Akte van verdeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:39
Mijn vriendin heeft een koophuis samen met haar ex-vriend.
Zij woont daar al 2 jaar niet meer en hij is daar blijven wonen en betaalde de hypotheek.
Hij gaat het huis nu op zin naam zetten in overeenstemming met mijn vriendin.
Alles is zo goed als rond maar volgens hem is er nog een Akte van verdeling nodig.
Mijn vriendin wil echter van alle spullen afstand nemen. Zij hoeft niets van de inboedel.
Is zo een akte verplicht?

...

[ Voor 5% gewijzigd door Artwido op 20-12-2016 20:06 ]

Beste antwoord (via Artwido op 05-01-2017 16:39)

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
Het goede antwoord is al genoemd een paar keer, maar zal het nog een keer doen:
Ja, je hebt een akte van verdeling nodig.

Heb er zelf vorig jaar eentje nodig gehad, dus die heb ik er nog even bijgezocht. Een paar belangrijke dingen die een akte van verdeling noodzakelijk maken:

- Je vriendin en haar ex zijn gezamenlijk eigenaar van het huis. Dat is ongeacht wie de hypotheek betaalde. Je moet dat gezamenlijke bezit dus verdelen en die verdeling vastleggen. En ook doorgeven aan het kadaster.
- Je vriendin en haar ex hebben samen een hypotheek (ongeacht wie die betaald). De bank moet jouw vriendin uitschrijven (formeel: de bank moet afstand doen van al zijn vorderingsrechten op jouw vriendin). Een bank doet dat niet zonder conceptakte van verdeling. Doe je dit niet dan kan de bank over 5 jaar nog bij jouw vriendin beslag leggen als de ex de hypotheek niet meer betaald.

Aangezien er hier dus meerdere partijen zijn (bank, ex, vriendin) is het vrij logisch dat dit via de notaris loopt. Dat dit een paar honderd euro kost weegt niet op tegen de problemen die je potentieel bespaart.

Daarnaast kan de akte nog andere dingen bevatten, en gezien het feit dat deze situatie blijkbaar al 2 jaar duurt is het denk ik wel goed om hier nog even over na te denken:
- afrekenen van een eventuele verdeling van de inboedel
- vastleggen welke waarde het huis nu heeft
- afrekenen van een eventuele waardevermeerdering van het huis / verdelen restschuld
- overdragen van bewijzen van eigendom (stukken van toen het huis gekocht werd) aan degene die er blijft wonen
- ontbinden van een eventueel samenlevingscontract
- beroep doen op vrijstelling van overdrachtsbelasting (ivm verkoop aan iemand die al mede-eigenaar was).

Kortom, de ex heeft helemaal gelijk dat een akte van verdeling wenselijk is. Als je vriendin nog niet heeft nagedacht over de financiele kant van dit verhaal dan zou ik dat snel gaan doen. En over de kosten van de akte kan je ook afspraken maken met de andere partij. Als hij er qua inboedel goed vanaf komt dan zou hij ook de notariskosten kunnen betalen bijvoorbeeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:13
Wat ik zo op internet kan vinden is dat wel nodig als het om onroerend goed zoals een huis gaat.
Zie ook http://www.aktevanverdeling.nl/

Edit

onroerend O-)

[ Voor 8% gewijzigd door .Maarten op 20-12-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onroerend goed, niet ontroerend. Ontroerend goed is een huilfilm :P
Maar zonder gekheid, bel een notaris. Die kunnen het zo zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
De akte van verdeling gaat niet over de inboedel maar over het huis.
Anders moet haar ex de helft van de opbrengst bij verkoop aan jouw vriendin overmaken. Ondanks dat hij alleen de hypotheek betaalt.
En aan de andere kant blijft jouw vriendin zonder zo'n akte (en onslag van hoofdelijke aansprakelijkheid) verantwoordelijk voor de hypotheek. Dus als haar ex die niet betaalt of kan betalen, komen ze bij je vriendin aankloppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:15:
Onroerend goed, niet ontroerend. Ontroerend goed is een huilfilm :P
Maar zonder gekheid, bel een notaris. Die kunnen het zo zeggen :)
ja die zullen zeggen dat het moet. want zo een akte kost minimaal 500 euro bij een notaris. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
RocketKoen schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:27:
De akte van verdeling gaat niet over de inboedel maar over het huis.
Anders moet haar ex de helft van de opbrengst bij verkoop aan jouw vriendin overmaken. Ondanks dat hij alleen de hypotheek betaalt.
En aan de andere kant blijft jouw vriendin zonder zo'n akte (en onslag van hoofdelijke aansprakelijkheid) verantwoordelijk voor de hypotheek. Dus als haar ex die niet betaalt of kan betalen, komen ze bij je vriendin aankloppen.
Hij neemt het huis over. Het huis komt op zijn naam te staan. Dit is zo goed als rond.
De inboedel mag hij houden van mijn vriendin. Er is dus niets te verdelen. Geen roerend en geen onroerend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Artwido schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:27:
[...]

ja die zullen zeggen dat het moet. want zo een akte kost minimaal 500 euro bij een notaris. :P
Advies aannemen van een stel goedbedoelde amateurs lijkt me inderdaad veel slimmer...

