Advies nodig: Bedrogen / opgelicht via 2dehands?

Pagina: 1
Acties:

• Steerty
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Hoi mede tweakers,

Weet dat dit in theorie geen topic is voor op tweakers maar had toch graag een opinie gehad van iemand anders, die hopelijk ooit in dezelfde schoenen heeft gestaan als ik.

Was recent op zoek naar een vervanging voor mijn Alienware 17 r5 die helaas sinds enkele maanden het leven heeft gegeven (moederbord). Ben sinds dat ik deze heb gehad een enorme fan van het merk desondanks het defect en wou dus ook een 2de, zelfde alienware r5. Alles goed en wel, wat rondgezocht op verschillende zoekertjessites (vooral tweakers omdat ik al de beste ervaringen met kopen/verkopen hier heb gehad maar helaas niets binnen mijn budget) en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een advertentie op 2dehands. In de advertentie stond 'lichte krasjes' op de lid vanachter en toetsenbord verlichting werkt niet meer, volgens de verkoper wist hij ook niet waarom deze niet meer werkt.
Leek mij geen probleem, ik ben een redelijke tweaker en kon het toetsenbord + deksel van mijn oude alienware met defect moederbord hergebruiken.
Alles zag er zeer goed uit, schappelijke prijs, service tag van de laptop aanwezig, zat een ssd bij en zag er op de fotos in prima staat uit.
Na wat onderhandelen hem netjes geleverd gekregen via de post voor 600 euro.
Specs zijn i7 4700mq, gtx 765m, 8gb ram 1080p scherm, 180 watt adapter.
Mijn bedoeling was om deze componenten te wisselen naar mijn oude alienware, 4930mx, r9 290m, 16gb ram en 240 watt adapter.

Deed het pakje open, startte de laptop voor een eerste test, helemaal goed; alles leek in orde.

Tot ik naar de lid vanachter keek. 'Lichte krasjes' is een enorme understatement. Voor mij lijkt het alsof deze laptop over de grond gesleurd is geweest. Op sommige plaatsen is er zelf verf af.
Ook op de hoek van de laptop (niet de lid of de bodemplaat, het chassis zelf) is er een stukje van ongeveer 15mm op 2mm uit. Gewoon volledig afgebroken. Sowieso dat deze laptop dus eens zwaar gevallen moet zijn.
Heb de verkoper ermee geconfronteerd en volgens hem had hij hier geen weet van, desondanks dat hij wist dat de laptop 'schade had' aan die kant. Heeft mij wel beloofd dat hij een oplossing zou zoeken hiervoor.

Dan was het volgende aan de beurt, laptop volledig openen en toetsenbord vervangen. Wat mij meteen opviel is dat er enkele vijzen mankeerden. Gewoon enkele gaatjes waar geen vijs inzat.
Op zich niet zo erg voor mij.
Toen ik eenmaal bij het toetsenbord was viel mij meteen op dat de connector voor de toetsenbord verlichting fysiek letterlijk was vastgelijmd aan het controlebordje, in plaats van met een slotje zoals hierop afgebeeld: http://www.laptoprepair10...keyboard-connector-02.jpg
Er is dus geprutst aan de verlichting. Ik vermoedde natuurlijk eerst de verkoper maar volgens hem heeft hij hem ooit binnen gedaan bij Dell voor 'waterschade' en is het hun fout. Dit stond ook niet in de advertentie.
Ten eerste wil dit dus zeggen dat de verkoper wel degelijk weet had waarom de verlichting niet meer werkte en ten tweede lijkt het mij zeer sterk dat Dell ooit een connector zou vastlijmen.
Maar bon, uiteindelijk gewoon toetsenbord + onderdelen geswapt met dat van mijn oude Alienware, terug toegedaan en alles in orde, verlichting werk weer.

Nadien laptop beginnen configureren voor mijn gebruik en suprise suprise, scherm heeft 2 dode pixels.
Iets wat dus ook niet in de advertentie stond.
Heb van alle problemen fotos genomen en doorgestuurd naar de verkoper. Ik wacht nog antwoord op de 2 dode pixels.

Dus in summary:
Gat in de behuizing
Zware krassen
Waterschade
Gelijmde connector
Dode pixels

Het lijkt mij eerlijk waar wel een goede persoon die hem mij verkocht heeft. Daarom dat ik ook zo twijfel over wat te doen. Ik had enkele dingen over het hoofd kunnen zien mede door de prijs maar al deze dingen samen lijkt mij toch overdreven.

Wat zou je doen in mijn schoenen en wat kan ik überhaupt zelf doen? Aangifte bij de politie? Mijn geld terugvragen? Gewoon zo laten?

