Iemand ervaring met blauwe filter in brilglazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 43.829 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 15:50
Ik heb net op advies van de opticien een blauw filter gekozen voor de glazen van mijn nieuwe bril omdat ik toch al snel 8 tot 12 uur per dag achter een computerscherm zit.

Echter schrik ik een beetje van alle negatieve verhalen die ik online lees over deze filter?

Nu zit ik te twijfelen om ze te bellen om te zeggen dat ik een bril wil zonder die blauw filter.

Iemand van jullie ervaring hiermee?

Currently playing: MTG Arena (PC)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb ook een blauw filter op mijn glazen en nergens last van...wat zijn de klachten die je tegenkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19

BCC

Ik zou eerder iets als Flux installeren, zodat je het zelf aan het uit kan zetten ipv alles door een blauwe bril te zien. Is wel weer iets anders dan een roze bril :)

[ Voor 33% gewijzigd door BCC op 20-12-2016 20:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom zou je altijd blauw licht willen filteren, in plaats alleen dat van de bron?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Ik 2 brillen, 1 met blauw filter en 1 zonder. Na ongeveer 8 uur computerwerk, merk ik geen verschil in vermoeidheid van mijn ogen.

Nadeel is ook dat anderen zien dat er een blauwe waas over je glazen zit. Zelf zie je dit ook bij schitteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:11
Geen last van. Alleen last van als ik recht een (felle) lamp inkijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Ora et Labora op 20-12-2016 14:15 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Bedankt voor alle reacties.

Ik las vooral dat men moeite had met het kleur verschil. En meer laat hadden van spiegeling in het glas?

Bij mij wordt het echt mijn bril voor de gehele dag (dus niet alleen achter het scherm).

Maar als ik jullie goed begrijp dan valt dat allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik vraag me af wat het werkelijke nut is.

Heb me ook ooit wel eens een beeldschermbril laten aansmeren, maar kan niet zeggen dat ik daar nu echt baat bij had. (En omdat je dat niet doorlopend wilt, moet je het echt als computerbril gebruiken.)

Kortom, ik zou even kijken of je het niet zonde van het geld vind.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 22:37
Ik heb ook een bril gehad met een blauwe coating op mijn glazen.
Ik moet zeggen dat het voor mij dubbel was.

Kwa kijken en met name computerbeelden ( vooral kleur wit is minder vel ) was voor mij ideaal en een stuk rustiger/prettiger.
Ik merkte ook dat ik in de auto minder snel mijn zonnebril op deed en minder snel kneep met mijn ogen.

Wat ik als nadelig heb ervaren is dat de tint in (en rond) mijn ogen ook donkerder werd. Dus als ik in de spiegel keek zag dat er anders uit( stuk bruiner/geeler dan de rest van mij gezicht), ook voor de mensen met wie ik in gesprek ging. Nu had ik een vrij groot montuur, dus dan zal het meer opvallen.

Dus voor het kijken, vond ik het positief, voor hoe het eruit ziet, vond ik het wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

BCC schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:07:
Ik zou eerder iets als Flux installeren, zodat je het zelf aan het uit kan zetten ipv alles door een blauwe bril te zien. Is wel weer iets anders dan een rose bril :)
Dit. Ik gebruik het al jaren en zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:25

Chiron

Moderator Discord
Ik heb m'n beeldschermen gewoon gecalibreerd met mn colormunki, op 130-140lm/m2.

Standaard staan schermen zo enorm fel qua brightness (soms zelfs +200lm/m2) dat alleen dat al ook erg vermoeiend is om naar te kijken de hele dag.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Killing_Calu schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:44:
Ik heb ook een bril gehad met een blauwe coating op mijn glazen.
Ik moet zeggen dat het voor mij dubbel was.
Gele coating bedoel je. :)
Het is een blauwfilter, dus juist geen blauwe glazen maar gele.
Kwa kijken en met name computerbeelden ( vooral kleur wit is minder vel ) was voor mij ideaal en een stuk rustiger/prettiger.
Ik merkte ook dat ik in de auto minder snel mijn zonnebril op deed en minder snel kneep met mijn ogen.
In de auto is zo'n nachtzichtbril (ook met gele glazen) wel fijn inderdaad. Die heb ik ook tijden gedragen. Stuk rustiger aan de ogen en het contrast neemt toe. Maar die kleur geel is veel te hard voor achter je PC. Ik ben 'm wel eens vergeten af te zetten op kantoor (normale bril lag nog in de auto, 15 minuten lopen verderop), dat was geen succes.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Je koopt van die gele brillen tegenwoordig (niet op sterkte) bij verschillende drogisterijen voor een paar euro. Probeer het gewoon eens uit.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:25

Aganim

I have a cunning plan..

