat een video in 4K gerenderd is van ongeveer 20min?
Als de videos nu full hd zijn, dan doe je de tijd X4 ongeveer.

• Mikee007
Okee duidelijk.. het vervangen van de CPU in me laptop is dus uitgesloten helaas.
Renderen gaat waarschijnlijk dus veel te lang duren.

Als jullie moeten adviseren, Welke laptop kan ik dan het beste kopen die 4K video's veel sneller rendert,
Een desktop PC zou voor mij ook geen probleem zijn als dat qua geld een stuk goedkoper is.
Kunnen jullie adviseren?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Momenteel zijn er geen geschikte 4K rendering laptops, behalve de top end workstation klasse en dan nog gaat het niet optimaal.

Zoals ik al zei, wacht op Kaby Lake, specifiek de quad cores. Die zijn gemaakt voor 4K.
Adobe Premiere Pro rendert overigens een stuk vlotter dan Vegas.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Mikee007
nelizmastr schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:31:
Momenteel zijn er geen geschikte 4K rendering laptops, behalve de top end workstation klasse en dan nog gaat het niet optimaal.

Zoals ik al zei, wacht op Kaby Lake, specifiek de quad cores. Die zijn gemaakt voor 4K.
Adobe Premiere Pro rendert overigens een stuk vlotter dan Vegas.
Ik ziet niet persee aan een laptop vast, een desktop is ook geen probleem! zijn er daar mogelijkheden?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:32:
[...]

Ik ziet niet persee aan een laptop vast, een desktop is ook geen probleem! zijn er daar mogelijkheden?
Een 6700K of 6800/6850K komt een eind, maar ook hier, wacht gewoon op Kaby Lake. Komt begin volgend jaar ;)

• Mikee007
nelizmastr schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:33:
[...]

Een 6700K of 6800/6850K komt een eind, maar ook hier, wacht gewoon op Kaby Lake. Komt begin volgend jaar ;)
Okee, ik zit even te googlen en inderdaad zijn behoorlijk krachtige laptops.
Ik volg die nieuwtjes niet zo maar welke springt er nu echt uit die krachtig is en veelbelovend?

Wellicht een idee voor de BTW actie van MM. maar dan moeten ze wel voor eind januari op de markt zijn, krijg ik direct aardig wat korting.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:32:
[...]

Een desktop is goedkoper en veel sneller. Een laptop CPU is niet gemaakt om heel snel te zijn maar vooral om zuinig te zijn.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:39:
[...]

Okee, ik zit even te googlen en inderdaad zijn behoorlijk krachtige laptops.
Ik volg die nieuwtjes niet zo maar welke springt er nu echt uit die krachtig is en veelbelovend?

Wellicht een idee voor de BTW actie van MM. maar dan moeten ze wel voor eind januari op de markt zijn, krijg ik direct aardig wat korting.
Het voordeel van Kaby Lake is de optimalisaties m.b.t. 4K via HEVC codec. Relatief kleine bestanden, maar wel betere kwaliteit dan H264. Echt een must.

• Mikee007
Misschien een domme vraag maar wat betekent HEVC codec en H264? :P

Wat dachten jullie trouwens van zoiets; https://nl.hardware.info/...bij-de-tijd-met-kaby-lake

[ Voor 49% gewijzigd door Mikee007 op 20-12-2016 21:49 ]

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:33
wellicht dat de nieuwe Zen CPU's van AMD goed zullen zijn voor 4k rendering. Deze zullen in Q1 2017 op de markt komen. Ik zou zeggen wacht even tot die uitkomen en maak een vergelijk met intel en schaf daarop een desktop aan.

• Mikee007
Maar kun je in iedere desktop een CPU en videokaart veranderen of zitten daar ook nog bepaalde criteria aan vast?

• PilatuS
  • Niet online
MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:14:
Maar kun je in iedere desktop een CPU en videokaart veranderen of zitten daar ook nog bepaalde criteria aan vast?
Een CPU past bij een bepaald moederbord met socket. Zo past een AMD CPU niet in een moederbord wat voor een Intel CPU gemaakt is. Verder veranderd de socket ook vrij vaak. Zo past een 3770K CPU niet in een moederbord wat voor een 6700K CPU gemaakt is.

Verder is een PC wel veel makkelijker te upgraden als de basis goed is. Vooral de voeding is dan vrij belangrijk. Dan kan je prima iedere 3 jaar een nieuw moederbord met CPU en eventueel RAM kopen om verder te gaan met de PC. Wat dat betreft is een laptop heel erg onhandig omdat ze vrijwel niet te upgraden zijn. Voor een PC betaal je voor een high-end moederbord met CPU iets van 500 euro. Dan kan je dus iedere 3 jaar een dikke upgrade doen voor maar 500 euro.