Alvast bedankt voor advies + inbreng.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
Tja, tweedehands kopen en opsturen blijft lastig. Wat ik in de jaren wel niet voor troep binnen heb gehad af en toe. Aangifte gaat niet werken want het is geen oplichting. Geld terug lijkt ook lastig. Dan zul je de laptop weer in oude staat moeten maken en terugsturen. Ik zou er niet te veel energie in stoppen. Je hebt uiteindelijk wat je wilt. Je zou kunnen voorstellen een deel terug te storten. (100 euro?) Als ik een beetje de prijzen zie op mp. Zou je voor 600 euro. (hoewel veel geld) Niet iets in nieuwstaat kunnen verwachten.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 18:07

Barrycade

Through the...

Wat de een niet ziet is voor de ander en mega struikelblok.

Maar bij dit soort zaken is voorzichtigheid geboden. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL heb je bij consumenten aankoop garantie tot de deur.

Dus is het zaak om bij prijzige zaken ter plekke de aankoop te bekijken. Anders krijg je dit soort situaties.

Bij vermelding van krasjes op deksel zou ik minimaal foto's daarvan verwachten. Maar dan zou ik al afhaken denk ik. Hoezo op deksel?

Maar ergo: je hebt duur leergeld betaald.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien de tot nu toe meedenkende en milde reacties van de verkoper, zou ik gewoon vragen of je de laptop retour mag sturen, omdat deze niet gelijk is aan de omschrijving.

Hiervoor moet je natuurlijk wel zorgen dat deze in dezelfde staat is dan toen die aankwam.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan soms niet zeggen hoe of wat er met een laptop gaande is. Vanaf buiten beoordeel je met een bepaald licht. Ik ga ook geen bouwlamp en loep gebruiken om te zien hoe een laptop vanaf buiten is. Tuurlijk is een flinke kras niet te missen maar als dat geen afbreuk doet aan de werking van het apparaat en zeker als het een donor is, dan maakt het niet uit. Dan van binnen, kan je simpelweg niet alles beoordelen hoe of wat. Dan zou je een laptop eerst moeten doorlichten wat er gaande is.
Ik heb hier een Macbook uit 2008 staan waarbij het plastic aan de voorkant aan het afbrokkelen is (dus niet de hoeken maar net onder de touchpad. Is het valschade of ouderdom? Tja dat is niet te beoordelen want de rest van het plastic brokkelt her en der ook af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Barrycade schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:Maar bij dit soort zaken is voorzichtigheid geboden. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL heb je bij consumenten aankoop garantie tot de deur.
Absoluut niet, ook als je als particulier wat verkoopt zijn er regels, daar heb je te maken met conformiteit... dus als de bewuste verkoper bepaalde gebreken niet heeft genoemd dan is hij/zij ook verplicht om het product terug te nemen. Als het product dus blijkbaar zo erg beschadigd blijkt te zijn en de verkoper heeft dit niet genoemd in de advertentie dan heb je al te maken met een stukje non conformiteit... maar daarbij gelijk zeggende dat je als koper ook plichten hebt, staat het bijvoorbeeld niet vermeld dan is het altijd verstandig om er naar te vragen.

In de praktijk ligt handel tussen particulieren uiteraard wel een heel stuk lastiger om er daadwerkelijk iets mee te doen

https://www.acm.nl/nl/ond...p-een-deugdelijk-product/

• Steerty
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
mobby1971 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:06:
Tja, tweedehands kopen en opsturen blijft lastig. Wat ik in de jaren wel niet voor troep binnen heb gehad af en toe. Aangifte gaat niet werken want het is geen oplichting. Geld terug lijkt ook lastig. Dan zul je de laptop weer in oude staat moeten maken en terugsturen. Ik zou er niet te veel energie in stoppen. Je hebt uiteindelijk wat je wilt. Je zou kunnen voorstellen een deel terug te storten. (100 euro?) Als ik een beetje de prijzen zie op mp. Zou je voor 600 euro. (hoewel veel geld) Niet iets in nieuwstaat kunnen verwachten.
Nee in nieuwstaat had ik het inderdaad niet verwacht. Ik had verwacht dat de achterkant inderdaad bekrast zou zijn. Ik wacht nog even op reactie van de koper. Ik hoop in ieder geval de kosten terug te krijgen van het chassis dat zal vervangen moeten worden...
Barrycade schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:
Wat de een niet ziet is voor de ander en mega struikelblok.

Maar bij dit soort zaken is voorzichtigheid geboden. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL heb je bij consumenten aankoop garantie tot de deur.

Dus is het zaak om bij prijzige zaken ter plekke de aankoop te bekijken. Anders krijg je dit soort situaties.