Heb je specifieke klachten waardoor je op zoekt bent naar zo'n bril?

Zelf vond ik het vele wit op mijn schermen erg vermoeiend kijken, daarom heb ik mijn ontwikkelomgeving (PhpStorm) en Office voorzien van donkere c.q. grijze thema's en mijn schermen qua helderheid wat teruggedraaid. Scheelt aanzienlijk en kost helemaal niets, is dat niet het proberen waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
Opnieuw bedankt voor alle reacties.

Ik zie echter wel dat hier twee ervaringen door elkaar gaan. Je hebt een oplossing met "gele" glazen. Deze wordt veel al gebruikt in het donker (zoals autorijden).

In mijn geval zit er een coating op die "kleurloos" is, maar waarbij het lijkt dat deze blauw is, omdat deze coating een groot deel van het blauwe licht reflecteert (ipv dat deze het doorlaat).

Ik ben uit eindelijk terug naar de winkel gegaan en ik mag de bril dus binnen 2 maanden omruilen mocht het me niet bevallen. Dat is misschien nog wel de beste oplossing.

Zodra ik mijn bril heb zal ik laten weten of het mij bevalt.

En de reden waarom in zo'n bril wil? Ik merk dat ik de laatste maanden enorm last heb van oververmoeide ogen. Dit heb ik niet alleen achter mijn scherm, maar dat heb ik ook bij een bepaald soort licht buiten. Daarnaast merk ik dat ik vaak niet goed in slaap kom na een dag veel achter de computer gezeten te hebben.

• unezra

unezra

Uhmmie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:06:
Ik zie echter wel dat hier twee ervaringen door elkaar gaan. Je hebt een oplossing met "gele" glazen. Deze wordt veel al gebruikt in het donker (zoals autorijden).

In mijn geval zit er een coating op die "kleurloos" is, maar waarbij het lijkt dat deze blauw is, omdat deze coating een groot deel van het blauwe licht reflecteert (ipv dat deze het doorlaat).
Ah, kijk! Dat wist ik ook niet. Ik dacht dat het idd puur een filter was en dan zijn de glazen geel. Maar dat er ook een mogelijkheid was dmv reflectie is nieuw voor mij. Interessant om te weten. :)
En de reden waarom in zo'n bril wil? Ik merk dat ik de laatste maanden enorm last heb van oververmoeide ogen. Dit heb ik niet alleen achter mijn scherm, maar dat heb ik ook bij een bepaald soort licht buiten. Daarnaast merk ik dat ik vaak niet goed in slaap kom na een dag veel achter de computer gezeten te hebben.
Is het ook niet een kwestie van gewenning en van net het moment voor slapen gaan anders vormgeven?

Persoonlijk merk ik dat ik in het begin van mijn carrière en hobby aanzienlijk meer last had van hele dagen achter schermen zitten dan nu. (Work-wise 20 jaar later.)

Ik weet niet of CRT's veel blauwer zijn dan TFT's of op een andere manier vermoeiender zijn, maar echte vermoeidheid ervaar ik amper nog. That is, gevoelsmatig niet gerelateerd aan beeldschermwerk.

Wel kan ik moeilijk in slaap komen als ik te lang bezig ben geweest, maar dat ligt juist ook aan intensieve gesprekken, lastige taken, etc. Boek pakken (zo'n ding gemaakt van dode bomen dus, geen e-reader) en een kwartier of half uur lezen helpt meestal wel. Een enkele keer slaap ik een nacht heel slecht of bijna niet. Bijna altijd is dat te herleiden naar een heftige emotionele gebeurtenis, daadwerkelijk te lang (18 uur of langer) werken, een intensief / emotioneel gesprek, gamen, etc.

Gamen is wel een aparte hierin:
Als ik een dag OpenTTD heb gespeeld zie ik de treintjes in mijn slaap voorbij komen, heb ik RA3 gespeeld schiet ik 's nachts nog steeds de Amerikanen of Russen voor hun donder. Dat heeft niets met mijn scherm te maken maar puur met de activiteit. Als ik game (dat doe ik niet zo vaak), moet ik daarna echt minstens een uur wat anders doen om er geen last van te hebben 's nachts.