Qua videokaarten is het vrij simpel. Iedere kaart heeft de PCI-e aansluiting en past in ieder moederbord van de afgelopen 10 jaar. Koop je over 3 jaar een nieuw moederbord met CPU kan je alle andere onderdelen in de PC gewoon hergebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MikeJoow schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:44:
Misschien een domme vraag maar wat betekent HEVC codec en H264? :P
Dat zijn twee verschillende codecs, dus manieren om videomateriaal te comprimeren. H264 was bij HD meestgebruikte codec, HEVC lijkt dat bij 4k te worden. Kort door de bocht is bij een codec de afweging altijd tussen compressiefactor (hoeveel kun je iets verkleinen) en computatielast (hoeveel CPU/GPU cycles moet je er tegenaan gooien). Nieuwere codecs comprimeren bij zelfde beeldkwaliteit meer maar kosten ook meer CPU-kracht om dat te doen.

HEVC is dus zwaarder dan H264 maar levert kleinere bestanden. Daarbij is het meer voor die hoge resoluties geoptimaliseerd.

Als je veel met videobewerking doet/wilt doen is het belangrijk je hier flink in te verdiepen. Zowel qua kwaliteit als qua rendertijd maken de keuzes die je mbt codec en bitrate maakt erg veel uit. Daarnaast bepaalt je codec- en containerkeuze op welke devices je materiaal af te spelen is.
Wat dachten jullie trouwens van zoiets; https://nl.hardware.info/...bij-de-tijd-met-kaby-lake
Afrader. Als je zware gebruiker bent, is uitbreidbaarheid erg handig (bijv als je een GPU die mee kan helpen renderen wilt kopen later), daarnaast verwekt CPU vol belasten veel hitte, hitte die zo'n kleine behuizing waarschijnlijk niet goed af kan voeren, waardoor het gaat thermal throttlen (trager werken om niet te overhitten) en daardoor nog langer duurt.

Oslik blyat! Oslik!

• Mikee007
Okee dus jullie advies is toch echt een desktop pc? Maar er is zoveel keus in, Hoe weet ik nou welke het beste bij mijn situatie past?
Renderen mag best even duren. als ik bijv. een video heb van 30minuten mag het renderen best 3 uurtjes duren maar niet een dag bijvoorbeeld.

Ik hoor graag wat jullie adviseren in mijn situatie. Kaby Lake is veelbelovend.

Verwijderd

Wacht op de nieuwe lijn van amd ( zen ) en nieuwe lijn van intel voor desktop pc.

Bij 4K renderen met meeste programma's heb je liever meer cores dan weinig veel render programma's kunnen 16+ threads gebruiken.

Dus de 7800+ van intel zal goed zijn voor renderen maar wel duur daarbij word er ook gezegt wacht tot amd hun nieuwe lijn cpu's uitkomt kun je beter gaan vergelijken.

Zen toplijn cpu zal een 8 core 16 thread zijn en waarschijnlijk redelijk onder de prijs van intel gaan liggen in die klasse van core/thread count.

Wat ik je wel meteen erbij zeg HAAL GEEN KANT EN KLARE PC gewoon niet doen je betaald dan veel te veel geld, voor meestal brakke voeding erin of dat ze bepaalde dingen gewoon vastsolderen zodat je. je pc nauwlijks of niet kan upgraden zonder erin te gaan hakken en ze besparen altijd wel of op de cpu of gpu.

Gewoon een pc samenstellen en genoeg winkels die hem dan wel voor je in elkaar kunnen zetten voor 50/80 euro.

Op het forum zijn meestal genoeg topics over builds van low to high end dus lees je een beetje in ook op andere sites een beetje onderzoek doen voordat je 1xxx+ euro's gaat uitgeven is altijd een aanrader want als je het goed doet zul je er jaren plezier van hebben ;)

• Mikee007
Okee.. ik wacht volgend jaar even af dan, Omdat er veel op de markt gaat komen zo te lezen hier. Misschien kunnen we rond die tijd eens kijken wat voor mij het meest geschikt is!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat zou ik doen, na de nieuwe cpu's een pc samen stellen met met 6/8 cores en andere goede componenten. Eerst wachten op de brencarks en dan een DAA topic openen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Mikee007
Nog 1 vraagje hierover.. Als ik dus een nieuwe laptop of Desktop (twijfel nog steeds tussen beide) waar moet ik dan vooral op letten voor het bewerken/renderen van 4K video's?
Moet ik dat vooral op het RAM geheugen letten of echt op de videokaart?
Als straks Kaby Lake op de markt komt zullen daar ook een hoop soorten in zijn, Ik wil graag weten waar ik dan specitiek op moet letten de markt is zo groot!