Bij vermelding van krasjes op deksel zou ik minimaal foto's daarvan verwachten. Maar dan zou ik al afhaken denk ik. Hoezo op deksel?

Maar ergo: je hebt duur leergeld betaald.
Er was origineel plannen om hem te gaan bekijken, de verkoper had dit zelf voorgesteld. Helaas woonde hij echter de andere kant van België en was het dus zeer moeilijk voor mij om daar te geraken. Op mijn voorstel (en in vertrouwen omdat hij ZELF aanbod deze te bekijken) dan maar voorgesteld om deze te versturen, waar hij ook mee akkoord was.
Er stonden foto's op 2dehands van de laptop. 2dehands comprimeert echter de foto"s zodanig dat het bijna onmogelijk is om zelf tekst te kunnen lezen. Daarmee dat de schade op de fotos mij ook niet opviel.
rens-br schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:26:
Gezien de tot nu toe meedenkende en milde reacties van de verkoper, zou ik gewoon vragen of je de laptop retour mag sturen, omdat deze niet gelijk is aan de omschrijving.

Hiervoor moet je natuurlijk wel zorgen dat deze in dezelfde staat is dan toen die aankwam.
Dat zal moeilijk gaan, heb al de hardware al gewisseld met mijn oude laptop. Heeft enkele uren geduurd. Dit is echt een last resort lijkt me.
itsalex schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:34:
Je kan soms niet zeggen hoe of wat er met een laptop gaande is. Vanaf buiten beoordeel je met een bepaald licht. Ik ga ook geen bouwlamp en loep gebruiken om te zien hoe een laptop vanaf buiten is. Tuurlijk is een flinke kras niet te missen maar als dat geen afbreuk doet aan de werking van het apparaat en zeker als het een donor is, dan maakt het niet uit. Dan van binnen, kan je simpelweg niet alles beoordelen hoe of wat. Dan zou je een laptop eerst moeten doorlichten wat er gaande is.
Ik heb hier een Macbook uit 2008 staan waarbij het plastic aan de voorkant aan het afbrokkelen is (dus niet de hoeken maar net onder de touchpad. Is het valschade of ouderdom? Tja dat is niet te beoordelen want de rest van het plastic brokkelt her en der ook af.
Inderdaad maar het is eigenlijk omgekeerd. Mijn oude laptop met kapot moederbord is eigenlijk donor. Ik ga nu de nieuwe in gebruik nemen, ik stoor me echter aan de krassen/dode pixels...
MicGlou schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:43:
[...]

Absoluut niet, ook als je als particulier wat verkoopt zijn er regels, daar heb je te maken met conformiteit... dus als de bewuste verkoper bepaalde gebreken niet heeft genoemd dan is hij/zij ook verplicht om het product terug te nemen. Als het product dus blijkbaar zo erg beschadigd blijkt te zijn en de verkoper heeft dit niet genoemd in de advertentie dan heb je al te maken met een stukje non conformiteit... maar daarbij gelijk zeggende dat je als koper ook plichten hebt, staat het bijvoorbeeld niet vermeld dan is het altijd verstandig om er naar te vragen.

In de praktijk ligt handel tussen particulieren uiteraard wel een heel stuk lastiger om er daadwerkelijk iets mee te doen

https://www.acm.nl/nl/ond...p-een-deugdelijk-product/
Dat is ook mijn punt. Het probleem is dat de verkoper niet aan mij heeft aangegeven via de advertentie/chat wat er eigenlijk wel degelijk allemaal mis is met de laptop. Hij ontkent natuurlijk dat hij er iets van weet maar van de toetsenbord verlichting moet hij wel afgeweten hebben desondanks wat hij zei in de advertentie, aangezien hij wist dat de laptop is binnengegaan voor waterschade.
Dat hij niet afwist van het stuk uit de behuizing/dode pixel valt natuurlijk te betwisten, mij lijkt het enorm sterk dat dit in al de tijd dat hij hem had nooit is opgevallen. Daarmee dat ik ook niet goed weet wat nu te doen.

Alvast hartelijk bedankt voor alle bovenstaande reacties :)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een veel gebruikte oplichterstruc is om eerst te doen alsof je alleen maar kan ophalen en dan zegt de oplichter aan de andere kant van het land of tijdelijk in het buitenland oid te zitten en vraagt de koper voor verzending want verkoper stelde ophalen eerst voor, is een veel gebruikte oplichterstruc dus je hebt al heel veel mazzel gehad dat je een laptop ontvangen hebt ;)
Wat vind je zelf een goede oplossing om als doel te stellen?

Fixing things to the breaking point...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit heeft niks te maken met onze V&A, move naar --> AZ

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 21-12-2016 17:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1