Niet gezegd dat zo'n bril een slecht idee is, zeker met de constructie dat 'ie terug mag als 'ie geen nut heeft of zelfs onprettig is is het prima het uit te proberen. Ik denk wel dat er zo enorm veel oorzaken mogelijk zijn van vermoeidheid na beeldschermwerk, dat ik me sterk af vraag of de kleur van je scherm wel de oorzaak is.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb zelf ook een bril met "computerglazen". Je kent het vast wel bij ontspiegelde glazen, dat je normaal gesproken een groene weerspiegeling ziet? Bij deze glazen heb je dat zelfde effect maar dan is het paars in plaats van groen. Ik vind het inderdaad marginaal maar toch merkbaar prettiger voor beeldschermwerk en verder merk ik er geen nadelen van.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chiron schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:58:
Ik heb m'n beeldschermen gewoon gecalibreerd met mn colormunki, op 130-140lm/m2.

Standaard staan schermen zo enorm fel qua brightness (soms zelfs +200lm/m2) dat alleen dat al ook erg vermoeiend is om naar te kijken de hele dag.
Toen ik recent nieuwe monitor kocht, heb ik op internet gekeken naar aanbevolen instellingen gezien zelf calibreren me te duur werd. Tot mijn verbazing was aanbevolen helderheid slechts 30/100. Toch gedaan, en dat is inderdaad echt een heel stuk rustiger om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Toen ik mijn Alienware kocht wilde ze me van de Razer Gaming Glasses bijverkopen. Die oranje getinte glazen, volgens mij van Gunnar.

Interessant linkje: https://www.zeiss.com/vis...the-good-and-the-bad.html

En dan vooral dat laatste stukje,.
If we fail to spend enough time looking into the distance, then our eyes don't get as much opportunity to relax, and we essentially "unlearn" the ability to focus quickly for various distances. That causes digital eye strain. In addition, we naturally blink less when we're staring at digital displays, so our cornea is moistened less frequently by tear fluid. This can lead to tired, strained eyes. And in the worst case it can even impair our vision.

[ Voor 9% gewijzigd door Kenzi op 23-12-2016 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

-

[ Voor 99% gewijzigd door Compizfox op 23-12-2016 15:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Uhmmie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:06:
Tja, of de bril het blauwe licht nou absorbeert (gele glazen) of reflecteert maakt voor het effect natuurlijk niet zoveel uit; het blauwe licht wordt niet doorgelaten. Ook in het tweede geval zal het beeld 'gelig' zijn als je erdoorheen kijkt. Daar wen je natuurlijk wel aan als je hem een tijdje op hebt.

Kenzi schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 01:52:
Toen ik mijn Alienware kocht wilde ze me van de Razer Gaming Glasses bijverkopen. Die oranje getinte glazen, volgens mij van Gunnar.
Ik heb nog nooit zo'n grote onzin gezien als "gaming glasses" :')

Of wacht, helaas wel...

unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:21:
[...]
Gamen is wel een aparte hierin:
Als ik een dag OpenTTD heb gespeeld zie ik de treintjes in mijn slaap voorbij komen, heb ik RA3 gespeeld schiet ik 's nachts nog steeds de Amerikanen of Russen voor hun donder. Dat heeft niets met mijn scherm te maken maar puur met de activiteit. Als ik game (dat doe ik niet zo vaak), moet ik daarna echt minstens een uur wat anders doen om er geen last van te hebben 's nachts.
Dat heeft een naam: het Tetris-effect ;)

Dit gebeurt vooral als je de hele dag intensief bezig bent met een vaak simpele/repetitieve taak. Ik heb ook wel eens gehad dat ik terminalvensters voor m'n ogen zag dansen 's nachts omdat ik de hele dag bezig was om een probleem met m'n server op te lossen.

Daarom houd ik er ook niet van om naar bed te gaan voordat ik een probleem heb opgelost: dan ga ik er de hele nacht over nadenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Afgelopen vrijdag de bril opgehaald. Ik moet zeggen dat ik voor algemeen gebruik (dus niet achter een scherm) niks van het blauwfilter merk. Het is dus niet zo dat alles overdreven geel lijkt ofzo.

Achter het scherm zie ik wel degelijk verschil. Puur wit is gebroken wit en grijs heeft ook een zonnige tint ;).
Persoonlijk stoor ik me er iig niet aan, maar ik kan me voorstellen dat je dit als grafisch bewerker niet wilt.