Ondanks je vooroordeel is het merendeel van de notarissen gewoon nette fatsoenlijke mensen die je goed advies kunnen geven. Dat advies is ook meestal gewoon gratis. Als zo'n akte niet nodig is dan zullen ze dat ook zeggen, daarnaast gaat het met een huis om serieuze bedragen waarbij je het het liefst echt goed geregeld wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Artwido schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:33:
[...]
De inboedel mag hij houden van mijn vriendin. Er is dus niets te verdelen.
Je zegt hier anders toch echt dat er inboedel verdeelt gaat worden. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04

Croga

The Unreasonable Man

Hij neemt het huis over. Het huis komt op zijn naam te staan.
En om dat te doen heb je een akte van verdeling nodig.
Of specifieker: De akte van verdeling zorgt er voor dat het huis op zijn naam komt te staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Croga op 20-12-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
[...]

Hij neemt het huis over. Het huis komt op zijn naam te staan. Dit is zo goed als rond.
De inboedel mag hij houden van mijn vriendin. Er is dus niets te verdelen. Geen roerend en geen onroerend goed.
Als 1 iemand alles krijgt en de andere niks is dat ook een verdeling.
Nu zijn ze namelijk ieder voor de helft eigenaar. En zonder akte van verdeling of verkoop van het huis, blijft dat zo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Volgens mij beschrijf je zojuist een verdeling van goederen. Ik kan me heel goed voorstellen dat haar ex een papieren bewijs wilt hebben dat zijn ex alles aan hem overdraagt. Anders kan ze een paar jaar later alles opeisen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Okee, de akte is dus echt nodig.
Dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:30
Als je vriendin niet getrouwd, geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap had is de akte niet nodig voor de inboedel.
Ook voor het huis is dat niet nodig, als hij met ondertekening van haar het op zijn naam laat zetten.
(wel moet dit laatste via de notaris worden geregeld, maar daarvan schrijf je 'alles is zo goed als geregeld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 09:55
Helaas is zo'n akte van verdeling altijd nodig. in hetzelfde schuitje gezeten en de bank/Hypotheekverstrekker moet dit hebben en het kadaster, willen ze je vriendin schrappen.
artemivanov schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:45:
Als je vriendin niet getrouwd, geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap had is de akte niet nodig voor de inboedel.
Ook voor het huis is dat niet nodig, als hij met ondertekening van haar het op zijn naam laat zetten.
(wel moet dit laatste via de notaris worden geregeld, maar daarvan schrijf je 'alles is zo goed als geregeld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
Ik zou inderdaad een Akte nemen.
Alhoewel in jullie ogen ik wilt er niks meer mee te maken hebben geen verdeling is is dat op papier wel.
In feite heeft zij nog steeds de helft van het huis op haar naam.

in zo akte geef je namelijk alles weg naar de ander, dit zorgt ook voor een beschermende factor voor beide partijen. (in jullie geval)
De ex weet dat alles nu zijn verantwoordelijkheid is en als er iets mis gaat dan wordt je vriendin niet lastig gevallen en als ze dat toch proberen kan je aankomen met de akte en zullen ze haar niet meer lastig vallen.

Ik begrijp dat 500 euro wellicht een groot bedrag is maar als er iets mis gaat worden die bedragen nog veel hoger.
Ik zou het gewoon doen, het is eenmalig 500 euro maar geeft de rest van je leven garantie dat er niet iemand aan de deur komt dat er nog vele malen hogere honderden euro's openstaan omdat ex snel naar het buitenland is vertrokken door schulden.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
Het goede antwoord is al genoemd een paar keer, maar zal het nog een keer doen:
Ja, je hebt een akte van verdeling nodig.

Heb er zelf vorig jaar eentje nodig gehad, dus die heb ik er nog even bijgezocht. Een paar belangrijke dingen die een akte van verdeling noodzakelijk maken:

- Je vriendin en haar ex zijn gezamenlijk eigenaar van het huis. Dat is ongeacht wie de hypotheek betaalde. Je moet dat gezamenlijke bezit dus verdelen en die verdeling vastleggen. En ook doorgeven aan het kadaster.
- Je vriendin en haar ex hebben samen een hypotheek (ongeacht wie die betaald). De bank moet jouw vriendin uitschrijven (formeel: de bank moet afstand doen van al zijn vorderingsrechten op jouw vriendin). Een bank doet dat niet zonder conceptakte van verdeling. Doe je dit niet dan kan de bank over 5 jaar nog bij jouw vriendin beslag leggen als de ex de hypotheek niet meer betaald.

Aangezien er hier dus meerdere partijen zijn (bank, ex, vriendin) is het vrij logisch dat dit via de notaris loopt. Dat dit een paar honderd euro kost weegt niet op tegen de problemen die je potentieel bespaart.

Daarnaast kan de akte nog andere dingen bevatten, en gezien het feit dat deze situatie blijkbaar al 2 jaar duurt is het denk ik wel goed om hier nog even over na te denken:
- afrekenen van een eventuele verdeling van de inboedel
- vastleggen welke waarde het huis nu heeft
- afrekenen van een eventuele waardevermeerdering van het huis / verdelen restschuld
- overdragen van bewijzen van eigendom (stukken van toen het huis gekocht werd) aan degene die er blijft wonen
- ontbinden van een eventueel samenlevingscontract
- beroep doen op vrijstelling van overdrachtsbelasting (ivm verkoop aan iemand die al mede-eigenaar was).

Kortom, de ex heeft helemaal gelijk dat een akte van verdeling wenselijk is. Als je vriendin nog niet heeft nagedacht over de financiele kant van dit verhaal dan zou ik dat snel gaan doen. En over de kosten van de akte kan je ook afspraken maken met de andere partij. Als hij er qua inboedel goed vanaf komt dan zou hij ook de notariskosten kunnen betalen bijvoorbeeld.
Pagina: 1