Zelf kwam ik wel deze tegen: http://www.laptopshop.nl/...f-1263nl-leopard-pro.html Ik wacht wel tot Kaby Lake maar MSI schijnt altijd goed te zijn.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:54
Als je tegen die tijd een mooie desktop koopt kan je die ook remote gebruiken met je laptop (dus je laptop als scherm+keyboard+muis). Kan je gewoon je laptop blijven gebruiken op de bank maar met de rekenkracht van een desktop.

• Mikee007
Hoe bedoel je precies? Dat ik me huidige laptop gewoon behoud? En daarnaast een desktop koop zonder scherm/keyboard etc? Hoe werkt dat dan? Hoe sluit ik een desktop dan aan op me pc? Dat zou voor mij ideaal zijn! Want me laptop werkt nog prima alleen qua krachten mist die wat

• PilatuS
  • Niet online
Als je zware dingen doet zoals videobewerken vergeet die laptop. Een laptop is leuk voor internetten en YT video's kijken. Zware taken als gamen en videobewerken koop je een PC voor, geen laptop.

• Mikee007
PilatuS schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:21:
Als je zware dingen doet zoals videobewerken vergeet die laptop. Een laptop is leuk voor internetten en YT video's kijken. Zware taken als gamen en videobewerken koop je een PC voor, geen laptop.
En als ik zoiets doe zoals Malt007, Dat idee klinkt heel goed. Maar kan dat ook en werkt het?

• PilatuS
  • Niet online
MikeJoow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:24:
[...]

En als ik zoiets doe zoals Malt007, Dat idee klinkt heel goed. Maar kan dat ook en werkt het?
Ja dat kan, je hebt dan het bureaublad van de desktop op je laptop. Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen. Afgezien van de rekenkracht is een groot scherm bij een desktop ook wel zo fijn.

• Mikee007
PilatuS schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:29:
[...]

Ja dat kan, je hebt dan het bureaublad van de desktop op je laptop. Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen. Afgezien van de rekenkracht is een groot scherm bij een desktop ook wel zo fijn.
Ik heb al vanaf het begin een laptop, En bewerk me video's nu ook al jaren met een laptop een groter scherm is voor mij dus niet echt een must, Uiteraard werkt het altijd beter maar monitors kan ik altijd nog aanschaffen.
Voor mij is voornamelijk de rekenkracht belangrijk op dit moment.
Is er ergens een tutorial hoe het werkt een desktop aan een laptop zetten? Dit zal wel wat werk zijn denk ik?!
Komen er begin volgend jaar ook al desktops met kaby lake? En is bijna iedere desktop PC uit te breiden/wijzigen naar een zwaardere processor/videokaart?

• PilatuS
  • Niet online
MikeJoow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:42:
[...]
.
Voor mij is voornamelijk de rekenkracht belangrijk op dit moment.
Dan kom je op een PC uit.
Is er ergens een tutorial hoe het werkt een desktop aan een laptop zetten? Dit zal wel wat werk zijn denk ik?!
Zoek eens op TeamViewer. Is vrij simpel.
Komen er begin volgend jaar ook al desktops met kaby lake?
Zodra de CPU's op de markt zijn kunnen er PC's mee worden gebouwt.
En is bijna iedere desktop PC uit te breiden/wijzigen naar een zwaardere processor/videokaart?
Heb ik al antwoord op gegeven in dit topic. Juist dit is het grote voordeel van een desktop. Zorg dat de basis qua kast en voeding goed is en je kan 10 jaar met een kast doen. Alleen iedere 2 tot 4 jaar wat upgrades uitvoeren voor een fractie van de prijs van een laptop.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De gelinkte MSI btw is geen aanrader ;)
Daarin zit maar 1 fan welke niet goed genoeg koelt, ding wordt warm en zal throttlen...
Dat zie je door aan de achterkant te kijken waar links en rechts twee vents zitten, de ene is open en daar komt dan ook de warme lucht uit, de ander zit dicht en is voor de sier...
Als je iets hoger in budget gaat met MSI krijg je een zelfde chassis maar dan met beide vents open en 2 fans erachter, koelt veel beter :)

Fixing things to the breaking point...

• Mikee007
PilatuS schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Dan kom je op een PC uit.
Dat begrijp ik.. maar toch zal ik niet direct een monitor aanschaffen.
PilatuS schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:48:
[...]
Heb ik al antwoord op gegeven in dit topic. Juist dit is het grote voordeel van een desktop. Zorg dat de basis qua kast en voeding goed is en je kan 10 jaar met een kast doen. Alleen iedere 2 tot 4 jaar wat upgrades uitvoeren voor een fractie van de prijs van een laptop.
Een basis kast bedoel je echt een lege kast die ik zelf in elkaar moet zetten? Ik zou dus nu al de kast kunnen kopen, Wachten tot de Kaby Lake processors beschikbaar zijn en dan de desktop in elkaar zetten?!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MikeJoow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:19:
[...]