Qua looks zie je dus idd dat er een soort blauwe/paarse gloed op de glazen zit (welke bij een normale bril vaak groen is). Daarnaast lijkt het voor mensen die mij aankijken dat mijn huid achter het glas net iets geler is dan de rest van mijn gezicht, maar dat is echt minimaal.

Voor de rest merk ik nog niet veel verschil. Ik zal over een tijdje nogmaals laten weten of ik positieve/negatieve dingen ervaar naar mate ik de bril langer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat 'kleurloze' blauwfilter haalt ongeveer 10% tot 15% van het blauwe licht weg. Niet alles dus, maar alle beetjes helpen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nu heb ik geen verstand van beide, maar waarom een (dure) aparte bril kopen als het softwarematig ook kan?
Werkt dat laatste niet of minder goed dan een bril die alleen gebruikt wordt voor een scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
LED-lampen thuis of LED-televisies hebben hetzelfde blauwe licht, dus daar zou een bril met zulke glazen wel iets tegen kunnen helpen. Maar je bereikt inderdaad meer door de kleurentemperatuur te veranderen en vooral ook door de helderheid zo laag mogelijk te zetten. Ik zie soms 's avonds mensen in de bus zitten met hun mobiel die de halve bus verlicht, dát is pas slecht voor je ogen...

Nadeel van flux is dat het pas effectief wordt rond de 3000k en lager:

Afbeeldingslocatie: http://fiilex.com/images/product/V70/V70_Light-Quality_img01.jpg

Het gaat om die blauwe pieken van 450-460nm die slecht zijn. Maar met 3000k zit je tegen een knaloranje scherm aan te kijken.

Combinatie van lage helderheid en 5000k kleurtemperatuur blijkt veel effectiever:

Afbeeldingslocatie: https://webcube-general.s3.amazonaws.com/eizo/media/contentassets/2014/10/31/eyestrain_img_028.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:55:
LED-lampen thuis of LED-televisies hebben hetzelfde blauwe licht, dus daar zou een bril met zulke glazen wel iets tegen kunnen helpen. Maar je bereikt inderdaad meer door de kleurentemperatuur te veranderen en vooral ook door de helderheid zo laag mogelijk te zetten. Ik zie soms 's avonds mensen in de bus zitten met hun mobiel die de halve bus verlicht, dát is pas slecht voor je ogen...

Nadeel van flux is dat het pas effectief wordt rond de 3000k en lager:

[afbeelding]

Het gaat om die blauwe pieken van 450-460nm die slecht zijn. Maar met 3000k zit je tegen een knaloranje scherm aan te kijken.

Combinatie van lage helderheid en 5000k kleurtemperatuur blijkt veel effectiever:

[afbeelding]
Blauw led licht bij lampen is al lang verleden tijd. Zeker nu met het led draad. Ik nodig je uit om het verschil tussen een gloeilamp en moderne led lamp te onderscheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 21:33
sugarlee89 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:03:
[...]

Blauw led licht bij lampen is al lang verleden tijd. Zeker nu met het led draad. Ik nodig je uit om het verschil tussen een gloeilamp en moderne led lamp te onderscheiden
Wij hebben sinds kort in de woonkamer en bij de keukentafel Philips HUE lights, waarbij de kleurtemperatuur in te stellen is. Deze bulbs zien er uit als 'gewone' gloeilampen en zijn mede hierdoor en de ingestelde kleurtemperatuur niet te onderscheiden van gewone gloeilampen. Leuke bijkomstigheid is dat de kleur instelbaar is :)

Verder heb ik nu zo'n twee jaar een bril met blauwfilter. Als ik over mijn bril kijk naar mijn beeldscherm dan zie ik qua blauwwaarde zeker wel verschil. Echter is het niet zo dat als ik niet achter mijn beeldscherm zit dat de omgevingskleuren merkbaar anders zijn.

Ik krijg soms wel eens de vraag of ik een roze bril op heb, want van buitenaf is het soms zichtbaar dat er een roze/paarse gloed over mijn glazen zit. Toen ik net mijn bril had, was het wel zo dat ik aan de rand van mijn gezichtsveld een roze gloed zag als de zon schuin op mijn glazen scheen. In de auto was dat in het begin vrij irritant, maar na verloop van tijd valt dat niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Na het lezen van dit topic ben ik ook nieuwsgierig geworden naar deze brillen. Ik zit elke dag ong. 12 uurtjes achter een scherm en heb ik heb vaak dat ik rond 12:00 vermoeiende ogen heb, zou een bril met filter dit verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Anoniem: 525104 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:12:
Na het lezen van dit topic ben ik ook nieuwsgierig geworden naar deze brillen. Ik zit elke dag ong. 12 uurtjes achter een scherm en heb ik heb vaak dat ik rond 12:00 vermoeiende ogen heb, zou een bril met filter dit verminderen?
Zoals eerder in het topic werd gezegd kan je het altijd proberen met een goedkope variant van een drogisterij/online winkel. F.Lux gebruik ik zelf ook, maar vooral om het blauwe licht weg te filteren als het buiten nog donker is (dat zou natuurlijker moeten zijn voor je ogen) en dit geeft in ieder geval een rustiger beeld.

Uit ervaring weet ik dat vermoeide ogen ook goed aan werkhouding/afstand van je beeldscherm kan liggen. Vooral als je moeite moet doen om iets te lezen (dichter bij het scherm gaan zitten of je ogen dichtknijpen) worden je ogen snel vermoeid dus probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. De beste tip die mij ooit gegeven is om regelmatig (eens per half uur/uur) even weg te kijken van je scherm en te focussen op iets dat ver weg is, hierdoor ontspannen de spieren rond je ogen meer wat vermoeidheid weer voorkomt. Er zijn een legio aan opties, het is een kwestie van de goede oplossing voor jezelf vinden.

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
sugarlee89 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:03:
[...]

Het gaat niet zozeer om de kleur die je zelf kunt zien, maar om de achterliggende techniek van led. In principe bestaan alle led-lampen simpelweg uit blauw licht, die met een techniek (gekleurde fosfor, vaak geel) de juiste kleurentemperatuur krijgen. Blauw omdat dit per wattage het meeste licht af kan geven die voor het menselijk oog nog zichtbaar is. Daarom zijn led-lampen vergeleken met gloeilampen ook zo zuinig. Dus ook warm witte led-lampen stralen blauw licht af, weliswaar wel een stuk minder dan cool white of white.

Afbeeldingslocatie: http://www.enkonn.com/wp-content/uploads/2014/04/Spectrum-of-led-light-bulbs-for-home-G50-5w-warm-white.jpg
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:12:
Het grootste effect bereik je door de bron aan te passen of te vervangen. Helderheid zo laag mogelijk zetten en eventueel contrast hoger ter compensatie. Zelf heb ik bijvoorbeeld de helderheid op 15% en contrast op 75%. Werkt prima. Let wel op dat vooral de oudere led-monitoren nogal de neiging hebben om onzichtbaar te gaan flikkeren bij een lage helderheid. Hier krijg je zeer snel vermoeide ogen van en dat komt door PWM. Je moet dus een PWM-free monitor hebben. Hier een database. Je zou F.lux kunnen gebruiken, ook gewoon overdag. Ik heb hem zelf altijd op 5000k staan. Probeer maar eens een uurtje en zet hem dan weer eens terug op 6500k; je ogen krijgen dan direct een opdonder van het felle blauwe licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Het nut en gebruik van 'blauw-licht-filter-glazen' is subjectief. Period.

Het helpt bij sommige mensen, maar niet bij iedereen.
Mocht je het een mooie 'fashion' artikel vinden. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Niet al het blauwe licht is schadelijk en die van een monitor zeker niet.
Men wilt echter dat jij de link legt tussen blauw licht, UV straling, gevaarlijk...en dan zo'n bril aanschaft. :(

Een monitor bril kan functioneren als:
  • contrastverhogend
  • lichtbeperkend
En wellicht, om bovenstaaande redenen, bij jou dus werken. Of het uberhaupt werkt of niet is dus heel persoonlijk.
Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger voor Led, TL licht en de trilfrequentie. Die hebben er meestal wat meer baat bij...(al is daar een monitor met een andere beeldfrequentie een betere oplossing)

Heb je er geen last van als je veel achter een monitor werkt...
"If it ain't broken don't fix it"...laat die bril dan lekker achterwege....

Heb je last van je ogen bij langdurig achter een monitor werken....
Ga lekker naar de oogarts om je ogen te meten. Wellicht is een bril met een andere sterkte de oplossing. Of werk je gewoon teveel en te lang zonder pauze.

Wellicht kan zo'n bril helpen om het optreden van de klachten te 'vertragen'.