[...]

Een basis kast bedoel je echt een lege kast die ik zelf in elkaar moet zetten? Ik zou dus nu al de kast kunnen kopen, Wachten tot de Kaby Lake processors beschikbaar zijn en dan de desktop in elkaar zetten?!
Dat kan, maar waarom zou je dat doen? Zet die centen dan even weg op je spaarrekening zodat je er nog eventjes rente op kan vangen en koop alle onderdelen zodra je daadwerkelijk wil gaan bouwen ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PilatuS
  • Niet online
MikeJoow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:19:
[...]
Die monitor ga je toch nodig hebben. Je kan TeamViewer niet installeren zonder beeld te hebben.

• Mikee007
McKaamos schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:20:
[...]

Dat kan, maar waarom zou je dat doen? Zet die centen dan even weg op je spaarrekening zodat je er nog eventjes rente op kan vangen en koop alle onderdelen zodra je daadwerkelijk wil gaan bouwen ;)
Ja, een kant en klare desktop is natuurlijk makkelijker, zo'n techneut ben ik namelijk niet :)
En ja rente.. ik weet niet hoe het bij jou bank is maar bij mij is het zelden tot niets meer :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MikeJoow schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:25:
[...]

Ja, een kant en klare desktop is natuurlijk makkelijker, zo'n techneut ben ik namelijk niet :)
En ja rente.. ik weet niet hoe het bij jou bank is maar bij mij is het zelden tot niets meer :P
Sja, een computer bouwen is ook niet zo'n kunststukje ;)
Alles is gestandaardiseerd dus het is letterlijk een werkje van alles in elkaar prikken.
Enige waar je even op moet letten is dat je onderdelen koopt die daadwerkelijk in elkaar passen.
Een ATX formaat moederbord in een kast die ruimte bied voor dat formaat moederbord.
Reepjes DDR4 geheugen in DDR4 slots (DDR3 ga je er niet in geprikt krijgen :P )
CPU met socket LGA 1151 op een board met socket LGA1151.
Dat soort dingetjes. Helemaal niet moeilijk.
Zoals John Fealey ooit zei: "You've got to match the vegetable you've chosen to one of the many interesting possibilities" :+ (Clicky :P)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je netjes de handleiding volgt, niet gek wordt van een onbekend draadje of stekkertje en zeker in het begin de tijd neemt, kan iedereen een pc assembleren. Als je er niet uit komt, helpen we je graag. Misschien heb je wel een vriend die er wel verstand van heeft, als dat zo is kan je die €50 aan iets beters besteden. Dat zijn kosten die winkels zoals Azerty in rekening brengen voor het assembleren van je pc. Je besteld daar onderdelen en bij het afrekenen kan je aangeven dat ze geassembleerd moeten worden.

Als je twee licenties voor Vegas hebt, kan je op je laptop klein werkt doen en dan alles kopiëren naar de pc voor het definitieve renderen. Neem dus wel een volledige pc, dan kan je, wanneer je thuis bent alles op de pc doen. Dat is wel zo fijn.

Kijk ook eens naar RDP van Microsoft. Dat werkt bij mij erg goed. Ik kan op school editen op de pc thuis, zonder veel lag of slecht beeld. Wel met een 500/500 glas verbinding.

[ Voor 52% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 02-01-2017 07:51 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Mikee007
Waarom bestaan er geen complete pc's met de juiste CPU er in?
Als je dus een desktop koopt heb je zoizo een ledige kast maar wat komt er dan allemaal nog bij wat je er ''los'' bij moet kopen?

• PilatuS
  • Niet online
MikeJoow schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:40:
Waarom bestaan er geen complete pc's met de juiste CPU er in?
Als je dus een desktop koopt heb je zoizo een ledige kast maar wat komt er dan allemaal nog bij wat je er ''los'' bij moet kopen?
Er zijn genoeg PC's met de juiste CPU. Nadeel van kant en klaar is alleen vaak de matige kast en voeding. Zelfbouw is goedkoper en beter. Of laten bouwen voor een paar tientjes.

Een PC bestaat uit: Kast, moederbord, CPU, RAM, videokaart, CPU koeler, voeding, SSD, HDD en eventueel een DVD drive. Dit zijn alle onderdelen die je nodig hebt bij een zelfbouw systeem.
Pagina: 1