Maar uiteindelijk is rust voor de ogen een betere oplossing.
Bijvoorbeeld regelmatig even 10 minuutjes wat anders doen om je ogen de kans te geven zich te ontspannen.
(en niet eerst op de monitor turen en dan op je smartphone turen....)

Edit:
(De andere oplossing is de kleurbalans van je monitor aan te passen en de helderheid te verlagen...en ook weer niet te laag natuurlijk.)

[ Voor 14% gewijzigd door kwakzalver op 05-01-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2024
Chiron schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:58:

hoe kan je eigenlijk de Led(lamp) die in het beeldscherm zit minder hard laten schijnen?

nu gebruik ik de app dimmer.exe op windows10 soms als ik dan snachts zit te werken, nu heb ik de helderheid zachter gezet dan het minimum, maar er lijkt dan nog een soort van lamp van de computer te schijnen.

hoe zet je deze zachter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:25

Chiron

Moderator Discord
solozakdoekje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:59:
[...]

hoe kan je eigenlijk de Led(lamp) die in het beeldscherm zit minder hard laten schijnen?

nu gebruik ik de app dimmer.exe op windows10 soms als ik dan snachts zit te werken, nu heb ik de helderheid zachter gezet dan het minimum, maar er lijkt dan nog een soort van lamp van de computer te schijnen.

hoe zet je deze zachter ?
gewoon via het menu van je monitor?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
Chiron schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:49:
[...]

gewoon via het menu van je monitor?
Bij een monitor heb je fysieke knoppen en een aparte menu doorvoor idd.
Maar bij een laptop heb je deze functie niet je bent dan afhankelijk van windows10 software instelling...

Hoe kan ik bij een laptop dit veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

solozakdoekje schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:40:
[...]

Bij een monitor heb je fysieke knoppen en een aparte menu doorvoor idd.
Maar bij een laptop heb je deze functie niet je bent dan afhankelijk van windows10 software instelling...

Hoe kan ik bij een laptop dit veranderen?
Op een laptop wordt de backlight softwarematig geregeld. Het kan dus vanuit je OS, of met functietoetsen op je toetsenbord (meestal achter een Fn-laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
Compizfox schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:44:
[...]

Op een laptop wordt de backlight softwarematig geregeld. Het kan dus vanuit je OS, of met functietoetsen op je toetsenbord (meestal achter een Fn-laag).
Dat is om de helderheid en kleur te verminderen en niet de backlight, een app wat ik gebruik is dimmer.exe om de helderheid van windows10 beneden het minimum te krijgen...

Dus als ik dimmer.exe gebruik, is er nog de backlight erg storend tijdens het werken snachts.
Maar is er ook een mogelijkheid om de (led)lamp in de laptop wat minder hard te zetten...?

[ Voor 8% gewijzigd door solozakdoekje op 18-11-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

solozakdoekje schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:03:
[...]

Dat is om de helderheid en kleur te verminderen en niet de backlight, een app wat ik gebruik is dimmer.exe om de helderheid van windows10 beneden het minimum te krijgen...

Dus als ik dimmer.exe gebruik, is er nog de backlight erg storend tijdens het werken snachts.
Maar is er ook een mogelijkheid om de (led)lamp in de laptop wat minder hard te zetten...?
Nee, wat ik beschrijf is om de backlight zachter te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solozakdoekje
Compizfox schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:13:
[...]

Nee, wat ik beschrijf is om de backlight zachter te zetten.
Nee want als ik dat doe, zie ik tijdens het naar beneden brengen(FN en pijltje naar beneden)de procent in het actiecentrum rechts onder in waar je de helderheid mee kan regelen tegelijkertijd naar beneden gaan.
de led(lamp) wordt iets naar beneden gebracht, maar meer de helderheid wordt naar beneden geschroefd.

dat ter wijl als ik dimmer.exe gebruik gaat ie naar -20% van windows10 helderheid.
Als ik hem op -20% zet met het licht uit in de woonkamer dan zie ik echter nog een led(lamp) backlight van mijn laptop scherm schijnen.
Terwijl die al op -20% staat.

Die kan je toch zachter zetten, die led(lamp) backlight?
als of er een lamp in mijn gezicht schijnt...

[ Voor 9% gewijzigd door solozakdoekje op 18-11-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit topic gaat over een blauw filter in brillenglazen, niet om technische vraagjes te stellen over je laptop. Stel je vraag gerust in één van de juiste fora opnieuw, met de juiste achtergrond-info. Zonder een oud topic te kicken / kapen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.